Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Verkoop afspraak

“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Bezoekafspraak? Zeker! Bellen! (Herman Meijer)
5 Krachtige manieren om een afspraak te realiseren (Marianne van de Water)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Een millennial als klant (Harro Willemsen)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Hoe word je als beginnend verkoper Trusted Advisor? (Rene Knecht)
Waarom een goed belscript zo belangrijk is (Marianne van de Water)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Verkoopt u brochures of oplossingen? (Rene Knecht)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Een succesvolle Big Deal verkoper is een lobbyist (Richard van Houten)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Bent u bij de tijd? (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwaliteit? Wees concreet (Redactie Verkopersonline.nl)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Snel afsluiten bij sterke koopsignalen (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Assertiviteit – in uw voordeel! (David Bloch)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
Feedback of excuses (Peter Stinckens)
Do’s en don’ts voor bij de receptie (Tips & Advies Verkoop)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Afspraken nakomen (Victor Bonke)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Hoe belangrijk is produktkennis nou echt? (Enno van Kersen)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Bent u een verkoper of afspraakjessprokkelaar? (Michel Hoetmer)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
De ander centraal (Victor Bonke)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Het verkopen van een beleving (Harrie van Heck)
Verkopen is een toneelstuk (Enno van Kersen)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Koopsignalen: Oppassen! (Enno van Kersen)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Loont kwaliteit als strategie? (Henk Hemstra)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wachten bij de receptie (Koert Wijnands)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Tijd is belangstelling (Frank van Marwijk)
Wees scherp, verzilver die koopsignalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
De belangrijke maandag (Redactie Verkopersonline.nl)
Afspraak maken, een soort mini-verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Het maken van een afspraak (Koert Wijnands)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Koopsignalen, niet altijd even duidelijk (Koert Wijnands)
Staan of zitten? (Frank van Marwijk)
Gebaren en wat ze betekenen (Redactie Verkopersonline.nl)
Eindeloos wachten op uw afspraak? (Michel Hoetmer)
Overtuigende presentatie (Frank van Marwijk)
V-R=S (Christiaan Knopper)
Het waarom van het klantenbezoek (Peter Stinckens)
Een verkoper die de klant raakt (Verkoopgesprek)
Zeg wat je hebben wil (Peter Stinckens)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Visuele boodschappen van kleding (Robert Willemsen)
Auditieve indrukken en verkopen (Frank van Marwijk)
Kritische belangstelling (Frank van Marwijk)
Succesvol kennis maken (Peter Stinckens)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
Interactie tussen de klanten (Klantencontact)
Enthousiast begroeten (Peter Stinckens)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Toon kracht in uw presentatie (Frank van Marwijk)
De kunst van het spiegelen (Frank van Marwijk)
De voet tussen de deur techniek (Michel Hoetmer)
Waar laat u uw handen? (Frank van Marwijk)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Waarom productkennis niet verkoopt (Michel Hoetmer)
Hoe legt u het eerste contact? (Peter Stinckens)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
De receptie-introductie (Michel Hoetmer)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Non-verbale reacties op bezwaar (Frank van Marwijk)
Wachten in de receptie: zitten of staan? (Michel Hoetmer)
Spiegelen en actief luisteren (Frank van Marwijk)
Succesvolle afspraken (Peter Stinckens)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
Spreekt u wel met de juiste persoon? (Peter Stinckens)
Stel dat u zelf de klant bent, hoe voelt dat? (Klantencontact)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
Stiltes in het verkoopgesprek (Frank van Marwijk)
Maak duidelijk dat de klant geen risico’s loopt (Vladan Soldat)
Ken de non-verbale verkoopsignalen! (Frank van Marwijk)
Verandering van houding (Verkoopgesprek)
Drie maal een goed begin van je afspraak (Peter Stinckens)
De mimiek van de verkoper (Frank van Marwijk)
Non-verbale communicatie en verkoop. (Frank van Marwijk)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Het Koopsignaal: kans èn bedreiging (Peter Stinckens)
Succes in de verkoop betekent goed presenteren (Roeland Schweitzer)
“Er is maar één keer de gelegenheid om de eerste indruk te maken”. (Richte Lommert)
De goede handdruk (Robert Willemsen)
Visuele aspecten zijn belangrijk in de verkoop (Frank van Marwijk)
Laat je stem horen! (Frank van Marwijk)
De 1e indruk! (Klantencontact)
Verkopen met een glimlach (Frank van Marwijk)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Hoe kopen klanten? (Klantencontact;Verkoopgesprek)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)
Ben je een matcher of een mismatcher? (Klantencontact)
Beperk de ruis tijdens de verkoop! (Verkoopgesprek)

Snel afgepoeierd? Eigen schuld!

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Een mogelijke prospect heeft bij uw cold call niet veel nodig om níet met u in zee te gaan. Velen lopen de pot met goud al mis bij het eerste contact met de telefoniste. Hoe kunt u daar verbetering in brengen?

Snel afgepoeierd? Eigen schuld!

Bij het willen verwerven van de NAW-gegevens, of de naam van de juiste persoon gaat het vaak als mis..
Stel dat u (of uw medewerker) de telefoniste niet goed heeft aangevoeld en er daar geen goede click is ontstaan. Heeft u zich wel eens gerealiseerd dat de telefoniste ook nog insinuerende woorden over u kan doorgeven bij het doorverbinden? Dat de beslisser (die toch al niet op cold calls zit te wachten) zich aldus prima kan voorbereiden op een afpoeier-opmerking naar u? Dat hij zich al (onterecht) over u heeft opgewonden zonder dat u elkaar ooit heeft gesproken?  Dat u grote kans maakt op de gedachte: Ah, deze persoon denkt zeker ons iets te verkopen...

Dit in tegenstelling tot wat u zou willen dat de prospect dacht: Zou deze persoon mijn problemen kennen en kunnen oplossen?

Hoe kan de telefoniste u helpen aan de opdracht?
Stel, uw huidige klanten heeft u de afgelopen tijd genoeg benaderd en het aantal spontane aanmeldingen op advertenties en van uw website loopt achter bij het gewenste aantal dat nodig is om een goed aantal echte klanten over te houden. U moet nu dus zelf weer pro-actief de markt in om te werven.
U wilt een bron van nieuwe prospects gaan aanboren. U heeft een nieuw bestand van adressen verworven en nu gaat u echt 'koud bellen' om meer gegevens te verzamelen. U wilt nog niet langs de secretaresse, maar wel wilt u weten wie de echte beslisser is aangaande uw product/ dienst. U wilt zijn/ haar telefoonnummer en/of e-mail adres. En natuurlijk wilt u nog wat details omtrent de bereikbaarheid en het karakter en ervaring van de persoon.

U krijgt doorgaans niet direct de betrokken persoon aan de lijn. Maar denk nu niet dat deze tussenpersoon niet belangrijk is om een goede klantrelatie mee op te bouwen. U weet namelijk niet:

  • wat de relatie van deze persoon is tot de beslisser (collega? directe medewerker? partner? evenspartner? etc.)
  • of deze persoon de sfeer en karakters van de organisatie weerspiegelt (of juist niet!) en of u op deze manier wel of geen doorkijk heeft in de manier waarop de beslisser u later te woord zal staan..
  • of u deze persoon later in het beslissingstraject weer tegen kan komen
  • of deze persoon u in de informele organisatie toejuicht (Ik heb nu een leuke/ originele verkoper aan de lijn…) of juist beschimpt (Ik heb nu een zelfvoldane gladjakker aan de telefoon…).

Uw entree als trampoline naar succes

Stel dat u een afspraak heeft weten te arrangeren. Zou het dan niet een fantastische binnenkomer zijn als de telefoniste u zich bij uw binnenkomst herinnert? En u ten overstaan van de van de net van boven naar beneden aangekomen beslisser een compliment uitdeelt… Een betere start van het gesprek is nauwelijks te bedenken.

U kunt de receptionist(e) natuurlijk ook herinneren aan uw eerdere gesprek met hem/haar.

Het gaat om de details. Dat geldt hier ook.

Wees meester van de details.

Maar weest u zich ook bewust van de valkuil van het negeren van de receptioniste, op het moment dat u in contact bent gekomen met de persoon waarvoor u gekomen bent. U kent dat vast van anderen! Eerst nog een leuk praatje tijdens binnenkomst, maar daarna direct 'slijmen met de meerdere' en geen oog meer voor degene die je (letterlijk én figuurlijk) heeft binnengelaten.

Tip
Knik nog even naar de receptie en bedank hem/haar als u mee naar boven loopt. Dat doet de ontvanger én uw contactpersoon (vaak onbewust) erg goed. Let op: dit doen maar erg weinig verkopers consequent wél! Wees nu eens eerlijk…. Hoe vaak vergeet u dit…..?

Richard van Houten
Bron & Partners 

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,1
(55 stemmen)
Reacties

allesvanlelystad |  http://www.allesvanlelystad.nl

Beste Richard,

Een heel goed artikel! Bedankt voor de tip. Inderdaad is het zo dat degene die jou binnenlaat meestal de spil is waar een bedrijf omdraait.

Heel vaak kom je niet eens langs de telefoniste/receptioniste. Uiteindelijk beslissen deze mensen of je door gaat of niet.

Een pluim voor deze tip.

Met vriendelijke groet,
Monique van Doesburg

Kristien

Vergeet nooit de personen van de receptie of aan het onthaal!
Het gebeurt vaker dat zij onaangename gesprekken mogen afhandelen dan dat mensen hen een compliment geven voor hun werk.
Ik maak er een punt van altijd vriendelijk te zijn tegen de receptionist(e) en zoveel mogelijk te (glim)lachen aan telefoon.
Ik probeer ook altijd mijn vraag zo goed mogelijk te formuleren en niet te snel te praten. Want jouw (firma)naam is voor jou zo evident dat hij er vaak veel te snel uitkomt! Aan het onthaal is meestal ook veel te doen en het vergt veel concentratie om de telefoon in zo'n omgeving deftig op te nemen.
Neem het maar aan van iemand die veeeeeeeeel belt, als je een complimentje krijgt van de persoon aan de andere kant van de lijn, zweef je letterlijk je dag door en gaat alles zoooooveel beter!

Gitta

Het verkoopsucces wordt inderdaad mede bepaald door de receptioniste. Ik ben zelf in het verleden receptioniste geweest en kon de vertegenwoordiger afwimpelen of juist aanbevelen in de organisatie puur op basis van het telefonische contact. Waardering voor de receptioniste maakt dat zij wat extras voor je wil doen zodat je gemakkelijker bij de juiste persoon binnenkomt en deze ook tijd voor je maakt.

Mathijs |  http://www.vedior.nl

Collega's,

Nog een tip. Tijdens het bellen zegt de receptioniste ook vaak haar naam. Onthoud die naam. Klinkt lekker en het is ook persoonlijk.
Goede zaken allen..

Jacques Bonneur |  http://www.bedrijvenpromotie.nl

Helemaal met Monique eens, goede tips Richard.

René

Goed artikel,alleen nog een kleine aanvulling.
Volgens mij als verkoper (of sollicitant) moet je altijd en iedereen in het bedrijf met vriendelijkheid behandelen/aanspreken.
van de kantinedame tot aan de schoonmaker.
je weet namelijk nooit in welke relatie deze staat tot de beslisser.

vooral de kantinedame/koffiedame kan heel belangrijk zijn.die krijgt namelijk altijd de meeste informatie te horen ;-)

Janny Westenbrink |  http://www.westbrinck.nl

Wanneer je opbelt, is het belangrijk om degene die je aan de lijn krijgt voor je te winnen!
Zie hem of haar niet als obstakel maar als een waardevol persoon die jou verder kan helpen in de organisatie. Hij/zij weet tenslotte meer over de organisatie dan jij!

Bedank altijd degene voor de informatie en geef hem/haar daar ook de waardering voor die hij/zij verdient.

Wordt vriendjes en je krijgt zoveel meer gedaan.

Ik verricht acquisitiewerkzaamheden voor andere bedrijven. Wanneer ik soms de 2e of 3e keer bel, dan weten ze precies wie ik ben en doen ze ook hun best voor mij, waarom? Omdat ik transparant ben geweest in het gesprek, men weet waar het over gaat en wat de bedoeling is. Benader de ander met respect en het straalt op je zelf af.

Janny Westenbrink van West Brinck Acquisitie Meppel

Janny Westenbrink |  http://www.westbrinck.nl

Ik wordt opgebeld door mensen die mijn reactie hebben gelezen op verkopersonline dat mijn website een storing heeft.

Erg vervelend.

Mijn tel.nr. is: 0522 - 47 32 38 of 06 - 12 53 66 66

Rob Nieboer |  http://ww.hedera.nl

Beste Richard,

wees meester van de details inderdaad maar nu laat je toch de nieuwe media geheel links liggen.
Een gemiste kans en zeker in een werels waar informatie de doorslag kan geven.een goede voorbereiding is alles.

Tip van de dag voor iedereen , linkedin , hyves enz. geeft vaak een schat van informatie over iedereen.
Google dus al je contactpersonen voor je een bezoek aflegt, hierdoor weet je vaak van tevoren al hoe je deze mensen het best kunt benaderen.

Voorbeeld:Als je bij het eerste telefoongesprek met de receptioniste duidelijk haar voor- en achternaam vraagt en deze persoon vindt je op hyves waar zij aangeeft dat Italie haar favoriete vakantieland is en Florence haar favoriete bestemming , zoek dan alle info over dit land en plaats op en als je op bezoek gaat laat haar dan weten dat je net op vakantie geweest bent en dat dit jouw favoriete bestemmingen zijn. Succes gegarandeerd , Uiteraard trek je dit door naar alle personen waar je kontakt mee krijgt. Vergeet alle conventionele methodes.
Ga mee met de nieuwe media en al zijn voordelen.
be prepared


Hans

Eindelijk eens een artikel dat het belang van het contact belicht met de receptionist(e). Vaak vergeten verkopers zich keurig voor te stellen aan de receptionist, of zelfs een hand te geven. Zelf heb ik jarenlang een team mogen coachen van 11 account managers en zij stapten "koud" binnen bij prospects. Negen van de tien stellen zich niet eens netjes voor en gaan direct voor het doel: kennismaken met die persoon die verantwoordelijk is voor de inkoop van.... In sommige gevallen deed diezelfde receptioniste de inkoop en wat jammer als je je daarvoor niet hebt voorgesteld. Loop je echt 10 punten achter. Als jij in staat bent een leuke "klik" op te bouwen met de receptionist en sfeer weet te creeeren, dan kun je haar veel informatie vragen over allerlei zaken, zonder dat het als storend wordt ervaren. Een betere voorbereiding kun je je niet wensen! Kortom behandel de receptioniste alsof zij jouw contactpersoon is.

Hartelijke groet,

Hans

Coen Lievaart |  http://www.dehooplievaart.nl

Als ik naar iemand lach, een compliment geef, iemands naam onthoud, een receptioniste groet, een vakantiebestemming verzin met als doel een order binnen te halen, dan is er sprake van een valse intentie en dat noem ik nep.
Met het nastreven van externe macht door manipulatie gaat veel energie verloren en brengt uiteindelijk meer schade toe dan dat het een waardevolle bijdrage levert.

Als ik me door eerder genoemde tips aangesproken zou voelen, dan zou ik op toneel gaan of acteur worden.

Bij het voelen van een oprechte behoefte om te glimlachen, iemand te groeten of een compliment te geven, zonder dubbele agenda, dan is dat echt, wel-gemeend en veel aantrekkelijker.
Ik voel me daarom aangetrokken tot die verkopers die oprechte belangstelling in hun klanten tonen en authentiek contact (durven te) maken. Dat hiermee de kans op een order toeneemt zie ik als meerwaarde en is mooi meegenomen.

Eric Schmidt

Leuke tips mbt hoe je met een receptioniste werkt. In de ointwikkelings landen waar ik voornamelijk werk, hier in Afrika, is er nog een hoop te leren door receptionisten. De tips gegeven zijn ook van toepassing ook in Afrika. Spreek duidelijk, sprrek rusting, heb geduld, herinner de naam en bevestig een paar keer wie je bent en wat je wilt / met wie je wilt spreken. Omdat (helaas) velen cereptionisten hier in afrika niet veel weten voor wie ze werken is de gouden sleutel om duidelijk te zijn wat je wilt, of...doe inderdaad je huiswerk en vraag direkt voor hem or haar die je wilt spreken.Simple?

Gerard

Ik heb wat moeite met de geforceerde benadering. Als je dermate ordergeil bent dat je zelfs de persoon met wie je eerste spreekt niet als mens behandeld, zal dit in het gesprek daarna ook weerklinken. Even een kunstje daarvoor afroffelen laat je misschien wel stap 1 doorlopen, maar dan is de kans groot dat het daarna alsnog misloopt, omdat je geen oog hebt voor de klant.

Oftewel : leer niet het kunstje aan, maar maak een respectvolle benadering van al het personeel van je klanten tot een tweede natuur, dan verdien je ook het respect (en klantrelatie) terug!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel