Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Van enthousiasme naar "ghosting" door klant (Rene Knecht)
Pas na drie keer ‘nee’ is het oké (André Hagelen)
VERKOPER - "EEN UITSTERVEND BEROEP" (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Marketing en sales voor softwarebedrijven (Jorg Hartog)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Zit nieuwe klanten maken wel in het DNA van het team? (Rene Knecht)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)

Zeven principes voor betere korte berichten

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Door de opkomst van social media communiceren salesprofessionals steeds meer via korte teksten. Maar in weinig woorden helder en to-the-point schrijven gaat niet vanzelf. Doe je voordeel met deze tips.

Zeven principes voor betere korte berichten
Het helder en foutloos verwoorden van je gedachten en ideeën in geschreven taal is uitdagend en inspannend. Het schrijven van teksten, zoals e-mails en offertes, staat bij de meeste salesprofessionals dan ook in de top drie van meest vervelende taken. In commerciële opleidingen en trainingen is er veel aandacht voor de verbetering van mondelinge communicatie. Schriftelijke communicatie is meestal een ondergeschoven kindje, waardoor die vaardigheid te weinig wordt ontwikkeld. Het gevolg is dat binnen veel organisaties de teksten van salesprofessionals door het secretariaat worden gecontroleerd en verbeterd. Voor grote aanbestedingen worden zelfs gespecialiseerde tekstschrijvers ingehuurd. Je wilt klanten en prospects niet confronteren met passieve taal, kromme zinnen en foutieve vervoegingen. De kwaliteit van je teksten straalt immers af op de kwaliteit van je organisatie en je aanbod.

De opkomst van het korte bericht
Geschreven taal door salesprofessionals blijft niet beperkt tot officiële teksten via e-mail of papier. In het afgelopen decennium is door social selling en smartphonegebruik de zakelijke communicatie stevig veranderd. Contact met zakelijke contactpersonen gebeurt steeds vaker met korte berichten en persoonlijke content op socialmedia-platforms en WhatsApp. Een LinkedIn-uitnodiging maken, een appje ter bevestiging sturen of commentaar geven bij de content van een klant. Het is aan de orde van de dag. Hierbij ben je als salesprofessional zelf verantwoordelijk voor je teksten. Hoewel deze media een veel minder formeel karakter hebben, blijft goed taalgebruik belangrijk. Ook hier beïnvloedt de kwaliteit van je bericht het beeld dat klanten en prospects van je hebben. Een appje op het niveau van ”ik ken vanmiddag wel ff kijke of ik tijd heb om langs te kome’’  zal weinig vertrouwen wekken bij de ander.

Zeven principes
Het schrijven van korte reacties, uitnodigingen en berichten op social media lijkt gemakkelijker te zijn dan het schrijven van een lange tekst. Dit is een misvatting. Je wilt in weinig woorden, helder en positief to-the-point schrijven. Hier moet je echt voor gaan zitten. Zoals Blaise Pascal al zei: “Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte.” Om beter te worden in het schrijven van korte berichten vraagt oefening, afkijken, toewijding en feedback vragen. Ik heb zeven principes voor het schrijven van betere berichten op een rijtje gezet om je een goede start te geven.

Principe 1: schrijf actief
Passieve zinnen zijn lijdend en bevatten een combinatie van het werkwoord worden of zijn en een voltooid deelwoord. In een lijdende zin is het onderwerp niet actief. Ze maken zinnen van je bericht meestal niet sterker. Een bericht met passieve zinnen is minder levendig, onnodig lang en onpersoonlijker. Kies voor een actieve vorm.
Schrijf dus niet passief: De informatie zal door mij vanmiddag aan je worden toegestuurd.

Maar schrijf actief: Ik stuur je vanmiddag de informatie.

Principe 2: ieder bericht is maatwerk
Er zit een mens aan de andere kant van je bericht. Hoe persoonlijker je tekst, hoe meer je in positieve zin opvalt. Verwijs bijvoorbeeld naar eerder contact, gedeelde kennis of content die de ander heeft geplaatst. Maak dus maatwerk van je bericht en pas geen knip- en plakwerk toe van eerder gebruikte teksten. 
Dus niet: Hallo, ik wil graag linken met iedereen die actief is in de Foodsector, dus hierbij stuur ik ook jou een linkverzoek.

Maar wel: Beste Bas, het is mooi om te zien dat jullie stevig investeren in energiezuinige machines. Zeker bij dat laatste model de X-2000 waar je een filmpje van hebt gepost. Aangezien ik ook actief ben in de foodsector, lijkt het me positief om met je gelinkt te zijn.

Principe 3: begin met je boodschap

De ander zal je tekst snel scannen om te kijken of er iets interessants in staat. Gebruik dus geen uitvoerige inleidingen, voordat duidelijk is wat de kern van je bericht is. Kom snel ter zake, laat niet relevante details achterwege en zorg dat je boodschap direct helder is.
Dus niet: Ik wilde even reageren op een blog die je vorige week hebt geplaatst. Het kwam op het juiste moment, aangezien wij al tijden bezig zijn om iets dergelijks te ontwikkelen voor een andere sector. Daar is recentelijk wel de klad in gekomen, omdat geldschieters tegenwoordig niet zo happig zijn om riskante projecten te financieren en ook de overheid staat niet te springen om fiscaal aantrekkelijke maatregelen te faciliteren. Zeker niet sinds de verantwoordelijkheid bij het lokale bestuur is neergelegd. Wat ik wil vragen is of je een kopie van het onderzoek van bureau Roothuizen, dat hieraan ten grondslag ligt, ter beschikking kunt stellen, zodat wij hiervan kunnen leren.

Maar wel: In een recente blog noem je een onderzoek van bureau Roothuizen. Zouden wij een kopie van dit onderzoek mogen ontvangen? Wij zijn bezig met een soortgelijke ontwikkeling in een andere sector.

Principe 4: schijf in korte zinnen
Kies ervoor om je zinnen niet te lang te maken. Je lezer haakt af als je zinnen ellenlang doorlopen. Beperk je tot één boodschap per zin. Heb je meerdere boodschappen in een zin, zet dan een punt en geen komma. Als vuistregel moet je in één ademteug een zin kunnen lezen.
Dus niet: Het blog waarin je uitlegt wat er de komende maanden op stapel staat binnen jullie branche heeft niet alleen mij aan het denken gezet, maar het zal ook  binnen de branche als mooie aanbeveling worden opgevat, zeker voor die bedrijven die nog met oude technologie blijven werken en daarbij niet durven te investeren in innovaties, die niet meteen een directe return on investment in zich dragen of van Chinese makelij zijn.

Maar wel: Je blog over de recente ontwikkelingen in jullie branche heeft me aan het denken gezet. Het zal door veel bedrijven als aanbeveling worden opgevat. Dit geldt ook als ze nog met oude technologie blijven werken. Ze durven niet te investeren in innovaties. Zeker bij een gebrek aan een directe return on investment of als ze van Chinese makelij zijn.

Principe 5: schrijf netjes en voutloos
Ook in korte berichten wil je geen overbodige stijl- en spellingsfouten maken. Zet je spellingscontrole aan in je browser en smartphone. Pas op voor het gebruik van straattaal of taal die je privé gebruikt. Woorden als gozer, hard gaan of yolo zijn prima voor binnen de vriendengroep, maar zakelijk af te raden. Uitdrukkingen als hun hebben…,  groter als… of hij is beter dan mij  hoor je veel, maar het is foutief taalgebruik. Er zijn online allerlei websites om woordgebruik of schrijfwijze te checken. Bijvoorbeeld via taaladvies.net of onzetaal.nl.

Principe 6: vermijd jargon en dure taal
Jij kent je eigen vaktaal als geen ander, maar lezers van je berichten kennen niet altijd jouw jargon. Jij weet als salesprofessional wat een gatekeeper, funnel of lead is. De meesten buiten ons vakgebied niet. In sommige branches stikt het ook van de afkortingen. Wees hier spaarzaam mee. Als GAE heb ik een ICP, waarbij de ACV boven de 200K ligt. Dikke kans dat jij dit ook niet snapt. Ook het gebruik van dure of complexe taal kan irritatie opwekken bij de ander. Woorden als fiducie, apocrief, convocatie of impliceren klinken lekker belangrijk. Kies echter voor vertrouwen, twijfelachtig, uitnodiging of suggereren.
Dus niet: Bij assessments van high performers ligt de perceptie van C-suite stakeholders, meestal op de performance van natural soft skills die raken aan de culture fit van de organisatie. Ze moeten dan ook binnen het LMS een adaptieve learning experience worden geboden, om ze als toekomstig human capital te waarborgen.

Maar wel: Volgens de directie moeten we bij de beoordeling van talentvolle medewerkers vooral kijken of ze passen bij de cultuur van het bedrijf. We moeten ze een passende opleiding aanbieden om ze te behouden voor de toekomst.

Principe 7: Gebruik geen emoticons
Zeker in tijden van smartphonecommunicatie vliegen de emoticons en speciale tekens in berichten je om de oren. Dat is prima als je met vrienden of familie communiceert. Binnen de zakelijke communicatie kun je ze beter volledig achterwege laten, want het kan onprofessioneel overkomen. Dus gebruik geen duimpjes, <3, !!!! en smileys. Daarbij leest je ontvanger je bericht op allerlei soorten devices, die technisch niet allemaal even goed omgaan met emoticons en speciale tekens. Dat kan je bericht veranderen in een onleesbare brij.

Conclusie
Salesprofessionals zijn vaker begaafd en getraind in mondelinge communicatie dan in schriftelijke. Bij het schrijven van e-mails en offertes is er binnen de organisatie vaak voldoende ondersteuning. Door het toenemende gebruik van social media en smartphones, communiceren salesprofessionals echter steeds meer via korte tekstberichten. Hierbij ontbreekt deze ondersteuning in de praktijk. Om hier zelf vaardiger in te worden zijn de zeven genoemde principes een goede start. Pas ze toe en de kwaliteit van je korte berichten zal sterk toenemen.  

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(35 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel