Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Marketing en sales voor softwarebedrijven (Jorg Hartog)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Zit nieuwe klanten maken wel in het DNA van het team? (Rene Knecht)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)

Leer verkopen van een heel goede serveerster

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Goede bediening in de horeca gaat verder dan een bord voor uw neus zetten. Van serverende "verkopers", met als primair doel u een goede avond te bezorgen, valt veel te leren.

Leer verkopen van een heel goede serveerster

Deze serveerster snapt het. Naast het stellen van onverwachtse en sterke vragen kan ze nog goed flirten ook! Zo'n jongedame maakt de wereld mooier. Beter. Lucratiever. Zo'n jongedame gun ik iedere werkgever. Chapeau! Wat doet deze dame goed? En wat kunt u van haar leren, ook al werkt u niet in de horeca?

De gefrituurde sprinkhaan en de bediening
Ik ben uit eten in een restaurant in Utrecht waar je allerlei kleine Aziatische gerechten kunt eten. Echt smullen als je van pittig en van apart eten houdt. Er staat zelfs gefrituurde sprinkhaan op het menu. Dat durf ik niet aan…

De serveerster blijkt een natuurtalent in flirten. Wat doet ze? Ze maakt contact met me. Ze glimlacht. Kijkt me net iets langer aan dan normaal. Op een bepaald moment heb je het gevoel dat ze je leuk vindt. Wat wil je nog meer? Onderwijl houdt ze goed in de gaten of de glazen nog bijgevuld moeten worden, zorgt zo voor extra omzet en de gast heeft de avond van zijn leven.

Geen trucje...
Begrijp me niet verkeerd: wat deze serveerster doet, komt niet over als een truc of als een middel om een hogere fooi te incasseren. Wat ze doet, voelt goed en ach, … laat haar deze man nou gewoon een leuke avond bezorgen. Door te flirten, geeft ze mij en de andere gasten het gevoel dat we speciaal zijn en dat we alles kunnen zeggen. De gevoelsmatige afstand verdwijnt en maakt plaats voor een vertrouwelijke en open sfeer.

Open sfeer creëren? Goede vragen doen wonderen
Het kost de serveerster weinig moeite een vertrouwelijke en open sfeer te creëren. Ze laat de gast lachen door af en toe een dolletje te maken, hem een keer aan te raken en, jawel, door vragen te stellen; goede vragen! Dat doet ze tijdens het diner, maar zeker ook nadat ik heb aangegeven te willen afrekenen.

Vragen stellen en luisteren, horen bij elkaar. Als u goed luistert, weet u wat u waarop u kunt dóórvragen. Goede vragen zijn essentieel in elk gesprek en op een aangeroerd onderwerp doorgaan maakt het subliem. Wat wil u weten? En waarom eigenlijk? Wat gaat u met de antwoorden doen? Waar moet het gesprek naartoe?

Een voorbeeld
Stel, dat een bepaald gerecht me tegen zou vallen. De serveerster vraagt bij het ophalen van de bordjes hoe het smaakte en ik blijf wat vaag (omdat ik het te scherp vond). Ik kijk er ook nog wat moeilijk bij, met een bezwete bovenlip. Dan verwacht ik dat deze serveerster een duidelijk antwoord afdwingt. Ik zie het haar zo doen: mij een vraag stellen waarmee ze me dwingt concreet te zijn. Bijvoorbeeld: "U zegt dat het eten scherp voor u was. Te scherp…?" Met deze gesloten vraag krijgt ze een 'ja' of 'nee' van me en daarna geef ik meteen een toelichting of een soort van verontschuldiging, zoals bijvoorbeeld: "Ben dol op pikant en heet, maar deze was heter dan ik verwachtte." Vervolgens zou de serveerster nog kunnen vragen om een tip hoe dit restaurant duidelijker kan maken hoe scherp dit gerecht is.

Door hierover het gesprek aan te gaan met de gast, zou het zo maar kunnen gebeuren dat op de nieuwe editie van de menukaart bij ieder gerecht een codering staat, waarbij 3 pepertjes voor heel pikant staat. Dit is het soort aanpak die u ook kunt inzetten bij uw klant, ongeacht de branche.

Hoe stelt u goede vragen?

Vragen stellen, en vooral goede vragen stellen, is een kunst! De volgende vijf stappen helpen u om de kunst van het stellen van goede vragen uit te oefenen:
  1. Bedenk wat het doel is van uw vraag (oprechte feedback of meer vanuit beleefdheid?);
  2. Begin altijd met een korte, neutraal geformuleerde open vraag ("Hoe smaakte het?" Of specifieker: "Wat vindt u van de gefrituurde sprinkhaan?");
  3. Luister goed als de ander aan het praten is (Doe dit eens echt; het is voor velen lastig);
  4. Vraag door bij onduidelijkheden (durf dit, heb het lef);
  5. Vat samen wat er is gezegd (doe dit speels en losjes);
  6. Denk aan het ezelsbruggetje "LSD" (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen).

Om goede vragen te stellen, is nog een aantal vaardigheden handig om in te zetten:
  • Neemt u het initiatief om een gesprek te starten?
  • Durft u vragen te stellen? En wat kan er gebeuren als uw vraag 'te brutaal' is? Vergaat de wereld? Vast niet.
  • Kunt u uw vragen tactvol formuleren? En durft u als de situatie en het type gesprekspartner het toelaten een stapje verder te gaan? Bijvoorbeeld: samen met de gast (klant, prospect) lol maken. Humor verbindt!
  • Voelt u empathie voor uw gesprekspartner? Wilt u zich daadwerkelijk in zijn gevoelens verplaatsen?
  • Kunt u luisterend analyseren wat de belangrijkste boodschappen van de ander zijn? Doe hier dan vervolgens iets hiermee.
  • Heeft u voldoende discipline om u aan de regels voor goede vragen te houden?
  • Hebt u genoeg energie zodat de spanningsboog van de ander gespannen blijft?

Tot slot: de Gouden Vraag
Aan het einde van het diner heb ik ongemerkt vier 'gangen' in kleine hapjes op. Heerlijk al die verschillende smaken. Als het tijd wordt om te vertrekken vraag ik de rekening. Uiteraard geef ik de serveerster een fooi. Ze stelt mij nog een vraag die mij nooit eerder is gesteld, na afloop van een avond uit eten. Het is wat ik in trainingstermen een 'Gouden Vraag' noem: een open vraag, die zich kenmerkt door het verrassende element wat erin zit. Gast of klant, ze worden verrast door een vraag waar ze niet op rekenen en daarmee geprikkeld om de steller ervan open te antwoorden.

De Gouden Vraag van de serveerster
"U heeft allemaal verschillende gerechten op. Wat is nu het lekkerste dat u gegeten heeft vanavond?"


De klant, in dit geval de gast, wordt uitgenodigd om te gaan praten. Dus niet: "Smaakte het?", maar: "Hoe smaakte het?"
Ik zeg tegen haar dat de kokkels met de mossels het lekkerst waren en ik voeg daar meteen aan toe dat dit een prachtvraag is. Even word ik de verkooptrainer en geef haar een compliment en vraag haar of ze getraind is. Ja, een paar keer. Ik vul aan dat ze een natuurtalent is en dat vooral zo door moet gaan. Bij het weglopen zwaait de serveerster glimlachend naar me. Mijn avond-uit-eten kan niet beter worden afgesloten.

Jan-Willem Seip

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Verkoopsucces, Verkoopgesprek, Feedback
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,3
(39 stemmen)
Reacties

kimke

Goede topic!

Jan-Willem Seip |  https://www.vendicum.nl/

Dank je wel voor je reactie en compliment, Kimke!

Hans

Bijzonder artikel! Mooi voorbeeld met goede leerpunten. Luisteren en goede vragen stellen is zo belangrijk en vaak zo lastig dat ik er op wil / moet blijven letten. Door dit artikel ben ik daar weer aan herinnerd. Bedankt!

Jan-Willem Seip |  https://www.vendicum.nl/

@Hans, graag gedaan en dank je wel voor je positieve reactie!

Hein van de Sande

Gisteren gegeten bij een nieuw mooi restaurant. De serveersters waren echter een paar jonge giebelende meiden die nu en dan even langs dwarrelden met een: 'Smaakt het voor jullie?' en weg waren ze weer. Ter inleiding van de betaling kregen we de platte horeca vraag: 'Heeft het gesmaakt, voor jullie?' (dat 'voor jullie' is bloeddruk verhogend) waarop ik haar wat geïrriteerd aanspraak over zoveel plat horeca taalgebruik. Waarom die toevoeging 'voor jullie?' Ja, dat doen we allemaal zo.... Vraag je thuis aan je mama ook 'heeft de koffie gesmaakt,voor jou'? Uhh nee, zo deed ze dat niet. 'Waarom hier dan wel?' Tja....Heb vanmorgen een mailtje naar de baas gestuurd en dit artikel bijgesloten. Ben benieuwd....

Jan-Willem Seip |  https://www.vendicum.nl/

@Hein, jij durft! :-) Wat goed en gewaagd van je. Ik hoop dat hun leidinggevende zich niet verslikt, maar het opvat als een verbeterpunt. Dank voor het delen en mooi om te lezen hoe jij het niveau van verkopend Nederland op een hoger niveau aan het krijgen bent!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel