Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Verkoop afspraak

Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Verkoopt u brochures of oplossingen? (Rene Knecht)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Een succesvolle Big Deal verkoper is een lobbyist (Richard van Houten)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Bent u bij de tijd? (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwaliteit? Wees concreet (Redactie Verkopersonline.nl)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Snel afsluiten bij sterke koopsignalen (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Assertiviteit – in uw voordeel! (David Bloch)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
Feedback of excuses (Peter Stinckens)
Do’s en don’ts voor bij de receptie (Tips & Advies Verkoop)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Afspraken nakomen (Victor Bonke)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Hoe belangrijk is produktkennis nou echt? (Enno van Kersen)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Bent u een verkoper of afspraakjessprokkelaar? (Michel Hoetmer)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
De ander centraal (Victor Bonke)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Het verkopen van een beleving (Harrie van Heck)
Verkopen is een toneelstuk (Enno van Kersen)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Koopsignalen: Oppassen! (Enno van Kersen)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Loont kwaliteit als strategie? (Henk Hemstra)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wachten bij de receptie (Koert Wijnands)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Tijd is belangstelling (Frank van Marwijk)
Wees scherp, verzilver die koopsignalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
De belangrijke maandag (Redactie Verkopersonline.nl)
Afspraak maken, een soort mini-verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Het maken van een afspraak (Koert Wijnands)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Koopsignalen, niet altijd even duidelijk (Koert Wijnands)
Staan of zitten? (Frank van Marwijk)
Gebaren en wat ze betekenen (Redactie Verkopersonline.nl)
Eindeloos wachten op uw afspraak? (Michel Hoetmer)
Overtuigende presentatie (Frank van Marwijk)
V-R=S (Christiaan Knopper)
Het waarom van het klantenbezoek (Peter Stinckens)
Een verkoper die de klant raakt (Verkoopgesprek)
Zeg wat je hebben wil (Peter Stinckens)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Visuele boodschappen van kleding (Robert Willemsen)
Auditieve indrukken en verkopen (Frank van Marwijk)
Kritische belangstelling (Frank van Marwijk)
Succesvol kennis maken (Peter Stinckens)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
Interactie tussen de klanten (Klantencontact)
Enthousiast begroeten (Peter Stinckens)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Toon kracht in uw presentatie (Frank van Marwijk)
De kunst van het spiegelen (Frank van Marwijk)
De voet tussen de deur techniek (Michel Hoetmer)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Waar laat u uw handen? (Frank van Marwijk)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Waarom productkennis niet verkoopt (Michel Hoetmer)
Hoe legt u het eerste contact? (Peter Stinckens)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
De receptie-introductie (Michel Hoetmer)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Non-verbale reacties op bezwaar (Frank van Marwijk)
Wachten in de receptie: zitten of staan? (Michel Hoetmer)
Spiegelen en actief luisteren (Frank van Marwijk)
Succesvolle afspraken (Peter Stinckens)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
Spreekt u wel met de juiste persoon? (Peter Stinckens)
Stel dat u zelf de klant bent, hoe voelt dat? (Klantencontact)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
Stiltes in het verkoopgesprek (Frank van Marwijk)
Maak duidelijk dat de klant geen risico’s loopt (Vladan Soldat)
Ken de non-verbale verkoopsignalen! (Frank van Marwijk)
Verandering van houding (Verkoopgesprek)
Drie maal een goed begin van je afspraak (Peter Stinckens)
De mimiek van de verkoper (Frank van Marwijk)
Non-verbale communicatie en verkoop. (Frank van Marwijk)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Het Koopsignaal: kans èn bedreiging (Peter Stinckens)
Succes in de verkoop betekent goed presenteren (Roeland Schweitzer)
“Er is maar één keer de gelegenheid om de eerste indruk te maken”. (Richte Lommert)
De goede handdruk (Robert Willemsen)
Visuele aspecten zijn belangrijk in de verkoop (Frank van Marwijk)
Laat je stem horen! (Frank van Marwijk)
De 1e indruk! (Klantencontact)
Verkopen met een glimlach (Frank van Marwijk)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Hoe kopen klanten? (Klantencontact;Verkoopgesprek)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)
Ben je een matcher of een mismatcher? (Klantencontact)
Beperk de ruis tijdens de verkoop! (Verkoopgesprek)

Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde

Te laat komen of afspraken verzetten, daar score je geen punten mee. Of wel? Ontdek hoe uw verontschudiging in uw voordeel kan werken.

Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde

Bij veel mensen is de behoefte aan het geven van verklaringen en uitleg bij veranderingen of een misstap groot. Het lijkt een logische stap, maar dat is schijn. Een uitleg of verklaring communiceert dat u vooral bezig bent met uw eigen behoefte aan vergeving of goedkeuring. Het is veel zinvoller om stil te staan bij het proces van verontschuldigen en de woorden die u kiest.

De norm: juiste woorden
Laten we het alvast met elkaar eens zijn dat 'handelen vanuit gewoonte' oorzaak is van gemiste mogelijkheden om effectiever te handelen. Een vluchtig 'sorry' is tegenwoordig immers weinig overtuigend. Een bus met de woorden 'Sorry Geen Dienst' in de display rijdt een drukke bushalte voorbij. De hond die zich losrukt van zijn baasje en grauwend en bijtend op me afkomt; de vrouw pakt de hond en loopt weg. Op mijn opmerking over fatsoen, zegt ze over haar schouder: "Sorry, hoor.
"

Andere mogelijkheden
Er zijn natuurlijk de standaardformuleringen 'excuus vragen' en 'excuus maken' of ' – aanbieden'. Daarnaast zijn er andere mogelijkheden die meer waarde hebben in het intermenselijk verkeer, zoals: "Ik verontschuldig mij ..." of "Ik vraag verontschuldiging voor ..." Verder zijn er allerlei varianten van "Neem me niet kwalijk ..." en " Het spijt me ..." die eveneens de kans bieden om geen uitleg te geven, maar wel een beschrijving van datgene wat mis is gegaan.
Belangrijk is dat de verpakking de ander in staat stelt uw verhaal te plaatsen!

De verpakking
Het volgende waar gebeurde verhaal maakt het begrip 'verpakking' duidelijk.
Door verkeerde instructies voor mijn bezoek aan een bekend chemisch bedrijf in Delft belandde ik bij een ingang die voor personeel bedoeld was – niet voor bezoekers. Tegen de tijd dat ik via de juiste ingang bij de vergadering binnenkwam, was de helft van de beschikbare vergadertijd voorbij. Ik wist dat ik aanvankelijk niets over hun vergissing moest zeggen en begon: "Mijn verontschuldiging voor deze vertraging; hoe kunnen we de resterende tijd optimaal benutten?"
Pas na afloop en voor vertrek heb ik laten weten over de verkeerde instructies te hebben beschikt, een opmerking die op dat moment de volledige aandacht kreeg met daarbij een verontschuldiging!

Verklaring: nodig of ...?
Wanneer u begint te verklaren, bent u bezig met de uitleg van de verandering in een afspraak. Dat is uw kant van het verhaal. Maar maakt nu de inhoud van uw verhaal werkelijk iets uit voor de ander?
Uiteindelijk niet – de ander moet plannen gaan herschikken, aanpassen, herordenen.
Als u met uw verhaal komt, bent u bezig met uzelf.
Als u handelt zoals ik in Delft, bent u bezig met de ander.
En wanneer u een ander wilt bereiken en wilt beïnvloeden, wie is dan belangrijker – u of de ander? Benut deze kans om de ander dat te laten voelen.

Respect zonder verklaring
Stel dat u een afspraak wilt verzetten. Uiteraard heeft u daar uw redenen voor. Weersta de behoefte aan verklaring en goedkeuring en sta stil bij het nut voor de ander. Verrassend genoeg toont u respect voor de tijd van de ander en voor uzelf: het feit alleen dat u zo'n beslissing neemt is voldoende; u hoeft geen verdere verantwoording af te leggen.
Gebruik eens formuleringen als: "Jan, ik begrijp dat het misschien vervelend voor je is, dat ik het nodig heb om onze afspraak te verzetten. Kan jij volgende week ...?"
U zult verrast zijn over het effect van uw daadkracht en duidelijkheid.

Dat uw kat is overreden of dat uw andere afspraken zijn verzet, dat is voor de ander onbelangrijk. Alleen voor u is de reden belangrijk. Verspil geen tijd, kom tot de kern – en ontdek de ruimte die u voor uzelf creëert met dit assertieve gedrag!

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,4
(17 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Dag David,
een herkenbaar item, zelfs als de telefoon gaat voel je je vaak verplicht om uitleg te geven.
Het is inderdaad sterker om dit niet te doen, en het voor jezelf te houden.
Maar naar de gesprekspartner toe, de over gebleven tijd meer en de juiste aandacht geven.
Bedankt het is ook voor mij zaak hier meer op te letten.

Dank je, Nelly, voor zo'n snelle reactie - binnen een uur na posting van het artikel!
Dat jij het onderwerp herkent, is heel fijn.

Wat ik hier beschrijf is maar één aspect, één deel van het hele artikel.
Je krijgt binnenkort een e-mail met meer informatie over het volledige artikel.

Ook ben je van harte welkom om via deze link - http://davidbloch.nl/davidsblog/category/ratjetoe/ - nog meer van zulke artikelen te lezen, laat staan wat er zich in het archief op déze site bevindt.

Bas

Don't ruin an apology with an excuse! Het gebeurt alleen (ook bij mij) vrijwel automatisch, dit aangezien je begrip wilt krijgen van je gesprekspartner én inderdaad jezelf wilt indekken.

Ergens is het ook best lastig vind ik. Stel je bent te laat voor een afspraak en je geeft inderdaad aan: "Mijn verontschuldiging voor deze vertraging; hoe kunnen we de resterende tijd optimaal benutten?" (wat overigens goed is aangezien je excuses maakt én dit ook weer meteen ombuigt naar iets postiefs en gerichte actie.

De kans is denk ik best groot dat de klant niet doorvraagt naar de reden van vertraging. In mijn optiek een "gevaar" want de klant kan hierin ook aannames doen. Aannames waarom jij te laat bent gekomen of, misschien nog wel erger, aannames dat je niet het achterste van je tong wilt laten zien door de reden van vertraging niet te noemen.

De klant zal misschien denken "wat is de reden dan dat hij te laat is? En waarom noemt hij deze niet? Het zal wel aan hemzelf liggen en niet aan factoren van buitenaf. Jammer.

Dank voor deze mijmeringen, Bas.
Ik geniet vooral van je eerste 7 woorden.

Een sleutel zit 'm in het woord 'automatisch'.
Als verkoper is het jouw taak om te 'dansen' voor klanten, wat betekent dat je alert blijft.
Draaien op automatisch piloot is GEVAARLIJK.
Bovendien ben je dan alles behalve authentiek.

Vanuit authentiek contact met de gesprekspartner komt gepaste uitleg op het juiste moment. Vanzelf.

Chuck van Eekelen

Absoluut herkenbaar en uiteraard ben ik hier schuldig aan.

De eerste reactie is jezelf een ongelikte beer te vinden als je niet even uitlegt waarom je (bijvoorbeeld) te laat bent. Uiteraard gaat dat over "jouw" gevoelens en niet die van de ander.

Ik snap ook de opmerking in een andere reactie over "aannames" die de ander mogelijk zou kunnen doen bij het uitblijven van een uitleg bij een verontschuldiging. Aan de andere kant is er geen garantie dat de uitleg WEL de juiste aanname/gevoelens van begrip bij de ander teweeg brengt.

Tenslotte is het inderdaad zo dat als je uitleg geeft, er (nog) meer tijd en aandacht uitgaat naar het negatieve aspect (datgene wat mis is gegaan en verontschuldiging behoeft) in plaats van naar de positieve kant (wat kunnen we wel/nog doen vanaf dit punt).

Het gevoel van ongemak bij deze aanpak blijft nog even. Zoals met alles zal dat vanzelf overgaan met een beetje oefenen. Ik ga dit zeker toepassen en let extra op de reacties die dit uitlokt.

Greetinx,
C.

Los van de heerlijke bevestiging die ik in je reactie lees, Chuck, voeg je een waardevol punt toe met je laatste alinea.

Inderdaad, veranderen van gedrag = herkennen van gewoonten + de bereidheid om het ongemak te aanvaarden/ondergaan ... op weg naar een nieuw patroon.

Petra van der Hulst |  http://www.metoscope.com

Duidelijk én leerzaam, David.
Ook ik signaleer dergelijk gedrag bij mijzelf omdat ik, net als Bas, de ander niet de verkeerde aannames wil laten doen, deze op een positieve manier wil "sturen" in zijn of haar gedachten dat ik het toch echt wel goed bedoel maar helaas niet anders kan.
In dit kader wil ik graag Eckhart Tolle citeren: "jezelf kennen als het bewustzijn achter de stem van je verstand is vrijheid". Of "ruimte voor jezelf creëren" zoals jij het noemt.
Dank je wel dat jij iedere keer weer tot (verdere) bewustwording aanzet!

Waardevolle toevoegingen, Petra - dank hiervoor!
Ook belangrijk is te beseffen dat de 'regels' hier zijn voor een zakelijke omgeving.
Privé is er vaak meer ruimte om - in alle openheid - te delen, waar de juistheid van de reden eerder een bron van gesprek, verdieping en verbinding is dan dat het oordelen uitlokt.

Patrick van Rooij |  http://www.security4professionals.nl

Beste David,

Het is een inderdaad een herkenbaar item waar iedere verkoper zich schuldig aan maakt volgens mij. Vaak ligt het aan jezelf door een te krappe reistijd te plannen of te laat te vertrekken.

Het valt mij op dat veel verkopers ontzettend veel bezig zijn met social media via hun telefoon, maar vergeten dat het een telefoon is. Daarom verbaast het mij dat jij, in jouw voorbeeld, niet de klant even belt, waarschijnlijk was hij je nog komen halen ook.

Veel verkopers maken zich hier schuldig aan. Onderweg naar de klant weet je al dat je later zult zijn. Denk dan eens “Ik weet dat ik later ben en laat ik de klant, voor de tijd tijd van de afspraak, even bellen om dit aan te geven”. Daar zijn de telefoons tenslotte in eerste instantie voor gemaakt.

Op dat moment geef je de klant de keuze om de afspraak door te laten gaan of te verzetten.
De klant vindt het prettig om op tijd geinformeerd te worden. Hij heeft op dat moment ook de mogelijkheid om zijn tijd anders te plannen. Mijn ervaring is dat negen van de tien keer de afspraak doorgaat en de volledige ingeplande tijd gebruikt kan worden. De klant voelt zich ook niet onder druk gezet en vindt het prettig dat hij de keuze krijgt.

Een gevolg hiervan is dat de klant je een fatsoenlijke vent vind. Iemand die rekening met hem houdt en dat uit zich weer in positieve verkoop resultaten.

Heel alert van je én juist opgemerkt, Patrick ...
Ik onderschrijf volledig wat je schrijft over het gebruik van de mobiele telefoon.
Wel moet ik het volgende bekennen: deze persoonlijke leerervaring is bijna 20 jaar geleden gebeurd - lang voordat de mobiele telefoon gemeengoed werd.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel