Zijn woorden voldoende om goede deals af te sluiten? Nee hoor, het is uw lichaamstaal die 't hem doet!
Lichaamstaal is essentieel tijdens de verkoop. Belangrijker nog dan we vaak denken. Het is lichaamstaal waarmee vaak deals worden binnengehaald, meer nog dan de goedgebektheid van de verkoper.
Beter gezegd: lichaamstaal en verbale taal sluiten idealiter op elkaar aan, het één versterkt het ander, het één kan niet zonder het ander.
Een goede verkoper straalt overtuigingskracht uit Hij laat merken dat zijn product goed is en de moeite waard om te kopen. Hij verstaat de kunst om zich in te leven in de ander en kiest de juiste momenten, de juiste gebaren en de juiste toon om aan de klant te laten weten dat hij betrouwbaar is.
► Zijn benadering is persoonlijk. Hij kan duidelijk maken dat zijn product niet alleen goed is of goedkoop, maar dat het ook past bij deze klant.
Afstemming is belangrijk! Om klantgericht te kunnen werken wilt u als verkoper naturlijk graag iets over uw klant weten. Daarvoor hoeft u hem geen enquêteformulier te laten invullen, maar hem alleen te observeren en conclusies te trekken uit wat u waarneemt. Door de houding van de klant, de gebaren die hij maakt, zijn gezichtsuitdrukking en zijn blikrichting, kunt u veel over hem te weten komen.
Tip Als u daar uw eigen lichaamstaal op afstemt, is de basis voor een succesvolle deal gelegd.
Frank van Marwijk is gespecialiseerd in lichaamstaal. Hij is oprichter van Lichaamstaal.nl en Bodycom, een training- en adviesbureau op het gebied van lichaamstaal / non-verbale communicatie.
Goed om hier weer eens op gewezen te worden.
Goede tip, bedankt!
ronald walet
Eem
Het meest gelezen artikel op deze website = deze. En dit maakte mij nieuwsgierig. Na het lezen hangen er veel vraagtekens boven mij hoofd. Hoe kan een verkoper overtuigingskracht uitstralen en tegelijkertijd afstemmen op de klant? Dit gaat toch niet! Wat precies is betrouwbaarheid uitstralen? En er wordt geschreven de benadering is persoonlijk - dit terwijl je met lichaamstaal toch echt veel standaard interpretaties en dus berichten ontvangt/zend...wat is dan nog persoonlijk? Kan dit Uberhaubt? Het is niet lichaamstaal waar deals mee binnengehaald worden - het is een heel arsenaal aan punten die mee dan wel tegenwerken: de relationele verhouding, imago product/bedrijf, eerdere ervaringen, heeft de klant goed geslapen, economische omstandigheden, inkoop is al gedaan, NOEM MAAR OP... En dan afstemmen op de klant...moaw dat zal wat zijn. Als verkoper weet je wat er nodig is om af te stemmen echter heb je binnen een paar seconden contact met de klant en volgt deze jou in plaats van jij hem - hiermee ben je leading en weet je ook wanneer de klant contact verbreekt dat er iets gebeurd met hem/haar...en hieruit beslist geen conclusies trekken! Want interpretaties zijn gevaarlijk en maken je letterlijk blind voor het ontvangen van informatie. Tja ik kan nog doorgaan...
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Hoe kan een verkoper overtuigingskracht uitstralen en zich tegelijkertijd afstemmen op de klant, vraag je. Je meent dat dat niet kan. Toch concurreren deze termen in het geheel niet met elkaar. Je hebt zelfs meer overtuigingskracht als je je goed kunt afstemmen op de klant. Door je houding laat je blijken dat je de klant begrijpt. Daarmee win je zijn vertrouwen en dat is een basisvoorwaarde om overtuigend over te komen. Hoe zou je immers iemand kunnen overtuigen, die jou niet vertrouwt? Je bent pas 'leading' als je de klant het gevoel kunt geven dat hij zelf zijn keuzes bepaalt. Veel meer hierover kun je lezen in mijn boek: 'Manipuleren kun je leren'. Daar vind je ook de antwoorden op je overige vragen.
Eem
Frank, leuk dat je reageert. Tja ik ga je boek lezen...ik weet dat deze goed is - ik heb jou website al jaren geleden ontdekt, ook hier mag je trots op zijn. Wellicht kunnen we eens kijken naar de next generation van dit alles - als je het processmatig bekijkt is het eerst afstemmen en daarna overtuigen. Het is een volgorde en daarna zijn er geen momenten meer om af te stemmen want als het goed is ben je dan al leading (peacing leaden). Pas wanneer je de lead kwijt bent stem je opnieuw af...opnieuw is het dus een volgorde/procces...daartussen zijn het verkennen van de grenzen en overtuigen belangrijk. Ik bestrijd ten zeerste dat je door jou houding aan je klant laat merken of je deze begrijpt = je zet je houding bewust in teneinde een (eventueel tussendoel) doel te bereiken. Hierin hetzelfde, lang niet iedere klant wil zelf beslissingen wil nemen...te rechtlijnige benadering. Want er zijn klanten die jou de beslissing laten nemen (heel veel vertrouwen), klanten die met hun vrouw of collega's willen beslissen, klanten die samen met jou willen beslissen,...je bent dus zeker niet leading als je de klant het gevoel geeft dat hij/zij de beslissing neemt. Je bent leading als je weet HOE JE KLANT HET LIEFST EEN BESLISSING neemt....is heel wat anders. Erg leuke materie allemaal...de complexe wereld van ons gedrag en psychologie erachter - heerlijke materie. En om af te sluiten Frank super titel heeft je boek want het is absoluut zo dat je niet niet kan manipuleren. Jammer van de negatieve connotatie.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.