Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Zit nieuwe klanten maken wel in het DNA van het team? (Rene Knecht)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)

Mindful verkopen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Mindfulness zien als zweverig en esoterisch is ondertussen volkomen achterhaald. Ook commerciële professionals kunnen veel lessen trekken uit Mindfulness. Ontdek hier welke.

Mindful verkopen
Empathisch luisteren. Het richten van je aandacht. Mediteren. Als je tien jaar geleden hierover was begonnen tegen mij, had ik je meteen wuivend weggelachen. Met kreten die met regelmaat de cover van de Happinez en Psychologie magazine sieren kon ik niet veel. Te soft, te zweverig, met een geur van wierook en wollen sokken. Tot ik als begin veertiger een burn-out kreeg. Ik werkte te hard, deed te veel en nam te weinig rust. Een burn-out is geen kleinigheid, maar ik dacht meteen: never waste a good crisis. Het is ook een kans om over jezelf te leren. Tijdens mijn herstelperiode heb ik veel gelezen en gedaan, maar aan een achtweekse mindfulness training (MBSR voor de kenners) heb ik het meeste gehad. Alhoewel ik de training jaren geleden heb gevolgd, zijn de lessen nog steeds actueel. Niet alleen in mijn privéleven, maar ook voor het salesvak. Salesprofessionals kunnen beter worden in hun vak door tools uit mindfulness toe te passen in hun werk.

Wat is mindfulness?
Een groot deel van de tijd leef en werk je op de automatische piloot, zonder je echt bewust te zijn van dat moment. Mindfulness gaat over de vaardigheid om aanwezig te zijn in het hier en nu. Je bent je bewust van de huidige ervaring. Je leeft en handelt hierdoor intenser en bewuster. Door te leren je aandacht te richten, kun je afstand nemen van alle gedachtenspinsels in je hoofd. Je maakt bewust keuzes, in plaats van automatisch te reageren. Uiteindelijk kun je je beter concentreren, je ontspant makkelijker en bent je eerder bewust van mogelijke stressprikkels. Er zijn de laatste jaren meer dan 800 onderzoeken gedaan naar mindfulness. Deze laten zien dat het zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en dat het positieve veranderingen teweeg brengt in cognitief en neurobiologisch functioneren. Mindfulness is steeds meer mainstream geworden en wordt dan ook bij veel bedrijven actief ingezet.

Moeilijke vaardigheden
Ik was sceptisch toen ik begon met mindfulness. De verrassing was des te groter dat alle vaardigheden die worden aangeleerd heel concreet zijn, maar ook moeilijk onder de knie te krijgen. Acht weken lang iedere dag een uur oefenen. Het voelt alsof je voor het eerst van je leven een fitnessruimte binnenloopt en direct start met een intensief trainingsprogramma. Bij de meest basale oefeningen gebruik je bijvoorbeeld je ademhaling. Je richt je aandacht op je ademhaling en volgt deze. Als je gedachten afdwalen (wat binnen enkele seconden gebeurt) merk je dat op en richt je je opnieuw op je ademhaling. That’s it. Je gedachten zullen voortdurend afdwalen en je blijft dit opmerken en richt je steeds opnieuw op je ademhaling. Je kunt dit meditatie noemen of gewoon het trainen van je aandachtspier. Feit is dat je geestelijke fitheid, concentratie en focus hierdoor stap voor stap groeien. Alsof je iedere keer een workout doet in het mentale krachthonk.

Mindful als sales professional
Het ontwikkelen van je mentale fitheid door aandachtsoefeningen heeft een sterke positieve invloed op je totale functioneren. Er zijn ook andere aspecten van mindfulness die je kunnen ondersteunen in het commerciële vak. Ik zet enkele belangrijke uitgangspunten en ideeën van mindfulness op een rij en plaats deze in de context van ons vak.
  1. Omgaan met stress. Commerciële professionals staan vaak onder hoge druk en hebben een grote workload te verstouwen. Vroeg op om files te omzeilen, intensieve gesprekken bij klanten, tussendoor offertes uitwerken, problemen oplossen en ’s avonds tot laat mail bijwerken, rapportages maken en voorbereidingen treffen voor de volgende dag. Door, door, door. Op lange termijn is dit natuurlijk erg ongezond. Door vaker je aandacht te sturen en door de dag mini-pauzes in te lassen, ontspan je gemakkelijker en word je geest rustiger. Je maakt bewuster keuzes, in plaats van automatisch te reageren. Je bent hierdoor sneller bewust van stresssignalen en je kunt anders omgaan met niet-behulpzame gedachtenpatronen. Dit helpt je om je grenzen beter te bewaken.

  2. Gericht luisteren. Je voert per dag veel gesprekken met klanten en prospects. Je wilt hierbij precies begrijpen wat de ander bedoelt om door dringen tot de essentie. Maar zoals alle mensen, je zit vol met aannames, doelstellingen en verwachtingen, waardoor je het gesprek een bepaalde kant op wilt duwen. Daarbij verstoren ook nog allerlei communicatieblokkades zoals ruis, referentiekaders en interpretaties een heldere begripsvorming. Mindful luisteren en een open houding helpt om een gesprek op een dieper niveau te brengen. Dit betekent dat je maar met één taak bezig bent: in het hier en nu dit gesprek voeren met je klant. Alle andere ballast moet overboord. Alle afleidende gedachten, beelden, oordelen en wensen die door je hoofd vliegen laat je gaan en je richt je aandacht op de ander. Actief en empathisch luisteren met als enige doel begrijpen wat de ander zegt en bedoelt. Hierdoor voelt de ander zich echt gehoord en snap je beter hoe je echte waarde kunt toevoegen. Dit kan het verschil maken tussen wel en geen deal.

  3. Geduld hebben. De drang naar snelle resultaten zit bijna ingebakken in het commerciële vak, zeker als je werkt binnen een kwartaalgedreven organisatie. Duwen en trekken om deals naar voren te halen of doorlopend achter opdrachten aanjagen door klanten te bestoken met de vraag of ze al beslist hebben. Dit heeft vrijwel nooit het beoogde effect, terwijl ze wel bij veel klanten veel irritatie opwekken. Geduld leren hebben en de tijd zijn verloop laten is een belangrijk ontwikkelpunt binnen mindfulness en ook voor sales professionals. Het kost nu eenmaal tijd om als DMU op een lijn te komen en knopen door te hakken. Haast hebben is daarbij een dure hobby. Slimme kopers zijn gespitst op leveranciers die sneller deals willen binnenhalen. De prijs hiervoor is vaak een hoge korting. Dan heb je die deal twee weken eerder binnen, maar ondertussen is je marge verdampt.

  4. Leren loslaten. In de gemiddelde commerciële baan zul je meer opdrachten verliezen dan opdrachten winnen. De concurrentie is moordend en de omstandigheden zijn maar beperkt naar je hand te zetten. Als die deal waaraan je maanden gewerkt (en die je eigenlijk al had geteld in je forecast) uiteindelijk niet aan je wordt vergeven, dan kun je een flinke kras oplopen. Een verloren opdracht, collega’s die beloften niet waarmaken of een manager die het allemaal niet snapt. Je hebt niet overal controle over. Frustraties en tegenslagen moet je leren loslaten, anders gaan ze woekeren en raak je gemakkelijk gestrest. Mindfulness biedt allerlei praktische technieken en oefeningen om te leren loslaten.

  5. Vertrouwen krijgen. Als salesprofessional moet je regelmatig cruciale gesprekken voeren of belangrijke presentaties geven. Dit kan gepaard gaan met grote nervositeit, gebrek aan zelfvertrouwen of het gevoel dat je boven je pet moet presteren. Het opdoen aan de juiste vaardigheden en ervaring helpt hierbij, maar bij een deel van de mensen blijven dit echter lastige uitdagingen. Een aspect hierbij is de ‘innerlijke criticus’ die we allemaal hebben. Dit is het kritische stemmetje in je hoofd, die verteld wat er allemaal mis kan gaan of waar je in tekort schiet. Dit soort gedachten zijn echter zelden waar, alleen herkennen wij ze niet meer als losse gedachten. Mindfulness helpt om deze gedachten te herkennen en ze te kunnen negeren. Vlak voor een uitdagende situatie kan het ook helpen om een oefening als de ‘drie minuten ademruimte’ te doen. Dit helpt om een deel van de spanning kwijt te raken en belemmerende gedachten te laten gaan.

  6. Open houding. De meeste sales professionals lijken uitgeleerd als ze de veertig zijn gepasseerd. Ze hebben hun trainingen gehad, hun ervaringen opgedaan en leunen op datgene wat ze kunnen. Ze komen in een groef te zitten, waarbij hun meningen, overtuigingen en werkwijze in beton gegoten raken. Hierdoor wordt ieder gesprek, uitdaging of vraag van een klant of collega op dezelfde manier aangevlogen. Dat maakt je een starre, voorspelbare gesprekpartner en inflexibele adviseur. Klanten houden hier niet van. Een open houding ontwikkelen is dan ook essentieel. Binnen mindfulness leer je om in je werk en leven met een ‘beginner’s mind’ ieder situatie tegemoet te treden. Hierdoor zie je meer, hoor je meer en ontwikkel je creatievere oplossingen.

Conclusie
Mindfulness is een vaardigheid, een attitude en een kunde. Diverse aspecten kunnen je helpen om een nog betere sales professional te worden en met meer energie en minder stress te werken. Het is allerminst zweverig en vraagt een hoop oefening en aandacht om jezelf erin te bekwamen.

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,0
(27 stemmen)
Reacties

Dank voor je uitvoerig bericht. Ik heb een goede tip van je aangenomen.

Harro Willemsen |  http://www.3to1.nl

Dank je wel Lorenz!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel