Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Verkoop afspraak

Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Verkoopt u brochures of oplossingen? (Rene Knecht)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Een succesvolle Big Deal verkoper is een lobbyist (Richard van Houten)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Bent u bij de tijd? (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwaliteit? Wees concreet (Redactie Verkopersonline.nl)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Snel afsluiten bij sterke koopsignalen (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Assertiviteit – in uw voordeel! (David Bloch)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
Feedback of excuses (Peter Stinckens)
Do’s en don’ts voor bij de receptie (Tips & Advies Verkoop)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Afspraken nakomen (Victor Bonke)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Hoe belangrijk is produktkennis nou echt? (Enno van Kersen)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Bent u een verkoper of afspraakjessprokkelaar? (Michel Hoetmer)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
De ander centraal (Victor Bonke)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Het verkopen van een beleving (Harrie van Heck)
Verkopen is een toneelstuk (Enno van Kersen)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Koopsignalen: Oppassen! (Enno van Kersen)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Loont kwaliteit als strategie? (Henk Hemstra)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wachten bij de receptie (Koert Wijnands)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Tijd is belangstelling (Frank van Marwijk)
Wees scherp, verzilver die koopsignalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
De belangrijke maandag (Redactie Verkopersonline.nl)
Afspraak maken, een soort mini-verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Het maken van een afspraak (Koert Wijnands)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Koopsignalen, niet altijd even duidelijk (Koert Wijnands)
Staan of zitten? (Frank van Marwijk)
Gebaren en wat ze betekenen (Redactie Verkopersonline.nl)
Eindeloos wachten op uw afspraak? (Michel Hoetmer)
Overtuigende presentatie (Frank van Marwijk)
V-R=S (Christiaan Knopper)
Het waarom van het klantenbezoek (Peter Stinckens)
Een verkoper die de klant raakt (Verkoopgesprek)
Zeg wat je hebben wil (Peter Stinckens)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Visuele boodschappen van kleding (Robert Willemsen)
Auditieve indrukken en verkopen (Frank van Marwijk)
Kritische belangstelling (Frank van Marwijk)
Succesvol kennis maken (Peter Stinckens)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
Interactie tussen de klanten (Klantencontact)
Enthousiast begroeten (Peter Stinckens)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Toon kracht in uw presentatie (Frank van Marwijk)
De kunst van het spiegelen (Frank van Marwijk)
De voet tussen de deur techniek (Michel Hoetmer)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Waar laat u uw handen? (Frank van Marwijk)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Waarom productkennis niet verkoopt (Michel Hoetmer)
Hoe legt u het eerste contact? (Peter Stinckens)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
De receptie-introductie (Michel Hoetmer)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Non-verbale reacties op bezwaar (Frank van Marwijk)
Wachten in de receptie: zitten of staan? (Michel Hoetmer)
Spiegelen en actief luisteren (Frank van Marwijk)
Succesvolle afspraken (Peter Stinckens)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
Spreekt u wel met de juiste persoon? (Peter Stinckens)
Stel dat u zelf de klant bent, hoe voelt dat? (Klantencontact)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
Stiltes in het verkoopgesprek (Frank van Marwijk)
Maak duidelijk dat de klant geen risico’s loopt (Vladan Soldat)
Ken de non-verbale verkoopsignalen! (Frank van Marwijk)
Verandering van houding (Verkoopgesprek)
Drie maal een goed begin van je afspraak (Peter Stinckens)
De mimiek van de verkoper (Frank van Marwijk)
Non-verbale communicatie en verkoop. (Frank van Marwijk)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Het Koopsignaal: kans èn bedreiging (Peter Stinckens)
Succes in de verkoop betekent goed presenteren (Roeland Schweitzer)
“Er is maar één keer de gelegenheid om de eerste indruk te maken”. (Richte Lommert)
De goede handdruk (Robert Willemsen)
Visuele aspecten zijn belangrijk in de verkoop (Frank van Marwijk)
Laat je stem horen! (Frank van Marwijk)
De 1e indruk! (Klantencontact)
Verkopen met een glimlach (Frank van Marwijk)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Hoe kopen klanten? (Klantencontact;Verkoopgesprek)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)
Ben je een matcher of een mismatcher? (Klantencontact)
Beperk de ruis tijdens de verkoop! (Verkoopgesprek)

“Er is maar één keer de gelegenheid om de eerste indruk te maken”.

Met 9 tips wil ik de belangstelling opwekken voor de opbouw van een goed en succesvol verkoopgesprek. Dit doe ik door elke week een vraag te stellen die u kunt beantwoorden. Hiermee kunt u elke week mijn boek 'Alles over Verkopeen" (5e druk) winnen. De week daarop geef ik u mijn antwoord.

“Er is maar één keer de gelegenheid om de eerste indruk te maken”.

Vraag 1 werd vorige week gesteld en er zijn een flink aantal reacties binnengekomen. De vraag was:

Wat is het belangrijkste onderdeel van een goed verkoopgesprek?

De winnaar is Geert Burhenne.
Gefeliciteerd met je boek!

Hier kunt u de reactie van Geert en ook alle verdere reacties lezen. 

Mijn antwoord
Het allerbelangrijkste onderdeel van een verkoopgesprek is de VOORBEREIDING.

Maak daarom een checklist van alle punten die van belang (kunnen) zijn. Dit geldt vanaf de aanrij route, de parkeerproblemen, de verzamelde kennis van de prospect, kennis van de voorbereidingsvragen (wat moet ik weten) om een goede aanbieding te doen, wat zijn de te verwachten tegenwerpingen en wat zal de juiste afsluittechniek zijn.

Al deze punten kunnen thuis aan de keukentafel worden voorbereid.

Bedenk steeds, dat de voorbereiding de fundering van het latere verkoopgesprek zal worden. En net als bij het bouwen van een huis: hoe meer heipalen, des te minder kans op een verzakking!

Plak een briefje op de spiegel: FALEN IN DE VOORBEREIDING IS DE VOORBEREIDING VAN HET FALEN.


VRAAG 2.
"Er is maar één keer de gelegenheid om de eerste indruk te maken". Hoe komt een verkoper de eerste keer bij een klant binnen?

Beanwoord deze vraag hieronder en win!

Veel Succes!

Richte Lommert
Richtelommert.nl
 

Richte  Lommert

Richte Lommert

Richte Lommert heeft meer dan 40 jaar verkoopervaring, van verkoper tot directeur van een opleidingsinstituut voor verkopen. Hij is de auteur van de bestseller "Alles over Verkopen", waarvan inmiddels ruim 40.000 exemplaren zijn verkocht.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,1
(10 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Pieterjan Senaeve

Altijd goed geluimd met een gezonde interesse voor het bedrijf of de functie van de persoon waar u bij zit.

George

Door de voordeur... :-)

Voorbereid, fris en verzorgd met een goede kennis van zaken niet alleen van het product maar ook van de markt/branche, de klant en je eigen organisatie, ofwel vakvolwassen. UIteraard koketeer je niet met je kennis maar laat je na de koetjes en kalfjes de klant middels luchtige en gerichte vragen de pijn aangeven.

Tom Bila

Een aantal cruciale punten voor een goede eerste indruk te maken zijn:

1. Uitstraling!
Allereerst verkoop je JEZELF. Het is dus belangrijk zelfzeker, rustig en met vertrouwen over te komen.

Kleed jezelf proper en verzorgt. Zie dat je fris binnenkomt: haar, lichaamsgeur, schoenen, etc. Als de klant zo vrij is om iets te drinken aan te bieden, ga hier steeds op in.

2. Vriendelijkheid
Wees steeds attent op de mensen die er rondlopen. Ook hun indruk is van belang! Lach steeds en let op de NAMEN van de personen.

Spreek ook steeds de NAAM van de persoon uit. Onderzoek wijst uit dat mensen beter luisteren als je hun naam regelmatig vermeldt. Weinig mensen doen dit in de praktijk. Is het niet zo, mijnheer Richte Lommert?

3. Ken je klant!
Zowel voor een goed verkoopsgesprek, als voor een eerste indruk is de VOORBEREIDING het meest cruciale aspect. "Wie vergeet te plannen, plant vergeten te worden". Indien mogelijk, onderzoek waar de prospect mee bezig is (sporten, werkervaring, etc)

Tracht een gemeenschappelijk interessepunt te vinden. (cfr Elevator pitch) Tracht aan de hand hiervan, tijdens bv het wandelen naar de vergaderzaal, het ijs al te breken.

Cinderella

Als vrouw zijnde :

Gebruik je vrouwelijke charmes; wees niet arrogant
weet waar je over praat, dat laat zien : je hebt verstand.

Foppe Slotegraaf

Verschijn op tijd in gepaste kledij en zie blij.

Persoonlijk hou ik van openhartig en eerlijkheid.
Kan veel tijdwinst opleveren bij uitvoer van (vervolg) trajecten.

1) Daarom toon ik interesse voor de klant, niet alleen zakelijk maar ook daarbuiten,

2) Daarom documenteer ik bijzondere kenmerken van de klant, van verjaardag tot hobby, leuke binnenkomer bij een follow-up gesprek

3) Daarom stel ik me ook ‘open’ op, ook de klant wil wellicht het e.e.a. van mijn situatie weten.


Ronald Sluiter - ViCre

De eerste keer bij een klant binnenkomen? Ik zou van klant prospect maken, want als je de eerste keer binnenkomt is het nog geen klant (tenzij je een klant van een collega overneemt. Dus de eerste keer bij een klant binnenkomen is niet moeilijk, want hij is al een klant.

Bij een prospect: bellen, bellen, bellen. Je de avond ervoor voorbereiden over welke vragen te stellen. Wie is hij, hou oud is hij, wat drijft hem, wat speelt er in zijn branche, wat is belangrijk in zijn functie, wat zou zijn ambitie kunnen zijn, wat heb ik al ervaren bij een klant in zijn branche, welke problemen kunnen er zijn, etc.

Zoals gezegde begint verkoop de avond ervoor al. De eerste paar vragen die je stel, bepalen de sfeer van het gesprek. Stel je vragen waarvan je het antwoord al op hun website had kunnen vinden, dan weet de prospect dat je niet voorbereid hebt.

Naast vragen stellen (de juiste), luisteren, de antwoorden letterlijk opschrijven, doorvragen naar een bpeaald doel, is het belangrijk de essentie van je dienst/product te visualiseren. Dus tekenen. een plaatje blijft hangen. Geen powerpoint presentaties, want dat betekend dat je je prospect al kent voordat je hem ooit ontmoet hebt. Je weet toch niet wat hij belangrijk vind?

Een goed pak, effen overhemd, effen das, gepoetste schoenen, schone auto (binnen en buiten), papier en een pen zijn evident.

Dit is nog maar het begin, hierna gaat alles beginnen

Ronald Sluiter

Ger

Liefst op tijd, verzorgd, rechtop en met zijn mond vriendelijk gesloten, zijn aanstaande klant het woord gunnend

cindia bodijn

POSITIVITEIT

WH Hendriks

Àlle antwoorden zijn goed. Ik ben danwel pas 20jaar en heb wellicht minder levenservaring dan de meeste van jullie, maar voor mioj is toch het belangrijkste dat je GEMOTIVEERD BINNENKOMT (DOE JE WAT JE LEUK VIND???) DOE DAN JE DING EN KLAAR....

HEB LOL IN JE WERK EN STRAAL DIT UIT.

Jacques Visker

Zelf ben ik keukenverkoper binnen een groot filiaalbedrijf.
Vanaf het eerste begin, het eerste contact met de klant, moet je ervan overtuigd zijn, dat je gaat verkopen en iedere afwijzing van de klant verbaasd accepeteren, paraderen en weer verder gaan.

Hans-Wouter van Dam

Beste Jacques,<br>
Werkt dat, verbaasd reageren?<br>
Ik zou dat als klant niet prettig vinden als de verkoper verbaasd reageert op mijn bezwaren. Het voelt dan alsof hij jouw bezwaren niet serieus neemt. Net alsof jij de enige bent die dergelijke bezwaren heeft. Wat natuurlijk niet het geval is. <br>
Zou het niet beter zijn om begrip te tonen voor de bezwaren van de klant?<br>
Groeten,<br>
Hans-Wouter

Ger

Beste Jacques, je bedoelt waarschijnlijk 'pareren'.

Van iedereen die hierboven de tijd genomen heeft gun ik het boek jou het meest.

Het antwoord op de vraag staat er overigens gewoon in.

PS Wat je hier doet is toch ook een 'eerste indruk' van jezelf achterlaten? Wil ik van jou nu een keuken?

Succes

F. Willaert

Volgens mij is het antwoord: binnestappen met een positieve zelfzekere lichaamstaal, glimlach, kledij en handdruk. Niet te zelfzeker of arrogant en zeker ook niet te nederig maar beschouw je prospect als je gelijke en doe alsof je bent zoals hij is.
Mensen kopen bij iemand die is zoals hijzelf is.

Lenie van Emmerik

Natuurlijk zorg je dat je er verzorgd uitziet.
Denk bij je kleding keuze aan het bedrijf wat je bezoekt, zodat je details aan kunt passen.

Kom vol zelf vertrouwen en met een goed humeur binnen.
Geef een compliment over iets van het bedrijf (parkeren, receptie, enz.).

Heb plezier in wat je doet en straal dat uit.

Tip, nooit arrogant overkomen, dat is echt dodelijk voor je eerste indruk.

Veel plezier met verkopen en succes volgt vanzelf.

R. Evers

Wanneer je bij een klant binnenkomt (via de voordeur, de telefoon of desnoods een kruiwagen) en je intentie is niet oprecht, kun je het volgens mij bij voorbaat al schudden. De intentie om er, samen met de klant, iets moois en succesvols van te maken is de enige juiste, elke andere motivatie zal een of meerdere, grote of minder grote barrieres opwerpen. Al zijn je schoenen nog zo mooi gepoetst.....

Wouter Toorians

Door neutraal te openen. Dit komt vooral tot uitdrukking in je kleding en je lichaamstaal.

Groeten Wouter Toorians

GS

Algemeen:
Het eerste wat je doet voor dat je uit je auto uitstapt is in spiegel kijken met een lach op je gezicht en met gedachten "dit wordt mijn nieuwe klant".

"Er is maar één keer de gelegenheid om de eerste indruk te maken". Hoe komt een verkoper de eerste keer bij een klant binnen?

Je komt verzorgd, zelfverzeker binnen met een goede handdruk en met een lach op je gezicht. In het gesprek toon je interesse in de persoon dat tegenover je hebt (first people than business) voor dat je aan zakkelijk gesprek begint. Gedurend het gesprek laat je klant zovaak mogelijk aan't woord, 80/20 regel.
Dit alles met de doel dat de klant goed en vertrouwd gevoel heeft na het gesprek, het gevoel dat jij diegene bent die zijn problemen gaat oplossen / zijn werk zal vergemakklijken of .... .

Hans S

Anders dan anderen

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel