Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Train uw wilskracht (André Hagelen)
Een fabeltje over uzelf verbeteren (Michel Hoetmer)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Machtsrituelen: word zelf de gamechanger (Rene Knecht)
De grote vriend van succes (Michel Hoetmer)
Verandering van koers: van onmogelijkheden naar ‘opportunities’! (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
Niks inkrimpen - groeien (André Hagelen)
Direct meer verkopen aan verse klanten (Richard van Houten)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Meer verkopen door het simpel te houden (Michel Hoetmer)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De Zen van verkopen (David Bloch)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Succesvolle Crucial Conversations (Richard van Houten)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
De kracht van salescoaching (Ronald van den Berg)
Omgaan met verandering: een ware uitdaging! (David Bloch)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Hoe verkoopt u lucht? (Peter Stinckens)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Tunnelen of lummelen (Vladan Soldat)
Er bestaan geen tekorten (Hans Oelen)
Creativiteit versus structuur in de verkoop (Piet Aarts)
De eigenschappen van uw product doen er NIET toe. Maar wat dan wel? (Peter Stinckens)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
Is succesvol zijn moeilijk? (Hans Oelen)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)

Negen designprincipes voor presentaties

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Als commercieel professional geef je regelmatig presentaties. Als je hierbij presentatiesoftware inzet, besteed dan ook voldoende aandacht aan je design. Deze negen principes helpen je hiermee verder.

Negen designprincipes voor presentaties
Hoe vaak ben je in je werkende leven vermoord door PowerPoint? Ergens in een zaaltje of directiekamer, starend naar een druk pratende presentator. Daarachter een beeldvullend projectiescherm waarop tientallen sheets de revue passeren, tot de rand gevuld met bakken tekst, groteske grafieken en grofkorrelige afbeeldingen. Daar zit je dan: vechtend tegen de gaap, hopend op afrondende woorden. Meestal heb je dan nog 35 slides te gaan.

Of het nu de presentatie van een offerte, interne budgetbespreking of toespraak op een seminar is. Dodelijk saaie presentaties zijn eerder regel dan uitzondering. Een deel van de oorzaak ligt bij het verkeerd gebruik van presentatiesoftware. Als iemand een presentatie moet voorbereiden wordt als eerste PowerPoint of Keynote geopend. Daarna worden er driftig bullits gemaakt, grafieken geknipt en geplakt en enkele rondslingerende plaatjes toegevoegd. En Bam! Klaar is de presentatie: een draak zonder enige lijn, samenhang of ontwerp. Een nieuwe ‘death by PowerPoint’ is geboren.

De vorm is belangrijk
Een goede presentatie heeft niet persé slides nodig, maar die kunnen wel een sterke ondersteuning zijn van je verhaal. Dan moet je wel aandacht besteden hoe je slides zijn opgebouwd en opgemaakt. Mensen zijn gevoelig voor goed design en herkennen intuïtief of die smaakvol en consistent is. Een presentatie met een sterk design straalt kwaliteit en deskundigheid uit. Het omgekeerde is ook waar. Zwak design roept amateurisme op over jou bij je publiek. De vorm van je slides mag dus geen ondergeschoven kindje zijn.

To design or not to design
Als je werkzaam bent bij een beetje grote club, dan vraag je je misschien af waar dit over gaat. Je hebt dan waarschijnlijk de beschikking over een volledig uitgeruste communicatiedeling, met in-house designers, die een volledig opgemaakt slidedeck hebben ontwikkeld. Dan is het een kwestie van invullen, beetje aanpassen en klaar is Kees. Helaas is niet iedereen zo gefaciliteerd. Veel salesprofessionals, zzp’ers en inhoudelijke professionals zijn op zichzelf aangewezen om hun presentaties vorm te geven. In die gevallen is het fijn om de belangrijkste do’s en don’ts te weten over het design van een presentatie.

Negen designprincipes
Als je de onderstaande negen principes volgt, dan maak je snel de stap van broddelwerk naar strakkere slides. Ik heb de voorbeelden bewust eenvoudig gelaten, zodat je een helder voorbeeld kunt zien van ieder principe.
1.    Eén boodschap per slide
Slides zijn een ondersteuning van het verhaal dat je vertelt. Maak daarom voor ieder onderwerp dat je aansnijdt een aparte slide. Als je bijvoorbeeld de voordelen van je bedrijf wil benadrukken, maak dan geen overzichtsslide waar alle voordelen opstaan. Als je dan het eerste punt bespreekt, heeft je publiek de rest op de slide al lang gelezen.


2.    Van bullits naar iconen
Als je toch een opsomming moet maken, bijvoorbeeld om een agenda weer te geven, kies dan niet voor de traditionele bullits. Ook hier kun je veel visueler te werk gaan. Gebruik bijvoorbeeld een icoon of plaatje voor ieder onderdeel. Heb je weinig inspiratie, selecteer dan je opsomming van je slide en druk op ‘Converteren naar SmartArt.’ Hiermee geeft PowerPoint een groot aantal opties weer om je opsomming visueel te maken. Voor Apple’s Keynote zijn er plugins beschikbaar die iets vergelijkbaars doen.  


3.    Weinig woorden gebruiken
Er staat veel teveel tekst op de gemiddelde slide. De oorzaak is meestal dat de presentatie ook wordt gebruikt als hand-out. Het gevolg is dat zowel je presentatie als je hand-out van ondergemiddelde kwaliteit is. Een goede richtlijn is dat je maximaal tussen de vier en acht woorden per slide gebruikt. Probeer hierbij zoveel mogelijk visueel te maken. Liever een logo, dan een naam van een bedrijf gebruiken. En de hand-out? Die maak je separaat.


4.    Gebruik een sterke font
De gemiddelde gebruiker van een Officepakket past één, misschien twee verschillende fonts toe in het werk. Calibri, Times New Roman of Arial staan op de meeste kantoorschermen. Dat is prima voor een e-mail, maar bij de opmaak van je slides spelen je gebruikte fonts een belangrijke rol. Zoek een font die het beste past bij de strekking van je inhoud. Serif-fonts hebben bijvoorbeeld een wat meer conservatiever en eleganter karakter, dan Sans-Serif-fonts. Die zijn moderner en strakker. Gebruik geen kinderlijke fonts zoals Comic Sants (echt not done). Ook de grootte is belangrijk, want de weinige woorden die je op een slide zet moeten goed zichtbaar zijn. Liever een slag te groot, dan te klein.


5.    Werk met een grid
Mensen vinden het fijn als er symmetrie en logica in een slide zit. Dit is te ondervangen door te werken met een grid. Dit is een evenredige verdeling van het werkvlak, bijvoorbeeld in een 1/3 - 1/3 - 1/3 verhouding. Omdat je werkt met een logische invulling van je beeld, komt de informatie beter en rustiger tot zijn recht. In PowerPoint zit een standaard grid-functie, die je hierbij kan helpen.


6.    Gebruik afbeeldingen met impact
Afbeeldingen in presentaties kunnen een bijdrage leveren aan het communiceren van je verhaal. Gebruik daarvoor sterke afbeeldingen met een grote impact. Hoe meer ‘in your face’, hoe beter. Daarnaast moeten ze een hoge resolutie (denk aan 1920x1080) en voldoende grootte hebben. Alles onder de 100 kB is eigenlijk niet bruikbaar, dat wordt korrelig op een groot scherm. Pluk je afbeeldingen niet gewoon van Google, want die kun je niet rechtenvrij gebruiken. Maak ze zelf of koop ze op een goede stockfoto website. Clipart is uit den boze.


7.    Keep it simple
Een dikke KISS is op zijn plaats als je je slides ontwerpt. Je beeld moet in een oogopslag te  begrijpen zijn. Als je tien minuten met je aanwijsstok je publiek wegwijs moet maken wat er eigenlijk staat op je slide, dan doe je iets verkeerd. Haal zo veel mogelijk overbodige informatie weg en laat alleen zien wat relevant is voor je publiek. Ja, dat is soms extra werk, en nee dan kun je niet simpel een intern gebruikt schemaatje knippen en in je presentatie plakken.


8.    Begeleid je publiek naar je boodschap
Tijdens je presentatie neem je het publiek aan de hand om ze mee te nemen door je verhaal, door je opmaak hierop aan te passen. Je voert ze van onderwerp naar conclusie, van idee tot gevolg, van eyeopener naar bewijs. De flow van je verhaal moet terugkomen in je slides. Highlight dus de essentie van iedere grafiek, schema of afbeelding.


9.    Wees consistent
In de praktijk worden de meeste presentaties samengesteld uit sheets die overal vandaan komen. Vanuit een vorige presentatie, via marketing, van die ene goede collega, van je vorige werk, wat rondslingert op het intranet en natuurlijk voegt je baas ook nog zijn stokpaardjes toe. Als je dat bij elkaar gooit, ziet het er niet uit. Maak een diamodel op, met eenheid van stijl, opmaak, font en kleurstelling. Dan krijg je een professionele look, met een consistent design.


Hulp inschakelen
Als je er tegenop ziet om zelf als amateur aan je design te klussen, dan zijn er diverse alternatieven om toch tot een goed resultaat te komen. Ik zet wat ideeën op een rij.
Ingebouwde ontwerpen. In presentatieprogramma’s zit een groot aantal ontwerpen ingebakken. Dit zijn niet de meest flitsende ontwerpen, maar helpen ze op weg. Ook de optie ‘Ontwerpideeën’ geeft mogelijkheden aan om je standaard slides mooier te maken.

Template kopen. Er zijn online een grote hoeveelheid gratis en betaalde templates te downloaden. Die kun je dan zelf tweaken naar je eigen voorkeuren en vullen met je content. Free Powerpoint Templates design is bijvoorbeeld een goede gratis site. Kun je een paar tientjes besteden, kijk dan bijvoorbeeld eens bij Envato.

Online designtool. Gebruik een online tool zoals Canva. Met de gratis versie kun je online presentaties maken met fraaie, moderne templates. Met Canva Pro kun je jouw huisstijl uploaden zodat specifieke merkkleuren als palet worden opgeslagen, lettertypes klaarstaan en logo’s makkelijk te vinden zijn. Zo is het een stuk makkelijker om ‘branded’ ontwerpen te creëren.

Uitbesteden. De wereld is gevuld met creatieve en professionele designers. Bij Fiverr bijvoorbeeld kun je voor weinig een ontwerper inhuren, die je houtje-touwtje slidedeck omtovert in een strakke show. Je kunt ook een wedstijd uitschrijven via 99 designs zodat je meerdere ontwerpideeën krijgt om uit te kiezen.

Cursus volgen. Je kunt ook het vak leren, door een cursus of training te volgen. Hier heb je de rest van je werkende leven plezier van. In Nederland kom je dan bijvoorbeeld uit bij PPT Academy of PPT Solutions.

Conclusie
Het doet er toe hoe je presentatie eruit ziet. Iedereen herkent het gevoel als toehoorder, wanneer een presentator knullige, rommelige of bij elkaar geraapte slides laat zien. Dat is niet professioneel en doet afbreuk aan je verhaal. Terwijl gepolijste slides, met een consistent design je helpen je verhaal overtuigend te communiceren. Pas deze designprincipes toe en je hebt direct een upgrade van je slidedeck te pakken. Download anders een template, huur hulp in of werk aan je skills.

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,6
(8 stemmen)
Reacties

Godie Vierbergen |  https://www.cedere.nl

Wat een heerlijke blog waar ik veel aan heb. Zo wie zo vind ik de sheets die mensen presenteren vaak afleidend van de inhoud, dit is dé oplossing! Dank je wel! Godie

Karl Krause

Duidelijk en simpel. Iets waar je eens met je neus op moet worden gedrukt. Bedankt.

Harro Willemsen |  http://www.3to1.nl

Dank Godie en Karl voor de aardige woorden.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel