Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Bellen

De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Wordt u ook lastig gevallen met problemen over service en facturen? (Telefoneren)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak eens een praatje met uw klanten (Tips & Advies Verkoop)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Gebruik bij koude acquisitie een 'proefrit' om de prospect op te warmen (Victor Bonke)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Wat u sowieso moet weten over cold calling (Victor Bonke)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Hoe reageert u op assertieve secretaresses? (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
De ander centraal (Victor Bonke)
Klant in de wacht? Fataal! (Redactie Verkopersonline.nl)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
Aan de telefoon: graag een natuurlijke toon! (Redactie Verkopersonline.nl)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Waarom komen verkopers niet tot koud bellen? (Enno van Kersen)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Cold calling, maar dan met resultaat (Redactie Verkopersonline.nl)
De telefoon, visitekaartje van het bedrijf (Redactie Verkopersonline.nl)
Behoed uzelf voor over-voorbereiding bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken (Henk Hemstra)
Hoe bereikt u dat de klant terugbelt? (Redactie Verkopersonline.nl)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wie durft er nog te bellen? (Enno van Kersen)
Snelheid aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Elke mislukte call genereert rente (Enno van Kersen)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
De angst voor Koud bellen (Hans Oelen)
Efficiënte beantwoording van voice- en e-mail (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Zeg eens niks! (Vladan Soldat)
Bellen met de klant? Houd zijn aandacht vast tot iedere prijs! (Redactie Verkopersonline.nl)
Voice mails (Peter Stinckens)
De klant als skelet (Herman Meijer)
Stuur geen informatie vooraf (Victor Bonke)
Tien openingszinnen als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zo jaagt u prospects meteen in de gordijnen (Michel Hoetmer)
Wat is het beste tijdstip om een prospect of klant te bellen? (Jan Vermeiren)
Diep ademhalen voordat u begint met spreken (Michel Hoetmer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
Koud bellen moet een warme douche zijn (Yuri van der Sluis)
Omgaan met je gsm (Peter Stinckens)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Cold calling: wees energiek én authentiek (Richard van Houten)
Monoloog in plaats van dialoog (Peter Stinckens)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Telefonische acquisitie kan leuk zijn! (Telefoneren)
Cold Calling? Motiveer u met deze tips (Redactie Verkopersonline.nl)
De domste vraag (Telefoneren;Klantencontact;)
De zin en onzin van telemarketing (Vladan Soldat)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Bel me! (Telefoneren)
Werkt CC bij u ook niet meer? (Telefoneren;Klantencontact;)

Wat is het beste tijdstip om een prospect of klant te bellen?

Zowel bij netwerken als bij verkopen zit de return on investment in de follow up. Tegenwoordig hebben we heel wat middelen tot onze beschikking: e-mail, SMS enz. Maar niets gaat boven het 'ouderwetse'' telefonische contact.

Wat is het beste tijdstip om een prospect of klant te bellen?

De vraag is nu echter: wanneer bel ik deze persoon nu best?
Kent u de situatie wanneer u al een aantal e-mails over en weer hebt gestuurd zonder dat er echt een actiepunt uitkomt of zonder dat het echt vooruitgaat? U neemt dan de telefoon zodat u even sneller kunt schakelen, maar komt steeds weer terecht op een voice mail of bij een secretaresse i.p.v. de persoon zelf te kunnen spreken.

Hoe kunnen we nu weten wat het beste tijdstip is?
Voor daar op te antwoorden is een eerste tip: bel eens op een ongewoner tijdstip. Bijvoorbeeld om 7.45 of 18.45. Dit zijn tijdstippen waarop de meeste secretaresses nog niet aan het werk zijn of al naar huis. Beslissers zijn dan vaak wel al of nog aan het werk. En omdat er niemand anders is om de telefoon aan te nemen, doen ze dit vaak zelf.
Om nu met iets meer zekerheid te weten wat een goed moment is om iemand te bereiken, zijn er alvast twee tools die tot onze beschikking staan: Skype en Xobni.

1. Skype (www.skype.com).

  • Wat is het? Skype is een tool om via het Internet te telefoneren. Dit is kosteloos te downloaden en kosteloos te gebruiken tussen twee computers. Als u naar een vast of mobiel nummer wilt bellen, moet u credits aankopen, die voordeliger uitvallen dan de gewone telecomoperatoren.
  • Hoe kan het ons helpen? Als uw contactpersoon ook Skype heeft, kunt u vaak aan zijn of haar 'status' zien of hij/zij online is.
  • Opmerking: omdat niet iedereen Skype gebruikt of zijn/haar status niet altijd nauwgezet weergeeft, is dit verre van 100% accuraat. Het kost echter weinig tijd om dit te checken.

2. Xobni (www.xobni.com)

  • Wat is het? Xobni is een add-in op Outlook. Deze is kosteloos te downloaden en te gebruiken. In tegenstelling tot e-mailprogramma's vertrekt Xobni niet vanuit de e-mail als basisgegeven, maar vanuit de contactpersoon. Concreet betekent dit dat er een kleine balk verschijnt naast de e-mail met daarin de samenvatting van de activiteit die u hebt gehad met de verzender van de e-mail: in één oogopslag worden alle e-mails en bijlagen die u met iemand heeft uitgewisseld weergegeven.
  • Hoe kan het ons helpen? Xobni heeft ook een grafische voorstelling op welke momenten van de dag uw contactpersoon een e-mail heeft verstuurd. U ziet dus dadelijk een patroon waaruit u kunt afleiden wanneer iemand achter zijn/haar computer zit en dus het best kan worden gebeld.
  • Opmerking: is dit een absolute garantie? Nee, uiteraard niet, maar het helpt u wel om uw kansen te vergroten zonder enige moeite van uw kant.

Tip
Meer tools die u kunnen helpen om effectiever en efficiënter met uw netwerk om te gaan, vind u op www.networking-coach.com/tools.html.

Jan Vermeiren
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van het netwerk boek Let's Connect! Vraag uw gratis e-course over netwerken aan op: www.networking-coach.com

Jan  Vermeiren

Jan Vermeiren

Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 5,7
(24 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

kevin kuipers

helemaal mee eens

Rikkert Walbeek |  http://www.salesiseenvak.nl

Het beste tijdstip om een prospect of klant te bellen is NU.

groet, Rikkert

Kevin Beeftink |  http://www.samai.nl

Op perfecte tijdstippen is geen pijl te trekken, maar dit soort tools kan in je voordeel werken. Ik had Xobni al geïnstalleerd staan, maar nooit gedacht aan die tijdstippen, mooie toevoeging!

Ongewone tijdstippen kunnen tot antwoord leiden, maar maken je wellicht ook minder scherp. Kijk ook op http://www.samai.nl/2008/12/gouden-beluren/, ik schreef er toevallig vanmorgen ook over. Ik denk dat het belangrijkste is dat de aanhouder wint. Let er wel op als je iemand dan ook te pakken hebt om 07.45u, dat je scherp bent!

Maarten |  http://www.iir.nl

Hoe langer je nadenkt over het wel of niet bellen van een potentiele afnemer des te meer tijd je verliest om hem/haar al aan de telefoon te hebben. Laat je dus niet afschrikken door secretaresses of voicemails.

Tip 1: vraag of de secretaresse het kan veroorloven dat zij de beslissing neemt voor haar baas

Tip 2: als je dan toch heen en weer mailt spreek dan concreet een tijdstip af waarop je belt

Kevin Bruggink |  http://www.admodum.nl

Zeker een goed programma, ik ben het er mee eens dat je niet moet wachten een klant te bellen maar ik vind het gewoon te gek om te kijken hoe het contact is verlopen etc. Daarbij vind ik de plugins leuk (Facebook etc.).
En het makkelijk terugvinden van mail is ook handig

Erwin van der Ploeg |  http://www.1kapper.nl

Het juiste tijdstip is ook erg branche afhankelijk, maar door veel te bellen kom je er vanzelf achter wat het beste tijdstip is

Erwin van der Ploeg |  http://www.1kapper.nl

Het juiste tijdstip is ook erg branche afhankelijk, maar door veel te bellen kom je er vanzelf achter wat het beste tijdstip is

Michel Breuker |  http://www.salesadvice.nl

Maarten,
Denk jij dat er nog een secretareese bestaat die tegen jou zegt dat zij niet voor haar baas beslissingen kan nemen?
Dat geloof je toch zelf niet?

Michel Breuker |  http://www.salesadvice.nl

Maarten,
Denk jij dat er nog een secretareese bestaat die tegen jou zegt dat zij niet voor haar baas beslissingen kan nemen?
Dat geloof je toch zelf niet?

Michel Breuker |  http://www.salesadvice.nl

Maarten,
Denk jij dat er nog een secretareese bestaat die tegen jou zegt dat zij niet voor haar baas beslissingen kan nemen?
Dat geloof je toch zelf niet?

Ali Lotfi |  http://www.bajaca.nl

Ik merk zelf dat de beste beltijd na 15.00 uur is. dan heb ik het meeste kans op een ja of afspraak.!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel