Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Train uw wilskracht (André Hagelen)
Een fabeltje over uzelf verbeteren (Michel Hoetmer)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Machtsrituelen: word zelf de gamechanger (Rene Knecht)
De grote vriend van succes (Michel Hoetmer)

7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen

Voelt u weerstand als uw sales manager veranderingen wil opdringen? Lees dan deze tips om alles bij het oude te laten.

7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen

Zowel uw sales manager als trainers en -adviseurs gaan er meestal vanuit dat u uw resultaten wilt verbeteren. Vervolgens vertellen ze u hoe u zaken anders en beter kunt aanpakken.

Toegegeven: ik maak me er ook schuldig aan. En dat is niet altijd gepast.

Soms spreek ik namelijk sales professionals die zeggen: "Weet je, al die adviezen tips en ideeën zullen wel goed bedoeld zijn, maar… van mij hoeft het niet zo. Alles gaat z'n gangetje, het gaat best oké, ik vind het allemaal wel prima zo. Ik hoef niet zo nodig meer, beter of anders."

Goed nieuws voor wie het niet anders wil

Ik verzeker u, dit type verkoper bestaat. Ook deze doelgroep heeft recht op tips en advies. Dus, speciaal voor verkopers die een hekel hebben aan hun vak, aan klanten en aan presteren:
  • Lijkt het u heel erg vervelend om uw verkoopcijfers te verbeteren?
  • Maakt u zich zorgen over de dreiging van toenemend commercieel succes?

Dan heb ik goed nieuws voor u!

Pas de onderstaande zeven tips toe en ik beloof u dat u het lekker rustig krijgt en een prettig overzichtelijke klanten- en omzetlijst tegemoet kunt zien.
 

1.    Bereid u niet voor

Voorbereiden is zonde van de tijd. Het zorgt er alleen maar voor dat u weet wat uw klant bezighoudt, wat er in zijn branche speelt en welke waarde u mogelijk voor hem neerzet. Wat heeft u daar nu aan? Nee hoor, u kunt er beter 'open in gaan' en zien wat er gebeurt. Dan krijgt u tenminste een lekker natuurlijk gesprek!


2.    Stel uzelf geen persoonlijke doelen
Waarom zou u? De maatschappij is al zo prestatiegericht, moet dat nu ook al in het werk? Als u die doelen niet haalt wordt u er alleen maar depressief van. Bovendien: uit onderzoek blijkt dat goed geformuleerde doelen niet alleen richting en energie geven, maar u ook nog motiveren om het beste uit uzelf te halen. Oftewel: als u niet oppast, krijgt u het nog druk ook! En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.


3.    Stel zaken tot het laatste moment uit
Haastige spoed is zelden goed. De offerte moest eind van de week binnen zijn? Dan is vrijdagmiddag 17.00 uur dus prima (nee, niet om 18.00 uur, want dan wordt er niet gewerkt!). Waarom zou u klantverwachtingen overtreffen? Alsof dat soort kleine dingen het verschil maken. En als er onverwacht iets tussen komt en het wordt maandag in plaats van vrijdag? Jammer dan, er zijn ergere dingen op de wereld.


4.    Weg met passie en gedrevenheid
Passie en gedrevenheid? Niet overdrijven, dit gaat over werk. U stelt arbeid beschikbaar en ontvangt daarvoor een beloning, meer is het niet. Waarom zou u een topper in uw vak willen zijn? Waarom zou u een stap extra zetten? Overdreven gedoe allemaal, en uiteindelijk is het vooral uw baas die ervan profiteert. Bovendien: al die dingen kosten veel tijd, moeite en energie. Die kunt u beter besparen en in andere zaken steken die dat wel waard zijn.


5.    Vermijd professionele zelfontwikkeling

Lezen over het vak? Op internet zoeken naar tips? Trainingen of workshops volgen? Zonde van de moeite. Er wordt zoveel onzin geschreven. Trouwens, tips op internet gaan meestal toch niet precies over de situaties die u zelf meemaakt, dus wat heeft u daar nu aan? En leuk hoor, die trainingen en workshops, maar het meeste weet u natuurlijk al en in uw praktijk werkt het toch allemaal anders.


6.    Ontwikkel een ruim assortiment excuses en uitvluchten

Erg belangrijk, want als u uw doelstelling niet haalt ligt dat uiteraard niet aan u, laat dat even duidelijk zijn. Het ligt wel aan uw klanten, de prijs van uw product of dienst, de economie, uw concurrent, of uw incompetente collega's van de binnendienst. Helaas, dat soort dingen kunt u niet beïnvloeden, maar u heeft er wel mee te maken. Eigenlijk bent u dus een soort slachtoffer van al die zaken.


7.    Vermijd nieuwe ideeën of werkwijzen (tenzij ze als excuus bruikbaar zijn!)

Natuurlijk verandert de wereld, maar we moeten het met z'n allen niet overdrijven. Dat nieuwe klantgedrag, de nieuwe sales-strategieën, social media, ze zijn allemaal prachtig, maar ga er vooral niet mee aan de slag. Laat dat maar over aan al die hippe salesjongens en -meisjes die achter iedere hype aanlopen. Oké, sommige dingen zijn misschien wel zinnig: zo hoorde u laatst iemand vertellen dat telefonische acquisitie niet meer werkt. Dat komt mooi uit, want daar had u toch al een hekel aan. Daar kunt u dus beter mee stoppen.


Conclusie
U leest het goed! Het is even aanpoten, maar absoluut mogelijk om een structureel slechte sales professional te zijn. Alles wat u nodig heeft is luiheid, onverschilligheid en negativiteit. Dan zijn veel faalmomenten en weinig verkoopsucces bijna gegarandeerd!

Marcel Hoefman

Marcel  Hoefman
Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële mogelijkheden willen halen. Marcel zegt wat hij denkt, gaat voor resultaat en is allergisch voor verkooponzin. Marcel is als zelfstandig trainer en ondernemer verbonden aan Kenneth Smit. Zijn columns schrijft hij op persoonlijke titel.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,7
(54 stemmen)
Reacties

Heinz stitzinger

Beste Marcel,

Met ongepaste gedrevenheid heb ik het artikel gelezen en moest bij elk punt mijn wenkbrauw verder optillen.

Sorry...maar, dit opzettelijke tijdverspilling.
Diegene die hiervoor redactioneel verantwoordelijk is zou op staande voet ontslagen moeten worden.
Natuurlijk begrijp ik de grap wel, maar de verspilde tijd aan deze nonsense is belachelijk.

Zo contraproductief heb ik het al lang niet meer mee gemaakt.

Greetz,
Heinz

Michel

Marcel je zegt in de laatste regels: alles wat u nodig heeft is luiheid, onverschilligheid en negativiteit. Dan zijn veel faalmomenten en weinig verkoopsucces bijna gegarandeerd!

Was daar ff mee begonnen dan had ik niet verder hoeven lezen, pfffffff wat een inspanning weer !!

Gr de verkopurt

grollo

Gaaf ...
ik ben ook bezig met een training
ut helpt echt
Alles weet je al .....maar doen he

Martijn van Grol

Ernst

Eens met Martijn: de meeste dingen weet je wel, maar het doen blijft toch de uitdaging. Lekker cynisch geschreven, goed om het vanaf de andere kant te lezen

Jacqueline

Ik herken zulke verkopers wel hoor :) alleen ik zou niet graag met ze samen willen werken. Sterker nog, ik werk niet meer met ze. Heb gelukkig een heerlijke verkoopbaan gevonden waar ik mijn ideeën en passie wel kwijt kan, het heerlijk vind me in te lezen en de ordervraag te stellen. Wel erg vermakelijk om te lezen dus van mij een dikke 10 voor deze goed tips!!

Hans

Hallo Marcel,

Een leuk artikel waarbij je zelf in de spiegel moet kijken. Punt 7 is best herkenbaar:-)
Dank je!

groet,
Hans

Beste Marcel,

Je bewandelt hier best een risicovolle weg. Daar hou ik wel van, daar is moed voor nodig. Uiteraard is dit niet contraproductief bedoeld - zoals Heinz benadrukt - maar ook hem begrijp ik hierin heel goed. Deze omgekeerde psychologie heeft - hoe dan ook - gevolgen... en dat was ook de bedoeling. Toch? Heb je bereikt wat je wilde bereiken?

De duit die ik bij dezen in het zakje doe is deze:
Artikelen, ongeacht hoe ze geschreven zijn, hebben veelal een schuldkarakter. Zw wijzen ergens naar vanuit een professioneel oordeel. Het is daar waar de grootste winst te behalen is als we kijken naar verander-management. Luiheid, onverschilligheid en negativiteit zijn niets meer dan oordelen. Maar wie is het wie dit oordeel velt? Wie kijkt er zo? En wat zegt het over de mens in kwestie? Het is m.a.w. subjectief en niet gebaseerd op feiten. Want het zegt alles over diegene die deze oordelen uit en niets over de 'veroordeelde'.

Wanneer hier nu eens op zou worden ingezoomd komen er wezenlijke zaken aan het licht die zich nu verborgen zien in het donker. Mensen - en in dit geval verkopers - zijn de veroordelingen zat. En terecht. Trainingen te moeten volgen die de zienswijze niet fundamenteel in een positieve richting leiden; broertje dood. Wat zou er gebeuren wanneer we zouden leren kijken vanuit de invalshoek 'wat is er wel goed'?

10 situaties. 4 naar ieders tevredenheid zijn aangepakt en opgelost.
In plaats van dat het met 6 daarvan mis gegaan is... het maakt een wezenlijk verschil!

Wanneer er een vertrouwensband en structurele samenwerking zou bestaan (die kan worden gecultiveerd!) tussen alle mensen binnen een willekeurige organisatie, wordt er niet meer gekeken naar schuld of fouten.

Houding is een beslissende factor. "Ik kan niet altijd kan veranderen waarmee ik geconfronteerd word, maar ik kan wel altijd veranderen wat er IN mij gebeurd".

De FEITEN leren te zien, niets meer te veroordelen, veranderen wat je kunt veranderen en wanneer je het niet veranderen kunt: verander dan je houding. De situatie heeft zich al voorgedaan. Je kijkt ALTIJD naar een gevolg. Dat maakt het verschil in situaties die binnen jouw controle liggen. En in situaties waarin houding het controlerende middel kan en zal zijn, is het verbazingwekkend om te zien wat voor een verschil houding maakt.

Relevant voor verkopers? Nee, maar wel voor mensen.
Dan gaan ze laten zien wat ze in huis hebben.

Bedankt voor je artikel!

Marcel Hoefman |  http://www.hoefmanconsult.nl

Beste mensen, voor een auteur is het waardevol en inspirerend om feedback te krijgen van lezers. Dus bedankt voor jullie leuke, interessante, nuttige en fascinerende reacties!

Met waarderende groet,
Marcel Hoefman

Jacqueline

Alles wat hier boven staat is waar :-) Hoe minder moeite je hoeft te doen hoe beter het is. Blij dat ik nog steeds weet wat "new business" betekent en dat het een heel fijn gevoel geeft als je er in een week een aantal binnen weet te halen. Ik mag nu eindelijk zeggen dat ik boven target verkoop maar nog steeds geen professional ben.

Marleen Spruijt

Erg leuk om te lezen. Jammer dat het niet voor mij bedoelt is want( ik citeer: dus, speciaal voor verkopers die een hekel hebben aan hun vak, aan klanten en aan presteren)
Ik heb geen hekel aan mijn vak, klanten en aan presteren.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel