Over verkopen wordt heel veel geschreven, maar aan de basis sta jijzelf. En de vraag is: doe jij je werk omdat het moet, of omdat het je passie is?
‘Eigenlijk werk ik net zo lief als dat ik vakantie heb!’ Volgens mijn jeugdvriend Pieter heb ik dat meer dan veertig jaar geleden een keer geroepen. We waren destijds met vier vrienden op vakantie in Spanje. Ik stond ervan te kijken dat hij dat al die tijd had onthouden. Het had blijkbaar veel indruk gemaakt.
Zelf kon ik me die uitspraak niet meer herinneren, maar ik kon me wel voorstellen destijds zoiets te hebben geroepen. Als net aangestelde medewerker verkoop binnendienst van een technische groothandel had ik het buitengewoon goed naar m’n zin. Het werk was afwisselend en interessant, de dagen vlogen voorbij en ik kreeg waardering van mijn klanten en mijn chef. Zo heette een manager in die tijd. Bovendien kreeg ik de gelegenheid om me via avondstudies verder te bekwamen in de toen nog in de kinderschoenen staande marketingdiscipline. Een kans die ik met beide handen aangreep. Het belang van passie Ik heb me altijd op het standpunt gesteld dat het belangrijk is om passie te hebben voor wat je doet. Om steeds op zoek te gaan naar werk dat niet als werk voelt. Meestal heb je vier of vijf weken vakantie per jaar, dus je werkt tien keer langer dan dat je vakantie hebt. Dan lijkt het me logisch dat je probeert om je werk net zo leuk te laten zijn als je vakantie. Natuurlijk is mij dat ook niet altijd gelukt. Ik ben ook weleens te lang op een stoel blijven zitten. Maar als de kansen zich voordeden, greep ik ze wel. Of ik ging er zelf actief naar op zoek.
Gepassioneerde mensen In al die jaren heb ik het voorrecht gehad om veel gepassioneerde mensen te ontmoeten. Bevlogen mannen en vrouwen die zoveel van hun werk houden, dat de hartstocht er vanaf spat. Gedreven mensen bij wie de ogen gaan fonkelen als zij enthousiast vertellen over hun passie. Op het gevaar af iemand tekort te doen, denk ik dan aan mensen die u wellicht ook kent, zoals Feike Cats (klantgerichtheid), Richard Engelfriet (discussies leiden), Bob van Oosterhout (sportmarketing), Jan van Setten (persoonlijk leiderschap), Richard de Hoop (samenwerken), Frank Kwakman (professionele dienstverlening), Remco Claassen (fompen), Rob Janssen (presenteren), Ben Tiggelaar (verandermanagement), Robert Benninga (persoonlijke groei) en Hans Janssen (spraakmakende seminars). Nogmaals, met excuses aan al die gepassioneerde mensen die ik goed ken en hier niet noem.
Wat deze mensen met elkaar gemeen hebben, is dat hun passie al snel overslaat op anderen. Want niets is zo besmettelijk als pure passie. Je wordt erdoor aangestoken, of je nu wilt of niet. Het maakt je enthousiast, je krijgt er energie van. Kijkt u voor de aardigheid maar eens op YouTube, naar de presentatie die auteur en spreker Jan Gunnarsson in 2009 tijdens TEDx Stockholm hield, over een gepassioneerde buschauffeur. Een echte aanrader! Hoe gepassioneerd bent u zelf? U vindt het antwoord door uzelf de volgende twee vragen te stellen:
Bent u over uw werk net zo enthousiast als over uw meest favoriete hobby? Mensen met een passie zeggen niet voor niets vaak dat zij van hun hobby hun beroep hebben gemaakt.
In hoeverre zou u uw werk ook als vrijwilliger doen, als u geen betaald werk zou hebben, maar wel verzekerd zou zijn van een inkomen? Geslaagde ondernemers als Annemarie van Gaal, John de Mol en Ben Mandemakers maken ongelofelijk veel uren. Dat hoeft niet, maar daar kiezen zij zelf voor.
Pas op voor vervlakking Stellen dat je überhaupt blij mag zijn dat je werk hebt, brengt een enorm risico met zich mee. Want hoe groot is de kans dat je je werk tot volle tevredenheid van klanten, werkgevers of collega’s blijft doen als de echte passie ontbreekt? Het gevaar is groot dat je dan langzaam maar zeker vervlakt. Je laat steeds meer over je heen komen, doet wat er minimaal van je wordt gevraagd en belandt ongemerkt in een neerwaartse spiraal. Komen er nieuwe kansen op uw pad, vraagt u zich dan af of daar uw echte passie ligt. En komen die er niet, dan moet u misschien zelf op zoek gaan naar kansen. Heb het lef om tijdig te kiezen voor werk dat niet als werk voelt. Doen alsof werkt niet. Uw omgeving prikt daar genadeloos doorheen.
Passie en prijskaartje Aangezien ik een passie heb voor spreken, bent u door dit hoofdstuk misschien op het idee gebracht dat ik dat voor uw organisatie ook wel als vrijwilliger, dus gratis, zou willen doen. Dan moet ik u helaas toch teleurstellen. De kans is dan namelijk groot dat de vraag dusdanig toeneemt, dat ik helemaal niet meer zou kunnen komen. Vandaar dat het me voor iedereen beter lijkt om er toch maar een prijskaartje aan te blijven hangen.
Jos Burgers
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.