Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Train uw wilskracht (André Hagelen)
Een fabeltje over uzelf verbeteren (Michel Hoetmer)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Machtsrituelen: word zelf de gamechanger (Rene Knecht)
De grote vriend van succes (Michel Hoetmer)
Verandering van koers: van onmogelijkheden naar ‘opportunities’! (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
Niks inkrimpen - groeien (André Hagelen)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Meer verkopen door het simpel te houden (Michel Hoetmer)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De Zen van verkopen (David Bloch)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Succesvolle Crucial Conversations (Richard van Houten)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
De kracht van salescoaching (Ronald van den Berg)
Omgaan met verandering: een ware uitdaging! (David Bloch)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Hoe verkoopt u lucht? (Peter Stinckens)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Tunnelen of lummelen (Vladan Soldat)
Er bestaan geen tekorten (Hans Oelen)
Creativiteit versus structuur in de verkoop (Piet Aarts)
De eigenschappen van uw product doen er NIET toe. Maar wat dan wel? (Peter Stinckens)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
Is succesvol zijn moeilijk? (Hans Oelen)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)

De beste online tools voor het produceren van content

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Content delen is een goede manier om aan je kennisleiderschap te werken. Heb je hier intern te weinig hulp bij, maak dan gebruik van deze tips.

De beste online tools voor het produceren van content
De toolbox aan kennis en vaardigheden die je moet beheersen als salesprofessional in een complexe business-to-business-omgeving groeit explosief. Twee decennia geleden was je nog de koning van de commerciële jungle, als je goede communicatie vaardigheden bezat met een flinke dosis markt- en productkennis. Maar een diepgaand gesprek kunnen voeren, weten wat er speelt in de markt en likability om gunning te krijgen zijn hygiënefactoren geworden. Geen onderscheidende factoren meer. Als salesprofessional moet je nieuwe inzichten kunnen aandragen, om het vertrouwen van nieuwe klanten te winnen. Pas dan kun je helpen om nieuwe visies op oplossingen te formuleren en uit te voeren.

Opbouwen van thoughtleadership
Kennisleiderschap is voor de moderne salesprofessional een essentieel onderdeel van deze toolbox geworden. De beste manier om een reputatie als echte deskundige op te bouwen is door het maken en delen van krachtige content. Als kennisleider moet jij een hoop vinden en stelling nemen over je vakgebied, je markt en trends die aan de horizon liggen. Door je mening en visie structureel te delen met je eerste en tweedelijns netwerk zul je thoughtleadership gaan claimen. Daarbij moet deze content op een aantrekkelijke en professionele manier worden verwerkt en vormgegeven.

Corporate versus kleinschalig
Tot zover de theorie. De praktijk is dat deze content ook nog gemaakt moet worden. Een deel van de salesprofessionals heeft het hierbij gemakkelijker dan de anderen. Als je bij een corporate werkt, heb je meestal goed geoutilleerde collega’s ter ondersteuning. Marketeers, productspecialisten, DTP’ers, communicatiemedewerkers en een brede secretariële staf staan bij grote clubs ter beschikking om content te helpen produceren. In kleinere organisaties is deze hulp vaak veel beperkter aanwezig. Dan moet je maar afwachten waar de 0.4 FTE junior marketeer die week tijd voor heeft. Mijn pleidooi is dan om niet af te wachten wat er druppelsgewijs door andere afdelingen wordt gemaakt. Pak de handschoen op en ga zelf content maken.

Overal hulp te vinden
Hoe je aan goede inhoudelijke ideeën komt voor content heb ik eerder met je gedeeld in dit artikel. Maar dan komt de stap om van een idee een artikel, blogposting, infographic, video of aantrekkelijke afbeelding te maken. Dan gooit het gros van de salesprofessionals hun kont tegen de krib. Een emmer met bezwaren wordt dan geleegd: Ik ben niet handig. Daar heb ik geen tijd voor. Ik ben niet creatief. Dat moet iemand anders maar doen. Twintig jaar geleden had ik het volste begrip gehad voor deze kritiek. Nu heb je online zoveel tools en mankracht ter beschikking, die je kunnen helpen bij de productie van content, dat deze bezwaren niet meer opgaan.

Beste online tools
In dit artikel zet ik een aantal van de beste online tools en websites op een rij ter ondersteuning van het maken van content. Ideaal voor de salesprofessional, zzp’er en marketeer die weinig ervaring en tijd heeft om content te maken. De meesten hiervan zijn gratis of kosten weinig. Er zijn tools die meerdere soorten content kunnen helpen maken, anderen zijn meer gespecialiseerd. Ik heb mijn eigen voorkeuren hieronder samengevat, met daarbij diverse alternatieven.   

Typora. Het schrijven van een blog of artikel vraagt concentratie en zo min mogelijk afleiding. Je kunt natuurlijk Word of Pages gebruiken, maar een echte schrijftool werkt fijner. Met de gratis tool Typora kun je afleidingsvrij schrijven en je hebt de beschikking over allerlei ondersteunde hulpmiddelen. Kun je wat meer uitgeven dan zijn Scrivener of iA Writer prima alternatieven. Andere goede online hulpmiddelen bij het schrijven van teksten zijn Synoniemen.net (afwisseling in je woordgebruik), Onze taal (hoe schrijf je dat precies) en Hemmingway App (zijn je zinnen een beetje leesbaar).

Canva. Als je iets visueels wilt ontwerpen, maar je hebt zelf geen kennis van vormgeving, fonts of layout, dan kun je een van de vele sjablonen van Canva gebruiken. Voor alle socialmedia-platforms zijn er ready-to-made voorbeelden beschikbaar. Maar ook voor posters, een flyer of presentatie kun je terecht. Kies een voorbeeld, sleep en drop je eigen inbreng, sla op en download. Zelfs een digibeet kan de was doen. Voor 99% van je wensen is de gratis versie voldoende. Alternatieven zijn Crello als je een andere smaak wilt of Visme voor de meer doorgewinterde professional.

Lumen5. Het produceren van videomateriaal is ook voor de echte leek een peulenschil geworden. Met Lumen5 start je met een stukje tekst, bijvoorbeeld een bestaand artikel of blogposting. Daarna selecteer je daaruit een aantal kernzinnen, die Lumen5 omzet in scenes met video of foto achtergrond. Je kunt per scene ook zelf een foto of video kiezen vanuit een grote database met stockmateriaal. Je kunt dit ook aanvullen met eigen materiaal. Daarna klik je op ready en je video is klaar om te downloaden. Het is te simpel voor woorden. Mijn eerste video heb ik in 28 minuten gemaakt. Er is een prima gratis versie en natuurlijk kun je betalen voor meer opties. Andere tools met soortgelijke functionaliteiten zijn Rawshorts of Magisto. Beiden zijn iets duurder (vanaf 10 dollar per maand) maar hebben veel sjablonen.

Remove.bg. Dit tooltje kan maar één ding, maar doet dat heel goed. Het haalt de achtergrond van een afbeelding weg. Zo houd je alleen het onderwerp over met een transparante achtergrond. Ideaal bij portretten van mensen. Even je afbeelding uploaden en na 5 seconden, kun je een foto downloaden met perfect uitgesneden onderwerp. Gratis bij incidenteel gebruik.

Snappa. Heb je wat leuke data die je kunt delen? Plak ze dan in een aantrekkelijke infographic. Met Snappa kies je uit een van de vele sjablonen en bewerk je die naar eigen inzicht. Opmaak, iconen, graphics, fonts en kleuren zijn gemakkelijk aan te passen. In een uurtje heb je een professioneel resultaat in elkaar gedraaid. Eigen logo eronder en gaan. De gratis versie is behoorlijk compleet en een kennisbank met artikelen en video’s helpt je over de hobbels heen. Andere tools die hetzelfde kunnen zijn bijvoorbeeld: Piktochart (beperkt in de gratis versie), Infogram (ook goed) of de eerdergenoemde Canva.

Animaker. Animatievideo’s maken in een handomdraai doe je met Animaker. Kies een sjabloon, het juiste personage, kleurstellingen en vul je eigen teksten in bij iedere scène. Iedere personage kan per scène een bepaalde handeling doen, zodat je een logisch verhaal kunt vertellen. Ideaal om een marketingboodschap te maken of een uitlegvideo te produceren. Heb je bijvoorbeeld een aantal goede presentaties liggen, dan kun je deze als basisscript gebruiken voor een toffe animatie. Twee uurtjes prutsen en je hebt een gaaf en uniek resultaat. De gratis versie heeft een watermerk, maar voor een tientje per maand kun je echt los. Andere soortgelijke tools zijn Renderforest (prima) of Vyond (uitgebreid maar duurder).

Pixabay. Foto’s hebben auteursrechten, dus zomaar iets vanuit een Google zoekopdracht downloaden en gebruiken is niet verstandig. Ik heb ooit eens €2500 moeten aftikken aan een agressief advocatenkantoor, omdat ik een foto van postzegelgrootte had gebruikt in een online uiting. Daarom bestaan er stockfoto websites. De bekendste zijn Adobe Stock en Shutterstock, maar hier betaal je gemiddeld 10 euro voor een foto. Je kunt ook kiezen voor gratis alternatieven en Pixabay is hier een goed voorbeeld van. Andere goede gratis stockfoto sites zijn Pexels, Unsplash, Reshot en de betaalde versie van Canva.  

Vidyard. De meest persoonlijke manier om jezelf te laten zien, is door een video met jezelf op te nemen. Hiervoor kun je gebruik maken van software op je computer, maar Vidyard is nog gemakkelijker. Je kunt je webcam gebruiken, je scherm laten opnemen of een combinatie hiervan. Ideaal voor een leuke update voor je tijdlijn, een uitlegvideo of een persoonlijke boodschap voor een klant of prospect. Je kunt direct je video posten op social media of je video e-mailen. Kleine editing tools zijn inbegrepen. De gratis optie is voor veel situaties toereikend. Andere opties zijn Loom (ook prima) en BombBomb (geen gratis optie).

Pixlr. Als je wat meer aan een foto moet aanpassen, dan kun je een groot DTP-pakket opstarten of gewoon Pixlr gebruiken. Het is een handig foto editor in twee smaken: eenvoudig en professioneel. Direct in je browser te gebruiken met een karrenvracht aan opties. Lagen, filters, bewerkingstools: alles wat je nodig hebt voor klein DTP-werk. De gratis versie is zeer uitgebreid en gebruiksvriendelijk. Je kunt ook werken met Photopea (ook uitgebreid) of Photoshop Express Online Photo Editor (zeer basic).

Uitbesteden van content werk
Wat nou als je niet de puf, interesse of handigheid hebt om zelf aan de slag te gaan met een van deze tools? Gelukkig kun je dan de kracht van het interweb inschakelen om anderen te vinden, die het werk voor je uit handen nemen. Ik bedoel niet een reclame- of designbureau inhuren. Zij kunnen fantastisch werk leveren, maar als je bij een kleine organisatie of voor jezelf werkt, is daar meestal onvoldoende budget voor. Een mooie tussenoplossing is om samen te werken met een creatieve virtual assistant of socialmedia-expert. Je kunt bij hen vaak een pakket afnemen, waarvoor ze voor een vast bedrag per maand content maken.

Diensten-marktplaatsen
De wereld zit vol met goede freelancers die tegen beperkte kosten mooie content voor je willen maken. Om de juiste partij te vinden die bij je past kun je gebruikmaken van een diensten-marktplaats. In het algemeen werkt het zo. Stel je wilt een infographic laten maken, om te verspreiden op je tijdlijnen. Je gaat naar een diensten-marktplaats en zoekt naar designers die infographics maken. Je kunt dan via een aantal filters instellen, wat precies je wensen zijn (kosten, budget, levertijd). Daarna krijg je een overzicht van alle mogelijke freelancers met voorbeelden en beoordelingen van hun werk. Kies degene die je het meeste aanspreekt en selecteer een pakket wat ze aanbieden. Na het afrekenen vul je al je wensen in en lever je de inhoud aan wat in je infographic moet komen. Dan gaat deze freelancer aan de slag en na de afgesproken tijd krijg je het resultaat geleverd. Ben je tevreden, dan download je het werk. Ben je nog niet tevreden, dan geef je feedback en maakt je freelancer een vernieuwde versie.  In veel gevallen heb je binnen enkele dagen voor een paar tientjes een geweldige resultaat.   
Er zijn veel diensten-marktplaatsen online te vinden. Ik geef mijn favorieten:
Fiverr. De grootste en bekendste marktplaats voor uitbesteed werk is Fiverr. Hier kun je meer dan 250 soorten klussen uitbesteden. Denk aan grafisch ontwerp, teksten schrijven, video laten maken en heel veel ander productiewerk. Het aantal freelancers is duizelingwekkend en de interface en communicatie werken prettig. Dit platform is ideaal voor klein, goedkoop en incidenteel werk. Soms ben je voor minder dan 10 euro al klaar, maar verwacht niet altijd een topdesign. Ik besteed maandelijks hier werk uit.   

99 Designs. Deze site is gespecialiseerd in grafisch werk. Denk aan het maken van flyers, posters, logo’s en complete wegpagina’s. Naast dat je direct een designer kan inhuren, kun je ook een wedstrijd uitschrijven. Hierbij maak je een briefing en krijg daarna van een groot aantal verschillende ontwerpers een voorstel. Hierdoor heb je veel te kiezen en is de kwaliteit hoog. Prijzen liggen gemiddeld tussen de 200 en 400 dollar per klus.  

Upwork. De oudste diensten-marktplaats is Upwork. Je kunt hier een groot aantal soorten werk uitbesteden. Maak een oproep voor een klus en geïnteresseerde freelancers zullen hierop reageren. De kwaliteit is hoog, maar ook de kosten. Er werken amper Nederlandse freelancers voor deze site, dus alle communicatie gaat in het Engels.

Freelancer.nlGeef een beschrijving van de klus die je hebt met je budget en geïnteresseerde freelancers kunnen reageren om deze klus voor je te doen. Deze site is helemaal gericht op Nederland, dus de communicatie gaat lekker vlot. Je kunt kiezen uit een vaste prijs of een uurprijs.
Conclusie
Om je kennisleiderschap uit te bouwen heb je goede content nodig. In kleinere organisaties is meestal onvoldoende kennis en mankracht aanwezig om deze content voor je maken. Niks doen is dan een slechte optie. Je kunt tegenwoordig zelf gemakkelijk en goedkoop content maken, met behulp van allerlei online tools. Ook kun je eenvoudigweg een freelancer inhuren om je te assisteren. De drempel om mooie, inspirerende en onderscheidende content te verkrijgen is weggenomen. Aan de slag dus.

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,8
(4 stemmen)
Reacties

Nog een tip voordat je effectief content gaat produceren; zorg ervoor dat de inhoud aansluit bij de noden van je klanten. Dat kan je makkelijk zelf onderzoeken door in Google een zoekterm in te geven (bijvoorbeeld 'verkoopstraining') en naar de automatische aanvullingen te kijken. Dat zijn de meest gezochte combinaties.

Zeer interessant en nuttig artikel, Harro. Fiverr en Canva zijn inderdaad erg interessant voor een ieder die aan de slag wilt met videocontent. Ook kan ik de YouTube Audio Library en Facebook Sound Collection (beiden online te vinden) van harte aanbevelen als je gratis stock muziek nodig hebt voor je videocontent. Voor relatief betaalbare stock video content zou je ook Storyblocks kunnen proberen. Wij maken hier regelmatig gebruik van wanneer we promotievideo's voor onze klanten editen.

Harro |  http://Www.Par5.nl

Dank voor de aanvullingen!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel