Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Zit nieuwe klanten maken wel in het DNA van het team? (Rene Knecht)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)

Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Wat is de beste manier om een commerciële topper te worden? Werken aan uw communicatieskills, zo simpel is het. Deze 10 vaardigheden helpen u uw communicatie te verbeteren en zo een topverkoper te worden.

Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. De belangrijkste reden dat u nog geen echte commerciële topper bent is dat u te weinig werkt aan uw communicatieskills.

In de honderden commerciële gesprekken die ik jaarlijks observeer heeft het grootste deel van mijn feedback betrekking op de communicatie van de sales professional. Die is te vaak onder de maat, onderontwikkeld of te beperkt om een echte impact te hebben op het verkoopgesprek en dus het resultaat van het salesproces.

Communicatie is nu eenmaal een onmisbaar stuk gereedschap in alle facetten van uw werk. Of het nu een verkoopgesprek is, een interne meeting of een offerte, om het beste resultaat te behalen is altijd een optimale communicatie nodig.


Spiergeheugen kweken
De vergelijking tussen sport en sales is bekend. De parallel tussen een topsporter en topverkoper is dat beiden hard en gestructureerd trainen op alle benodigde skills.

Hierbij werken topsporters vooral aan de basis; iedere dag vijfhonderd forehands en backhands slaan of twee uur per dag aannemen en passen. Hiermee kweken ze spiergeheugen zodat alle basisvaardigheden haast vanzelf gaan. In een professionele salesomgeving is het niet anders.

Hoe vaak moet u zelf nog nadenken over een goede vervolgvraag tijdens een verkoopgesprek? Hoe soepel maakt u een puntige samenvatting? Herkent u alle trucs en technieken van uw gesprekspartners en kunt u hierop adequaat anticiperen?

Als u hier overal volmondig 'ja' op kunt zeggen, dan hebt u al veel hard werk achter de rug. Voor degenen die nog twijfelen heb ik 10 onderdelen van communicatie op een rij gezet, waarin u uzelf als commercieel professional kunt bekwamen. Ik bespreek de onderdelen op hoofdlijnen. Tijdens uw volgende training, coaching of boek gaat u lekker de diepte in.


Onderdeel 1: de basis
Zoals bij alles is het verstandig om ook bij communicatie de achtergronden, uitgangspunten en structuur in beeld te hebben. Communicatie is een eerste levensbehoefte. Zonder interactie met medemensen zouden we erg ongelukkig worden. 70% van onze tijd zijn we bezig met praten, luisteren, lezen en schrijven en dat is slechts communicatie door middel van taal.

Communicatie bestaat uit veel lagen; verbaal en non-verbaal, diverse kanalen, met een wisselende zender en ontvanger. Het kan daarbij worden gehinderd door diverse soorten barrières, zoals ruis, selectieprocessen en referentiekaders.

Goede communicatie bestaat uit echte interactie; tweezijdig verkeer tussen de verkopende en kopende partij. Dit betekent dus niet een langdurend betoog over de voordelen van uw product houden, waarbij uw gesprekspartner ondertussen moeite heeft wakker te blijven. Ook een klant zoveel mogelijk laten praten, door een spervuur van vragen op hem af te vuren is niet echt zinvol.

Interactie betekent een dialoog voeren. Relevante onderwerpen aansnijden die voor beide partijen interessant zijn en deze uitwerken tot de kern. Doorvragen bij onduidelijke zaken, feedback geven, kennis toevoegen. Op zoek gaan naar gezamenlijke voordelen voor een langdurige samenwerking. Dit kan alleen bij echte interactie.


Onderdeel 2: VLSD: Vragen, Luisteren, Samenvatten en Doorvragen
Het werkpaard van iedere commerciële interactie is de VLSD-techniek: Vragen, Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Deze vier elementen zorgen ervoor dat een gesprek structuur krijgt, de ander ruimschoots aan het woord komt en u de richting van het gesprek kunt bepalen.

Stel dus nuttige, verfrissende en prikkelende vragen, die de ander activeren en uitdagen. Luister met aandacht en probeer hierbij uw eigen oordelen en meningen te negeren. De ander voelt zich eerder begrepen als u regelmatig samenvattingen maakt.

Door hoofdzaken te ordenen en hiertussen verbanden aan te brengen, krijgt het gesprek een goede structuur. Hierna vraagt u door, om bepaalde onderwerpen verder uit te diepen en de essentie van het onderwerp bij de ander te achterhalen.

Goede beheersing van de VLSD-techniek is het belangrijkste leerdoel van ieder commerciële professional.


Onderdeel 3: Obstakels
Tijdens de interactie met anderen kan een hoop misgaan. Het is belangrijk om mogelijke communicatie-obstakels te herkennen, zodat u deze kunt wegnemen.

Zo kan er sprake zijn van ruis, bijvoorbeeld als uw gesprekspartner er niet bij is met zijn gedachten (interne ruis) of dat er een hoop lawaai op de achtergrond is (externe ruis).

Bij selectieve aandacht richten mensen zich vooral op informatie die hun eigen mening ondersteunt. Ook het referentiekader van mensen beïnvloedt de communicatie en dat wordt mede bepaald door hun culturele en maatschappelijk achtergrond.


Onderdeel 4: Schriftelijk
Het schrijven van een goede offerte of mail is voor veel mensen een uitdaging. Dat geldt niet alleen voor het vermijden van grammaticafouten maar vooral voor een aantrekkelijke schrijftstijl, bondig formuleren en een goede opbouw.

Uw klanten merken gelijk het verschil tussen een knip-en-plak offerte of een op maat geschreven scherp commercieel betoog.


Onderdeel 5: Non-verbaal
De meest onderschatte en moeilijkst te beïnvloeden communicatie gebeurt non-verbaal. Dus alles wat te maken heeft met onze houding, uiterlijk en gebaren.

Parataal zit tussen verbaal en non-verbaal in. Dit is de wijze van articuleren; de klemtoon, het volume en de klankkleur van uw stem. De uitdaging is om te zorgen dat uw verbale en non-verbale communicatie op elkaar zijn afgestemd.

Verbale en non-verbale communicatie moeten elkaar ondersteunen en versterken. Als ze afwijken dan zal de ander eerder uw non-verbale communicatie geloven dan uw verbale.


Onderdeel 6: Technieken
Naast de eerdergenoemde VLSD-techniek zijn er veel andere communicatietechnieken die in commerciële gesprekken relevant zijn.

Als basis is het goed diverse vraagtechnieken te beheersen, zoals:

  • hypothese vragen
  • alternatieve vragen
  • diepte vragen
  • reflectieve vragen
  • trechter vragen
  • suggestieve vragen

Ook de volgende technieken zijn nuttig:

  • voorwaardelijk instemmen
  • spiegelen
  • parafraseren
  • positief provoceren
  • parkeren van issues


Onderdeel 7: Trucs en manipulaties
Binnen de commerciële communicatie zijn er vele manieren om invloed en druk uit te oefenen of om lastige zaken te omzeilen. Denk hierbij aan bezwaartechnieken, de zes invloedprincipes van Cialdini en ander manipulatief gedrag.

Een beetje professionele commercieel professional heeft dit soort antieke verkooptrucs echt niet nodig. U moet ze wel kunnen herkennen om ze te kunnen neutraliseren.


Onderdeel 8: Taalrijkheid
Als u op een hoog niveau wilt communiceren is het belangrijk om uw vocabulaire uit te breiden. Hoe groter uw woordenschat en kennis van de taal, des te flexibeler u kunt formuleren, samenvatten en begrijpen. Dit betekent veel lezen, woorden opzoeken, synoniemen leren en luisteren naar sprekers op hoog niveau.

In het commerciële vak is werken aan uw woordenschat een must. 


Onderdeel 9: Interactie-niveaus

Hoe meer ervaring u hebt, des te beter u tijdens uw eigen communicatie kunt analyseren en deze, waar nodig, aanpassen.

Er zijn vier interactie-niveaus te onderscheiden:

  1. De inhoud van het onderwerp
  2. Het proces (de procedures van de communicatie)
  3. De relatie (hoe gaan we met elkaar om)
  4. Het huidige gevoel van de gesprekspartners

Bij blokkades in de communicatie kunt u bepalen op welk interactie-niveau deze optreedt zodat u actief kunt wisselen.


Onderdeel 10: Randgebieden van communicatie
Het commerciële vak is veelzijdig. U moet als commercieel professional een goede presentatie kunnen geven, een workshop kunnen faciliteren en een goede onderhandeling kunnen voeren. Maar ook klanten kunnen entertainen als u ze een avondje wilt fêteren, kennis hebben van etiquette en weten hoe u zich behoorlijk kunt kleden voor iedere specifieke gelegenheid. 


In actie komen
Alle gebieden van communicatie leren beheersen is geen kwestie van aanschuiven bij een periodieke workshop. Het vraagt toewijding en oefening. Dus zorg dat u structureel goede trainingsprogramma’s volgt, lees regelmatig een boek over communicatie, kijk in de stille uren informatieve video’s en vraag actief feedback van collega’s of uw manager.

Investeren in uw communicatievaardigheden is de beste manier is om uw eigen prestaties op lange termijn structureel te verbeteren.

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,7
(27 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel