Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Bellen

De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Wordt u ook lastig gevallen met problemen over service en facturen? (Telefoneren)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak eens een praatje met uw klanten (Tips & Advies Verkoop)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Gebruik bij koude acquisitie een 'proefrit' om de prospect op te warmen (Victor Bonke)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Wat u sowieso moet weten over cold calling (Victor Bonke)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Hoe reageert u op assertieve secretaresses? (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
De ander centraal (Victor Bonke)
Klant in de wacht? Fataal! (Redactie Verkopersonline.nl)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
Aan de telefoon: graag een natuurlijke toon! (Redactie Verkopersonline.nl)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Waarom komen verkopers niet tot koud bellen? (Enno van Kersen)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Cold calling, maar dan met resultaat (Redactie Verkopersonline.nl)
De telefoon, visitekaartje van het bedrijf (Redactie Verkopersonline.nl)
Behoed uzelf voor over-voorbereiding bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken (Henk Hemstra)
Hoe bereikt u dat de klant terugbelt? (Redactie Verkopersonline.nl)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wie durft er nog te bellen? (Enno van Kersen)
Snelheid aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Elke mislukte call genereert rente (Enno van Kersen)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
De angst voor Koud bellen (Hans Oelen)
Efficiënte beantwoording van voice- en e-mail (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Zeg eens niks! (Vladan Soldat)
Bellen met de klant? Houd zijn aandacht vast tot iedere prijs! (Redactie Verkopersonline.nl)
Voice mails (Peter Stinckens)
De klant als skelet (Herman Meijer)
Stuur geen informatie vooraf (Victor Bonke)
Tien openingszinnen als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zo jaagt u prospects meteen in de gordijnen (Michel Hoetmer)
Wat is het beste tijdstip om een prospect of klant te bellen? (Jan Vermeiren)
Diep ademhalen voordat u begint met spreken (Michel Hoetmer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
Koud bellen moet een warme douche zijn (Yuri van der Sluis)
Omgaan met je gsm (Peter Stinckens)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Cold calling: wees energiek én authentiek (Richard van Houten)
Monoloog in plaats van dialoog (Peter Stinckens)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Telefonische acquisitie kan leuk zijn! (Telefoneren)
Cold Calling? Motiveer u met deze tips (Redactie Verkopersonline.nl)
De domste vraag (Telefoneren;Klantencontact;)
De zin en onzin van telemarketing (Vladan Soldat)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Bel me! (Telefoneren)
Werkt CC bij u ook niet meer? (Telefoneren;Klantencontact;)

LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ?

Je kunt op dit moment de kranten en vakbladen niet openslaan of er wordt wel iets geschreven over LinkedIn of over Social Media in het algemeen. Toch lijkt het erop dat veel verkopers LinkedIn nog links laten liggen.

LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ?

Is dat terecht? Wat is de kracht van LinkedIn bij het acquireren van nieuwe klanten?

LinkedIn en acquisitie
Kijkend naar koude acquisitie, mijn specialisme, dan kan LinkedIn op prima wijze helpen in zowel de voorbereidingsfase, voordat u gaat bellen, als in de uitvoeringsfase, het daadwerkelijk bellen.

Voorbereidingsfase
Was u in de voorbereidingsfase van koude acquisitie in het verleden gewend om een bestand te kopen met namen van functionarissen binnen een bedrijf en dan na wat speurwerk op de website van het bedrijf de prospect te gaan bellen, dan kunt u nu met behulp van LinkedIn deze informatie flink verrijken. De naam die u hebt 'gekocht' kunt u in LinkedIn invoeren en direct inzicht krijgen in zaken als:

  • Hoe lang werkt hij of zij daar al
  • Wat is precies de functietitel
  • Waar heeft hij of zij hiervoor gewerkt
  • Hoe ziet hij of zij eruit (schatting van leeftijd)
  • Welke opleiding heeft hij of zij gevolgd
  • Wat zijn zijn of haar interesses (buiten werk)
  • Wie kennen we gemeenschappelijk, wie is onze 'tussenpersoon' ?


Met deze informatie achter de hand komt u beter beslagen ten ijs als u iemand belt; het 'koude' is er al deels af omdat u meer weet dan alleen een naam. Bovendien kunt u gemakkelijk de gemeenschappelijke kennis (de tussenpersoon) vragen u een introductie te verschaffen naar de persoon die u graag wilt spreken. Bel daarom eerst met de tussenpersoon, probeer te achterhalen of er mogelijk interesse zou kunnen zijn in uw product of dienst en vraag de tussenpersoon u te introduceren cq als referentie te fungeren.

U kunt nog een stap verder gaan en uw prospects rechtreeks uit LinkedIn halen; dan hoeft u geen adressen meer te kopen zelfs. Door een zoekopdracht te gebruiken (advanced search werkt daarbij het beste), kunt u heel eenvoudig lijsten met prospects samenstellen. Voorwaarde is dat u goed duidelijk hebt wat, wie en waar u precies zoekt (uw doelgroep).

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk kan dit wellicht illustreren. Ik zoek in de regel contact met commercieel directeuren, onder andere van ICT-organisaties en wel in heel Nederland. Door in advanced search als titel commercieel directeur (current) te gebruiken en in industry voor Information Technology te kiezen, locatie Nederland aan te houden en tenslotte relationship op 2nd connections te zetten, krijg ik een enorme lijst aan potentieel te benaderen prospects. Hierna is het een kwestie van verder zoeken naar de meest relevante en degenen die connecties hebben met de beste 'tussenpersonen'.

Uitvoeringsfase
Ook in de uitvoeringsfase biedt LinkedIn mogelijkheden om het koude telefoongesprek op te warmen. De informatie die u namelijk verzameld hebt tijdens de voorbereidingfase zou u prima kunnen gebruiken in bijvoorbeeld uw openingszin. U zou het daarbij bijvoorbeeld kunnen hebben over een gemeenschappelijke achtergrond, gezamenlijke interesses of over de tussenpersoon bij wie u eerst informatie hebt verzameld.

U kunt ook eerst via de mail contact leggen met uw prospect. LinkedIn schermt dit wel behoorlijk af (tenzij u een betaald account hebt), maar er is een uitstekende omweg. Die omweg heet groepen. Deze groepen zijn gebaseerd op een bepaald onderwerp, thema, professie, regio etc. Als u in de voorbereidingsfase hebt gezien dat uw prospect lid is een bepaalde groep kunt u overwegen ook lid te worden. Zodra u dan lid bent van die groep ontstaat namelijk de mogelijkheid om rechtstreeks met alle leden binnen die groep (en dus met uw prospect) per mail contact te leggen. Hiermee omzeilt u secretaresses (gatekeepers) die lastige vragen stellen en komt u rechtstreeks in de interessesfeer van uw prospect terecht.

Ook kunt u zien welke discussies uw prospect heeft gestart of op welke hij antwoorden heeft gegeven, kennelijk heeft hij of zij iets met dat onderwerp. U kunt overwegen ook eerst een paar keer inhoudelijk met elkaar contact te hebben binnen de groep voordat u besluit een directe mail te sturen. In die mail kunt u dan refereren aan de discussie die u met elkaar gevoerd hebt in de groep en dat u het interessant zou vinden elkaar een keer live te ontmoeten voor een kop koffie.

Ten slotte een laatste suggestie om als verkoper LinkedIn te gebruiken om te acquireren. Regelmatig zult u in uw mailbox berichten vinden over uw contacten (updates). Hier kunt u bijvoorbeeld zien dat één van uw goede klanten inmiddels een andere baan heeft gekregen. Zou het een idee zijn die relatie tzt te bellen en te vragen of het bedrijf waar hij nu voor werkt ook behoefte zou kunnen hebben aan de producten of diensten die hij eerder van u heeft gekocht? Deze updates zijn dus een prima manier om nieuwe klanten te vinden, doordat u daar opeens een bestaand contact hebt zitten.

Conclusie
LinkedIn is voor veel verkopers een zeer rijke bron aan informatie, die u uitstekend kunt gebruiken om nieuwe klanten te vinden en (warmer dan voorheen) te benaderen.

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,2
(29 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

H de Blois |  http://www.econosto.nl

Een helder en KoBo (kort en bondig) stuk met nieuwe en toe te passen inzichten.

Jeroen Bleekman |  http://www.a4consult.nl

Ik adviseer mensen altijd om de mogelijkheid om mail te ontvangen van de leden van een groep uit te zetten. Ik denk echter dat dit in de praktijk nog weinig gebeurt, omdat de menuoptie een beetje verstopt zit en default aan staat.

Overigens gebruik ik de overige info van LinkedIn wel zoals hierboven beschreven. Acquisitie wordt hierdoor veel gerichter.

Henri van Deursen

Dit is informatie waar je als verkoper in de dagelijkse praktijk veel aan hebt. Ofwel, ik ben zelf een enthousiast gebruiker van het LinkedIn netwerk voor zakelijke doeleinden en probeer voortdurend de voordelen en functionaliteit van de informatie uit dit netwerk te vertalen naar mijn dagelijkse beroepspraktijk.

Melvin Silva

LinkedIN =

99% commerciele mensen op zoek naar handel
0.5% Beslissers die handel te verdelen hebben
0.3% accounts omdat het bedrijfspolicy is
0.2% ooit aangemaakt maar doe er niks mee

Dat zijn de echte cijfers.
Ik kijk uit naar de reacties in de lijn van: geven en nemen/LinkedIN zien als aanvulling

Naast het gebruik van LinkedIn als tool om klanten te werven, is het ook zeer geschikt om klanten te binden. Dat kan op verschillende manieren. Als je ziet dat iemand van bedrijf wisselt, wat is er dan leuker om die persoon te feliciteren met zijn/haar nieuwe functie? En zo zijn er nog meer mogelijkheden. Kortom LinkedIn is een prima middel ter ondersteuning van je verkoop.

Jeff Dadema |  http://www.letsgoactive.nl

Goed artikel! Heb zelf ook een stuk geschreven over LinkedIn: http://www.missethoreca.nl/Home/Article/2013/9/Laat-LinkedIn-voor-u-werken-1377799W/

Wij leren verkopers in onze Salesopleiding actief met LinkedIn te werken. het is een fantastische salestool. Zonde dat veel verkopers het nog niet weten in te zetten.

Alex Goja

Interessant artikel. Ik ben zelf ook "gebruiker" van Linked In en heb toch wel een paar kanttekeningen.

Het gebruik van Linked In als info-tool is een waardevolle suggestie, echter bedenk dat veel personen hun functies en posities aandikken (zie ook de reactie van Melvin Silva)

Het introductie verhaal via de "tussenpersoon" (common) werkt meestal alleen als jij en je target ook werkelijk "contact" hebben met die tussenpersoon.

Met betrekking tot de contact opname via Linked IN: dat werkt nu nog omdat het slechts incidenteel door een handje vol mensen wordt gedaan. Het is nu dus nog "opvallend". Als elke "verkoper" deze methode gaat hanteren treedt er snel verzadiging op en zijn de contacten het snel beu en reageren niet meer.

Maar: probeer en leer!

Ine Van Hofstraeten |  http://www.topverkopertips.be

Goede tips.
En het lid worden van dezelfde groep is inderdaad een heel goede manier om op die manier in contact te komen met mogelijke prospects.
Dank je wel!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel