Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Bellen

De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
Cold calling is morsdood (Harro Willemsen)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Pijn benoemen is aandacht krijgen (Victor Bonke)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
De eerste seconde is bij acquisitie bepalend (Victor Bonke)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Wordt u ook lastig gevallen met problemen over service en facturen? (Telefoneren)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak eens een praatje met uw klanten (Tips & Advies Verkoop)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Gebruik bij koude acquisitie een 'proefrit' om de prospect op te warmen (Victor Bonke)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Wat u sowieso moet weten over cold calling (Victor Bonke)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Hoe reageert u op assertieve secretaresses? (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
De ander centraal (Victor Bonke)
Klant in de wacht? Fataal! (Redactie Verkopersonline.nl)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
Aan de telefoon: graag een natuurlijke toon! (Redactie Verkopersonline.nl)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Waarom komen verkopers niet tot koud bellen? (Enno van Kersen)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Cold calling, maar dan met resultaat (Redactie Verkopersonline.nl)
De telefoon, visitekaartje van het bedrijf (Redactie Verkopersonline.nl)
Behoed uzelf voor over-voorbereiding bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken (Henk Hemstra)
Hoe bereikt u dat de klant terugbelt? (Redactie Verkopersonline.nl)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wie durft er nog te bellen? (Enno van Kersen)
Snelheid aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Elke mislukte call genereert rente (Enno van Kersen)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
De angst voor Koud bellen (Hans Oelen)
Efficiënte beantwoording van voice- en e-mail (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Zeg eens niks! (Vladan Soldat)
Bellen met de klant? Houd zijn aandacht vast tot iedere prijs! (Redactie Verkopersonline.nl)
Voice mails (Peter Stinckens)
De klant als skelet (Herman Meijer)
Stuur geen informatie vooraf (Victor Bonke)
Tien openingszinnen als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zo jaagt u prospects meteen in de gordijnen (Michel Hoetmer)
Wat is het beste tijdstip om een prospect of klant te bellen? (Jan Vermeiren)
Diep ademhalen voordat u begint met spreken (Michel Hoetmer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
Koud bellen moet een warme douche zijn (Yuri van der Sluis)
Omgaan met je gsm (Peter Stinckens)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Cold calling: wees energiek én authentiek (Richard van Houten)
Monoloog in plaats van dialoog (Peter Stinckens)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Telefonische acquisitie kan leuk zijn! (Telefoneren)
Cold Calling? Motiveer u met deze tips (Redactie Verkopersonline.nl)
De domste vraag (Telefoneren;Klantencontact;)
De zin en onzin van telemarketing (Vladan Soldat)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Bel me! (Telefoneren)
Werkt CC bij u ook niet meer? (Telefoneren;Klantencontact;)

Maak van uw afscheid een krachtig instrument

Shakespeare schreef in Romeo en Juliet dat 'Parting is such sweet sorrow'. Voor veel verkopers is het afscheid bij de klant een bron van ongemak. Het is uw laatste kans om een goede indruk te maken. Vermijd de gebruikelijke clichés, hier een aantal alternatieven.

Maak van uw afscheid een krachtig instrument

Telefoon
U heeft alles besproken en wilt tot afronding komen. Stel een vraag: Heeft u nog iets nodig van mij op dit moment? of bijvoorbeeld in een privé-gesprek: Heb je nog iets te melden op dit moment?

Óf u krijgt de verrassing van: Ja, ik … óf – en zeker wanneer uw timing klopt – een nee-met-een-positieve-klank.

Brieven
Herhaal de naam van de persoon aan wie u schrijft in de alinea vóór uw afrondende woorden: Realiseer u, mijnheer Van Gelder, dat de bijzondere oplossing die u zoekt, deel uitmaakt van onze dagelijkse praktijk.
Daarna volgt de groet, meestal een versie van: Met vriendelijke groet.
Durf uw creativiteit z'n gang te laten gaan: Met een hartelijke zomerse groet uit Eefde.
Daarna volgt voldoende ruimte voor uw handtekening (nóóit de naam van uw bedrijf!) zodat de geschreven handtekening los van de gedrukte letters staat. Uw gedrukte naam volgt, met alle duidelijkheid of u een man of een vrouw bent. Daarna, eventueel, uw functie, cursief geschreven.

Geef een hand
Leer op een ontspannen manier uw hand te geven. Geen arm, geen schouder, alleen de hand. Maak de schouder 'zacht', en laat de arm naar voren en omhoog komen. Houd oogcontact. Pak rustig de hand van uw gesprekspartner, maak duim-tot-duim contact en dan pas grijpt u de hand, licht maar stevig. Houd de arm ontspannen. U zegt veel met hoe u een hand geeft, ook kunt u veel leren over de ander hoe hij u de hand schudt!

Bedrijfsafscheidsreceptie
Vertel altijd uw eigen waarheid. Zoek de anekdotes die eigenschappen toelichten. Wanneer u de ander onvoldoende kent/kende, vraag anderen om voorbeelden van situaties die u dan kunt gebruiken. Vertel uit het hart hoe deze u raken. Vermijd clichés en onthoud dat u niet speciaal grappig of plechtig hoeft te zijn. In noodgevallen, blader door een citatenboek en gebruik citaten die passen bij deze persoon.
Dit voorgaande is ook van toepassing bij een grafrede.

Algemeen
Mensen communiceren visueel, auditief en kinesthetisch. Bij sommigen kunt u beter zeggen: Tot ziens!, anderen reageren beter op: Tot horens!, terwijl weer anderen veel gevoeliger zijn voor de warmte van: Tot nader contact!.

Tot slot
... kan deze persoonlijke filosofische benadering u ondersteunen bij de verandering die afscheid vaak betekent: Every goodbye means a new hullo! Afscheid nemen maakt ruimte voor het nieuwe, het spannende, het onbekende!

David Bloch
Perfect Presentation

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,1
(39 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Lianne Ebbinkhuijsen |  http://www.streamconsult.nl

Dag David,

Geweldig goed en onderbelicht onderwerp behandel je hier. Krachtig afronden is zo makkelijk nog niet.
Ik word er al beter in maar herken mijn eigen neiging om afscheid uit te stellen of uit te rekken, en dat zwakt alles alleen maar af.
En ik zie en hoor het dagelijks om me heen bij anderen ook!

Dank voor je waardevolle tips.
Hartelijke groet,

Lianne


Dank je, Lianne, voor je duidelijke waardering.
Wat jij naar voren brengt, heeft te maken met 'angst voor afwijzing' én de 'kracht van gewoonte(gedrag)'.
Je hebt dus huiswerk om op originele en assertieve wijze te communiceren ...
Wél met het voordeel dat jij er van bewust bent - dat is al een GROOT voordeel!

Hartegroet,

DAVID

drazen lisak |  http://www.flirtmanagement.com

Hallo David,

Ik houd niet van mensen afkraken. Maar eerlijkheid vind ik nog belangrijker.
Ik geloof dat je veel beter kunt. Als ik met die plechtige zinnen en die tips van jou aan zou komen bij mijn cursisten zouden ze me inmaken. En terecht.

Succes,
Drazen

Paul Strikwerda |  http://www.nethervoice.com

Er is veel geschreven over hoe we het beste contact kunnen maken en aan vertrouwen kunnen bouwen, maar hoe we een gesprek (of een relatie) op een zorgvuldige en respectvolle manier kunnen beëindigen, dat is een grijs gebied. Daarom verwelkom ik David's woorden over effectief afscheid nemen!

David's aanpak prikkelt op een prettige manier en ik zie zijn tips en voorbeeldige zinnen daarom meer als suggesties. Ik denk niet dat Bloch ons aanspoort om zijn bewoordingen klakkeloos over te nemen. Dat is iets voor luie lezers die het liefst alles kant-en-klaar aangereikt krijgen.

De kracht van een goed idee ligt in het feit dat we er onze persoonlijke invulling aan kunnen geven. Met andere woorden: het komt pas echt tot leven als we het ons eigen maken.

We kunnen natuurlijk van mening verschillen over de juiste aanpak van een bepaald onderwerp. Met zoveel communicatiekundigen in deze lezersgroep valt er een hoop van elkaar te leren.

Daarom kijk ik eerlijkgezegd uit naar reacties die daadwerkelijk iets aan David's artikel toevoegen. Drs. Lisak, ik denk dat u veel beter kunt!

Ik ben het met Bloch eens dat we bij het persoonlijk afscheid nemen meer rekening kunnen houden met de manier waarop mensen bij voorkeur communiceren.

Bij auditief ingestelde mensen is niet alleen de woordkeus belangrijk, maar vooral ook de toon waarop we onze boodschap overbrengen. Op papier kunnen onze woorden hartelijk en welgemeend lijken, maar uit onze mond kunnen ze soms gehaast en onoprecht overkomen.

Visueel ingestelde mensen observeren onbewust onze lichaamstaal. We kunnen nog zo vrolijk: "We zien elkaar snel!" zeggen; als ons lijf aangeeft dat we er niks van menen, dan is onze eigenlijke boodschap: "Bekijk het maar!"

Meer kinesthetisch ingestelde mensen zijn gevoeliger voor aanraking. Terwijl wij het misschien proberen met: "We houden contact!", kan het gebeuren dat onze gesprekspartner ons op dat moment krachtig naar zich toetrekt voor een "bear hug".

Twee opmerkingen:

1. Deze "technieken" werken alleen als ze niet als technieken worden gebruikt. Mensen reageren allergisch op iemand die als 'gemaakt' of manipulerend overkomt.

2. In alle gevallen is het essentieel om rekening te houden met de context en de cultuur waarin de ontmoeting plaatsvindt. Wat in sommige culturen vanzelfsprekend is, kan in andere culturen ongewenst of zelfs taboe zijn.

Tot slot nog dit: soms lopen we "plakkers" tegen het lijf die we maar niet van ons af kunnen schudden. In zulke gevallen is het effectiever om het rapport te verbreken met een mismatch van lichaamstaal, woorden en tonaliteit.

David, veel dank voor je inspiratie!

Paul Strikwerda

drazen lisak |  http://www.flirtmanagement.com

Beste Paul Strikwerda,

Ik geloof dat de bedoeling is om je mening te ventileren over de artike. Dus, ik snap er werkelijk niets van dat u commentaar levert op mijn comentaar?!
Waarom vindt u het nodig om voor de schrijver op te komen? Heeft hij een advocaat nodig soms?
Nogmaals, in de praktijk, op de werkvloer van een workshop om dat even zo te zeggen, tegenover een kritische groep inteligente mensen moet je met veel betere dingen komen dan de bovengnoemde. Dat leert mij 15 jaar ervaring als communicatietrainer.
Voor de rest is deze discussie voor mij afgesloten, Vind gewoon een matig stuk, dat mag toch! En als u vindt dat he teen goed stuk is, schrijf dat gerust op en laat mij commentaar in zijn waarde.

Groetjes,
Drazen

Paul Strikwerda |  http://www.nethervoice.com

Beste Drazen Lisak,

Dank voor uw reactie op mijn reactie. Ik wist niet dat lezers enkel op het artikel dienen te reageren en niet worden geacht in te gaan op de opmerkingen van anderen.

Voor mij is niets zo stimulerend als een creatieve dialoog. Als ik de reacties van lezers op andere artikelen bekijk, dan zie ik een levendige en verrijkende uitwisseling van ideeën. Dat maakt dit forum juist zo interessant!

Overigens heeft u volkomen gelijk: de heer Bloch heeft geen advocaat nodig. Ik was me er echter niet van bewust dat het blijkbaar ongepast is om een auteur bij te vallen. U heeft mijn reactie gelezen en dus gezien dat mijn bijdrage uit meer bestaat dan applaus voor de auteur.

U bent duidelijk minder enthousiast over bovenstaand artikel en daar is niets mis mee. Ik had alleen gehoopt dat u op basis van uw jarenlange ervaring als communicatietrainer iets opbouwends toe zou kunnen voegen. Bijvoorbeeld:

- Wat vertelt u uw studenten over effectief afscheid nemen?<br>
- Wat voor zinnen zou u gebruiken?

U schrijft dat het veel beter kan.
Ik nodig u uit om de daad bij het woord te voegen!

Alvast veel dank daarvoor.

Paul

Christiaan Dewit

Ik denk dat iedere doorwinterde verkoper na jaren praktijk in het vak zijn eigen "afscheidsceremonie" heeft opgebouwd. Na een eerste (en gewoonlijk lange) demonstratie van meettoestellen deed ik gewoonlijk twee dingen:
1) de klant oprecht feliciteren voor zijn vertrouwen en de voordelen van zijn koop en
2) een eerlijke en warme link leggen naar het volgende contact dat, afhankelijk van het moment in het koop proces, klinkt zoals "mag ik je volgende week bellen om te weten wanneer de bestelling komt?" of "reserveren we nu al een periode voor de opleiding?"
Samengevat: bij het afscheid is er maar één gedachte die belangrijk is: stel je in de plaats van de klant en beantwoord in gedachten zijn vraag: "wat heeft de verkoper speciaal voor MIJ gedaan?". Indien dat antwword positief is ben je als verkoper goed bezig en dat maakt de atmosfeer van het afscheid altijd een 'verlangen naar meer...' En geloof me, het werkte steeds opnieuw!

Leo Euser |  http://www.eiffel.nl

Hallo David,

Mijn intenties goed overbrengen op de ander (dus communiceren), is iets wat mij soms helemaal niet lukt. Mijn houding, mijn taal, mijn tone of voice zijn lang niet altijd congruent met mijn intentie en plof: de scherven liggen op straat.

Jouw column zet op één onderdeel van communicatie de puntjes op de i: hoe neem je afscheid, hoe rond je af. Je vraagt er terecht aandacht voor en geeft een aantal nuttige suggesties. Dat kan scherven schelen.

Jouw column heeft wel een risico. Dat lees ik een beetje in de reacties van andere lezers. Je kunt jouw column lezen als een moraliserend verhaal ("rond fatsoenlijk af"), als een instrumenteel verhaal ("deze tips kun je gebruiken") en als een verhaal om communicatie tot het laatste moment aan toe effectiever te maken ("goed afscheid nemen, creëert de basis voor een vervolg in de communicatie").

Communiceren is vooral een kwestie van zorgvuldigheid, zowel in het zenden, ontvangen als in het afronden, blijft bij mij hangen, na lezing van je column en de reacties.

Dank jullie allen!

Leo

David, jouw observaties dragen bij aan de bewustwording dat evenzo als de opening ook de beeindiging van een gesprek/ontmoeting een duidelijke rol spelen in het vertrouwen dat je opwekt.
Helderheid en een mate van empathie zijn hierbij van belang. Ik oefen al een tijd dit als constante waarden te gebruiken ipv de standaard-clichés.
Drazen moet als trainer weten hoe belangrijk het is naar het positieve in andermans suggestie te zoeken en dit op je eigen manier vorm te geven. Blijf bij jezelf, Drazen, dan word je niet door je "cursisten" afgebrand.
Succes, allemaal! Bert

Indra Visser |  http://www.hartelink.nl

DANK voor je waardevolle tips, David!
Je artikelen en persoonlijke coaching, hebben mij veel bewuster gemaakt van mijn ongemak om afscheid te nemen.

Vroeger voelde ik me vaak ongemakkelijk als het gesprek stil viel en vanuit oude patronen moest ik dan de stilte opvullen.

Door jouw tips heb ik geleerd om - op het juiste moment -afscheid te nemen op een manier die bij mij past mét respect voor de ander. Juist door afscheid te nemen maak ik ruimte voor andere ontmoetingen.

Nu ik me met meer plezier en gemak in allerlei situaties beweeg, valt het me op hoe vaak er ‘kliek’ vorming is. Mensen zoeken steeds weer dezelfde bekenden op en blijven vervolgens ‘plakken’. De energie voelt op zo’n plek vaak heel zwaar.

Wat voor mij waardevol is, is dat ik nu wéét wanneer het tijd is om te vertrekken. Dit heeft als groot voordeel dat mijn energie op peil blijft waardoor er ruimte is voor nieuwe, interessante en waardevolle contacten.

David, nogmaals dank voor jouw verfrissende benadering!

Warme groet,
INDRA

Koen Klooster

Interessant artikel van David. Eerlijk gezegd nooit zo op deze wijze bij dit thema stil gestaan. Ben er zeker weer wat wijzer van geworden.
Koen

Dank aan allen voor de vele nuttige en aanvullende opmerkingen en reacties.
Hartverwarmend om te merken wat zo'n onderwerp op gang brengt.

Hartegroet,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel