Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Bellen

Een goed telefoongesprek levert meer op dan alleen een afspraak (Marianne van de Water)
5 Krachtige manieren om een afspraak te realiseren (Marianne van de Water)
De 3 meest gehoorde weerstanden ontrafeld (Marianne van de Water)
De klant verleiden door af-te-leiden (Rene Knecht)
Asking for the order: hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Wanneer begint je klant te denken aan verandering? (Rene Knecht)
Waarom een goed belscript zo belangrijk is (Marianne van de Water)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Overtuigen aan de telefoon - de 5 beste tips! (Marianne van de Water)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Contact met je klant? Bellen! (Marianne van de Water)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Verkopen als rouwbegeleiding (Rene Knecht)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Waar gaat het over? "Lastige" secretaresses? (Herman Meijer)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op assertieve secretaresses? (Victor Bonke)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Wordt u ook lastig gevallen met problemen over service en facturen? (Telefoneren)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak eens een praatje met uw klanten (Tips & Advies Verkoop)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Gebruik bij koude acquisitie een 'proefrit' om de prospect op te warmen (Victor Bonke)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Wat u sowieso moet weten over cold calling (Victor Bonke)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
De ander centraal (Victor Bonke)
Klant in de wacht? Fataal! (Redactie Verkopersonline.nl)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
Aan de telefoon: graag een natuurlijke toon! (Redactie Verkopersonline.nl)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Waarom komen verkopers niet tot koud bellen? (Enno van Kersen)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Cold calling, maar dan met resultaat (Redactie Verkopersonline.nl)
De telefoon, visitekaartje van het bedrijf (Redactie Verkopersonline.nl)
Behoed uzelf voor over-voorbereiding bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken (Henk Hemstra)
Hoe bereikt u dat de klant terugbelt? (Redactie Verkopersonline.nl)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wie durft er nog te bellen? (Enno van Kersen)
Snelheid aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Elke mislukte call genereert rente (Enno van Kersen)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
De angst voor Koud bellen (Hans Oelen)
Efficiënte beantwoording van voice- en e-mail (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Zeg eens niks! (Vladan Soldat)
Bellen met de klant? Houd zijn aandacht vast tot iedere prijs! (Redactie Verkopersonline.nl)
Voice mails (Peter Stinckens)
De klant als skelet (Herman Meijer)
Stuur geen informatie vooraf (Victor Bonke)
Tien openingszinnen als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zo jaagt u prospects meteen in de gordijnen (Michel Hoetmer)
Wat is het beste tijdstip om een prospect of klant te bellen? (Jan Vermeiren)
Diep ademhalen voordat u begint met spreken (Michel Hoetmer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
Koud bellen moet een warme douche zijn (Yuri van der Sluis)
Omgaan met je gsm (Peter Stinckens)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Cold calling: wees energiek én authentiek (Richard van Houten)
Monoloog in plaats van dialoog (Peter Stinckens)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Telefonische acquisitie kan leuk zijn! (Telefoneren)
Cold Calling? Motiveer u met deze tips (Redactie Verkopersonline.nl)
De domste vraag (Telefoneren;Klantencontact;)
De zin en onzin van telemarketing (Vladan Soldat)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Bel me! (Telefoneren)
Werkt CC bij u ook niet meer? (Telefoneren;Klantencontact;)

De scorende openingszin

De eerste tien seconden bepalen of u de afspraak kan maken. Deze 10 openingen helpen u op weg.

De scorende openingszin

Bij (telefonische) koude acquisitie zijn er in grote lijnen vijf stadia te onderscheiden in het gesprek:

  • Begroeting
  • Openingszin
  • Elevator-pitch
  • Vervolggesprek
  • Afspraak maken

Ik durf rustig de stelling aan dat de openingszin voor 95 % bepaalt of u linksaf direct het 'afvoerputje' in verdwijnt of dat u verder mag met uw gesprek. De openingszin is dus cruciaal in een koud acquisitiegesprek en dus moet u er goed over nagedacht hebben, VOORDAT u de telefoon oppakt om te bellen.

In het artikel De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie hebben we het belang van de openingszin al nader aangegeven en hoe deze zodanig opgebouwd kan worden, dat het in de meeste gevallen zal leiden tot een afspraak. Dit artikel geeft een tiental mogelijke openingszinnen waar u mee kunt experimenteren en al naar gelang uw situatie kunt aanpassen.

Aanknopingspunten
We kunnen bij de openingszin een aantal verschillende onderwerpen als aanknopingspunt hanteren, waarbij het van belang is dat de KLANT centraal staat, niet uzelf. De mogelijke onderwerpen zijn:

  • Actualiteit (nieuws van de klant of algemeen nieuws)
  • Business-issue (overnames, fusie, uitbreiding, kostenbesparing, etc.)
  • Heet hangijzer (afnemende groei, inkrimping, buitenlandse concurrentie, etc.)

Uiteraard moet het wel relevantie hebben tot het onderwerp van gesprek daarna. Uw dienstverlening of product moet namelijk wel gerelateerd zijn aan dit onderwerp.
De formulering van de openingszin dient vervolgens zodanig 'cryptisch' te zijn, dat de klant aan het denken gezet wordt; hij moet benieuwd worden naar wat er nog meer volgt.

Heel erg van belang is de manier waarop u deze zinnen uitspreekt. Als u ze in hoog tempo en/of op een monotone wijze uitspreekt klinken ze heel anders (lees slechter), dan wanneer u ze weloverwogen, uw woorden goed kiezend, uitspreekt. De klant moet het idee hebben dat u het ter plekke formuleert, terwijl de openingszin voor u eigenlijk 'gestandaardiseerd' is. Denk dus goed na over waarop u de klemtoon legt, waar u even pauzeert, een herhaling invoegt etc. Zorg dat het levendig is en dat u niet als een robot klinkt die belt.

Voorbeelden openingszinnen

1. Een werving- en selectiebureau die de HR-manager belt:
Als het gaat over het optimaliseren van de kernkwaliteiten binnen het hoger kader van (organisatienaam), in hoeverre bent u daar als HR-manager dan eindverantwoordelijk voor?

2. Een CRM-leverancier die de marketing-manager belt:
I
k ben eigenlijk op zoek naar degene die verantwoordelijk is voor het verbeteren van de klantcontactmomenten met uw prospects. [pauze] In hoeverre ben ik dan bij u als marketing-manager op de juiste plaats ?

3. Een IT-leverancier die de IT-manager belt:
De afgelopen dagen viel mijn oog op een stukje op uw website waarin gesproken wordt over de herinrichting van de server-architectuur bij (organisatienaam) [pauze] Wat is uw rol daarbij als ik vragen mag?

4. Een bankier die een vermogende prospect belt:
Via ons netwerk hebben wij vernomen dat u recent uw bedrijf heeft verkocht middels een management buy-out [pauze]  In welke mate is mijn netwerk actueel en correct als ik vragen mag?

5. Een uitzendbureau die een lijnmanager belt:
Twee weken geleden hebben wij u een klein geel boekje gestuurd met als thema de arbeidsmarktontwikkelingen in de regio Oost-Nederland [pauze] Wat vond u van de onderwerpen die daarin naar voren kwamen?

6. Een sales trainingsbureau die een commercieel directeur belt:
I
k ben eigenlijk op zoek naar degene die verantwoordelijk is voor het binnenhalen, het verwerven van nieuwe opdrachtgevers binnen (organisatienaam). [pauze] In hoeverre ben ik dan bij u aan het juiste adres?

7. Een assurantiekantoor die een algemeen directeur belt:
Als het gaat over het managen van de onvoorziene risico's binnen uw bedrijf, waar wij u twee weken geleden een brief over hebben geschreven, in hoeverre ben ik dan bij u aan het juiste adres om daar verder over van gedachten te wisselen?

8. Reclamebureau die de marketing-manager belt:
(Organisatienaam) profileert zich steeds sterker als DE voortrekker op het gebied van milieu verantwoord ondernemen binnen de branche; [pauze] Wat is uw betrokkenheid daarbij als marketing-manager, als ik vragen mag?

9. Verkoper van onderhoudsmiddelen die willekeurige grotere bedrijven bezoekt:
De naam (organisatienaam) en uw logo zie ik elke dag als ik met de auto op weg ben naar mijn werk en ik ben erg benieuwd wat er achter de voordeur precies gebeurt, want ik heb daar nog niets over kunnen vinden [pauze] Wat is precies jullie business als ik vragen mag?

10. Evenementenbureau die een lijnmanager belt:
Als het gaat over het organiseren van bijeenkomsten voor klanten en prospects in het kader van relatiemarketing, wat is uw rol daar dan bij binnen (organisatienaam)?

Wat aan al deze openingszinnen opvalt, is dat ze beginnen met iets neer te leggen over de betreffende persoon of organisatie, gevolgd door een open (!) vraag. Op deze manier staat de ANDER CENTRAAL (in plaats van uzelf) en wordt hij direct uitgenodigd om het gesprek met u aan te gaan. Dat is wat we uiteindelijk willen bereiken: een goed gesprek met de klant over zijn issues en hoe we hem daar mee kunnen helpen.

Conclusie
De openingszin, datgene wat u zegt na de begroeting, is een cruciaal begin van een telefonisch acquisitiegesprek. Het bepaalt grotendeels of u succesvol zult zijn of niet. Zet de KLANT centraal, niet uzelf. Sluit af met een (open) vraag om de dialoog op gang te krijgen.

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Gespreksopening, Koude Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   5,1
(48 stemmen)
Reacties

Bob Bles

Als iemand mij belt met deze voorbeeld zinnen, is mijn eerste vraag: 'wat wilt u mij verkopen'. Als ik 1 ding heb geleerd in de praktijk, is het wel dat trucjes niet meer werken, men prikt daar doorheen. Ik heb meer succes met recht voor de raap vragen en gesprekken... kort.

Bjorn Vos |  http://www.nlpsales.nl

Ik ben het volledig met Bob eens. Dit zijn echte old school technieken die we 10 jaar geleden deden en die allang achterhaald zijn. Op elke vraag die hier wordt gesteld zal je regelmatig de vraag van de klant krijgen waarom je eigenlijk belt. Het lijkt alsof je de ander centraal stelt, terwijl je alleen wilt weten wat hij van jouw inleiding vind. Je stelt jezelf dus centraal.

Stephan

Interessant artikel.

@Bob. Iemand belt u met deze voorbeeld zinnen, uw eerste vraag daarin zal zijn;' wat wilt u mij verkopen' Als u iets in de praktijk heeft geleerd, is het wel dat de trucjes niet meer werken. Kunt u misschien hetgeen wat u gebruikt met een goed voorbeeld onderbouwen? Het (recht voor de raap) vragen en de gesprekken kort houden voorbeeld daarin verwerken?

Ik ben hier namelijk ontzettend benieuwd naar. Denk dat andere mensen actief op deze site het ook als interessant zullen ervaren. Mijn dank

Besteed het gewoon uit... vele malen handiger, en alleen betalen voor resultaat :)

Freddie

Wat is er handiger aan om het uit te besteden. Betalen voor resultaat...

Stefanie

@Bob, ik ben ook wel benieuwd naar 'recht voor de raap' voorbeelden. En werken die technieken dan wel telefonisch?

Groetjes,

Stefanie

Gerrit van der Does |  http://www.staplesadvantage.nl

De strekking is dat je de prospect/klant centraal stelt en hem prikkelt om met jou in gesprek te gaan (in de vorm van voordeel etc). Daar is niets old-school aan. Denk wel dat je na deze openingszin een gesloten vraag moet stellen om commitment te krijgen om verder in gesprek te gaan. Anders moet je eerst de tegenwerpingen weerleggen, en in het minste geval concluderen dat je, nog, niet op het juiste moment belt (kwalificatie lead).

@ Freddy...

Wat er handig aan uitbesteden is dat je als accountmanager/verkoper niet meer tijd kwijt bent aan de koude acquisitie, men heeft tegenwoordig genoeg middelen om dat uit te besteden zodat men ook meer tijd heeft de deals te sluiten en niet bezig is met de helft (zo niet nog langer) van de tijd (ook al hoort dat bij het vak verkopen)bezig is met vele malen nee's krijgen over de telefoon. Buiten het feit dat dit niet goed is voor de mindset van de verkoper zelf, scheelt het je werkgever veel meer geld, scoor je als verkoper ook meer omdat je meer tijd hebt om daadwerkelijk aan tafel bij de goede contactpersonen te zitten.


Freddy

@ Ruud

Het lijkt mij het meest effectief om aldoor koude acquisitie een relatie op te bouwen met de klant. Waarom zou je veel 'nee' ontvangen als je de klant laat inzien dat jouw producten waardevol zijn voor zijn onderneming, krijg je dan een nee?

Je filtert, maakt een afspraak en je sluit de deal. Koude acquisitie doe je ook om er achter te komen of het product/dienst überhaupt aansluit bij de behoeften van de klant.

Het is niet goed voor de mindset van de verkoper?
Ik weet niet over welke type verkopers jij het dan hebt.
Maar dit is wel heel erg zielig, een beetje verkoper moet ruggengraat hebben.
Meer tijd om bij de juiste contactpersoon aan tafel te zitten? Je hebt ongeveer 5 tot 8 afspraken per week. Waarin je genoeg tijd kunt vinden om 'koud' te bellen. Of wacht, tijd vrij moet maken om over te performen.

Op het moment dat je dit soort business uitbesteed, loop je alleen maar de kans dat er inderdaad potentiële klanten worden benaderd, door personen die niet alle kennis in huis hebben over de producten en diensten die geleverd moeten worden.

Wel ben ik het met u eens dat dit interessant kan zijn voor bedrijven met meer simpele producten. Als je echt de diepgang ingaat met producten, heb je hier vaak veel kennis voor nodig en ervaring. (de miljoenen deals)

Aldus, mijn mening.

Bedankt voor je reactie, sparren is fijn. Ik ben blij.

Gr,

Freddy

Stephan

@Ruud,

Mindset van de verkoper?

Succes is het vermogen om van de ene naar de andere mislukking te gaan zonder dat je je enthousiasme verliest..

Je hebt mislukking nodig om jezelf succesvol te kunnen voelen. Hoe meer mislukking, des te meer vreugde bij succes.

Twan Mariën |  http://www.cf-beaumont.nl

Nuttige en prima bruikbare voorbeelden. Een goed begin is het halve werk, zeker in de acquisitiefase. Om elkaar van tips te voorzien, heb ik ook een voorbeeld van een (mogelijk) bruikbare openingszin:

Een verkoper van koffieautomaten belt voor het eerst naar een prospect:
"Stel, u krijgt nu EENMALIG de kans om iets aan uw HUIDIGE koffievoorziening te veranderen/verbeteren. Wat is dan het eerste dat u anders zou willen zien?"

Wacht op antwoord van de prospect...reageer met:
"Die verandering/verbetering hebben WIJ voor u! Bent u benieuwd hoe...?"

Helemaal mee eens! Een goed begin is het halve werk.

Sinds de AVG wet is het echter wel VERPLICHT om transparant te communiceren en dus je intentie meteen te vermelden: verkoop of het maken van een afspraak.

Helemaal mee eens! Een goed begin is het halve werk.

Sinds de AVG wet is het echter wel VERPLICHT om transparant te communiceren en dus je intentie meteen te vermelden: verkoop of het maken van een afspraak.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel