Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent

De prijs blijft een heikel punt in verkooponderhandelingen. Hetzelfde geldt voor het salaris waarvoor u werkt. Voor beiden geldt dat het afhankelijk is van de waarde die u toekent, ofwel aan het product ofwel aan uzelf.

Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent

Hoe bepaalt een ondernemer zijn inkomen? Bij het noemen van uw prijs bij een potentiële klant noemt u het liefst een prijs waar u achter staat. Noemt u een bedrag waarvan uw gevoel zegt dat het te hoog is, dan pikt een klant dat meteen op en zal hij uw prijs omlaag duwen of u de business niet geven. Automatisch sluit u alleen die deals die opbrengen wat u een redelijke prijs vindt, waarvan u vindt dat u dat 'mag' vragen. Anders gezegd: U krijgt wat u verdient te krijgen – dus: wat u waard bent.

Waarde en eigen waarde
Maar ik ben een werknemer, hoe zit dat dan? Hier geldt hetzelfde. Vraag uzelf maar eens af wat u doet als u vindt dat u te weinig salaris krijgt. Gaat u dan stennis schoppen, vragen om meer en dreigen met vertrek als u het niet krijgt? Alleen als u daadwerkelijk voelt dat u minder krijgt dan u waard bent neemt u die stap. Ook al is het alternatief dat u nu even zonder werk zit. Zo niet dan accepteert u dat dit is wat u nu kunt verdienen – dat u dit nu waard bent.

U moet zich goed realiseeren dat er collega's en concurrenten zijn die met het grootste gemak twee, drie keer zo veel vragen als u en daar geen wenkbrauw bij optrekken. En het betekent niet dat zij beter zijn dan u of iets doen wat u niet kunt. Het ligt ook niet aan uw baas, de economie of aan het opkomende China. Wat betekent het dan wel? Waar moet u dan aan werken? Zoals zo vaak bij wat ik schrijf ligt het aan onze Attitude.

Tip
Op het moment dat u uw eigenwaarde verhoogt wordt het veel makkelijker een hoger salaris of hogere prijzen te vragen en accepteert u minder snel een compromis waar u zich ongemakkelijk bij voelt. Luister niet naar dat stemmetje in uw hoofd dat zegt: Is dat niet een beetje veel? maar bedenk wat u vindt dat u waard bent en schrijf dat op. Bedenk dan wat dat betekent voor u, in uw situatie, en zet de stap die hier uit volgt. Succes!

Enno van Kersen
Sandler Training

Enno van Kersen

Enno van Kersen

Enno van Kersen is franchisenemer van Sandler Training, een zeer succesvolle methode die zo’n 30 jaar geleden door de Amerikaan David Sandler is ontwikkeld. Enno heeft een achtergrond in diverse internationale commerciële en managementfuncties bij o.a. IBM en Lenovo.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 5,8
(6 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..