Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Train uw wilskracht (André Hagelen)
Een fabeltje over uzelf verbeteren (Michel Hoetmer)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Machtsrituelen: word zelf de gamechanger (Rene Knecht)
De grote vriend van succes (Michel Hoetmer)
Verandering van koers: van onmogelijkheden naar ‘opportunities’! (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
Niks inkrimpen - groeien (André Hagelen)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Meer verkopen door het simpel te houden (Michel Hoetmer)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De Zen van verkopen (David Bloch)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Succesvolle Crucial Conversations (Richard van Houten)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
De kracht van salescoaching (Ronald van den Berg)
Omgaan met verandering: een ware uitdaging! (David Bloch)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Hoe verkoopt u lucht? (Peter Stinckens)

“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant”

Optimisme is een groot goed als je acquisitie of sales medewerker bent. Maar moet je het zijn of kan je het ook worden? Lees er hier alles over.

“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant”
“Voor Steffan is iedereen een potentiële klant” Ze zei het bijna een beetje op zo’n toontje van; ‘Ja jeetje lekker zeg….’ Dit is precies een voorbeeld van het niet aflatende optimisme en positieve kijk van de sales medewerker. Het glas is altijd halfvol!!
Als je niet op deze manier in het leven staat is sales en/of acquisitie niets voor je. Of wel met de woorden van mijn motto “Zolang ze nog geen nee gezegd hebben zijn alle lijnen nog open”. De strekking hiervan komt bijna op hetzelfde neer als de uitspraak van Steffan.

Oeverloos Optimisme
Een oeverloos optimisme is fijn als je acquisitie doet. Tel daarbij op dat je ook werkelijk maar zelden aan een dood paard trekt, dan weet je dat de opmerking helemaal op gaat. Wat wel van belang is, is de factor ‘tijd’. Als jij binnen 3 calls moet scoren of binnen 1 maand de sales cycles rond wilt hebben is het andere koek. Een andere tak van sport, die ik niet bedrijf.

Wij zijn voor de lange termijn afspraken, de lange termijn contracten en de lange termijn relaties. Dat maakt nu net het verschil. Als je namelijk de factor tijd mee hebt, gebeuren er in die tijd bijzondere zaken. En tja, dat kan iedereen in 2020-2021 beamen. Zo staat het leven op zijn kop. Was je net een beetje de normen, waarden en regels aan het ontduiken, komen ze dubbel zo hard terug via de andere kant.

Optimisme. Dus ook de nieuwe klant die zegt: “Begin maar met 20 adressen te bellen, dan gaan we eerst wel kijken...”
Nope. Gewoon vol gas. En dan hoor je wel als je aan het bellen bent hoe de klant er in staat. Alles begint immers met een zaadje te planten. Oprecht aandacht geven. En voordat je iemand daadwerkelijk gesproken hebt in het segment waarin ik bel (CXO van grote organisaties) ben je zo alweer een of twee maanden verder. Dus we gaan het niet invullen voor de ander. We gaan aan de slag en horen vanzelf hoe verder.

Optimisme en Wikipedia
Optimisme, laat ik eens kijken wat het woordenboek hierover zegt:
Optimisme (Latijn: optimum, het beste) is van oudsher het geloof in de beste van alle mogelijke werelden te leven. Tegenwoordig gebruikt men dit begrip vaak voor een afgezwakte vorm van optimisme: het geloven in een goede afloop.
Tel daarbij op ‘de optimistische instelling’: Gunstig gestemd, hoopvol, in de verwachting dat de dingen positief zullen uitdraaien, dat iets een goede afloop zal krijgen. Met een positieve instelling.
Dan is het plaatje compleet.

Kan je optimisme leren of zit het in je bloed? Dat zijn dingen waar ik vaak over nagedacht heb. Het heeft natuurlijk wel van alles te maken met je DNA. Sales is vaak de tegenhanger van finance, en dat kan ik dan ook meteen beamen. De boekhouding is het eerst wat ik uitbesteedde als ondernemer. Des te interessanter worden de combinaties van sales en finance. Als je het allebei leuk vindt en kunt, dan heb je ineens parels in je organisatie. Facts and figures: communicatief en op de cijfertjes letten.

Optimistisch worden
Kan je optimistisch worden? Ja. Dat kan ik zeggen uit de grond van mijn hart. Leren ok, in je bloed ok. Optimistisch worden jazeker. Het begint met een andere kijk op het leven te krijgen en dat kan voor de rest van grote invloed zijn op je optimisme. De simpelste manier is te starten met per dag de 3 leukste dingen op te schrijven die je meegemaakt hebt.
Om zo’n opdracht meer daadkracht bij te zetten kan je nog een onderverdeling maken:
  1. De 3 leukste dingen die je gehoord hebt.
  2. De 3 leukste dingen die je gedaan hebt.
  3. De 3 leukste dingen die je gezien hebt.
  4. De 3 leukste dingen die je gevoeld hebt.
  5. De 3 fijnste dingen die je geroken hebt.
Duizelt het je nu en ben je even de draad kwijt??
Dan zal ik je wat voorbeelden geven:
Bijvoorbeeld bij 1. ze hebben tegen me gezegd dat ik geweldig ben! Ze zeiden Wat een leuk gesprek was dit zeg!
Bijvoorbeeld bij 2. lekker in zee gezwommen, een blog geschreven
Bijvoorbeeld bij 3: de zonsopkomst, de mooie kaart met tekst op mijn bureau
Bijvoorbeeld bij 4. een knuffel van de liefste, het vachtje van de kat
Bijvoorbeeld bij 5: schone lakens, mijn nieuwe eau de parfum
Als je dit leest merk je waarschijnlijk nu ook al bij jezelf een andere houding. Je kijkt vast om je heen om te bedenken wat jij het leukst vond dat je zag of voelde. Mooi. Daar begint je veranderende mindset al.
De doorgewinterde onder ons zien hierin natuurlijk een beetje de NLP opbouw terug (neurolinguïstisch programmeren). Dat klopt. NLP toepassen maakt koude acquisitie/communicatie aan de telefoon super interessant en topsport!

Blij en optimistisch
En ineens bemerk je dat optimisme bijna naadloos samengaat met blij zijn. En dat is geweldig. Want dat tovert immers een glimlach op je mond waarmee het bellen nog aantrekkelijker wordt! Dus ja, iedereen is een potentiële klant.

Marianne van de Water

Marianne van de Water
Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een glimlach aan de telefoon | Passion For Powertalk Quorum Preliminary Sales
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,3
(4 stemmen)
Reacties

Student Verhuis Service |  http://studentverhuisservice.nl

Goed artikel met een mooie motto! Deze tips gaan we meenemen in het sales overleg, bedankt.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel