Er zijn veel trainingen, maar geen gedegen opleiding. Als die opleiding al zou bestaan, hoeft deze maar 5 minuten te duren.
Tijdens een netwerkbijeenkomst, waar veel jonge en creatieve ondernemers bijeen waren, kreeg ik van een marketingspecialist een bijzondere vraag voorgelegd: wat is de kortste tijd die je nodig hebt om mensen het verkoopvak te leren?
Veel commerciële mensen zullen op deze vraag antwoorden dat het verkoopvak niet te leren is. "Goede verkopers worden geboren, niet gemaakt" krijg ik dan te horen. Inderdaad is er in ons land geen goede opleiding tot verkoper. Je kunt natuurlijk kiezen uit talrijke cursussen en trainingen, maar een gedegen, bijvoorbeeld academische opleiding voor het commerciële vak bestaat niet.
Als die opleiding al zou bestaan, behoeft deze maar 5 minuten te duren. Mijn antwoord aan de marketingspecialist was dan ook: het vak verkopen kun je in 5 minuten leren. Er zijn slechts drie basisregels:
Maak echt contact met je gesprekspartner en wees nieuwsgierig naar de ander.
Stel goede, relevante en kritische vragen die je gesprekspartner activeren en uitdagen en luister oprecht naar de antwoorden.
Zet de behoefte van je klant centraal en verkoop alleen die eigenschappen van je bedrijf, product of dienst, die tegemoetkomen aan deze behoefte.
"Maar als het vak van verkopen binnen 5 minuten is te leren, waarom laten bedrijven hun mensen dan door jouw bureau trainen?" was de terechte vraag van deze marketingspecialist. Zoals gezegd, verkopen is makkelijk te leren maar goed worden in het vak kost jaren training. Vergelijk het met een sport. De principes zijn eenvoudig: schop de bal tussen de palen van de tegenstander of sla de bal over het net en tussen de lijnen bij de ander. Net als bij een sport zijn de principes van het verkopen eenvoudig en snel te leren maar het beheersen ervan vergt veel tijd, moeite en doorzettingsvermogen.
Goede verkopers worden niet geboren. Talentvolle voetballers staan minimaal 30 uur per week op het trainingsveld om een goede voetballer te worden en te blijven. Hoeveel trainingsuren per week zouden talentvolle commerciële mensen moeten investeren om een goede verkoper te worden maar ook te blijven?
Harro Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Volledig mee eens en mooi neergezet. Goed afgerekend met de algemene gedachte dat je als "verkoper" wordt geboren. Verschil is groot tussen aanleg en het uitoefenen van een vak.
Markus
Hallo,
Ik sluit me aan bij het bovenstaande commentaar.
Goede "no-nonsense" vatting.
Met vriendelijke groet.
John
Met zeer veel aandacht het stukje hierboven gelezen en kan dit alleen maar beamen. Ik ben persoonlijk van mening dat commerciele mensen eens anders moeten gaan denken dan zoals zij nu doen in het algemene. Ik vind dat bovenstaand commentaar aansluit met mijn bevindingen.
Met vriendelijke groet
Jacques Bonneur
Inderdaad geweldig zo'n no-nonsens artikel. Ben het helemaal met de voorgaande reacties eens.
Met vriendelijke groeten
Paul van Unen
verkopen is topsport,
dus blijven trainen is m.i. heel belangrijk,
voor een ervaren verkoper 1 a 2 u per week,
om dmv herhaling de puntjes op de i te houden en om heel geleidelijk nieuwe zaken te introduceren en.....
best practice cases gestructureerd delen met je collega's zo leert iedereen van elkaars succes
(en niet diegene die toevallig bij de koffieautomaat staat)
Om Vladimir Horowitz, de beroemde pianist, vrij te parafraseren: Als ik een dag niet oefen merk ik het zelf, als ik twee dagen niet oefen merkt mijn vrouw het en als ik drie dagen niet oefen merkt de hele wereld het.
Bedankt allemaal voor de leuke feedback.
harro
Meulenberg
Is uitmuntend verkopen geen flow waarin alleen de allerbesten terecht komen? Ik denk dat er wel degelijk verschil in verkooptalent bestaat.
Meulenberg
Is uitmuntend verkopen geen flow waarin alleen de allerbesten terecht komen? Ik denk dat er wel degelijk verschil in verkooptalent bestaat.
Die eerste 2 punten zouden ook gewoon kunnen gelden voor een date. Is verkopen ook niet gewoon een beetje daten?
- Maak echt contact met je gesprekspartner en wees nieuwsgierig naar de ander.
- Stel goede, relevante en kritische vragen die je gesprekspartner activeren en uitdagen en luister oprecht naar de antwoorden.
@ Sophie: je hebt helemaal gelijk - er zijn dan ook veel parallellen tussen het voeren van een goed salesgesprek en daten.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.