Beginnen met Cold Calling wordt door veel verkopers als lastig ervaren. Tegelijkertijd is het een belangrijk middel om nieuwe klanten te verwerven. Motiveer u met deze opmerkingen tips over Cold Calling.
1. Het kan alleen maar beter worden Op dit moment staat de teller op nul: u hebt nog niets verkocht. Als u begint met bellen kan het alleen maar beter worden!
2. Geen excuses Een excuus om niet direct met bellen te beginnen bestaat niet! Begint u niet direct? Geef dan aan uzelf toe dat u er tegenop ziet, dat u het moeilijk vindt om te beginnen, dat u eerst door de zure appel heen moet bijten. U weet ook dat u na het eerste telefoontje de "spirit" weer te pakken heeft. Begin dus, met de makkelijkste of juist met de moeilijkste.
3. Begin met de moeilijkste of met de makkelijkste Begin met de lastigste prospect die u zich kunt voorstellen. Bel hem en laat hem zijn bak met gal over uw hoofd gieten. Slechter kan het niet meer worden!
U kunt ook beginnen met een klant die u recent tot volle tevredenheid heeft geholpen. Vraag hoe het met hem gaat. Hij zal u met zoveel woorden vertellen waarom het de moeite waard is om direct van start te gaan.
4. Gewoon vragen Vraag en u zult ontvangen want degene die niet vraagt wordt overgeslagen! U heeft alleen een kans te ontvangen als u vraagt. Veel verkopers verplaatsen zich in de gedachten van de klant en zeggen al "nee" voordat de klant "ja" heeft kunnen zeggen. Ik heb al zoveel verkopers aan de lijn gehad die tegen mij zeiden: "dan zult u wel niet geïnteresseerd zijn!" voordat ik zelf een antwoord kon geven. Vraag om de order of de afspraak en laat de prospect zelf beslissen.
5. De waarheid helpt Zeg zonder omhaal tegen uw klant dat het om een verkoopgesprek gaat. U gebruikt het ultieme wapen van de verkoopguerrilla: de waarheid! Dat deed ik ook altijd tegen mensen die mij vertelden: "u wilt mij natuurlijk iets verkopen." Ik antwoordde altijd: "ja, natuurlijk, maar alleen als wij samen bekeken hebben of ik u kan helpen". Het ijs was gebroken en ik kon beginnen met vragen stellen.
6. Zeg als eerste "nee" Goede verkopers stellen vragen, heel veel vragen. Stel net zoveel vragen totdat u er zeker van bent dat u de klant kunt helpen. Als dat niet het geval is, vertel het ze en ga door naar de volgende. Durf ook nee te verkopen (vooral aan uzelf).
7. Verwacht de verkoop U krijgt lang niet altijd wat u wilt, maar u krijgt bijna altijd wat u verwacht. U heeft uw huiswerk goed gedaan en weet dat de prospect om uw product of dienst verlegen zit. Verwacht dus dat u zult verkopen.
8. Gebruik een taperecorder of laat een collega meeluisteren Neem uw gesprekken op! U zult al snel merken dat u daardoor betere gesprekken gaat voeren. Doe dit regelmatig. Beluister de gesprekken en bekijk vooral wat u goed doet. Vergeet wat u verkeerd heeft gedaan. Ga op zoek naar de keerpunten in een gesprek. Waardoor werden deze veroorzaakt? Start een proces waarin u zich constant, stap voor stap, verbetert. U kunt ook een collega laten meeluisteren. Voer beurtelings gesprekken en geef elkaar suggesties voor verdere verbetering. Pas op met kritiek. Vertel wat de ander goed deed en hoe hij het nog beter kan doen. Spreek samen over bezwaren en bedenk hoe u deze oplost.
9. De score bijhouden Noteer wat u doet. Schrijf op hoe vaak u heeft gebeld en hoeveel gesprekken u heeft gevoerd. Noteer ook het aantal deals of afspraken dat u heeft gemaakt. Controleer pas aan het einde van de dag welke resultaten u heeft geboekt. U zult na verloop van tijd merken dat deze steeds beter worden.
10. Beloon u zelf U heeft hard gewerkt. Dan is het vanzelfsprekend dat u daarvoor een beloning ontvangt. Wacht niet op de lof van anderen. Wellicht dat die nooit komt. Geef u zelf een korte pauze na tien gesprekken. Beloon uzelf met een kop koffie na een succesvol gesprek en indien u boven verwachting scoort geeft u zichzelf een leuk cadeautje.
3. Begin met de moeilijkste of met de makkelijkste
Begin met de lastigste prospect die u zich kunt voorstellen. Bel hem en laat hem zijn bak met gal over uw hoofd gieten. Slechter kan het niet meer worden!
Hahahahaha
Nog een goeie tip sta niet te lang stil bij het gal dat je krijgt van ee prospect ga snel door naar je volgende cold call want dat kan wel eens een heel goed gesprek zijn.
wouter
Cold calling is hartstikke leuk. ga met je prospects om alsof je ze al heel lang kent. vinden ze echt leuk. als ik mail krijg van klanten gebruiken ze nooit mijn achternaam. altijd, beste wouter of Hallo wouter. Telefonistes zijn niet vervelend. je moet ze prijzen als ze goed hun werk doen. Gewoon zeggen dat je morgen weer belt omdat je dan geen vreemde meer bent. Ga dat spel maar aan. Je ziet dat 'vrees'verdwijnt"
Robbert Zijlstra
Ik zit nu ruim 14 jaar in het vak, waarvan 12 jaar telefonische acquisitie en ik heb met kromme tenen het bovenstaande verhaal moeten lezen. Per produkt of dienst die een bedrijf aanbiedt dient er anders gebeld te worden. Ook gaat het niet om de kwantiteit van de calls maar om kwaliteit. Deze twee gaan niet hand in hand samen. Er zit niets motiverends in de bovenstaande tips, ergo het is juist demotiverend wat hier staat beschreven. Ik kan alleen maar concluderen dat deze tips zijn opgemaakt door iemand met weinig kennis van acquisitie.
Ik heb zelf de sterke overtuiging dat direct vragen gaan stellen geen goede strategie is. Ik ben ervan overtuigd dat je met een ijzersterke propositie veel verder komt. Tenslotte wilt u toch bij een prospect over de vloer komen om dan het verkoop gesprek te voeren! Daarom is de eerste stap van the cold call... toestemming verkrijgen voor het gesprek, maar dan wel echte toestemming!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.