Communicatieve vaardigheden zijn heel belangrijk in je carrière. Goede presentatie heeft een voorspellende waarde in de ogen van veel mensen. Uit onderzoek dat ik deed naar de presentatie van sollicitanten bleek dat de meeste interviewers van mening zijn dat kandidaten die zich goed presenteren ook beter zullen functioneren. Het grootste deel dacht ook dat kandidaten die zich slecht presenteren ook meer of minder vertraging zullen oplopen in hun carrière. Vandaar dat het ook aardig is om kleding te testen in het kader van je carrière. Wie succesvol wil zijn zal moeten beginnen met er in vanaf de eerste indruk ook succesvol uit te zien in de ogen van de mensen die je moeten aannemen en promoten.
Observeren op kantoor Voor het verzamelen van kledingstijlen die ik voor de foto's in dit onderzoek kon gebruiken, liep ik door kantoren van klanten. Zo kon ik als mystery man observeren wat er in een aantal kantoorlandschappen zoal gedragen werd door managers en medewerkers. Die registratie (pak/jasje, shirt en das) was de basis voor het selecteren van een aantal beelden die ik op A4 foto's kon voorleggen aan een businesspubliek.
Vraagstelling De vraag bij deze reeks foto's luidde: 'Voor u ligt een aantal mensen dat bij een grote auto-importeur op de marketingafdeling werkt. Probeer intuïtief te identificeren wie het snelst en wie het langzaamst carrière maakt.' 250 respondenten moesten steeds twee fotonummers noteren. Zo krijgt iedere foto een aantal nominaties als 'snelst' en 'langzaamst'. Het is de verhouding tussen de positieve en negatieve nominaties die iets zegt over de onbewuste attitude van mensen ten aanzien van dat beeld. Natuurlijk is het interessant om te weten in welke outfits een man succesvol lijkt en in welke kleding zijn capaciteiten lager worden ingeschat dan ze misschien in werkelijkheid zijn. De verpakking moet de inhoud verkopen.
Resultaten en interpretatie Opvallend is dat de klassieke, conservatieve combinaties het best scoren (1, 2). Zelfs de outfit van grijs pak, wit shirt en klassieke blauw-witte stippeltjesdas (3) scoort goed ondanks dat het totaalbeeld vrij saai en sober oogt. Blijkbaar wordt het beeld toch geassocieerd met iemand die op weg naar de top is. Combinaties als een grijze jas, zwart shirt en grijze das in de vierde foto zijn moderner en modieuzer in vergelijking met de traditionele businesskleuren, maar bijna de helft van de respondenten denkt toch dat deze man langzaam is. Waarom die associatie? Het maakt eigenlijk niet uit, mensen beoordelen je op grond van die attitude. Zulke combinaties mogen dan op een bepaald moment de trend zijn, vraag jezelf af of je zoiets regelmatig zou willen dragen. De vijfde foto van een groen jasje met een beige shirt en roze-gele das doet sommige mensen aan een boswachter denken. Prima als je in een functie zit met natuur of milieu, maar in de zakenwereld is een dergelijke combinatie misschien geen goed idee. Ten slotte zie je (weer) dat het bruine jasje (6) niet werkt als je een succesvolle eerste indruk wilt maken.
Advies Ook als het gaat om carrière, hebben mensen bepaalde verwachtingspatronen. Als jij je carrière serieus neemt, houd je je aan de regel: match your message. De mannen met het groene of bruine jasje kunnen verbaal nog zo hard roepen dat ze ambitieus en succesvol zijn. Dat zal misschien ook wel waar zijn, maar het probleem is dat hun visuele boodschap precies het tegenovergestelde suggereert in de ogen van veel mensen. Kortom, als je zegt dat je succesvol bent (zult zijn), moet je er ook succesvol uitzien. Nu wil ik met deze uitkomsten niet beweren dat je nooit iets anders kunt dragen dan wat er in de eerste twee foto's te zien is, doch realiseer je het verschil. Wil je per se een bruin jasje dragen, doe dat dan op een dag dat je geen klanten ziet, maar niet op een promotiegesprek met je afdelingshoofd. Houd rekening met de situatie, de mensen die je ontmoet en de indruk die je probeert te vestigen of te vermijden.
Robert Willemsen is presentatietrainer en auteur. Hij houdt zich voor bedrijven bezig met image onderzoek, dress codes en zakelijke omgangsvormen. Hij is de enige in Nederland die flexibele dress codes opstelt a.h.v. (foto)research. Willemsen is o.m. auteur van “De stijl van succes”.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.