De B2B wereld is veranderd. Ga aan de slag met deze vier onmisbare strategieën om in de voorhoede van sales te blijven.
Ooit vertrouwden bedrijven in de wereld van B2B-verkoop op traditionele verkoopmethoden om deals te sluiten. Ze hadden verkopers die koude telefoontjes pleegden, beurzen bijwoonden en met klanten kletsten tijdens het diner. Maar toen sloeg de pandemie van COVID-19 toe en veranderde alles.
Veranderde B2B wereld Klanten zijn sindsdien niet langer zomaar bereid om elkaar persoonlijk te ontmoeten of om lange verkooppraatjes te ondergaan. In plaats daarvan willen ze een gepersonaliseerde, digitale ervaring die is afgestemd op hun behoeften. Bedrijven die zich niet aanpasten liepen het risico klanten te verliezen. Toen, maar ook nu nog.
En zo veranderde de wereld van B2B-verkoop voor altijd. Bedrijven die onderstaande trends en oplossingen omarmen en hun verkoopstrategieën en dienstverlening aanpassen, floreren. Wie vasthielden aan de oude manieren bleef, en blijft, achter op de rest.
1. Digitale antwoorden Om deze uitdaging aan te gaan, begonnen B2B-bedrijven digitale kanalen te omarmen en te investeren in e-commerceplatforms en digitale marketing. Ze begonnen ook data-analyse en kunstmatige intelligentie te gebruiken om de verkoopervaring voor elke klant te personaliseren. Maar dat was niet alles.
2. Interne samenwerking Bedrijven realiseerden zich ook dat sales nauwer moest gaan samenwerken met andere afdelingen, zoals marketing en de klantenservice. Door samen te werken, kunnen ze een naadloze klantervaring bieden die voldoet aan de behoeften van de klant in elke fase van het aankoopproces.
3. Verduurzamen Daarnaast gingen bedrijven zich meer richten op duurzaamheid. Klanten maken zich steeds meer zorgen over het milieu en sociale verantwoordelijkheid. Om zich aan te passen, ontwikkelen steeds meer bedrijven duurzame producten en diensten en communiceren dit ook uitgebreid richting klanten.
4. Flexibele operaties Ten slotte realiseerden B2B-bedrijven zich dat ze flexibeler en responsiever moesten zijn. Ze moeten zich snel kunnen aanpassen aan veranderende marktomstandigheden en klantbehoeften. Dit betekent het ontwikkelen van een cultuur van innovatie en experimenteren, investeren in technologie en openstaan voor nieuwe ideeën en benaderingen.
Meer weten? Op basis van onderzoek van o.a. Gartner en McKinsey, aangevuld met ons eigen onderzoek naar remote selling, heb ik een rapport samengesteld waarin ik 3 life changing insights beschrijf. Iedere salesorganisatie zal hier vroeg of laat mee te maken krijgen. Ben jij bijvoorbeeld nieuwsgierig welke plek LinkedIn inneemt in The Future of B2B-selling? 30 maart om 10.30 geef ik een online powersessie van 30 minuten waarin ik mijn social strategie uit de doeken doe. Vind je dat interessant? Schrijf je dan in via deze link.
Jorg Hartog
Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en nieuwe klanten genereert? Ik geloof erin dat je prospects moet behandelen als mensen en niet als leads of kansen; met behulp van ABM-strategieën, gepersonaliseerde calls, e-mails en inmails bij ieder contact. Dat is voor mij het fundament een succesvolle new business machine. Ik ben graag in gesprek met vakgenoten over het salesvak en deel daarover veel op Linkedin.
By curating a collection of items tailored for teachers, you can provide thoughtful and practical gifts that recognize their hard work and contributions to society. Whether for teacher appreciation week, holidays, or year-round gifts, your teachers' collection will show educators how much they are valued and appreciated.<a href="https://lookhuman.com/collections/teachers">https://lookhuman.com/collections/teachers</a>
Ja! de toekomst van B2B-verkoop ziet er rooskleurig uit met eindeloze mogelijkheden voor innovatie en groei. Door personalisatie, automatisering en digitale transformatie te omarmen, kunnen bedrijven voorop blijven lopen en succes boeken in de competitieve B2B-markt.
duurzaamheid wordt een sleutelfactor bij B2B-aankoopbeslissingen. Bedrijven die prioriteit geven aan milieuvriendelijke praktijken trekken niet alleen milieubewuste klanten aan, maar verbeteren ook de reputatie van hun merk. Als we vooruitkijken, zullen B2B-verkoopstrategieën waarschijnlijk blijven evolueren naar een meer op samenwerking gerichte en klantgerichte aanpak, waardoor het voor bedrijven essentieel wordt om wendbaar en innovatief te blijven.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.