Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Verkoop afspraak

Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Hoe houdt u de regie van het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
The Magnificent 7, ofwel Consultative Selling 2.0 (Toine Simons)
7 tips om vooral niet méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Verkoopt u brochures of oplossingen? (Rene Knecht)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
De eerste seconde is bij acquisitie bepalend (Victor Bonke)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Een succesvolle Big Deal verkoper is een lobbyist (Richard van Houten)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Bent u bij de tijd? (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwaliteit? Wees concreet (Redactie Verkopersonline.nl)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Snel afsluiten bij sterke koopsignalen (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Assertiviteit – in uw voordeel! (David Bloch)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
Feedback of excuses (Peter Stinckens)
Do’s en don’ts voor bij de receptie (Tips & Advies Verkoop)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Afspraken nakomen (Victor Bonke)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Hoe belangrijk is produktkennis nou echt? (Enno van Kersen)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Bent u een verkoper of afspraakjessprokkelaar? (Michel Hoetmer)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
De ander centraal (Victor Bonke)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Het verkopen van een beleving (Harrie van Heck)
Verkopen is een toneelstuk (Enno van Kersen)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Koopsignalen: Oppassen! (Enno van Kersen)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Loont kwaliteit als strategie? (Henk Hemstra)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wachten bij de receptie (Koert Wijnands)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Tijd is belangstelling (Frank van Marwijk)
Wees scherp, verzilver die koopsignalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
De belangrijke maandag (Redactie Verkopersonline.nl)
Afspraak maken, een soort mini-verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Het maken van een afspraak (Koert Wijnands)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Koopsignalen, niet altijd even duidelijk (Koert Wijnands)
Staan of zitten? (Frank van Marwijk)
Gebaren en wat ze betekenen (Redactie Verkopersonline.nl)
Eindeloos wachten op uw afspraak? (Michel Hoetmer)
Overtuigende presentatie (Frank van Marwijk)
V-R=S (Christiaan Knopper)
Het waarom van het klantenbezoek (Peter Stinckens)
Een verkoper die de klant raakt (Verkoopgesprek)
Zeg wat je hebben wil (Peter Stinckens)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Visuele boodschappen van kleding (Robert Willemsen)
Auditieve indrukken en verkopen (Frank van Marwijk)
Kritische belangstelling (Frank van Marwijk)
Succesvol kennis maken (Peter Stinckens)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
Interactie tussen de klanten (Klantencontact)
Enthousiast begroeten (Peter Stinckens)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Toon kracht in uw presentatie (Frank van Marwijk)
De kunst van het spiegelen (Frank van Marwijk)
De voet tussen de deur techniek (Michel Hoetmer)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Waar laat u uw handen? (Frank van Marwijk)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Waarom productkennis niet verkoopt (Michel Hoetmer)
Hoe legt u het eerste contact? (Peter Stinckens)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
De receptie-introductie (Michel Hoetmer)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Non-verbale reacties op bezwaar (Frank van Marwijk)
Wachten in de receptie: zitten of staan? (Michel Hoetmer)
Spiegelen en actief luisteren (Frank van Marwijk)
Succesvolle afspraken (Peter Stinckens)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
Spreekt u wel met de juiste persoon? (Peter Stinckens)
Stel dat u zelf de klant bent, hoe voelt dat? (Klantencontact)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
Stiltes in het verkoopgesprek (Frank van Marwijk)
Maak duidelijk dat de klant geen risico’s loopt (Vladan Soldat)
Ken de non-verbale verkoopsignalen! (Frank van Marwijk)
Verandering van houding (Verkoopgesprek)
Drie maal een goed begin van je afspraak (Peter Stinckens)
De mimiek van de verkoper (Frank van Marwijk)
Non-verbale communicatie en verkoop. (Frank van Marwijk)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Het Koopsignaal: kans èn bedreiging (Peter Stinckens)
Succes in de verkoop betekent goed presenteren (Roeland Schweitzer)
“Er is maar één keer de gelegenheid om de eerste indruk te maken”. (Richte Lommert)
De goede handdruk (Robert Willemsen)
Visuele aspecten zijn belangrijk in de verkoop (Frank van Marwijk)
Laat je stem horen! (Frank van Marwijk)
De 1e indruk! (Klantencontact)
Verkopen met een glimlach (Frank van Marwijk)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Hoe kopen klanten? (Klantencontact;Verkoopgesprek)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)
Ben je een matcher of een mismatcher? (Klantencontact)
Beperk de ruis tijdens de verkoop! (Verkoopgesprek)

7 tips om vooral niet méér te verkopen

Heeft u het gevoel dat vervelende trainers en coaches u veranderingen opdringen? Lees dan deze tips om alles bij het oude te laten.

7 tips om vooral niet méér te verkopen

Salestrainers en -adviseurs gaan er meestal vanuit dat u uw resultaten wilt verbeteren. Vervolgens vertellen ze u hoe u zaken anders en beter kunt aanpakken. Toegegeven: ik maak me er ook schuldig aan. En dat is niet altijd gepast. Soms spreek ik namelijk salesprofessionals die zeggen: "Weet je, al die adviezen tips en ideeën zullen wel goed bedoeld zijn, maar… van mij hoeft het niet zo. Alles gaat z'n gangetje, het gaat best oké, ik vind het allemaal wel prima zo. Ik hoef niet zo nodig meer, beter of anders."

Goed nieuws voor wie het niet anders wil

Ik verzeker u, dit type verkoper bestaat. Toch heeft ook deze doelgroep recht op tips en advies. Dus, speciaal voor verkopers die een hekel hebben aan hun vak, aan klanten en aan presteren:
  • Lijkt het u heel erg vervelend om verkoopcijfers te verbeteren?
  • Maakt u zich zorgen over de dreiging van toenemend commercieel succes?

Dan heb ik goed nieuws voor u!
Pas de onderstaande zeven tips toe en ik beloof u dat u het lekker rustig krijgt en een prettig overzichtelijke klanten- en omzetlijst tegemoet kunt zien.
 
1.    Bereid u niet voor

Voorbereiden is zonde van de tijd. Het zorgt er alleen maar voor dat u weet wat uw klant bezighoudt, wat er in zijn branche speelt en welke waarde u mogelijk voor hem neerzet. Wat heeft u daar nu aan? Nee hoor, u kunt er beter 'open in gaan' en zien wat er gebeurt. Dan krijgt u tenminste een lekker natuurlijk gesprek!

2.    Stel uzelf geen persoonlijke doelen
Waarom zou u? De maatschappij is al zo prestatiegericht, moet dat nu ook al in het werk? Als u die doelen niet haalt wordt u er alleen maar depressief van. Bovendien: uit onderzoek blijkt dat goed geformuleerde doelen niet alleen richting en energie geven, maar u ook nog motiveren om het beste uit uzelf te halen. Oftewel: als u niet oppast, krijgt u het nog druk ook! En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

3.    Stel zaken tot het laatste moment uit
Haastige spoed is zelden goed. De offerte moest eind van de week binnen zijn? Dan is vrijdagmiddag 17.00 uur dus prima (nee, niet om 18.00 uur, want dan wordt er niet gewerkt!). Waarom zou u klantverwachtingen overtreffen? Alsof dat soort kleine dingen het verschil maken. En als er onverwacht iets tussen komt en het wordt maandag in plaats van vrijdag? Jammer dan, er zijn ergere dingen op de wereld.

4.    Weg met passie en gedrevenheid
Passie en gedrevenheid? Niet overdrijven, dit gaat over werk. U stelt arbeid beschikbaar en ontvangt daarvoor een beloning, meer is het niet. Waarom zou u een topper in uw vak willen zijn? Waarom zou u een stap extra zetten? Overdreven gedoe allemaal, en uiteindelijk is het vooral uw baas die ervan profiteert. Bovendien: al die dingen kosten veel tijd, moeite en energie. Die kunt u beter besparen en in andere zaken steken die dat wel waard zijn.

5.    Vermijd professionele zelfontwikkeling

Lezen over het vak? Op internet zoeken naar tips? Trainingen of workshops volgen? Zonde van de moeite. Er wordt zoveel onzin geschreven. Trouwens, tips op internet gaan meestal toch niet precies over de situaties die u zelf meemaakt, dus wat heeft u daar nu aan? En leuk hoor, die trainingen en workshops, maar het meeste weet u natuurlijk al en in uw praktijk werkt het toch allemaal anders.

6.    Ontwikkel een ruim assortiment excuses en uitvluchten

Erg belangrijk, want als u uw doelstelling niet haalt ligt dat uiteraard niet aan u, laat dat even duidelijk zijn. Het ligt wel aan uw klanten, de prijs van uw product of dienst, de economie, uw concurrent, of uw incompetente collega's van de binnendienst. Helaas, dat soort dingen kunt u niet beïnvloeden, maar u heeft er wel mee te maken. Eigenlijk bent u dus een soort slachtoffer van al die zaken.

7.    Vermijd nieuwe ideeën of werkwijzen (tenzij ze als excuus bruikbaar zijn!)

Natuurlijk verandert de wereld, maar we moeten het met z'n allen niet overdrijven. Dat nieuwe klantgedrag, de nieuwe sales-strategieën, social media, ze zijn allemaal prachtig, maar ga er vooral niet mee aan de slag. Laat dat maar over aan al die hippe salesjongens en -meisjes die achter iedere hype aanlopen. Oké, sommige dingen zijn misschien wel zinnig: zo hoorde u laatst iemand vertellen dat telefonische acquisitie niet meer werkt. Dat komt mooi uit, want daar had u toch al een hekel aan. Daar kunt u dus beter mee stoppen.

Conclusie
U leest het goed! Het is even aanpoten, maar absoluut mogelijk om een structureel slechte salesprofessional te zijn. Alles wat u nodig heeft is luiheid, onverschilligheid en negativiteit. Dan zijn veel faalmomenten en weinig verkoopsucces bijna gegarandeerd!
Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële mogelijkheden willen halen. Marcel zegt wat hij denkt, gaat voor resultaat en is allergisch voor verkooponzin. Marcel is als zelfstandig trainer en ondernemer verbonden aan Kenneth Smit. Zijn columns schrijft hij op persoonlijke titel.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,9
(40 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Heinz stitzinger

Beste Marcel,

Met ongepaste gedrevenheid heb ik het artikel gelezen en moest bij elk punt mijn wenkbrauw verder optillen.

Sorry...maar, dit opzettelijke tijdverspilling.
Diegene die hiervoor redactioneel verantwoordelijk is zou op staande voet ontslagen moeten worden.
Natuurlijk begrijp ik de grap wel, maar de verspilde tijd aan deze nonsense is belachelijk.

Zo contraproductief heb ik het al lang niet meer mee gemaakt.

Greetz,
Heinz

Michel

Marcel je zegt in de laatste regels: alles wat u nodig heeft is luiheid, onverschilligheid en negativiteit. Dan zijn veel faalmomenten en weinig verkoopsucces bijna gegarandeerd!

Was daar ff mee begonnen dan had ik niet verder hoeven lezen, pfffffff wat een inspanning weer !!

Gr de verkopurt

grollo

Gaaf ...
ik ben ook bezig met een training
ut helpt echt
Alles weet je al .....maar doen he

Martijn van Grol

Ernst

Eens met Martijn: de meeste dingen weet je wel, maar het doen blijft toch de uitdaging. Lekker cynisch geschreven, goed om het vanaf de andere kant te lezen

Jacqueline

Ik herken zulke verkopers wel hoor :) alleen ik zou niet graag met ze samen willen werken. Sterker nog, ik werk niet meer met ze. Heb gelukkig een heerlijke verkoopbaan gevonden waar ik mijn ideeën en passie wel kwijt kan, het heerlijk vind me in te lezen en de ordervraag te stellen. Wel erg vermakelijk om te lezen dus van mij een dikke 10 voor deze goed tips!!

Hans

Hallo Marcel,

Een leuk artikel waarbij je zelf in de spiegel moet kijken. Punt 7 is best herkenbaar:-)
Dank je!

groet,
Hans

Beste Marcel,

Je bewandelt hier best een risicovolle weg. Daar hou ik wel van, daar is moed voor nodig. Uiteraard is dit niet contraproductief bedoeld - zoals Heinz benadrukt - maar ook hem begrijp ik hierin heel goed. Deze omgekeerde psychologie heeft - hoe dan ook - gevolgen... en dat was ook de bedoeling. Toch? Heb je bereikt wat je wilde bereiken?

De duit die ik bij dezen in het zakje doe is deze:
Artikelen, ongeacht hoe ze geschreven zijn, hebben veelal een schuldkarakter. Zw wijzen ergens naar vanuit een professioneel oordeel. Het is daar waar de grootste winst te behalen is als we kijken naar verander-management. Luiheid, onverschilligheid en negativiteit zijn niets meer dan oordelen. Maar wie is het wie dit oordeel velt? Wie kijkt er zo? En wat zegt het over de mens in kwestie? Het is m.a.w. subjectief en niet gebaseerd op feiten. Want het zegt alles over diegene die deze oordelen uit en niets over de 'veroordeelde'.

Wanneer hier nu eens op zou worden ingezoomd komen er wezenlijke zaken aan het licht die zich nu verborgen zien in het donker. Mensen - en in dit geval verkopers - zijn de veroordelingen zat. En terecht. Trainingen te moeten volgen die de zienswijze niet fundamenteel in een positieve richting leiden; broertje dood. Wat zou er gebeuren wanneer we zouden leren kijken vanuit de invalshoek 'wat is er wel goed'?

10 situaties. 4 naar ieders tevredenheid zijn aangepakt en opgelost.
In plaats van dat het met 6 daarvan mis gegaan is... het maakt een wezenlijk verschil!

Wanneer er een vertrouwensband en structurele samenwerking zou bestaan (die kan worden gecultiveerd!) tussen alle mensen binnen een willekeurige organisatie, wordt er niet meer gekeken naar schuld of fouten.

Houding is een beslissende factor. "Ik kan niet altijd kan veranderen waarmee ik geconfronteerd word, maar ik kan wel altijd veranderen wat er IN mij gebeurd".

De FEITEN leren te zien, niets meer te veroordelen, veranderen wat je kunt veranderen en wanneer je het niet veranderen kunt: verander dan je houding. De situatie heeft zich al voorgedaan. Je kijkt ALTIJD naar een gevolg. Dat maakt het verschil in situaties die binnen jouw controle liggen. En in situaties waarin houding het controlerende middel kan en zal zijn, is het verbazingwekkend om te zien wat voor een verschil houding maakt.

Relevant voor verkopers? Nee, maar wel voor mensen.
Dan gaan ze laten zien wat ze in huis hebben.

Bedankt voor je artikel!

Marcel Hoefman |  http://www.hoefmanconsult.nl

Beste mensen, voor een auteur is het waardevol en inspirerend om feedback te krijgen van lezers. Dus bedankt voor jullie leuke, interessante, nuttige en fascinerende reacties!

Met waarderende groet,
Marcel Hoefman

Jacqueline

Alles wat hier boven staat is waar :-) Hoe minder moeite je hoeft te doen hoe beter het is. Blij dat ik nog steeds weet wat "new business" betekent en dat het een heel fijn gevoel geeft als je er in een week een aantal binnen weet te halen. Ik mag nu eindelijk zeggen dat ik boven target verkoop maar nog steeds geen professional ben.

Marleen Spruijt

Erg leuk om te lezen. Jammer dat het niet voor mij bedoelt is want( ik citeer: dus, speciaal voor verkopers die een hekel hebben aan hun vak, aan klanten en aan presteren)
Ik heb geen hekel aan mijn vak, klanten en aan presteren.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel