Reacties
Pieterjan Senaeve
Altijd goed geluimd met een gezonde interesse voor het bedrijf of de functie van de persoon waar u bij zit.
George
Door de voordeur... :-)
Voorbereid, fris en verzorgd met een goede kennis van zaken niet alleen van het product maar ook van de markt/branche, de klant en je eigen organisatie, ofwel vakvolwassen. UIteraard koketeer je niet met je kennis maar laat je na de koetjes en kalfjes de klant middels luchtige en gerichte vragen de pijn aangeven.
Tom Bila
Een aantal cruciale punten voor een goede eerste indruk te maken zijn:
1. Uitstraling!
Allereerst verkoop je JEZELF. Het is dus belangrijk zelfzeker, rustig en met vertrouwen over te komen.
Kleed jezelf proper en verzorgt. Zie dat je fris binnenkomt: haar, lichaamsgeur, schoenen, etc. Als de klant zo vrij is om iets te drinken aan te bieden, ga hier steeds op in.
2. Vriendelijkheid
Wees steeds attent op de mensen die er rondlopen. Ook hun indruk is van belang! Lach steeds en let op de NAMEN van de personen.
Spreek ook steeds de NAAM van de persoon uit. Onderzoek wijst uit dat mensen beter luisteren als je hun naam regelmatig vermeldt. Weinig mensen doen dit in de praktijk. Is het niet zo, mijnheer Richte Lommert?
3. Ken je klant!
Zowel voor een goed verkoopsgesprek, als voor een eerste indruk is de VOORBEREIDING het meest cruciale aspect. "Wie vergeet te plannen, plant vergeten te worden". Indien mogelijk, onderzoek waar de prospect mee bezig is (sporten, werkervaring, etc)
Tracht een gemeenschappelijk interessepunt te vinden. (cfr Elevator pitch) Tracht aan de hand hiervan, tijdens bv het wandelen naar de vergaderzaal, het ijs al te breken.
Cinderella
Als vrouw zijnde :
Gebruik je vrouwelijke charmes; wees niet arrogant
weet waar je over praat, dat laat zien : je hebt verstand.
Foppe Slotegraaf
Verschijn op tijd in gepaste kledij en zie blij.
Persoonlijk hou ik van openhartig en eerlijkheid.
Kan veel tijdwinst opleveren bij uitvoer van (vervolg) trajecten.
1) Daarom toon ik interesse voor de klant, niet alleen zakelijk maar ook daarbuiten,
2) Daarom documenteer ik bijzondere kenmerken van de klant, van verjaardag tot hobby, leuke binnenkomer bij een follow-up gesprek
3) Daarom stel ik me ook ‘open’ op, ook de klant wil wellicht het e.e.a. van mijn situatie weten.
Ronald Sluiter - ViCre
De eerste keer bij een klant binnenkomen? Ik zou van klant prospect maken, want als je de eerste keer binnenkomt is het nog geen klant (tenzij je een klant van een collega overneemt. Dus de eerste keer bij een klant binnenkomen is niet moeilijk, want hij is al een klant.
Bij een prospect: bellen, bellen, bellen. Je de avond ervoor voorbereiden over welke vragen te stellen. Wie is hij, hou oud is hij, wat drijft hem, wat speelt er in zijn branche, wat is belangrijk in zijn functie, wat zou zijn ambitie kunnen zijn, wat heb ik al ervaren bij een klant in zijn branche, welke problemen kunnen er zijn, etc.
Zoals gezegde begint verkoop de avond ervoor al. De eerste paar vragen die je stel, bepalen de sfeer van het gesprek. Stel je vragen waarvan je het antwoord al op hun website had kunnen vinden, dan weet de prospect dat je niet voorbereid hebt.
Naast vragen stellen (de juiste), luisteren, de antwoorden letterlijk opschrijven, doorvragen naar een bpeaald doel, is het belangrijk de essentie van je dienst/product te visualiseren. Dus tekenen. een plaatje blijft hangen. Geen powerpoint presentaties, want dat betekend dat je je prospect al kent voordat je hem ooit ontmoet hebt. Je weet toch niet wat hij belangrijk vind?
Een goed pak, effen overhemd, effen das, gepoetste schoenen, schone auto (binnen en buiten), papier en een pen zijn evident.
Dit is nog maar het begin, hierna gaat alles beginnen
Ronald Sluiter
Ger
Liefst op tijd, verzorgd, rechtop en met zijn mond vriendelijk gesloten, zijn aanstaande klant het woord gunnend
cindia bodijn
POSITIVITEIT
WH Hendriks
Àlle antwoorden zijn goed. Ik ben danwel pas 20jaar en heb wellicht minder levenservaring dan de meeste van jullie, maar voor mioj is toch het belangrijkste dat je GEMOTIVEERD BINNENKOMT (DOE JE WAT JE LEUK VIND???) DOE DAN JE DING EN KLAAR....
HEB LOL IN JE WERK EN STRAAL DIT UIT.
Jacques Visker
Zelf ben ik keukenverkoper binnen een groot filiaalbedrijf.
Vanaf het eerste begin, het eerste contact met de klant, moet je ervan overtuigd zijn, dat je gaat verkopen en iedere afwijzing van de klant verbaasd accepeteren, paraderen en weer verder gaan.
Hans-Wouter van Dam
Beste Jacques,<br>
Werkt dat, verbaasd reageren?<br>
Ik zou dat als klant niet prettig vinden als de verkoper verbaasd reageert op mijn bezwaren. Het voelt dan alsof hij jouw bezwaren niet serieus neemt. Net alsof jij de enige bent die dergelijke bezwaren heeft. Wat natuurlijk niet het geval is. <br>
Zou het niet beter zijn om begrip te tonen voor de bezwaren van de klant?<br>
Groeten,<br>
Hans-Wouter
Ger
Beste Jacques, je bedoelt waarschijnlijk 'pareren'.
Van iedereen die hierboven de tijd genomen heeft gun ik het boek jou het meest.
Het antwoord op de vraag staat er overigens gewoon in.
PS Wat je hier doet is toch ook een 'eerste indruk' van jezelf achterlaten? Wil ik van jou nu een keuken?
Succes
F. Willaert
Volgens mij is het antwoord: binnestappen met een positieve zelfzekere lichaamstaal, glimlach, kledij en handdruk. Niet te zelfzeker of arrogant en zeker ook niet te nederig maar beschouw je prospect als je gelijke en doe alsof je bent zoals hij is.
Mensen kopen bij iemand die is zoals hijzelf is.
Lenie van Emmerik
Natuurlijk zorg je dat je er verzorgd uitziet.
Denk bij je kleding keuze aan het bedrijf wat je bezoekt, zodat je details aan kunt passen.
Kom vol zelf vertrouwen en met een goed humeur binnen.
Geef een compliment over iets van het bedrijf (parkeren, receptie, enz.).
Heb plezier in wat je doet en straal dat uit.
Tip, nooit arrogant overkomen, dat is echt dodelijk voor je eerste indruk.
Veel plezier met verkopen en succes volgt vanzelf.
R. Evers
Wanneer je bij een klant binnenkomt (via de voordeur, de telefoon of desnoods een kruiwagen) en je intentie is niet oprecht, kun je het volgens mij bij voorbaat al schudden. De intentie om er, samen met de klant, iets moois en succesvols van te maken is de enige juiste, elke andere motivatie zal een of meerdere, grote of minder grote barrieres opwerpen. Al zijn je schoenen nog zo mooi gepoetst.....
Wouter Toorians
Door neutraal te openen. Dit komt vooral tot uitdrukking in je kleding en je lichaamstaal.
Groeten Wouter Toorians
GS
Algemeen:
Het eerste wat je doet voor dat je uit je auto uitstapt is in spiegel kijken met een lach op je gezicht en met gedachten "dit wordt mijn nieuwe klant".
"Er is maar één keer de gelegenheid om de eerste indruk te maken". Hoe komt een verkoper de eerste keer bij een klant binnen?
Je komt verzorgd, zelfverzeker binnen met een goede handdruk en met een lach op je gezicht. In het gesprek toon je interesse in de persoon dat tegenover je hebt (first people than business) voor dat je aan zakkelijk gesprek begint. Gedurend het gesprek laat je klant zovaak mogelijk aan't woord, 80/20 regel.
Dit alles met de doel dat de klant goed en vertrouwd gevoel heeft na het gesprek, het gevoel dat jij diegene bent die zijn problemen gaat oplossen / zijn werk zal vergemakklijken of .... .
Hans S
Anders dan anderen
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|