Het is crisis met de crisis. Menigeen staat inmiddels door de corona situatie stijf van angst en onzekerheid. Wat doe jij eraan, als salesprofessional?
Steeds weer opnieuw komt het naar voren, als we kijken of luisteren naar het journaal, de praatprogramma’s, de podcasts, persconferenties en allerlei andere dagelijkse mediaberichtgeving uit binnen- en buitenland. Er gaat geen dag voorbij of de media weet ons allen weer te bestoken met een of ander halfleeg glas. Alsof er niets anders meer is. En als angst regeert, gaan de creativiteit en activiteit ten onder.
We staan weer met beide benen op de grond en worden met de neus op de huidige, keiharde feiten gedrukt.
Geen optie Natuurlijk staan diverse branches bijzonder zwaar onder druk en dreigen vele bedrijven en individuen uiteindelijk het loodje te leggen, helaas. Dat was ook het geval bij iedere crisis die er in de afgelopen 50 jaar is geweest, ongeacht de oorzaak daarvan. Passief afwachten? Kijken wat anderen doen? Nee, dat is geen optie meer.
De handen uit de mouwen Er bestaat ook nog steeds een ander, halfvol, glas. En dat laat verheugende kanten zien. Velen worden juist nu weer innovatief, creëren nieuwe mogelijkheden en denken buiten hun oude vertrouwde kaders. Succes komt nooit zomaar aanwaaien, al leek dat er soms wel op de afgelopen jaren na de vorige crisis.
De handen weer uit de mouwen steken, innovatief en creatief zijn. Hard werken en geld en omzet verdienen op een manier die menigeen gelukkig altijd als normaal heeft beschouwd: proactief handelen en aanpassen aan de veranderde omstandigheden. Hoe? Door positief te accepteren dat iets wat in feite abnormaal is, voorlopig als normaal moet worden beschouwd.
Alles zal opnieuw weer anders worden Het vreemde Coronajaar 2020 is voorbij en gaat de geschiedenisboeken in. We staan ieder jaar weer voor een nieuw begin. De mooiste kansen liggen voor ons. Dus roep ik alle commerciële mensen op om nu de handen te laten wapperen. Maak geen crisis van de crisis!
Kom uit de stoel omhoog, ga - met inachtneming van de regels - de weg weer op, bezoek klanten en prospects waar of zodra dat mogelijk is. Gebruik de vele andere contactmogelijkheden die er zijn: social media, telefoon, beeldcontact, e-mails, WhatsApp en een hele batterij andere apps staan geheel tot onze beschikking.
Wees weer blij Voor verkopers, accountmanagers, salesengineers en salesmanagers, is nu het moment aangebroken om je verkooptalent, kennis en kunde volop te laten zien. En doe dat eerder dan je concurrent. Wat een fantastische uitdaging!
Recessie of crisis? Verkopen is van oudsher altijd al een moeilijk, mooi en o zo boeiend vak geweest. Dát zal nooit veranderen. Opgeven is dus nooit een optie. Overwinnaars zijn in feite verliezers die nooit hebben opgegeven. Zorg dat je daar ook bij hoort.
Herman Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Een boodschap van hoop is zoveel waardevoller dan de zoveelste klaag/zaag info !
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.