Reacties
Dag David,
een herkenbaar item, zelfs als de telefoon gaat voel je je vaak verplicht om uitleg te geven.
Het is inderdaad sterker om dit niet te doen, en het voor jezelf te houden.
Maar naar de gesprekspartner toe, de over gebleven tijd meer en de juiste aandacht geven.
Bedankt het is ook voor mij zaak hier meer op te letten.
Dank je, Nelly, voor zo'n snelle reactie - binnen een uur na posting van het artikel!
Dat jij het onderwerp herkent, is heel fijn.
Wat ik hier beschrijf is maar één aspect, één deel van het hele artikel.
Je krijgt binnenkort een e-mail met meer informatie over het volledige artikel.
Ook ben je van harte welkom om via deze link - http://davidbloch.nl/davidsblog/category/ratjetoe/ - nog meer van zulke artikelen te lezen, laat staan wat er zich in het archief op déze site bevindt.
Bas
Don't ruin an apology with an excuse! Het gebeurt alleen (ook bij mij) vrijwel automatisch, dit aangezien je begrip wilt krijgen van je gesprekspartner én inderdaad jezelf wilt indekken.
Ergens is het ook best lastig vind ik. Stel je bent te laat voor een afspraak en je geeft inderdaad aan: "Mijn verontschuldiging voor deze vertraging; hoe kunnen we de resterende tijd optimaal benutten?" (wat overigens goed is aangezien je excuses maakt én dit ook weer meteen ombuigt naar iets postiefs en gerichte actie.
De kans is denk ik best groot dat de klant niet doorvraagt naar de reden van vertraging. In mijn optiek een "gevaar" want de klant kan hierin ook aannames doen. Aannames waarom jij te laat bent gekomen of, misschien nog wel erger, aannames dat je niet het achterste van je tong wilt laten zien door de reden van vertraging niet te noemen.
De klant zal misschien denken "wat is de reden dan dat hij te laat is? En waarom noemt hij deze niet? Het zal wel aan hemzelf liggen en niet aan factoren van buitenaf. Jammer.
Dank voor deze mijmeringen, Bas.
Ik geniet vooral van je eerste 7 woorden.
Een sleutel zit 'm in het woord 'automatisch'.
Als verkoper is het jouw taak om te 'dansen' voor klanten, wat betekent dat je alert blijft.
Draaien op automatisch piloot is GEVAARLIJK.
Bovendien ben je dan alles behalve authentiek.
Vanuit authentiek contact met de gesprekspartner komt gepaste uitleg op het juiste moment. Vanzelf.
Chuck van Eekelen
Absoluut herkenbaar en uiteraard ben ik hier schuldig aan.
De eerste reactie is jezelf een ongelikte beer te vinden als je niet even uitlegt waarom je (bijvoorbeeld) te laat bent. Uiteraard gaat dat over "jouw" gevoelens en niet die van de ander.
Ik snap ook de opmerking in een andere reactie over "aannames" die de ander mogelijk zou kunnen doen bij het uitblijven van een uitleg bij een verontschuldiging. Aan de andere kant is er geen garantie dat de uitleg WEL de juiste aanname/gevoelens van begrip bij de ander teweeg brengt.
Tenslotte is het inderdaad zo dat als je uitleg geeft, er (nog) meer tijd en aandacht uitgaat naar het negatieve aspect (datgene wat mis is gegaan en verontschuldiging behoeft) in plaats van naar de positieve kant (wat kunnen we wel/nog doen vanaf dit punt).
Het gevoel van ongemak bij deze aanpak blijft nog even. Zoals met alles zal dat vanzelf overgaan met een beetje oefenen. Ik ga dit zeker toepassen en let extra op de reacties die dit uitlokt.
Greetinx,
C.
Los van de heerlijke bevestiging die ik in je reactie lees, Chuck, voeg je een waardevol punt toe met je laatste alinea.
Inderdaad, veranderen van gedrag = herkennen van gewoonten + de bereidheid om het ongemak te aanvaarden/ondergaan ... op weg naar een nieuw patroon.
Duidelijk én leerzaam, David.
Ook ik signaleer dergelijk gedrag bij mijzelf omdat ik, net als Bas, de ander niet de verkeerde aannames wil laten doen, deze op een positieve manier wil "sturen" in zijn of haar gedachten dat ik het toch echt wel goed bedoel maar helaas niet anders kan.
In dit kader wil ik graag Eckhart Tolle citeren: "jezelf kennen als het bewustzijn achter de stem van je verstand is vrijheid". Of "ruimte voor jezelf creëren" zoals jij het noemt.
Dank je wel dat jij iedere keer weer tot (verdere) bewustwording aanzet!
Waardevolle toevoegingen, Petra - dank hiervoor!
Ook belangrijk is te beseffen dat de 'regels' hier zijn voor een zakelijke omgeving.
Privé is er vaak meer ruimte om - in alle openheid - te delen, waar de juistheid van de reden eerder een bron van gesprek, verdieping en verbinding is dan dat het oordelen uitlokt.
Beste David,
Het is een inderdaad een herkenbaar item waar iedere verkoper zich schuldig aan maakt volgens mij. Vaak ligt het aan jezelf door een te krappe reistijd te plannen of te laat te vertrekken.
Het valt mij op dat veel verkopers ontzettend veel bezig zijn met social media via hun telefoon, maar vergeten dat het een telefoon is. Daarom verbaast het mij dat jij, in jouw voorbeeld, niet de klant even belt, waarschijnlijk was hij je nog komen halen ook.
Veel verkopers maken zich hier schuldig aan. Onderweg naar de klant weet je al dat je later zult zijn. Denk dan eens “Ik weet dat ik later ben en laat ik de klant, voor de tijd tijd van de afspraak, even bellen om dit aan te geven”. Daar zijn de telefoons tenslotte in eerste instantie voor gemaakt.
Op dat moment geef je de klant de keuze om de afspraak door te laten gaan of te verzetten.
De klant vindt het prettig om op tijd geinformeerd te worden. Hij heeft op dat moment ook de mogelijkheid om zijn tijd anders te plannen. Mijn ervaring is dat negen van de tien keer de afspraak doorgaat en de volledige ingeplande tijd gebruikt kan worden. De klant voelt zich ook niet onder druk gezet en vindt het prettig dat hij de keuze krijgt.
Een gevolg hiervan is dat de klant je een fatsoenlijke vent vind. Iemand die rekening met hem houdt en dat uit zich weer in positieve verkoop resultaten.
Heel alert van je én juist opgemerkt, Patrick ...
Ik onderschrijf volledig wat je schrijft over het gebruik van de mobiele telefoon.
Wel moet ik het volgende bekennen: deze persoonlijke leerervaring is bijna 20 jaar geleden gebeurd - lang voordat de mobiele telefoon gemeengoed werd.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|