Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Bellen

De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Wordt u ook lastig gevallen met problemen over service en facturen? (Telefoneren)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak eens een praatje met uw klanten (Tips & Advies Verkoop)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Gebruik bij koude acquisitie een 'proefrit' om de prospect op te warmen (Victor Bonke)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Wat u sowieso moet weten over cold calling (Victor Bonke)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Hoe reageert u op assertieve secretaresses? (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
De ander centraal (Victor Bonke)
Klant in de wacht? Fataal! (Redactie Verkopersonline.nl)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
Aan de telefoon: graag een natuurlijke toon! (Redactie Verkopersonline.nl)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Waarom komen verkopers niet tot koud bellen? (Enno van Kersen)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Cold calling, maar dan met resultaat (Redactie Verkopersonline.nl)
De telefoon, visitekaartje van het bedrijf (Redactie Verkopersonline.nl)
Behoed uzelf voor over-voorbereiding bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken (Henk Hemstra)
Hoe bereikt u dat de klant terugbelt? (Redactie Verkopersonline.nl)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wie durft er nog te bellen? (Enno van Kersen)
Snelheid aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Elke mislukte call genereert rente (Enno van Kersen)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
De angst voor Koud bellen (Hans Oelen)
Efficiënte beantwoording van voice- en e-mail (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Zeg eens niks! (Vladan Soldat)
Bellen met de klant? Houd zijn aandacht vast tot iedere prijs! (Redactie Verkopersonline.nl)
Voice mails (Peter Stinckens)
De klant als skelet (Herman Meijer)
Stuur geen informatie vooraf (Victor Bonke)
Tien openingszinnen als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zo jaagt u prospects meteen in de gordijnen (Michel Hoetmer)
Wat is het beste tijdstip om een prospect of klant te bellen? (Jan Vermeiren)
Diep ademhalen voordat u begint met spreken (Michel Hoetmer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
Koud bellen moet een warme douche zijn (Yuri van der Sluis)
Omgaan met je gsm (Peter Stinckens)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Cold calling: wees energiek én authentiek (Richard van Houten)
Monoloog in plaats van dialoog (Peter Stinckens)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Telefonische acquisitie kan leuk zijn! (Telefoneren)
Cold Calling? Motiveer u met deze tips (Redactie Verkopersonline.nl)
De domste vraag (Telefoneren;Klantencontact;)
De zin en onzin van telemarketing (Vladan Soldat)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Bel me! (Telefoneren)
Werkt CC bij u ook niet meer? (Telefoneren;Klantencontact;)

Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen?

Wilt u als verkoper aan de telefoon goed beslagen ten ijs komen, ontdek dan allereerst hoe u ervoor zorgt dat u op uw adressenbestanden kan vertrouwen.

Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen?

Welke product/marktcombinatie?
Voordat u een adressenbestand kunt gaan aanleggen, is het van belang dat u zich de vraagt hebt gesteld op welk marktsegment u zich precies wilt richten met uw diensten of producten. Bij de Kamer van Koophandel in Nederland staan meer dan 1 miljoen organisaties ingeschreven en het is schier onmogelijk om die dít leven allemaal telefonisch te gaan benaderen als prospect. U zult dus zeer selectief moeten zijn in wie u wél en wie u níet gaat benaderen. Geef uzelf onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Welk segment (bijv. de IT-sector)
  • Welk subsegment (bijv. detacheerders of ontwikkelaars)
  • Welke regio (bijv. zuidelijke provincies of alles in de stad Utrecht en omgeving tot 20 km)
  • Welke omvang van het bedrijf (bijv. vanaf 10 of 50 medewerkers of met een minimale omzet van x miljoen euro)
  • Welke functionaris heb ik nodig (bijv. IT-manager, CIO, hoofd ontwikkeling)

Waar op letten bij adressenleveranciers?
Wanneer u bovenstaande vragen voor u zelf scherp hebt beantwoord en dus uw selectie (min of meer) hebt vastgesteld, kunt u gaan bepalen hoe u aan adressen kunt komen.

Allereerst zijn er talloze organisaties in Nederland (en daarbuiten) die adressenbestanden te koop of te huur aanbieden aan organisaties. Het aanbod is dermate groot dat een opsomming ervan mij zinloos lijkt.

Om tot een selectie te komen, kunt u op voorhand de volgende vragen stellen:

  • Waar richten ze zich op: B2C of B2B?
  • Welke gegevens zitten er in de bestanden? (B2B: adresgegevens, bedrijfsgegevens of detailgegevens over bijv. functionarissen met naam en toenaam of B2C: inkomenscategorie en gezinssamenstelling)
  • Welk formaat bestanden heb ik nodig in verband met mijn CRM-systeem en levert men dat formaat?

Als u vervolgens een eerste selectie hebt gemaakt van mogelijke leveranciers, kunt u er een paar van gaan benaderen om te zien of ze aan uw specifieke wensen kunnen voldoen en wat de financiële consequenties daarvan zijn.

Te stellen vragen aan adressenleverancier:

Wanneer u deze adressenleveranciers benadert, zorg er dan voor dat u het volgende te weten komt:

  • Op welke manieren zijn zij aan de adressen gekomen; hoe zijn deze samengesteld?
  • Hoe vaak wordt welk deel van de bestanden geactualiseerd, welke gegevens worden dan geverifieerd. Ofwel: hoe up-to-date is het bestand wat ik straks aanschaf?
  • Welke selecties kan ik maken, hoe specifiek kan dat gebeuren en hoe gemakkelijk is dat zelf te doen?
  • Kan ik zelf het bestand muteren en aanvullen?
  • Kan men een voorbeeld geven van de adressenbestanden die men aanlevert?

Op deze manier kunt u een bestand aanschaffen (huren of kopen), dat zo goed mogelijk aansluit bij de doelgroep die u voor ogen heeft om te benaderen.

Listbrokers: makelaars in adressenbestanden
Naast de directe leveranciers van adressenbestanden zijn er ook zogenaamde listbrokers, een soort makelaars die bemiddelen in het aanschaffen van adressenbestanden. Deze listbrokers kunnen u helpen om zo scherp mogelijk te definiëren welke doelgroep voor uw diensten of producten van toepassing zijn en u ondersteunen bij de aanschaf ervan bij een leverancier van adressenbestanden.

Zelf adressenbestanden aanleggen?
Bovenstaande leveranciers bieden mogelijkheden om adressenbestanden te kopen cq te huren voor een bepaald bedrag per adres. U kunt uiteraard ook zélf uw adressenbestanden samenstellen. Zeker in de huidige tijd met het gebruik van internet is er zoveel informatie beschikbaar over bedrijven, dat u (bijna) alles wat u wilt weten, eenvoudig kunt vinden.
Bovendien heeft u vaak al gegevens in uw eigen computer staan, die u kunnen helpen om een eerste bestand mee samen te stellen. Denk maar eens aan eerder benaderde prospects, klanten, kennissen, visitekaartjes die u hebt bewaard, etc. Waarschijnlijk is een zelf gemaakt bestand kwalitatief het beste bestand dat u zich kunt wensen, omdat u zelf bepaalt hoe u aan de gegevens komt, welke informatie u wel/niet wilt hebben etc. Verkijk u echter niet op de hoeveelheid tijd die het kost om een dergelijk bestand op te bouwen. Aanschaffen via een derde partij en de 'fouten' voor lief nemen, kost een te verwaarlozen hoeveelheid tijd, terwijl het verzamelen van één adres u al gauw minimaal een paar minuten kost…

Conclusie
In het algemeen zou je kunnen stellen, dat wanneer u grote hoeveelheden prospects (honderden tot duizenden) in korte tijd wilt hebben en ook tijd en gelegenheid hebt om ze na te (laten) bellen, u er verstandiger aan doet een bestand te kopen of te huren. Wanneer u echter beperkte mankracht hebt om acquisitiegesprekken te (laten) voeren en de omvang van de bestanden dus ook beperkt zal zijn, kunt u ze beter zelf samenstellen. Dat scheelt (out-of-pocket) geld, leert u alvast het nodige over het marktsegment en de kwaliteit is (waarschijnlijk) beter.

Victor Bonke

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,1
(28 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Johnny

Wij bieden een dienst aan dat voor elk bedrijf toepasselijk is en dat door elk bedrijf gebruikt wordt.
En dit is nu juist het probleem om (zelf) adressen te verzamelen, omdat steeds het marktsegment en criteria moet bepaald worden.
Op onze klanten hun voorhoofd staat niet vermeld ‘ik wil uw diensten gebruiken of ik gebruik dienst XX’. Natuurlijk is het niet de bedoeling of toch? Om bij elk bedrijf te gaan aankloppen en te vragen of wij hun kunnen helpen met het aanbieden van onze diensten.
Het is wel noodzakelijk dat wij nieuwe suspecten gaan verzamelen want onze pijplijn is zo goed als leeg.
Kunt u ons nog een extra tip bezorgen?

Mvg,

Frank Perquin |  http://www.businessrelatie.nl

Zelf verzamelen én beheren is altijd de beste oplossing. Adresleveranciers bieden alleen standaardinformatie. Wij verzamelen ook altijd informatie over de huidige oplossing van de prospect, zodat onze verkoop en marketinginspanningen nóg beter gericht kunnen worden. We onderhouden zodoende niet alleen zakelijke relaties met klanten en prospects, we onderhouden relaties met ALLE beslissers binnen onze doelgroep. Dat is zeer rendabel. Immers, adressen kun je inkopen. Relaties niet! En uiteindelijk maken adressen geen omzet. Dat doen mensen (relaties).

Victor Bonke |  http://www.acquiro.nl

Johnny,

Als ik je goed begrijp zeg je eigenlijk dat je een produkt hebt dat overal gebruikt kan worden. Dat is natuurlijk erg mooi, maar daarmee ook lastig te 'pitchen'. Ik denk dat de crux is om toch te beginnen je doelgroepen scherp te definieren. Bij welk segment heb je de meeste en beste kans om je produkt te verkopen (laag-hangend fruit). Breng dat segment in kaart, zoek adressen erbij en ga aan de gang. Als je dat segment gehad hebt, ga je naar het volgende segment. Dat werkt gegarandeerd beter dan proberen alles en iedereen te bereiken.

Kun je hier iets mee ?

M.vr.gr.

Victor

Johnny

Bedankt Victor.

mvg

Johnny

iris de roo |  http://www.diprofiles.nl

Hallo,

Ik stel me even voor,
Mijn naam is Iris de Roo,

En ik werk in een bedrijf genaamd DiProfiles.
Wij hebben grote bestanden met adressen en die gebruiken veel bedrijven om meer klanten te krijgen.
Wij zijn het enige bedrijf met gedragdata.
Wij nemen onze bestanden die vergelijken wij weer met jullie bestand,
Daar komen de look a likes uit en zien dus welke klanten/donateurs voor jullie geschikt zijn en
Die zetten wij met onze adressen bestand in.
Onze data analist heeft 25 jaar ervaring in data analyse en direct marketing. Dit bij zeer gerenommeerde bedrijven als Vendex en Wegener (o.a. GeoMarktprofiel). Bij Maildex (postorderdivisie van Vendex) was hij verantwoordelijk voor de klantenselecties, orderbeoordeling en de inkoopplanning. Bij Wegener als directeur verantwoordelijk voor bedrijven als GeoMarktprofiel en de Grote Consumenten Enquête. Kortom op het gebied van data analyse en het verkrijgen van data verstaan wij ons vak. Wellicht hebben we dit onvoldoende duidelijk weten te maken.

Op het gebied van achterliggende data hebben we grote stappen gemaakt:
• We hebben van elke postcode een grote hoeveelheid data,
• We hebben alle Nederlandse bedrijven in onze database.

Door jullie bestand te vergelijken met onze bestanden denk ik voor jullie veel interessante prospects te kunnen aanwijzen.


Met een vriendelijke Groet,

Iris de Roo.

DiProfiles b.v.
Iris de Roo

Bezoekadres:
Buitenwalenvest 15
3311 AD Dordrecht


gideon benavraham

Beste Iris,
ik heb zojuist kennis genomen van je bericht. Wij zijn een juist gestart bedrijf, een nieuw onderdeel van de coöperatie waartoe we behoren, en specialiseren ons in sms-marketing B-C ten einde naast het bestaande klantenbeheer ook een mogelijkheid tot mobiele advertising via sms-bundelverzending te opteren.
Kan jij me verder helpen?

groet
Gideon

Iris de Roo |  http://www.diprofiles.nl

Beste Gideon,

Bedankt voor je berichtje.

misschien kunnen wij een afspraak maken.
is het mogelijk dat je bij ons op kantoor kan komen, voor nader kennismaking?

als je mij jouw privé mail geeft dan stuur ik je mijn Telefoonnummer en kunnen we even contact opnemen met elkaar.

en misschien kunnen we elkaar helpen op het gebied van data.

gideon benavraham

Beste Iris,
dank voor je snelle reactie. Wij zijn in Breda gevestigd, dus niet zover bij jullie vandaan. Ik zal mijn zoon je bericht laten lezen en hij zal een afspraak met je maken.
Ik heb zelf een spraakhandicap en kan daarom geen telefonisch contact leggen. Vandaar op deze manier.
Je hoort vandaag nog van ons.

stuur je nummer maar naar research@benavraham.nl
dan komt het bij mij terecht.

Hartelijke groet,
Gideon

Bea Groen |  http://beakeramiek.nl

Aardig overzicht van de zaken die je moet weten ten aanzien van de aanschaf van databestanden. Handig.

Richard van Houten

Goed en nuttig artikel Victor!
Groeten,
Richard

Sylvia van de Nobelen |  http://www.dr3data.nl

Beste Victor,

Een goed verhaal. In de praktijk is het zeker noodzakelijk om bij je sales- en marketingactiviteiten gebruik te maken van up-to-date doelgroepadressen en de juiste doelgroepsegmentatie. De kwaliteit van je marktbewerking wordt hierdoor duurzaam verbeterd: minder waste, lagere kosten en een gerichte en correcte benadering, dus betere respons.

Het is inderdaad lastig voor organisaties om de doelgroep te bepalen die het best rendeert. Wij passen daarom eerst analyse en segmentatie toe op de bestaande klanten en prospects en stellen aan de hand daarvan de doelgroep vast. Daarna worden prospects aan het adressenbestand toegevoegd die voldoen aan dezelfde kenmerken. Deze prospects zijn look-a-likes van je beste klanten en daarom bovengemiddeld geïnteresseerd in jouw producten of diensten.

Bestanden kunnen ook eenvoudig worden geüpdate en verrijkt met ontbrekende informatie zoals telefoonnummer of contactpersoon. Door continue update optimaliseer je de datakwaliteit en ben je in staat om meer rendement uit je doelgroep te halen.

Groet, Sylvia

Wij verzamelen zelf ons adressenbestand en houden het op een persoonlijke manier bij.

Voor ons geen digitale nieuwsbrieven, maar handgeschreven kaarten, tevredenhieds-telefoontjes en persoonlijke incentives.

We merken na ruim 1 jaar draaien dat de eerste lichting klanten terugkomt en tevreden is.

Mooi arikel !

Helder verhaal! Misschien nog een mooie toevoeging: Op Bedrijvenstek.nl kun je tegenwoordig gratis een adressen selectie maken en downloaden (maximaal 10.000 adressen per keer). Selecteren op categorie (kvk sbi categorie) kan via het geavanceerde zoekscherm:
http://www.bedrijvenstek.nl/zoek-geavanceerd/

goed verhaal wij houden dit ook zelf bij we hebben team van 5 mensen dus is wel goed te doen maar als iemand nog tips heeft waar je goede bestanden kunt krijgen hoor ik het graag

Fijne informatie!

Hallo,

Wij zijn een nieuw Callcenter gestart en zoeken naar goede data voor outbound.

kan iemand ons hierbij helpen?

Sylvia van de Nobelen |  http://www.dr3data.nl

Hallo Jason,

Ik neem graag contact met je op inzake data. Wil je via deze link je gegevens aan mij doorgeven? http://www.dr3data.nl/nl/pages/contact

Groet, Sylvia

Goedemorgen,

Niet alleen nieuwe data, maar ook je huidige klantdata is goud waard!

Veel bedrijven bezitten gegevens van klanten en relaties die rechtstreeks kunnen leiden naar nieuwe opdrachten. Neem nou de adressen van voormalige klanten en informatieaanvragers. Deze bestanden scoren vaak beter dan welk extern bestand dan ook.
Toch gebruiken bedrijven deze data vaak niet optimaal. Bijvoorbeeld omdat de data verouderd is, mensen hebben een ander adres of telefoonnummer.

Uit ervaring blijkt dat bestanden met bedrijfsadressen die voor het eerst worden opgeschoond al gauw ongeveer 30 procent foutieve adressen bevatten.
Dit is niet verwonderlijk, want jaarlijks verhuist ongeveer 15 procent van de bedrijven in Nederland. Daarnaast wisselt jaarlijks ruim 25 procent van de managers van functie of van bedrijf.

In 2013 is zo’n 9% van de Nederlandse consumenten verhuisd. Op een klantenbestand van 100.000 records zijn dit al gauw 9.000 records die niet valide zijn.
Daarnaast wil je mensen die inmiddels zijn overleden of die op het Bel-me-niet Register staan, uitsluiten voor je campagnes.

Het loont dus om je eigen data op te schonen en weer in te zetten. Heb je eigen data en wil je de kwaliteit hiervan controleren? Maak dan gebruik van onze gratis datascan.

Peter H.

Hi Victor,

Een erg interessant artikel, echter mis ik één belangrijk platform als je spreekt over het zelf samenstellen van prospectlijsten: LinkedIn.

Dagelijks bel ik naast mijn afspraken en andere salesactiviteiten minimaal 30 prospects. In het verleden kocht ik lijsten aan via de bekende adressenleveranciers en stak hier vervolgens veel tijd in om deze te finetunen.

Sinds enige tijd gebruik ik LinkedIn. Een premium sales account kost 55 euro per maand en geeft je direct toegang tot je doelgroep, is 100% up-to-date en geeft je enorm veel achtergrond informatie over de prospect die je gaat benaderen.

Een aanrader voor iedereen die persoonlijk prospecteert en geen honderden of duizenden adressen tegelijk wil bestellen!

Mvg. Peter.

Victor Bonke |  http://www.acquiro.nl

@Peter H.: helemaal terecht Peter, LinkedIn is een zeer waardevol tool als het gaat om adressen verzamelen. Ik heb het in het artikel wat algemener gehouden ('via internet'), maar LinkedIn had absoluut expliciet genoemd mogen worden. Dank voor je reactie.

@Peter H.
LinkedIn is absoluut een interessante bron om zowel adressen van bestaande relaties te verzamelen en nieuwe potentiële klanten te vinden. Met LinkedIn premium kun je ook uitgebreid filteren op locatie, bedrijfsgrootte en branche, wat het vinden van prospects nog efficiënter maakt.

Wat jammer blijft is dat je er vaak wel veel tijd in moet steken om de informatie volledig genoeg te maken om actie op te ondernemen.

Alex Goja

Informatief artikel. Jammer dat er geen "voorbeeld" verwijzingen zijn naar mogelijke (betrouwbare) leveranciers. Hoewel ik dat best wel weer snap vanuit de onafhankelijkheidsgedachte ...

@ Peter H, + @ Niels de Blauw

Helemaal eens, Linkedin is een echte goudmijn voor leadgeneratie.
Heb ook een premium account en het vergroot oa je filtermogelijkheden, en een zoekopdracht die je ook weer kan opslaan.

Hoe ga jij verder als de doelgroep is gedefinieert? Tel. erbij zoeken en (koud/lauw) bellen voor een afspraak?
Of zijn er andere handige tools en tips waardoor je bv een export kan maken of tel erbij kan vinden? Ben benieuwd naar hoe jullie het doen, bedankt!

Bram Theunisse |  http://www.q-international.nl

Hoi Victor,

Je raakt de kern! Acquisitie begint met de juiste data! Altijd een uitdaging. Ik heb al met veel leveranciers gewerkt op dat vlak. De beste ervaring in B2B heb ik toch met voorbellen. Ongeacht of wij een bestand kopen of het bestaande adressenbestand van een klant gebruiken. Voor we starten met een campagne, worden alle adressen benaderd voor verificatie.

Is dat tijdrovend? Ja!
Heeft mijn klant daar zin in? Nee!
Moet toch gebeuren!

Wij pakken dat als bureau vaak zelf op. Onze gemiddelde campagnes scoren tussen de 20% en 30% aan afspraken vaak zelfs meer. Dan wil je zeker niet bij de verkeerde persoon aan tafel zitten! Kopje-koffie afspraken heb je niet veel aan. Omdat onze klanten vaak complexe of kapitaalintensieve producten/diensten verkopen laten we de adviseurs vaak zelf bellen om de afspraken te maken. Het resultaat van de voorgaande stappen is dat acquistie leuker wordt! Stel je eens voor dat je in minimaal 3 van de 10 gevallen een afspraak maakt. Er zijn uiteraard ook situaties dat wij dat stuk ook voor onze rekening nemen.

Terug naar het onderwerp:

Mijn visie: kopen van adresbestanden prima! Actualiseren of verrijken is een must!

En dat is prima, verkopen is ook gewoon werken ;-).

Bram van Q

Geacquireerd worden naar aanleiding van deze bijdrage is toegestaan ;-) - let me know!

Nico

Hoi,

We zijn een callcenter en zijn opzoek naar data bestanden (Wallonie) voor B2C outbound projecten.

Kunt u ons daarbij helpen?

Mvrg

Jan Willem van Dorssen |  http://www.mailbestand.nl

Beste allen,

Volgens mij lees ik nergens terug dat een gekocht adressenbestand met emailadres niet gemaild mag worden. Dat geeft op de oorspronkelijke vraag of je een bestand moet huren of kopen een heel andere uitslag.
Het verkopen en kopen van een adressenbestand mag wel, maar als je vervolgens die adressen mailen niet mag mailen omdat je een aantoonbare opt-in toestemming van de ontvangers nodig hebt, dan moet je dus huren.
En nee, je mag ook niet mailen als het maar éénmalig is, of als je een uitschrijflink toevoegt. Het mag niet, doe het ook niet want het kan vervelende consequenties hebben voor je zakelijke emailverkeer, kans op een boete en 100% zeker dat de ontvangers je niet bepaald waarderen.
Huren dus, en graag bij een club die alles netjes geregeld heeft.
Meer informatie gewenst? Zie www.mailbestand.nl.

Laurens Horstman |  https://callcenterdata.nl/

Beste,

Onze database bevat alle relevante contactinformatie van de doelgroep die uw bedrijf wilt bereiken door middel van telemarketing. Uitermate geschikt voor de prospectie van: Allesin1, Energie, Telecom en/of Verzekeringen.

Groet,
Laurens

https://callcenterdata.nl/

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel