Bestaat er zoiets als geluk of pech in de verkoop? Iedereen heeft hier wel een idee over, dus het voelt niet als arrogant om de mijne hier aan toe te voegen.
Pech en geluk zijn woorden die mensen hebben uitgevonden om iets wat ze niet kunnen of willen verklaren te etiketteren als verantwoord. Ik zelf geloof sterk in de werking van de natuurwetten, waaronder de wet van de zwaartekracht, de wet van de aantrekkingskracht en de wet van oorzaak en gevolg.
Grondhouding Ik geloof ook in de combinatie van een goede voorbereiding, vakkennis, geloof in eigen kunnen, actie en succesgerichtheid. Dit laatste is geen werkwoord, maar een grondhouding. Dit geloof is me door de jaren ingegeven door keiharde persoonlijke ervaringen en kennis. Ik kan u alleen niet vertellen hoe u voorbereiding er concreet en exact uit moet zien, want dat verschilt van situatie op omstandigheid en al evenmin kan ik u vertellen wat u allemaal aan kennis moet bezitten, hoeveel bezoeken u moet afleggen op een dag en hoelang uw werkdagen dienen te zijn.
De reden waarom ik u dat niet kan zeggen, is omdat er zoveel ervaringen zijn die niet in rationele logica te vervatten zijn. Ik ken namelijk verkopers die consequent weinig uren nodig hebben om grote orders te maken of respectabele opdrachten te scoren en daarmee veel geld verdienen. Ik ken aan de andere kant ook verkopers die lange dagen maken met keihard werken en nagenoeg weinig binnenbrengen.
Ook ken ik verkopers met een HBO of academische opleiding die het niet weten te maken en verkopers met nagenoeg geen opleiding die op een integere en eerlijke manier het ene succes bovenop het andere bouwen.
En ter aanvulling op het bovenstaande heb ik een paar jaar geleden een documentaire gezien over mensen die een miljoenenprijs wonnen en een jaar later diep in de financiële ellende zaten…..
Factoren die het verschil bepalen Waar gaat het dan wel om, wat zijn nu de essentiële factoren die hierin het verschil bepalen?
Neem voor uzelf de volgende aspecten eens in overweging en toets ze aan uw eigen aanpak:
Weet tot in detail wat u wilt bereiken
Weet tot in detail waarom u dit wilt bereiken
Weet dat u gaat bereiken wat u wilt bereiken
Blijf altijd denken in termen van succes en wijk hier nooit vanaf
Wees dankbaar voor elke stap in de goede richting
Zorg voor mensen om u heen die u ondersteunen en die er voor u zijn wanneer u ze nodig heeft
Onderneem proactieve en gerichte actie
Verwacht succes
Succes willen en het bereiken is als autorijden in de nacht. Uw oog kan niet verder kijken dan het schijnsel van uw koplampen, toch gaat u verder, omdat u het vertrouwen en de zekerheid hebt dat u uw bestemming zult bereiken. Droom daarom zoveel als mogelijk over uw bestemming, maar vergeet niet daarbij uw voeten te bewegen.
Hans Oelen
Hans Oelen
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Uit een recent onderzoek dat wereldwijd is uitgevoerd op het gebied van sales, blijkt dat ongeveer 20% van de verkopers andere kwaliteiten en capaciteiten heeft dan de anderen. En deze groep is in het algemeen succesvoller dan de overige verkopers.
Men doet al jarenlang onderzoek naar de verbinding tussen commercieel succes en menselijke factoren. Je zult als verkoper dus ook op de juiste plek of branche moeten zitten die past bij jouw persoonlijke kwaliteiten en capaciteiten. Dan speelt geluk of pech nauwelijks een rol.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.