Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Zit nieuwe klanten maken wel in het DNA van het team? (Rene Knecht)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Train uw wilskracht (André Hagelen)
Een fabeltje over uzelf verbeteren (Michel Hoetmer)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)

Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen?

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Voor alle verkopers die op een makkelijke manier aan nieuwe klanten willen komen heb ik de beste tip die er is. En toch is de kans groot dat u deze tip nog niet in de praktijk brengt! Welke tip is dit?

Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen?

“Hoe kom ik aan nieuwe klanten?”  Dat is veruit de meest gestelde vraag die ik van sales professionals krijg. Als ik dan begin over het opzetten van een gestructureerd acquisitieproces, met daarbij de juiste tools en training, begint de ander al snel te ja-maren. Zij willen eigenlijk weten of er geen makkelijkere manier is om aan nieuwe klanten te komen. Een snel olifantenpaadje richting nieuwe handel. Een eenvoudige tip of methode die hun omzet een flinke boost kan geven. Gek genoeg kan ik deze sales professionals altijd blij maken. Ik kan hen namelijk de beste tip geven die er is en de kans dat ze het nog niet doen is ook nog eens groot: vraag uw klanten om referrals.  

Spontane aanbeveling
Stel, u bent met een zakenrelatie in gesprek en hij vertelt dat hij op zoek is naar een nieuwe boekhouder. U kent persoonlijk een uitstekende kandidaat: een zeer deskundige man, die voor u altijd het vuur uit zijn sloffen loopt. Bovendien ook nog een erg aardige man met redelijke tarieven. Echt een boekhouder die u aan anderen zou aanbevelen. Dat doet u dan ook. Dezelfde dag nog stuurt u een leuke e-mail naar uw gesprekspartner en deze boekhouder, waarin u hen aan elkaar voorstelt. Zal uw boekhouder naar aanleiding van uw actie een grote kans maken om zaken te gaan doen met uw zakenrelatie? Een betere introductie kan hij zich in ieder geval niet wensen.

Vraag erom!

Dit soort aanbevelingen, referrals genaamd, zijn de meest krachtige manier om nieuwe klanten te krijgen. Als u vanuit een onverdachte hoek een leverancier krijgt aanbevolen, is dat sterker dan iedere marketing- of salesuiting. Het probleem is alleen dat het weinig voorkomt. Niet veel klanten zijn bezig om hun leveranciers actief te promoten. Ze hebben het vaak te druk met hun eigen business. U moet dus niet wachten tot u een referral krijgt, u moet er actief om gaan vragen.

Aan het denken zetten
Het vragen om een referral is eenvoudig. Als u met een klant in gesprek bent vraagt u of hij nog iemand kent, die ook van uw diensten of producten gebruik zou willen maken. Dat klinkt bijvoorbeeld als ”Aan wie in je netwerk zou je mij aanbevelen?” of ”Wie van je zakenrelaties zou ook eens kennis moeten maken met mijn dienstverlening?” Na deze vraag houd u uw mond. Laat uw gesprekspartner er even rustig over nadenken. Door een stilte te laten vallen, laat u merken dat het een serieuze vraag is en dat u erop rekent dat hij u helpt.

Mate van hulp

Als uw klant met een of meer namen op de proppen komt, wil u te weten komen hoe u het beste deze referral kunt opvolgen. Stel bijvoorbeeld een vervolgvraag in de trant van: “Hoe zou ik volgens u het beste deze persoon of dat bedrijf kunnen benaderen?” Aan de hand van het antwoord kunt u bepalen tot op welke hoogte uw klant behulpzaam wil zijn. De meest voorkomende situaties zijn:
  • Alleen een naam.
    Uw klant heeft u de naam van een referral gegeven en de rest is aan u. Vraag in dit geval of u wel zijn naam mag noemen, wanneer u contact zoekt met deze referral. Hierdoor kunt u relatief gemakkelijk in contact komen met die persoon of het bedrijf dat uw klant heeft genoemd. Bijvoorbeeld in de vorm van “Meneer Jansen, ik heb uw naam doorgekregen van een van mijn klanten, Kees de Vries. Hij gaf me de tip om u eens te benaderen.”  

  • Beperkte hulp bij contact.
    Uw klant is bereid om enigszins te helpen bij het koppelen. Bijvoorbeeld door het sturen van een e-mail naar deze referral met een aanbeveling of het geven van een introductie op Linkedin. Hier kunt u dan aan refereren wanneer u zelf het contact opvolgt.

  • Elkaar actief voorstellen.
    Uw klant doet het maximale om u behulpzaam te zijn. Hij belt bijvoorbeeld deze referral op om u persoonlijk aan te bevelen en u aan hem voor te stellen. Hij kan u ook om uw kaartje vragen, dat hij bij een toekomstige ontmoeting met deze referral zal achterlaten, inclusief warme aanbeveling. Wellicht stelt hij jullie aan elkaar voor, tijdens een netwerkevent, lunch, beurs, seminar of ander live event.

Maak het ze makkelijk
Bij het geven van een referral komt werk om de hoek kijken. Uw klant moet de tijd nemen om bijvoorbeeld een bericht te schrijven naar de referral. Wanneer u het idee heeft dat uw klant u wil helpen, maar er geen tijd voor heeft, maak het dan makkelijk voor ze. Geef aan dat u met plezier een opzetje maakt van zo’n bericht zodat hij het alleen hoeft te knippen en plakken. Hierdoor houdt u ook de regie in handen en kunt u de inhoud van het bericht mede vormgeven.  

Voorwaarde voor succes
Vergis u niet: U vraagt nogal wat van uw klant als u actief informeert naar referrals. Er is een sterk afbreukrisico voor uw klant door u aan te bevelen. Als deze referral een negatieve ervaring met u heeft, dan voelt uw klant zich hier verantwoordelijk voor.

Een referral ontvangen is dan ook meer dan een vriendschappelijk gebaar of gunning. Hij wil alleen het risico lopen als hij ervan overtuigd is dat u de allerbeste producten of dienstverlening levert. Referrals ontvangen kan dus alleen door eerst fantastisch werk te leveren bij uw klanten. Niemand beveelt een middelmatige leverancier aan.

Het juiste moment
Als u actief om een referral vraagt, is timing belangrijk. Pas als u enige tijd zaken doet en u heeft het idee dat hij uitermate tevreden is, kunt u om een referral vragen. In mijn ervaring zijn er aantal goede momenten om een referral te vragen:
  • Evaluatiegesprek.
    Tijdens een gesprek, waarin u met uw klant de stand van zaken doorneemt. Als uit het gesprek blijkt dat uw klant positief is over jullie samenwerking, kunt u vragen om een referral.

  • Social event.
    U heeft uw klant uitgenodigd voor een informeel social event zoals een lunch, voetbalwedstrijd of concert. Hierbij zijn de gesprekken vaak positief en vriendschappelijk. Hierbij is er genoeg ruimte om aan te geven dat u hard bezig bent om uw klantenkring uit te breiden. U kunt dan bijvoorbeeld vragen: “Heeft u nog een tip voor me wie nog meer een goede klant voor ons zou kunnen zijn?” Ook een goed moment is als u elkaar toevallig tijdens een netwerkgelegenheid tegenkomt.

  • Nieuwe order.
    Een nieuwe order is een teken dat u vertrouwen geniet van uw klant. Dus een uitgelezen moment om te vragen naar een referral.

Terugkoppelen
Een referral brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee. U heeft het vertrouwen verdiend van uw klant, dus is het zaak om hem op de hoogte te houden van de voortgang. Stuur af een toe een berichtje en laat weten welke stappen u heeft gezet en wat de resultaten zijn. Uw klant en de referral hebben ook contact met elkaar. Als uw klant weet waar u mee bezig bent, kan hij misschien nog een extra goed woordje voor u doen.

Bedankje
U heeft uw klant natuurlijk hartelijk bedankt toen u een referral van hem heeft gekregen. Een kleinigheidje sturen, in de vorm van een bos bloemen of lekkere taart voor de afdeling, wordt hogelijk gewaardeerd. Mocht u de referral in een goede klant kunnen omzetten, kunt u de klant nog uitgebreider bedanken voor zijn hulp. Maak het persoonlijk en verrassend. Klanten die zich gewaardeerd voelen na het geven van een referral, zullen in de toekomst vaker referrals aandragen.

Geef het goede voorbeeld
Als u op een actieve en integere manier om referrals vraagt, moet u ook zelf het goede voorbeeld geven. Dit betekent dat u altijd binnen uw netwerk op zoekt bent naar interessante contacten en mogelijke referrals voor uw klanten. Wie voortdurend referrals aandraagt zal ook zelf beloond worden. Hier geldt het oude spreekwoord: ‘wie kan delen kan ook vermenigvuldigen’.

Onderdeel van de Par5 methode
Actief vragen om referrals is de makkelijkste manier om uw klantenkring uit te breiden. Het past dan ook goed binnen een breder en structureel acquisitieproces. De Par5 methode, waarover ik al enkele keren eerder heb gesproken, is zo’n proces. Het is een integrale methode waar uzelf en uw prospects blij van worden, zonder oldschool verkooptrucjes te gebruiken en een vijf tot tien keer hoger rendement dan traditionele methoden zoals koude acquisitie. Het zal u niet verrassen dat actief vragen om referrals onderdeel uitmaakt van de Par5 methode. Wilt u meer weten over deze aanpak? Check www.par5.nl.

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Referenties, Verkoopkansen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,4
(37 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel