Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Verkoop afspraak

Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
5 Krachtige manieren om een afspraak te realiseren (Marianne van de Water)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Waarom een goed belscript zo belangrijk is (Marianne van de Water)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Bezoekafspraak? Zeker! Bellen! (Herman Meijer)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Een millennial als klant (Harro Willemsen)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Hoe word je als beginnend verkoper Trusted Advisor? (Rene Knecht)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Verkoopt u brochures of oplossingen? (Rene Knecht)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Een succesvolle Big Deal verkoper is een lobbyist (Richard van Houten)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Bent u bij de tijd? (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwaliteit? Wees concreet (Redactie Verkopersonline.nl)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Snel afsluiten bij sterke koopsignalen (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Assertiviteit – in uw voordeel! (David Bloch)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
Feedback of excuses (Peter Stinckens)
Do’s en don’ts voor bij de receptie (Tips & Advies Verkoop)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Afspraken nakomen (Victor Bonke)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Hoe belangrijk is produktkennis nou echt? (Enno van Kersen)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Bent u een verkoper of afspraakjessprokkelaar? (Michel Hoetmer)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
De ander centraal (Victor Bonke)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Het verkopen van een beleving (Harrie van Heck)
Verkopen is een toneelstuk (Enno van Kersen)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Koopsignalen: Oppassen! (Enno van Kersen)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Loont kwaliteit als strategie? (Henk Hemstra)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wachten bij de receptie (Koert Wijnands)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Tijd is belangstelling (Frank van Marwijk)
Wees scherp, verzilver die koopsignalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
De belangrijke maandag (Redactie Verkopersonline.nl)
Afspraak maken, een soort mini-verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Het maken van een afspraak (Koert Wijnands)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Koopsignalen, niet altijd even duidelijk (Koert Wijnands)
Staan of zitten? (Frank van Marwijk)
Gebaren en wat ze betekenen (Redactie Verkopersonline.nl)
Eindeloos wachten op uw afspraak? (Michel Hoetmer)
Overtuigende presentatie (Frank van Marwijk)
V-R=S (Christiaan Knopper)
Het waarom van het klantenbezoek (Peter Stinckens)
Een verkoper die de klant raakt (Verkoopgesprek)
Zeg wat je hebben wil (Peter Stinckens)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Visuele boodschappen van kleding (Robert Willemsen)
Auditieve indrukken en verkopen (Frank van Marwijk)
Kritische belangstelling (Frank van Marwijk)
Succesvol kennis maken (Peter Stinckens)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
Interactie tussen de klanten (Klantencontact)
Enthousiast begroeten (Peter Stinckens)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Toon kracht in uw presentatie (Frank van Marwijk)
De kunst van het spiegelen (Frank van Marwijk)
De voet tussen de deur techniek (Michel Hoetmer)
Waar laat u uw handen? (Frank van Marwijk)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Waarom productkennis niet verkoopt (Michel Hoetmer)
Hoe legt u het eerste contact? (Peter Stinckens)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
De receptie-introductie (Michel Hoetmer)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Non-verbale reacties op bezwaar (Frank van Marwijk)
Wachten in de receptie: zitten of staan? (Michel Hoetmer)
Spiegelen en actief luisteren (Frank van Marwijk)
Succesvolle afspraken (Peter Stinckens)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
Spreekt u wel met de juiste persoon? (Peter Stinckens)
Stel dat u zelf de klant bent, hoe voelt dat? (Klantencontact)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
Stiltes in het verkoopgesprek (Frank van Marwijk)
Maak duidelijk dat de klant geen risico’s loopt (Vladan Soldat)
Ken de non-verbale verkoopsignalen! (Frank van Marwijk)
Verandering van houding (Verkoopgesprek)
Drie maal een goed begin van je afspraak (Peter Stinckens)
De mimiek van de verkoper (Frank van Marwijk)
Non-verbale communicatie en verkoop. (Frank van Marwijk)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Het Koopsignaal: kans èn bedreiging (Peter Stinckens)
Succes in de verkoop betekent goed presenteren (Roeland Schweitzer)
“Er is maar één keer de gelegenheid om de eerste indruk te maken”. (Richte Lommert)
De goede handdruk (Robert Willemsen)
Visuele aspecten zijn belangrijk in de verkoop (Frank van Marwijk)
Laat je stem horen! (Frank van Marwijk)
De 1e indruk! (Klantencontact)
Verkopen met een glimlach (Frank van Marwijk)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Hoe kopen klanten? (Klantencontact;Verkoopgesprek)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)
Ben je een matcher of een mismatcher? (Klantencontact)
Beperk de ruis tijdens de verkoop! (Verkoopgesprek)

Wat heeft geduld met verkoop te maken?

Natuurlijk, u wilt alles en u wilt het direct. Vanuit uw aard bent u niet bereid om geduldig te wachten aan de poort van succes, dus blijft u zich haasten in het doorgaan met worstelen, ploeteren, overtuigen, druk uitoefenen, hameren en veel uren maken, ondertussen vraagt u zich af waarom al uw inspanningen u niet brengen wat u zo graag wilt. Herkenbaar?

Wat heeft geduld met verkoop te maken?

NU
Join the club, zou ik bijna cynisch zeggen, van verkopers met stress, teleurstelling, zelftwijfel, onzekerheid en verkwiste dagen en maanden. Het gaat er natuurlijk niet alleen om wat uw baan u gaat brengen in de toekomst, het gaat er in de verkoop net zo goed om wat het u NU aan plezier en bevrediging brengt.

Weet dat haast iets in zich heeft wat haaks op uw behoefte aan succes staat, namelijk dat haast u wordt ingegeven door uw aandacht te richten op alles wat u niet heeft, gebrek en tekort.

Of u het nu wilt, u zit in een prachtig vak wat vele kanten kent, zoals balen of succes, geluk of teleurstelling, rijkdom of armoede, geven of krijgen en het horen van een ja of een nee. Het is overeenkomstig met het eb en vloed van de zee.

Er zijn dagen waarin u de ene na de andere order scoort en wat u onvoorstelbaar veel vertrouwen en power geeft en op andere momenten lijkt niets te willen lukken. Vaak bent u dan geneigd te kijken naar uw collega's bij wie alles lijkt te lukken terwijl bij u alles mis lijkt te gaan; het kwetsbare moment waarop jaloezie en afgunst zijn voedingsbodem vindt.

Weet dat waar u uw aandacht op vestigt, alsmaar groter wordt. Legt u dus we aandacht op alles wat er mis gaat, dan stapt u gegarandeerd in de valkuil die er voor verkopers op die specifieke momenten openligt. Ik garandeer u ook dat die valkuil erg diep is!

U durft vervolgens geen collega meer te bellen, want de kans dat hij u vertelt dat het bij hem fantastisch gaat voelt als een doodsteek en wanneer hij dan ook nog verteld dat zijn omzet nog nooit zo hoog is geweest, dan is dat op die momenten killing. Weet u wat, denken veel verkopers dan, ik ga een collega bellen van wie ik zeker weet dat hij het ook slecht heeft de laatste tijd, even steun halen.

Mis, want de steun die u zoekt vertaalt zich in de wederzijdse bevestiging naar elkaar toe, dat u beide uw stinkende best doet, maar dat de klanten gewoon niet deugen of dat de prijzen van uw product veel te hoog zijn ten opzichte van die van de concurrentie, het ligt dus niet aan ons!

Wanneer ik u van advies mag dienen, doe dit laatste nu maar niet, want dat gaat u voor morgen niets nieuws brengen en het ondermijnt uw volledige kunnen.

Wat dan wel te doen?
Ten eerste, accepteer de situatie zoals die is. Dat klinkt simpel en eenvoudig, maar dat is het vaak niet. Als u werkelijk de situatie accepteert zoals die is, dan zult u merken dat uw interne strijd en twijfel direct verleden tijd zijn.

Daar moet u vervolgens wel iets voor in de plaats zetten, want anders is de kans groot dat al die rottigheid vanzelf de opengevallen plaats weer gaat vullen en bent u weer geen stap verder.

Iedereen ontvangt verschillende beloningen voor dezelfde inzet. Waarom verkoopt de ene verkoper met dezelfde aanpak veel en de andere veel minder, terwijl de doelgroep hetzelfde lijkt?

Ik loop al een aantal jaren mee en ik heb op de hoogste toppen van de bergen mogen staan en ik heb ook de diepste dalen belopen die er tussen in lagen. Succes is de grootste vijand van creativiteit, dus tijdens mijn daluren heb ik leren nadenken en heb ik de oorzaken van het niet bereiken van mijn succes ontdekt.

Verkopers die werken op basis van vakkennis, doorzettingsvermogen, wilskracht en verkoopkunde bereiken hun targets door een hoge inzet en vele uren te investeren.

Verkopers met een duidelijke visie daarentegen die wordt ondersteund met geduld en het absolute vertrouwen dat ze succesvol zijn in wat ze ondernemen, bereiken met veel minder uren en inzet het dubbele of nog meer van hetgeen hun hardwerkende en zwoegende collega's doen.

Het woord visie is afgeleid van het woord visioen, wat toekomstbeeld betekent. Ontwikkel daarom een toekomstbeeld van hoe u wenst en verlangt dat uw situatie er over een jaar uitziet. Ontwikkel dat beeld of maak er zelfs een mentaal filmpje van.

Bekijk dat filmpje zo vaak mogelijk per dag en plaats het in het NU, alsof het NU al keiharde realiteit is. Beschrijf dus niet de weg er naar toe, beschrijf hoe het er uit ziet en hoe het voelt wanneer u het bereikt heeft.

Ontwikkel ook het onwankelbare vertrouwen dat dit beeld realiteit voor u is en waak er voor om ooit nog aan dit toekomstbeeld te twijfelen. Dit laatste, het managen van uw eigen denken, is het moeilijkste maar tevens meest dankbare werk wat u zich kunt stellen en u zult zien dat het voor u gaat werken, verwacht daarom succes!

Hans Oelen

Hans Oelen

Hans  Oelen
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,7
(59 stemmen)
Reacties

Adrie Koeckhoven |  http://www.westportbiz.com

Heel herkenbaar volgens mij voor ieder persoon die nu succesvol is/wordt. Altijd belangrijk om je te richten op de toekomst en het gewenste resultaat.

Ron

Bedankt! Deze duidelijke taal had ik net even nodig!

Echter te hoge prijzen kunnen wel degelijk het verkoop proces ondermijnen... Nog maar niet te spreken over de werksfeer...

Yannick Martinet

Beste

Vooral het laatste dat u zei" het managen van uw eigen denken " vind ik sterk... ja, als je jezelf mentaal kunt sturen ( door oa je op tijd op te laden aan zaken die je mentaal ook sterken)
neem je vanzelf ook afstand, zet je de zaken op een rijtje, dat brengt rust ... en je stuurt jezelf naar een duidelijk doel. Dat lukt én brengt rust! Dus ( weer) helemaal mee eens!
Bedankt voor het fijne artikel!

Groetjes

Yannick Martinet

Ine Van Hofstraeten |  http://www.topverkopertips.be

Ik zit zelf al bijna 10 jaar in het vak en het klopt helemaal.

Veel ups maar inderdaad, er komt altijd een 'down'moment. De ene keer lijkt alles te lukken, de andere keer (zoals vandaag) krijg je 10 nee's te horen.

En dan is het gemakkelijk om je kop te laten hangen.

Dank je wel, geweldig artikel, op het goede moment tot bij mij gekomen!

groet,
Ine

Beste Adrie, Ron, Yannick en Ine,

Hartelijk dank voor jullie reactie met de op ervaringen gebaseerde bevestiging, dat het inderdaad zo werkt zoals omschreven.
Ik wens jullie een prachtige zomer met succes, plezier en voldoening.

Hans

Beste Hans,

dank voor uw wijze woorden. Ik neem u in gedachten mee bij mijn activiteiten. Het geeft zelfvertrouwen en positieve energie.

Een hartelijke groet,

Yvonne

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel