In deze tijden van verharding in ons sociale klimaat is het geen slecht idee om het grote voordeel van hoffelijkheid nog eens onder de aandacht te brengen.
U hoeft geen ‘dankjewel’ te zeggen als:
klanten bij u klagen, waardoor u leert wat er beter kan en zo kunt voorkomen dat het in de toekomst opnieuw fout gaat;
iemand u de kans geeft om een offerte uit te brengen en mee te dingen naar een opdracht;
klanten u hun vertrouwen schenken, door voor het eerst met u in zee te gaan;
een klant u tijd bespaart door zelf het nodige voorwerk te doen;
iemand de tijd heeft genomen om naar uw verkooppresentatie te luisteren;
klanten uw toegevoegde waarde ten opzichte van concurrenten weten te waarderen;
iemand de moeite neemt om u te laten weten dat de opdracht niet aan u wordt gegund;
klanten al jaren als vanzelfsprekend voor u kiezen en bij u kopen;
iemand bereid is om u de echte reden van een afwijzing te geven, zodat u een volgende keer kansrijker bent;
een klant voor u heeft gekozen, ondanks het feit dat u niet de goedkoopste bent;
iemand u een fijne dag wenst;
een klant altijd vriendelijk blijft, ook al gaat er bij u weleens wat mis;
iemand u een interessant artikel toestuurt of nuttige informatie doorspeelt;
een klant de moeite heeft genomen om ergens een testimonial over uw bedrijf of review van uw product achter te laten;
iemand tijd voor een afspraak met u heeft vrijgemaakt;
u al jarenlang heel plezierig met iemand samenwerkt;
iemand de deur voor u openhoudt;
u met iemand een inspirerend gesprek heeft gehad;
klanten u bij anderen aanbevelen en zo gratis reclame voor u maken;
iemand u wijst op een voor u mogelijk interessante nieuwe klant;
klanten u ongevraagd vertellen wat er bij u zou kunnen worden verbeterd;
iemand de moeite heeft genomen om naar uw stand, open dag of relatie-event te komen;
klanten u uw fouten vergeven en niet haatdragend zijn;
iemand vijf, tien, twintig of vijfentwintig jaar klant bij u is
u van uw klanten complimenten krijgt;
iemand zich flexibel opstelt als u niet waar kunt maken wat u heeft beloofd;
een klant toezegt ook het komende jaar klant bij u te blijven;
iemand u succes wenst;
klanten besluiten om steeds meer bij u te gaan doen of om ook duurdere producten bij u te gaan afnemen;
collega’s of medewerkers u attenderen op fouten en aangeven hoe u die eventueel kunt voorkomen;
klanten ongevraagde suggesties doen voor nieuwe producten of diensten, of een andere werkwijze;
iemand besluit om een proeforder bij u te plaatsen, voordat hij definitief met u in zee gaat;
een klant de moeite neemt om u te vertellen waarom hij bij u weggaat;
iemand een aanvraag bij u doet;
een klant informatie bij u opvraagt;
een klant u laat weten de laatste tijd minder tevreden te zijn;
uw collega’s of medewerkers alles uit de kast halen om het uw klant naar de zin te maken;
een klant ruim voor de overeengekomen datum zijn rekening betaalt;
iemand altijd binnen de afgesproken betalingstermijn betaalt;
klanten begrip tonen als u uw afspraken niet helemaal kunt nakomen;
iemand u tijdens onderhandelingen met respect behandelt;
een klant besluit om, na een tijdje een andere leverancier te hebben gehad, toch weer bij u terug te keren.
Maar het mag natuurlijk wel.
Vergeet nooit: een attitude of gratitude vergroot de kans dat datgene waar u dankbaar voor bent vaker gebeurt!
Jos Burgers
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.