Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Bellen

Hoe reageert u op assertieve secretaresses? (Victor Bonke)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Wordt u ook lastig gevallen met problemen over service en facturen? (Telefoneren)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak eens een praatje met uw klanten (Tips & Advies Verkoop)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Gebruik bij koude acquisitie een 'proefrit' om de prospect op te warmen (Victor Bonke)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Wat u sowieso moet weten over cold calling (Victor Bonke)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
De ander centraal (Victor Bonke)
Klant in de wacht? Fataal! (Redactie Verkopersonline.nl)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
Aan de telefoon: graag een natuurlijke toon! (Redactie Verkopersonline.nl)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Waarom komen verkopers niet tot koud bellen? (Enno van Kersen)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Cold calling, maar dan met resultaat (Redactie Verkopersonline.nl)
De telefoon, visitekaartje van het bedrijf (Redactie Verkopersonline.nl)
Behoed uzelf voor over-voorbereiding bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken (Henk Hemstra)
Hoe bereikt u dat de klant terugbelt? (Redactie Verkopersonline.nl)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wie durft er nog te bellen? (Enno van Kersen)
Snelheid aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Elke mislukte call genereert rente (Enno van Kersen)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
De angst voor Koud bellen (Hans Oelen)
Efficiënte beantwoording van voice- en e-mail (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Zeg eens niks! (Vladan Soldat)
Bellen met de klant? Houd zijn aandacht vast tot iedere prijs! (Redactie Verkopersonline.nl)
Voice mails (Peter Stinckens)
De klant als skelet (Herman Meijer)
Stuur geen informatie vooraf (Victor Bonke)
Tien openingszinnen als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zo jaagt u prospects meteen in de gordijnen (Michel Hoetmer)
Wat is het beste tijdstip om een prospect of klant te bellen? (Jan Vermeiren)
Diep ademhalen voordat u begint met spreken (Michel Hoetmer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
Koud bellen moet een warme douche zijn (Yuri van der Sluis)
Omgaan met je gsm (Peter Stinckens)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Cold calling: wees energiek én authentiek (Richard van Houten)
Monoloog in plaats van dialoog (Peter Stinckens)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Telefonische acquisitie kan leuk zijn! (Telefoneren)
Cold Calling? Motiveer u met deze tips (Redactie Verkopersonline.nl)
De domste vraag (Telefoneren;Klantencontact;)
De zin en onzin van telemarketing (Vladan Soldat)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Bel me! (Telefoneren)
Werkt CC bij u ook niet meer? (Telefoneren;Klantencontact;)

Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog

De prospect moet de verkoper vertrouwen. Omgekeerd moet de prospect betrouwbaar gedrag vertonen en zijn woord nakomen. Als verkoper verkoopt u daarom eerst een vertrouwensproces.

Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog

Toen ik nog goedgelovig was werd ik euforisch wanneer ik een prospect tegenkwam die een samenwerking met mij zag zitten. De klant ging immers tekenen…
Na de vele afwijzingen gaf dit de kick waar ik zo lang op zat te wachten.
Toch werd de deal in vele gevallen niet gesloten.
Was de klant een bedrieger?

Woordbreuk?

Objectief bekeken wel: hij kon zich niet aan zijn woord houden.
Maar zijn we dan niet allemaal bedriegers?
De meesten onder ons beloven wel eens iets dat ze niet kunnen nakomen. In de eerste plaats aan onszelf (onze goede voornemens)!

Het verschil met een echte bedrieger is de intentie: de klant had misschien wel de goede intentie maar had te weinig inzicht in het systeem van zijn organisatie en mogelijk ook in zichzelf, waardoor hij zijn woord helemaal niet kon nakomen.
Als een verkoopgesprek goed gaat dan worden we enthousiast… we zien de realiteit niet meer zoals hij is.

Rekruteerders ervaren dit met 'te' enthousiaste kandidaten die dan plots van de aardbol verdwijnen en niet meer van zich laten horen.
Mogelijk keerden ze zich naar binnen en werden bewust van hun verborgen agenda's? Ze moesten er met hun partner nog eens over spreken… of wilden helemaal niet veranderen. De aankoopcriteria werden plots helder.

Politieke agenda verborgen voor onszelf

Ook uw contactpersoon bij de klant moet nog eens intern overleggen en wordt dan bewust van de implicaties die uw oplossing op het organisatiesysteem met de vele verborgen (politieke) agenda's zal hebben. Er ontstaat dan plots stilte, of de klant wordt onbereikbaar. Zijn gedrag is niet logisch en voorspelbaar.


Verborgen agenda's zijn nu eenmaal vaak verborgen voor onszelf: deze drijfveren 'drijven' ons naar andere richtingen en we hebben daar dan geen vat op. We zijn er ons op dat moment niet van bewust, het zijn blinde vlekken.
 
Oplossingen
Traditioneel zullen verkopers voorspelbaarheid in het proces creëren (compliance mechanisms). Daarvoor dienen onder andere voorbereidingstactieken (bijvoorbeeld het gebruik van een agenda of een voorbereidende, pre-negotiation meeting), of closing tactieken (bijvoorbeeld het werken met milestones). Dit heeft zeker zijn nut, maar zal het probleem van de verborgen agenda niet oplossen.

Tips om hiermee om te gaan
1.    Een klant die zichzelf overtuigt zal zich aan zijn woord houden
In de Differentiation Selling methode gaan we ervan uit dat klanten het eerst aan zichzelf verkocht moeten zien te krijgen.
U kunt de klant niet overtuigen door eerst uw product of dienst of oplossing te gaan verkopen. Dat werkt echt niet. Als het werkt dan is het toevallig zo omdat de klant naar uw oplossing op zoek was en al een keuze had gemaakt. Stel uzelf dan de vraag: hoe komt het dat mijn klant op zoek was naar deze oplossing? Wat is het proces dat daaraan is voorafgegaan? U laat de klant zijn oorspronkelijke beslissingen die geleid hebben naar de huidige situatie herbeleven. U wordt partners in de besluitvorming. Deze vorm van samenwerking creëert als vanzelf vertrouwen. U kunt bijvoorbeeld de vraag stellen:
"Wat heeft u destijds doen kiezen voor deze technologie/manier van werken?"
2.    Vertrouwen is ook een proces, een wisselwerking
U moet het proces in stand houden. Als de klant informatie geeft, geef dan ook iets terug.

3.     Wees transparant: zo creëert u geen achterdocht
Als u een vraag stelt, gebruik dan de frase 'de reden dat ik dat vraag is', zeg bijvoorbeeld: "De reden dat ik dat vraag is dat klanten soms bij ons komen omdat ze geconfronteerd werden met…."

4.    Vraag kleine commitments
Wantrouwen uit zich door: achterste van de tong niet laten zien, niet meewerken. Begin daarom klein: vraag kleine commitments, op procesniveau, die makkelijk haalbaar zijn:
"Kunnen we eens een rondleiding krijgen?"
"Kunt u deze vragenlijst eerst invullen?"
Er ontstaat dan geleidelijk een klimaat van samenwerking.

5.    Creëer openheid
Bijvoorbeeld door gebruik van de agendatactiek: "Wat zijn de punten die u graag zou bespreken?"
Alhoewel deze drie laatste tips in eerste instantie de symptomen bestrijden kunnen ze door de wisselwerking die ontstaat wel weer leiden tot samenwerking en dus… vertrouwen.

Besluit
Vertrouwen winnen is net als verkopen een tweerichtingsproces. Vertrouwen kunt u meten in de 'bereidheid tot samenwerking'. Als verkoper kunt u, zoals beschreven in bovenstaande tips, strategische samenwerkingsmechanismen inbouwen in uw verkoopproces. Met name voor dienstenverkopers is dit belangrijk, aangezien daar eerst de relatie wordt verkocht, vooraleer de dienst geleverd wordt.


Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,0
(18 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Marco de Boer |  http://www.drijfveermedia.nl

Dit is echt een goed artikel vind ik. Zelf hou ik hierover één belangrijke regel aan. Underpromise en overdeliver. Lever meer dan je beloofd en je klant zal blij zijn!

Lisanne Vermeer |  http://www.euroracers.nl

Vertrouwen winnen is inderdaad een groot onderdeel van het verkopen, dat merk ik dagelijks ook al verkoop ik online producten en diensten. Als men niet zeker is van de betrouwbaarheid is de concurrent meer een klik weg bovendien!

Richard van Houten |  http://www.bronpartners.nl

Dank je voor deze goede bijdrage Rene!
"Vertrouwen" bij verkopen is een essentiële voorwaarde waar nogal eens te makkelijk aan voorbij gegaan wordt. Een goed gesprek voeren, of de klik maken waardoor likeability ontstaat (in beide zijn verkopers veelal goed)is nog niet hetzelfde als vertrouwen winnen. Ná het goede gesprek (de verkoper denkt nog steeds: 'dat was een goed gesprek!') gaat de prospect nog eens na hoe het gesprek eigenlijk was. Zeker de introverten onder hen. Ook al zeggen ze nog dat het een goed gesprek was, hun mening kan veranderden. ook door, zoals je zegt, verder intern overleg.
Dr. Rick van Baaren, universitair hoofddocent Gedragsbeïnvloeding aan de Radboud Universiteit, heeft het over ‘de roos’ als metafoor dat ‘onzekerheid, die bij de mens van nature aanwezig is, de weerstand vergroot. Alles wat we verkopen of voorstellen kan zo aantrekkelijk zijn als een roos, maar de mens is zich altijd bewust van de doornen. M.a.w.: gedragsbeïnvloeding draait niet alleen om verleiding en verlokking, maar ook om risico’s en valkuilen. De innerlijke waakhond (wantrouwen) is altijd dominant, ookal lijkt het een goed gesprek.

Als er ook maar íets is dat het vertrouwen schaadt, wordt de beleving van het gesprek ineens heel anders. En dat íets kan al zijn dat je beloofd om de volgende dag een mail te sturen, maar dat niet doet. Een verkoper kan denken: “wat maakt dát nou uit dat ik later mail..”, maar dan houdt hij/zij geen rekening met het reeds aanwezige ‘willen vermijden van risico’s en valkuilen’ (de doornen). En dat er heel weinig voor nodig is (als er nog geen vertrouwensrelatie is) om het wantrouwen verder te activeren.
Hou daarom de waakhond koest met de tips die jij geeft in je artikel!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel