NIET over uzelf beginnen

Veel koude acquisiteurs praten, na hun begroeting, onwillekeurig eerst over zichzelf. Wat is daar mis mee?

NIET over uzelf beginnen

Bijvoorbeeld: 'Wij zijn specialist op het gebied van ontwerpen, drukken en leveren van speciale op maat gemaakte relatiegeschenken en wij…'

En terwijl u net lekker op dreef aan het komen bent om uw verhaal over uw bedrijf te vertellen, hoort u een bekend geluid in uw oor: 'tuut-tuut-tuut'. De klant heeft opgehangen …

Hoe komt dat nu toch, er is toch niets mis aan uw verhaal over wat jullie doen, dat moet die klant toch weten voordat hij iets zal aannemen?

Niet geïnteresseerd
Die klant is totaal NIET geïnteresseerd in uw verhaal over uw diensten, uw producten, uw aanbiedingen etc. De enige waarin hij geïnteresseerd is is ZICHZELF.

Zorg er daarom voor dat u vanaf het allereerste begin, dat wil zeggen bij uw openingszin het direct over de ANDER hebt, in plaats van over uzelf.

De ander centraal
Begin over iets wat op dit moment speelt in de branche, over een artikel waarin hun diensten genoemd worden, over hun website waarop u iets opviel en probeer vervolgens direct daarna met een open vraag opnieuw de dialoog aan te gaan. Twee voorbeelden: 

  • Een dienstverlener op het gebied van reclame: Op uw website, waar ik met interesse op heb rondgekeken, geeft u aan dat jullie momenteel bezig zijn met de ontwikkeling van een aantal nieuwe producten. In hoeverre bent u daar als marketing-manager al bij betrokken?
  • Een aanbieder op het gebied van ICT-diensten: Ik ben eigenlijk op zoek naar degene binnen uw organisatie die verantwoordelijk is voor het kostenniveau van de werkplek van uw consultants. In hoeverre ben ik dan bij u aan het juiste adres daarvoor?

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Entree, Gespreksopening
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,0
(21 stemmen)
Reacties

marc

(...) Op uw website, waar ik met interesse op heb rondgekeken, geeft u aan dat jullie momenteel bezig zijn met de ontwikkeling van een aantal nieuwe producten. In hoeverre bent u daar als marketing-manager al bij betrokken? (...)

tuut..tuut...tuut

relatiegeschenken |  http://www.101relatiegeschenken.nl

Leuk artikel, ook in de relatiegeschenken branche lopen we daar nogal eens tegenaan. Wij worden altijd geinspireerd door deze blog, en proberen ons voordeel ermee te doen in aquisitie.

Groet

Pieter
101 relatiegeschenken

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..