Peter weet het beter - 2

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

(vervolg van deel 1) Nadat Peter zijn auto en alle andere bedrijfseigendommen had ingeleverd liet hij zich vervolgens thuisbrengen door een inmiddels officiële ex-collega.

Peter weet het beter - 2

Tijdens de rit naar zijn onderkomen vertelde hij nog eens uitvoerig hoe onrechtvaardig de beoordeling van het management was geweest om hem de laan uit te sturen. Maar Peter zit niet bij pakken neer en zou ze nog wel eens een 'poepie'  laten ruiken! Want de Petertjes in deze verkoopwereld kunnen hun mondje goed roeren en voor je het weet is er weer een nieuwe uitdaging op hun pad gekomen. Immers, als je zo goed kunt verkopen als hij dan zit de wereld om je springen.

Bij de 'nieuwe werkgever'
De vreugdedans van onze vriend was dan ook groot toen zijn goed opgepoetste verkoopbrochure – lees: curriculum vitae – voor een grote organisatie aanleiding was het sollicitatiegesprek met hem aan te gaan. Goed gemutst en vol zelfvertrouwen toog hij op de bewuste dag naar zijn potentiële werkgever. Na de gebruikelijke kennismaking en het bekende kopje koffie mocht hij zich uitleven in zijn levensverhaal en ja hoor, natuurlijk was zijn recente ontslag een gevolg van de kredietcrisis want zijn oude baas moest natuurlijk inkrimpen, bezuinigen en ook nog eens reorganiseren, drie-in-een. En hij was nog niet zo lang bij de zaak, dus 'last-in first-out'.

De potentiële nieuwe werkgever was onder de indruk van zijn verhaal en Peter voelde dat goed aan. Het ijzer smeden als het heet is dacht Peter, dus vermeldde hij dat hij direct kon beginnen. Dat was toch zeker een voordeel? Bovendien kon hij ook nog eens een behoorlijk arsenaal aan trouwe relaties meenemen en dat was direct een flinke omzetverhoging voor het bedrijf.
Ja, Petertjes hebben nu eenmaal zeer trouwe fans!
De directeur van de 'sollicitatieprospect' was redelijk onder de indruk van zijn kandidaat en vooral van zijn enthousiasme en zelfvertrouwen. Dit moet toch wel een kanjer zijn als ik dat zo beluister, dacht hij. Na nog wat wederzijdse informatie te hebben uitgewisseld beloofde de directeur om binnen een aantal dagen een beslissing te nemen, hij wilde toch nog een en ander laten bezinken. No problem, zei Peter: Je belt en ik sta voor je klaar, tot volgende week.

Helaas...
Een week daarna viel de brief op de deurmat van onze sollicitant. Groot was zijn verbazing toen hij het volgende las: 

Beste Peter,
Ja, we houden het amicaal – aangezien jij mij ook meteen zonder toestemming tutoyeerde tijdens je sollicitatiegesprek. Wij hebben uiteraard verdere en uitgebreide informatie over jou ingewonnen en moeten helaas constateren dat er in onze organisatie geen plaats is voor iemand die qua omzetcijfers en bezoekfrequenties in het verleden het niveau heeft gehaald van een regio als 'Madurodam'…

Staat Peter de Prater nu weer met beide benen op de grond? Welnee, Petertjes zijn hardleers en weten het altijd beter. Die directeur heeft er echt geen verstand van, de oen. 'Madurodam', hij moest eens weten hoe moeilijk het is om daar binnen te komen.

Herman Meijer
ORAVI

Herman  Meijer

Herman Meijer

Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Jacques Bonneur

Is het raar als ik me wel eens afvraag voor wie dit soort columns nu eigenlijk is bedoeld?
Groet !

Filip de Flierefluiter

Peter de Prater had in de eerste plaats die baan niet moeten krijgen.
Wie een idioot in dienst neemt is er zelf een.
Veruit het zwakste wat ik hier totnogtoe mogen lezen heb.

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Herman,

Deze Peter is een andere Peter dan in deel 1. Die van deel 2 is terecht ontslagen, die in deel 1 vanwege de gevolgen van de recessie.

M.vr.gr.
Koert

Peter

Als sales trainer/coach is de grootste uitdaging om mensen zelfbewust te maken en hun salesskills op een hoger niveau te brengen.
Dat je mensen ontmoet die een te groot ego hebben, geen enkele vorm van gezonde zelfreflectie, geen verantwoordelijkheid willen nemen voor hun daden en de schuld altijd bij een ander leggen is een feit,
en iets wat al lang bekend is.
Deze column voegt mijn inziens dan ook niets toe aan wat dan ook. Het lijkt er meer op dat geachte schrijver even zijn frustraties van zich af wil schrijven.
Ik heb veel respect voor de schrijver en heb zeker betere columns van hem gelezen.

Landschoten

Tja Peter is het gevolg van de vele cursussen die van mensen geen echte mensen meer maken, mijn ervaring is dat indien je oprecht geïnteresseerd bent in je klant en zijn product en of dienst de relatie pas optimaal is en uiteindelijk ook het commerciële succes... Zelf in crisis tijden doelen de op zaken die misgaan kun je dan echt een potje breken bij de klant... Het is momenteel om ziek van te worden die zogenaamde verkopers met gladde praatjes die ze op cursus hebben geleerd, die gaan bij mij linea recta de deur uit! Je weet wat je verkoopt en probeert samen successen te creëren, dan ben je welkom!

Succes verkopers! Blijf U zelf!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..