'Yves Gijrath verliest Badr Hari'

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Hoe kunt u opvallen in de informatie-overload waarmee uw klanten worden geconfronteerd? Leer van de journalistiek...

'Yves Gijrath verliest Badr Hari'

In de onderwerp-regel van de Sprout Magazine e-mail nieuwsbrief voor  ondernemende mensen stond deze teasende zin:
Yves Gijrath verliest Badr Hari, Ekoplaza groeit door.
Wat bleek: Yves Gijrath en Badr Hari gingen zakelijk uit elkaar. Hoe en waarom werd niet duidelijk, maar inmiddels zat ik al in de nieuwsbrief en las hoe Ekoplaza doorgroeit. Iets wat ik niet bijzonder interessant vond op eerste gezicht en ik zou zeker deze (wekelijkse) nieuwsbrief niet geopend hebben als ik niet getriggerd was geraakt door de eerste 2 BN’ers ‘in gevecht’.

Miljonairs, sport en falen
Beide BN ‘ers staan op verschillende manieren voor ‘zakelijk succes’, ‘risico’s nemen’ en ‘falen’. De gemiddelde mens verkneukelt zich toch een beetje als iemand van zijn troon valt. Zeker bij een rijke bad boy als Badr Hari en de in miljonairs-kringen netwerkende glamour boy Yves Gijrath. We willen er in ieder geval méér van weten als het toch niet alles goud blijkt wat er blinkt…..

Velen lezen graag over miljonairs, hun aanhang en hun uitgavenpatroon (bijvoorbeeld in de Quote). Het is de wereld van Masters of LXRY (voorheen de Miljonair Fair) van Yves Gijrath. Mannen lezen ook nog eens graag over sport en kickboksen is tegenwoordig één van de populairste sporten geworden onder alle lagen van de bevolking. Eind 2019 streden Rico Verhoeven en Badr Hari om de wereldtitel in een uitverkocht Gelredome, met 34.000 plaatsen een record aantal bezoekers bij kickboksen in Nederland (voor een wedstrijd van uiteindelijk 2,5e ronde... Hari haakte geblesseerd af).

Deze Sprout journalist heeft de perfecte combinatie gevonden van interesse van vele Nederlanders: Succes - Falen - Sport - BN’er.  In deze kop van slechts 5 woorden zitten ze allemaal!.

'Als ik eenmaal in gesprek ben dan verkoop ik wel'
Een zinnetje dat ik heel vaak hoor bij verkopers en ondernemers. De zin die erop volgt is dan vaak: 'Maar het is steeds lastiger om überhaupt de aandacht te trekken en interesse te wekken.' Dat komt onder meer doordat half Nederland tegenwoordig (zichzelf) aan het verkopen is en de concurrentie zich bovendien meer roert om nog enigszins de targets te halen. Ook wordt uw doelgroep aardig overspoeld met informatie door de snellere communicatiemiddelen en -mogelijkheden. Uw e-mail wordt vaak alleen al weg geklikt om niet nog meer te hebben om over na te denken.

Informatie-overload zorgt voor ander leesgedrag
Een gevolg van de informatiedrukte is dat berichtkoppen steeds meer worden gescand op interesse. Als een kop of onderwerpregel niet direct de interesse wekt wordt het bericht ongelezen verwijderd. Nieuwsbericht-koppen waarin Bekende Nederlanders (ongelofelijke successen, dito missers, in het bijzonder van sporthelden) genoemd worden, worden vele malen sneller geopend en gelezen dan 'saaie' berichten. Pas daarom de schrijfstijl van uw nieuwsbrieven, e-mails en aanbiedingen aan en schrijf uw koppen, leads en onderwerpen met een meer 'journalistieke' techniek.  Ook een telefoongesprek kunt u natuurlijk eens anders beginnen dan normaal, om speciale aandacht op te wekken.

Enkele voorbeelden voor het fictieve bedrijf Groenhof & Partners:
  1. 'Groenhof & Partners wint van Badr Hari'
  2. 'Badr Hari daagt Groenhof & Partners uit'
  3. 'Badr Hari raakt Groenhof hard'

Goed verhaal
Bij zo'n kop moet u dan natuurlijk wel een goed verhaal hebben. De achterliggende verhalen van deze voorbeelden zouden kunnen zijn:
Ad 1. Het aantal page-views van ons laatste artikel overtrof het aantal clicks dat het laatste nieuws van Badr Hari kreeg.

Ad 2. Het feit dat nieuws over Badr Hari steeds trending topic is, heeft ons als communicatiebureau uitgedaagd om uw boodschap ook trending topic te maken.

Ad 3. Het feit dat nieuws over Badr Hari door CEO's eerder wordt gelezen dan belangrijk economisch nieuws, raakt ons hard. Maar het geeft wel aan dat een link van uw organisatie naar een goede aansprekende kop over een BN 'er ervoor zorgt dat uw boodschap door velen gelezen wordt.
Conclusie
Leg in uw salespitch een link naar een 'hot' item in Nederland of wereldwijd. Zorg voor een goed verhaal en een scherpe kop. Dit zorgt voor een leuke trigger, waardoor men ook uw berichten weer gaat lezen.

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,2
(18 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Hanspeter

Je moet maar op zo een verzinsel komen.
Wij hebben geen Kapstokstory nodig, want krijgen zo al aandacht.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..