Zowel bij netwerken als bij verkopen zit de return on investment in de follow up. Tegenwoordig hebben we heel wat middelen tot onze beschikking: e-mail, SMS enz. Maar niets gaat boven het 'ouderwetse'' telefonische contact.
De vraag is nu echter: wanneer bel ik deze persoon nu best? Kent u de situatie wanneer u al een aantal e-mails over en weer hebt gestuurd zonder dat er echt een actiepunt uitkomt of zonder dat het echt vooruitgaat? U neemt dan de telefoon zodat u even sneller kunt schakelen, maar komt steeds weer terecht op een voice mail of bij een secretaresse i.p.v. de persoon zelf te kunnen spreken.
Hoe kunnen we nu weten wat het beste tijdstip is? Voor daar op te antwoorden is een eerste tip: bel eens op een ongewoner tijdstip. Bijvoorbeeld om 7.45 of 18.45. Dit zijn tijdstippen waarop de meeste secretaresses nog niet aan het werk zijn of al naar huis. Beslissers zijn dan vaak wel al of nog aan het werk. En omdat er niemand anders is om de telefoon aan te nemen, doen ze dit vaak zelf. Om nu met iets meer zekerheid te weten wat een goed moment is om iemand te bereiken, zijn er alvast twee tools die tot onze beschikking staan: Skype en Xobni.
Wat is het? Skype is een tool om via het Internet te telefoneren. Dit is kosteloos te downloaden en kosteloos te gebruiken tussen twee computers. Als u naar een vast of mobiel nummer wilt bellen, moet u credits aankopen, die voordeliger uitvallen dan de gewone telecomoperatoren.
Hoe kan het ons helpen? Als uw contactpersoon ook Skype heeft, kunt u vaak aan zijn of haar 'status' zien of hij/zij online is.
Opmerking: omdat niet iedereen Skype gebruikt of zijn/haar status niet altijd nauwgezet weergeeft, is dit verre van 100% accuraat. Het kost echter weinig tijd om dit te checken.
Wat is het? Xobni is een add-in op Outlook. Deze is kosteloos te downloaden en te gebruiken. In tegenstelling tot e-mailprogramma's vertrekt Xobni niet vanuit de e-mail als basisgegeven, maar vanuit de contactpersoon. Concreet betekent dit dat er een kleine balk verschijnt naast de e-mail met daarin de samenvatting van de activiteit die u hebt gehad met de verzender van de e-mail: in één oogopslag worden alle e-mails en bijlagen die u met iemand heeft uitgewisseld weergegeven.
Hoe kan het ons helpen? Xobni heeft ook een grafische voorstelling op welke momenten van de dag uw contactpersoon een e-mail heeft verstuurd. U ziet dus dadelijk een patroon waaruit u kunt afleiden wanneer iemand achter zijn/haar computer zit en dus het best kan worden gebeld.
Opmerking: is dit een absolute garantie? Nee, uiteraard niet, maar het helpt u wel om uw kansen te vergroten zonder enige moeite van uw kant.
Tip Meer tools die u kunnen helpen om effectiever en efficiënter met uw netwerk om te gaan, vind u op www.networking-coach.com/tools.html.
Jan Vermeiren Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van het netwerk boek Let's Connect! Vraag uw gratis e-course over netwerken aan op: www.networking-coach.com
Jan Vermeiren
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Op perfecte tijdstippen is geen pijl te trekken, maar dit soort tools kan in je voordeel werken. Ik had Xobni al geïnstalleerd staan, maar nooit gedacht aan die tijdstippen, mooie toevoeging!
Ongewone tijdstippen kunnen tot antwoord leiden, maar maken je wellicht ook minder scherp. Kijk ook op http://www.samai.nl/2008/12/gouden-beluren/, ik schreef er toevallig vanmorgen ook over. Ik denk dat het belangrijkste is dat de aanhouder wint. Let er wel op als je iemand dan ook te pakken hebt om 07.45u, dat je scherp bent!
Hoe langer je nadenkt over het wel of niet bellen van een potentiele afnemer des te meer tijd je verliest om hem/haar al aan de telefoon te hebben. Laat je dus niet afschrikken door secretaresses of voicemails.
Tip 1: vraag of de secretaresse het kan veroorloven dat zij de beslissing neemt voor haar baas
Tip 2: als je dan toch heen en weer mailt spreek dan concreet een tijdstip af waarop je belt
Zeker een goed programma, ik ben het er mee eens dat je niet moet wachten een klant te bellen maar ik vind het gewoon te gek om te kijken hoe het contact is verlopen etc. Daarbij vind ik de plugins leuk (Facebook etc.).
En het makkelijk terugvinden van mail is ook handig
Maarten,
Denk jij dat er nog een secretareese bestaat die tegen jou zegt dat zij niet voor haar baas beslissingen kan nemen?
Dat geloof je toch zelf niet?
Maarten,
Denk jij dat er nog een secretareese bestaat die tegen jou zegt dat zij niet voor haar baas beslissingen kan nemen?
Dat geloof je toch zelf niet?
Maarten,
Denk jij dat er nog een secretareese bestaat die tegen jou zegt dat zij niet voor haar baas beslissingen kan nemen?
Dat geloof je toch zelf niet?
Ik merk zelf dat de beste beltijd na 15.00 uur is. dan heb ik het meeste kans op een ja of afspraak.!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.