Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Verkoop afspraak

Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Hoe houdt u de regie van het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
The Magnificent 7, ofwel Consultative Selling 2.0 (Toine Simons)
7 tips om vooral niet méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Verkoopt u brochures of oplossingen? (Rene Knecht)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
De eerste seconde is bij acquisitie bepalend (Victor Bonke)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Een succesvolle Big Deal verkoper is een lobbyist (Richard van Houten)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Bent u bij de tijd? (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwaliteit? Wees concreet (Redactie Verkopersonline.nl)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Snel afsluiten bij sterke koopsignalen (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Assertiviteit – in uw voordeel! (David Bloch)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
Feedback of excuses (Peter Stinckens)
Do’s en don’ts voor bij de receptie (Tips & Advies Verkoop)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Afspraken nakomen (Victor Bonke)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Hoe belangrijk is produktkennis nou echt? (Enno van Kersen)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Bent u een verkoper of afspraakjessprokkelaar? (Michel Hoetmer)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
De ander centraal (Victor Bonke)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Het verkopen van een beleving (Harrie van Heck)
Verkopen is een toneelstuk (Enno van Kersen)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Koopsignalen: Oppassen! (Enno van Kersen)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Loont kwaliteit als strategie? (Henk Hemstra)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wachten bij de receptie (Koert Wijnands)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Tijd is belangstelling (Frank van Marwijk)
Wees scherp, verzilver die koopsignalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
De belangrijke maandag (Redactie Verkopersonline.nl)
Afspraak maken, een soort mini-verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Het maken van een afspraak (Koert Wijnands)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Koopsignalen, niet altijd even duidelijk (Koert Wijnands)
Staan of zitten? (Frank van Marwijk)
Gebaren en wat ze betekenen (Redactie Verkopersonline.nl)
Eindeloos wachten op uw afspraak? (Michel Hoetmer)
Overtuigende presentatie (Frank van Marwijk)
V-R=S (Christiaan Knopper)
Het waarom van het klantenbezoek (Peter Stinckens)
Een verkoper die de klant raakt (Verkoopgesprek)
Zeg wat je hebben wil (Peter Stinckens)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Visuele boodschappen van kleding (Robert Willemsen)
Auditieve indrukken en verkopen (Frank van Marwijk)
Kritische belangstelling (Frank van Marwijk)
Succesvol kennis maken (Peter Stinckens)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
Interactie tussen de klanten (Klantencontact)
Enthousiast begroeten (Peter Stinckens)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Toon kracht in uw presentatie (Frank van Marwijk)
De kunst van het spiegelen (Frank van Marwijk)
De voet tussen de deur techniek (Michel Hoetmer)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Waar laat u uw handen? (Frank van Marwijk)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Waarom productkennis niet verkoopt (Michel Hoetmer)
Hoe legt u het eerste contact? (Peter Stinckens)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
De receptie-introductie (Michel Hoetmer)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Non-verbale reacties op bezwaar (Frank van Marwijk)
Wachten in de receptie: zitten of staan? (Michel Hoetmer)
Spiegelen en actief luisteren (Frank van Marwijk)
Succesvolle afspraken (Peter Stinckens)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
Spreekt u wel met de juiste persoon? (Peter Stinckens)
Stel dat u zelf de klant bent, hoe voelt dat? (Klantencontact)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
Stiltes in het verkoopgesprek (Frank van Marwijk)
Maak duidelijk dat de klant geen risico’s loopt (Vladan Soldat)
Ken de non-verbale verkoopsignalen! (Frank van Marwijk)
Verandering van houding (Verkoopgesprek)
Drie maal een goed begin van je afspraak (Peter Stinckens)
De mimiek van de verkoper (Frank van Marwijk)
Non-verbale communicatie en verkoop. (Frank van Marwijk)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Het Koopsignaal: kans èn bedreiging (Peter Stinckens)
Succes in de verkoop betekent goed presenteren (Roeland Schweitzer)
“Er is maar één keer de gelegenheid om de eerste indruk te maken”. (Richte Lommert)
De goede handdruk (Robert Willemsen)
Visuele aspecten zijn belangrijk in de verkoop (Frank van Marwijk)
Laat je stem horen! (Frank van Marwijk)
De 1e indruk! (Klantencontact)
Verkopen met een glimlach (Frank van Marwijk)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Hoe kopen klanten? (Klantencontact;Verkoopgesprek)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)
Ben je een matcher of een mismatcher? (Klantencontact)
Beperk de ruis tijdens de verkoop! (Verkoopgesprek)

Oprechte interesse tonen; moeite loont

Voor verkopers is oprechte interesse tonen van levensbelang, maar dat gaat lang niet altijd vanzelf. Integendeel… Het goede nieuws: moeite doen loont! Lees hier hoe dat werkt.

Oprechte interesse tonen; moeite loont
Mannen blinken niet uit in het tonen van interesse. Zegt men. We hebben wel interesse, maar met name in onszelf. Laat ik hier vooral niet voor alle mannen spreken, maar wat mij nog weleens overkomt is het volgende. Op weg naar een verjaardag zegt mijn vrouw Julia: ‘Vergeet niet om ook Jeroen te feliciteren; die is ook jarig geweest.’ Als ik dan later Jeroen feliciteer, zie ik hem denken: dat heeft-ie natuurlijk van zijn vrouw gehoord. Niet voor niets zijn twee van de drie bezoekers van websites waar je e-cards kunt versturen vrouw.

Westers trekje
Nu tonen wij westerlingen, mannen en vrouwen, überhaupt minder interesse in de medemens, in vergelijking met bijvoorbeeld Amerikanen en Aziaten. Tafeltennislegende en Chinakenner Bettine Vriesekoop zei eens in een interview: ‘Ik zie en voel in China vaak zoveel meer warmte dan hier. Daarmee vergeleken zijn we in Nederland koud tegen elkaar. Je moet eens opletten hoe blij verrast mensen zijn als je de moeite neemt met werkelijke interesse en aandacht te vragen hoe het ermee gaat.’

Krediet is snel verspeeld
Doen wij het dan echt zo beroerd? We bedoelen het vaak niet verkeerd, maar helaas komt het dikwijls wel zo over. Denk maar eens aan verkopers die gewoon doorgaan met een privételefoontje als iemand een winkel of showroom binnenkomt. Of artsen die met de patiënt lijken te spreken, maar vooral oog hebben voor hun beeldscherm. Negen van de tien keer weten we iemands naam niet meer, als we na een kort praatje weer afscheid nemen. En door met meerdere dingen tegelijk bezig te zijn, geven we naar collega’s het signaal af niet echt geïnteresseerd te zijn. Allemaal manieren om snel je krediet te verspelen.

Eigen missers
Zelf heb ik overigens ook aardig wat missers op mijn naam staan. Zo was ik als docent aan een hogeschool vaak ook stagebegeleider. Wanneer ik dan een stagebedrijf bezocht, bijvoorbeeld een drukkerij, kreeg ik vrijwel altijd de vraag of ik het bedrijf even wilde zien. Waarop ik zei: ‘Nee hoor, ik weet wel hoe een drukkerij eruitziet.’ Fout, fout, fout! Het anderhalf uur durende gesprek daarna was eigenlijk zinloos, maar dat had ik toen nog niet door.

Nep interesse het ergst
Nog erger dan geen interesse tonen is doen alsof je geïnteresseerd bent. We kennen allemaal de situatie waarin een gesprekspartner tijdens een netwerkbijeenkomst voortdurend om zich heen kijkt, op zoek naar iemand die misschien nog interessanter is. Heel vervelend. Onderdruk de neiging om zogenaamd geïnteresseerd te zijn. De ander zal daar feilloos doorheen prikken en het zal de relatie eerder schaden dan beter maken.

Hoe dan wel?
Als u interesse toont, moet die gemeend zijn. Dat doet u door simpelweg gezond nieuwsgierig te zijn. Door oprecht belangstelling te tonen voor wat de ander boeit. Dat leg ik graag uit aan de hand van een voorbeeld. Stel, u bent onlangs naar een bruiloft geweest. Het kersverse echtpaar komt enkele maanden later bij u langs, om trots de foto’s te laten zien. U neemt het album op uw schoot en gaat daar, gezien het grote aantal foto’s, met enig tempo doorheen. Zo nu en dan stopt u even met bladeren. Er zijn namelijk foto’s waar u graag iets langer naar kijkt. Enig idee welke foto’s dat zijn? Inderdaad, de foto’s waar u zelf op staat. Mensen kijken graag naar hun eigen foto’s en waarderen het als u daar oog voor heeft. Vraagt u zich daarom steeds af op welke foto’s zij staan.

Moeite doen ≠ doen alsof
Uw interesse in de ander moet dus oprecht zijn. En als u daar moeite voor moet doen, wil dat niet zeggen dat het niet oprecht is. Zo maakte ik eens deel uit van een projectgroep bij een klant die ik adviseerde. Een van de leden van de projectgroep vertelde dat hij een overleg moest overslaan, omdat hij enkele weken afwezig was. Tijdens de pauze informeerde ik naar de reden, waarop hij enthousiast vertelde dat hij en zijn vrouw in Azië een toegewezen adoptiekind gingen ophalen. Omdat mij dat boeide, maakte ik in mijn agenda een notitie bij het eerstvolgende overleg waarbij hij weer aanwezig zou zijn. Zodat ik vooral niet zou vergeten om even te vragen hoe alles was verlopen. Ik merkte later dat hij die interesse erg op prijs stelde. Het feit dat ik daar moeite voor had gedaan, zou daar zeker niets aan hebben afgedaan. Hij vond het geweldig om samen kort naar ‘zijn foto’s’ te kijken.

Tip: maak “fotoalbums” voor oprechte interess
e
Door “fotoalbums” te maken van de netwerken waar u deel van uitmaakt (collega’s, klanten, verenigingen, clubs enzovoort), gaat u haast automatisch meer interesse tonen in de mensen om u heen. In het verleden was ik onder meer voorzitter van een tennisvereniging, een communicatieclub en een netwerk van marketingprofessionals. Steeds opnieuw legde ik een fotoalbum aan met informatie over de andere bestuursleden, de vrijwilligers, de trouwe leden, hun partners, dat wat hen boeide enzovoort. Voorafgaand aan een bijeenkomst bladerde ik dan kort door zo’n album, om mijn geheugen weer wat op te frissen. Het kostte even wat moeite, maar ik kreeg er ongelofelijk veel voor terug. Het maakt voor een ander nu eenmaal veel uit of je vraagt: ‘Thuis alles goed?’, of: ‘Hoe is het met Ingrid? Druk zeker, in deze tijd van het jaar?’
Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,5
(4 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Mike de Graaf |  http://www.woordvoerdersetc.nl

Het is algemeen bekend dat mannen gemiddeld meer geïnteresseerd zijn in dingen en vrouwen in mensen, maar zelfs dat wetende is er voor iedereen altijd wel iets waar men oprecht in geïnteresseerd is.

Wat betreft een westers trekje, dat zou kunnen, alleen is China met betrekking tot Vriesekoop misschien niet het beste voorbeeld.
Zij is daar voor veel mensen een heldin, daar waar de gewone onbekende burger China vaak ook als heel afstandelijk duidt.

Overigens suggereert de titel voor mij dat het zou kunnen dat je geen interesse hebt maar het wel toont, of ligt dat aan mij?

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel