Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Bellen

Een goed telefoongesprek levert meer op dan alleen een afspraak (Marianne van de Water)
5 Krachtige manieren om een afspraak te realiseren (Marianne van de Water)
De 3 meest gehoorde weerstanden ontrafeld (Marianne van de Water)
De klant verleiden door af-te-leiden (Rene Knecht)
Asking for the order: hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Wanneer begint je klant te denken aan verandering? (Rene Knecht)
Waarom een goed belscript zo belangrijk is (Marianne van de Water)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Overtuigen aan de telefoon - de 5 beste tips! (Marianne van de Water)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Contact met je klant? Bellen! (Marianne van de Water)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Verkopen als rouwbegeleiding (Rene Knecht)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Waar gaat het over? "Lastige" secretaresses? (Herman Meijer)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op assertieve secretaresses? (Victor Bonke)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Wordt u ook lastig gevallen met problemen over service en facturen? (Telefoneren)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak eens een praatje met uw klanten (Tips & Advies Verkoop)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Gebruik bij koude acquisitie een 'proefrit' om de prospect op te warmen (Victor Bonke)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Wat u sowieso moet weten over cold calling (Victor Bonke)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
De ander centraal (Victor Bonke)
Klant in de wacht? Fataal! (Redactie Verkopersonline.nl)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
Aan de telefoon: graag een natuurlijke toon! (Redactie Verkopersonline.nl)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Waarom komen verkopers niet tot koud bellen? (Enno van Kersen)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Cold calling, maar dan met resultaat (Redactie Verkopersonline.nl)
De telefoon, visitekaartje van het bedrijf (Redactie Verkopersonline.nl)
Behoed uzelf voor over-voorbereiding bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken (Henk Hemstra)
Hoe bereikt u dat de klant terugbelt? (Redactie Verkopersonline.nl)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wie durft er nog te bellen? (Enno van Kersen)
Snelheid aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Elke mislukte call genereert rente (Enno van Kersen)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
De angst voor Koud bellen (Hans Oelen)
Efficiënte beantwoording van voice- en e-mail (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Zeg eens niks! (Vladan Soldat)
Bellen met de klant? Houd zijn aandacht vast tot iedere prijs! (Redactie Verkopersonline.nl)
Voice mails (Peter Stinckens)
De klant als skelet (Herman Meijer)
Stuur geen informatie vooraf (Victor Bonke)
Tien openingszinnen als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zo jaagt u prospects meteen in de gordijnen (Michel Hoetmer)
Wat is het beste tijdstip om een prospect of klant te bellen? (Jan Vermeiren)
Diep ademhalen voordat u begint met spreken (Michel Hoetmer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
Koud bellen moet een warme douche zijn (Yuri van der Sluis)
Omgaan met je gsm (Peter Stinckens)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Cold calling: wees energiek én authentiek (Richard van Houten)
Monoloog in plaats van dialoog (Peter Stinckens)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Telefonische acquisitie kan leuk zijn! (Telefoneren)
Cold Calling? Motiveer u met deze tips (Redactie Verkopersonline.nl)
De domste vraag (Telefoneren;Klantencontact;)
De zin en onzin van telemarketing (Vladan Soldat)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Bel me! (Telefoneren)
Werkt CC bij u ook niet meer? (Telefoneren;Klantencontact;)

Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk?

Hoe sneller de communicatie, hoe minder beleefdheid nodig is, zo lijkt het. Maar beleefdheid is meer dan alleen ouderwetse etiquette. U kunt er nog steeds uw voordeel mee doen.

Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk?

Als u, net als ik, gelooft dat er in 'verkoopland' nog steeds sprake is van de 'gunfactor' (zelfs van een 'funfactor'!), dan is het zaak om de cruciale klik tussen koper en verkoper te bevorderen. Deze keer daarom enkele beknopte mijmeringen over wat voor velen vervlogen tijden en vergeten gedragingen zijn. Want, beleefdheid heeft zowel met formaliteit te maken als met hoe u overkomt – hoe vriendelijk of innemend, bijvoorbeeld.

Telefoon
Er was ooit een tijd waarin het gebruikelijk was om "Goede morgen..." aan de andere kant van de telefoon te horen. Inmiddels lijkt dat verleden tijd en in dit tijdperk van de smartphone, de tablet en WhatsApp is ook de begroeting 'ik'-gericht: "Met Jan." Daarna klinkt af en toe het populaire "Hoi, David!"

E-mail
Zelfs vele brieven – die steeds vaker als pdf mee verzonden worden – beginnen met "Hoi, David" of nog gebruikelijker "Hoi David" (zonder komma, een leesteken dat steeds zeldzamer wordt). Waar zijn termen als "Beste ...", laat staan het formelere "Geachte ...", gebleven?

Zoals mijn eigen 'correspondenten' weten, hanteer ik een vriendelijk en origineel alternatief waarbij ik nuttig gebruik maak van het Onderwerp-veld. Hierin komt, als uniek kenmerk voor dat bericht, zoiets als "Artikel: dank je, Jan, voor je snelle reactie ..."
Zoals Dale Carnegie ooit schreef:
There is no sweeter sound in the whole world than that of your name on someone else's lips.
Maak er gebruik van, noem de naam van uw correspondent ten minste één keer in het bericht (het is vaak mogelijk om dat, aan het einde, nóg een keer te doen), om zo het bericht vriendelijker te maken.

Is een aanhef nodig in een e-mail, zoals in een brief? Nee. Het informele en indringende karakter van een e-mail, waar de naam van zowel de zender als de ontvanger pronken in het 'informatieblok' (de 4-6 regels bovenaan) vragen om een andere aanpak. Een e-mail behoort immers geen digitale versie van een brief te zijn.

Tekstbericht (sms)
Hier volgt een voorbeeld van een nuttige herinnering van de tandarts, twee dagen voor de afspraak:
David Bloch (13-2-1949)
U heeft een afspraak in de praktijk op:
[dag] [datum] om 14:20 uur
Op zich prima, toch behoorlijk koel en onpersoonlijk. Er zijn andere mogelijkheden. Inmiddels gebruikt mijn tandarts, sinds ik een medewerkster attendeerde op hoe het beter kon, de volgende tekst :
Weet u het nog? U heeft een afspraak op [dag] [datum] om 14:20 bij tandartsenpraktijk De Watersnip. Wij zien u dan graag!
Het inbouwen van de naam zou het nog persoonlijker maken, maar bleek in dit geval een lastige aanpassing van hun automatisering te betekenen. Het heeft wel de aandacht.

Uitgaand voicemailbericht
Medio jaren 80 was een antwoordapparaat nieuw, verrassend en uitdagend. Velen durfden niet in te spreken. Inmiddels is voicemail gemeengoed, met verschillende standaardmogelijkheden, waaronder het noemen van de naam of alleen het telefoonnummer.

Hoe dan ook, de beller krijgt met voicemail de mogelijkheid een boodschap in te spreken (indien beschikbaar, want velen zetten deze bewust of onbewust uit) juist omdat de gebelde op dat moment niet beschikbaar is en sowieso de telefoon niet opneemt.
Mede daarom is het zo verrassend te horen hoeveel uitgaande berichten de volgende woorden bevatten: "[naam] kan u op dit moment niet te woord staan." Wat volledig duidelijk is juist omdat de voicemail aan staat! Een van mijn relaties, die internationaal actief is, heeft deze eenvoudige boodschap:
Dirk de Visser's voicemail.
You know what to do.
You can leave a message.
Sie dürfen etwas einsprechen.

De warmte en helderheid van zijn stem komen vriendelijk en verwelkomend over. Misschien kunt u er ook van leren?

Beleefdheid: uitdaging?
Misschien bent u een van de vele lezers die ook voor beleefdheidsvormen en persoonlijk contact pleiten. Geniet van de inherente bevestiging!
Maar misschien bent u een van het toenemende aantal voor wie deze aanspreek- en contactvormen vreemd en dus nieuw klinken.
Hoe dan ook, doe er uw voordeel mee!



David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Communicatie, Begroeting
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(20 stemmen)
Reacties

Koert Wijnands

Inderdaad is fatsoenlijk taalgebruik tegenwoordig steeds zeldzamer. Veel grote bedrijven als Wehkamp e.d. jijen en jouwen er lustig op los. Volgens mij is Ikea daar ooit mee begonnen. Zullen veel mensen boos worden als ze met "u" worden aangesproken? Zullen zulke bedrijven daar ooit onderzoek naar hebben gedaan?
Misschien ben ik (71) wel een beetje van de oude stempel, maar ik erger me iedere keer weer een beetje als ik jij en jouw lees. Graag hoor ik uw mening..

Dag, David,

Hartelijk dank voor dit artikel.
Het zet mij namelijk aan tot nadenken, in tegenstelling tot het klakkeloos volgen van een maatschappelijke ontwikkeling.
Ik ervaar het als belangrijk, om bewust contact te leggen als ik in gesprek kom met anderen. Contact leggen is dan altijd een vorm van het aangaan van een verbinding. Ik maak daarbij bewust de keus, de ander aan te spreken in de je- of de u vorm. Zo schrijf ik mijn boeken bewust in de je-vorm, omdat ik de intentie heb om de lezer zo dicht mogelijk bij zichzelf te helpen komen.
Tijdens telefonisch contact hanteer ik altijd in eerste instantie de u-vorm, omdat ik de ander niet kan zien, de ander mij niet kan zien en ik daarmee beperkt ben in het leggen van de gevoelsmatige verbinding. Als het gevoel gaandeweg boven komt drijven dat er een match is, dan stel ik altijd de vraag: 'Zullen we elkaar tutoyeren?' Kennelijk, omdat dit moment dan goed gekozen is, heb ik nog nooit een nee-antwoord ontvangen.
Op jouw vraag, ouderwets of onontbeerlijk, heb ik geen antwoord. Voor mij geldt: Bewust als beinvloeder, of kritiekloos als meeloper? Wat mij betreft mag de -waarom-vraag wat bewust nadrukkelijker gesteld worden.

Met zowel Koert Wijnands als Hans Oelen ben ik uiteraard mee eens.

Tutoyeren zou geen norm mogen worden, maar wél een bewuste overweging en/of onderlinge aspraak.

Helaas, de taal verandert (ontwikkelt zich!) en begint steeds meer op de Engelse taal te lijken. Engels heeft alleen de 'you'-vorm. Woorden in het Nederlands die feitelijk aan elkaar geschreven dienen te worden, worden steeds vaker opgesplitst zoals in het Engels ('binnen hand bereik', 'op loop afstand'). Of we het leuk vinden of niet, het GEBEURT!

Een essentie uit beide reacties vat ik samen in het woord 'bewustzijn'.
Alleen dán, in het moment, is het mogelijk om alert, accuraat en vooral VOORBIJ DE KLAKKELOOSHEID te ageren.

Henk de Gruiter

Heerlijk, dat David Bloch aandacht vraagt voor verzorgd/beleefd taalgebruik.

In het algemeen bieden we met z'n allen weinig of geen tegenwicht ten opzichte van slordig taalgebruik.

Is het niet een verademing als we iemand ontmoeten die ons beleefd en vriendelijk en met een persoonlijk tintje tegemoet treedt?

Even 'heerlijk', Henk, hoe jij mijn artikel waardeert én je aanvullende mening - die ik volledig met je deel - geeft.
Dank! Je bent een heer!

En ja, ik neem BEWUST de vrijheid om in déze omgeving te tutoyeren...

Ronald de Caluwé |  http://leef.inaandacht.nl

Ha! Heerlijk artikel, en ook de reactie van dhr. Wijnands over het 'jijen' en 'jouwen', wat mij inderdaad ook een doorn in het oog is.

Dank je voor het delen, David!

Fijn om JOU hier te 'zien', Ronald, en dank je voor je waardering en aanvullende opmerkingen.
Ik vrees dat 'jijen' niet meer te stoppen is. Het NL lijkt steeds meer op E... (uiteraard in MIJN voordeel!).

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel