Reacties
Interessant! En leerzaam. Beleefdheid en normen staan bij mij hoog in het vaandel. Maar de opmerking:"Dat ligt er aan waar het over gaat" komt mij ook erg bekend in de oren. Ik heb ook wel eens gedacht:"Als de klant zijn telefoon aan heeft staan, dan komt het gelegen". Dat geldt natuurlijk wel voor een vaste telefoon, maar met een mobiele telefoon gelden m.i. andere regels. Bij een vaste telefoon stel je nooit de vraag:"Waar zit je nu?" en krijg je nooit de reactie:"Ik sta op de piste" of "Je belt me in mijn vakantie".
Door de vraag wat subtieler (of later) te stellen creeer je in ieder geval een time-slot dat je kunt gebruiken om interesse voor je product/dienst te wekken.
Bedankt voor je artikel. Het zet me weer even aan het denken.
Dag Victor,
Mijn compliment voor dit artikel, waarin je een wezenlijk ingrediënt van het telefonische acquisitiegesprek aan de orde brengt.
Graag ga ik nog een stapje verder dan dat het een beleefdheidsvraag betreft, want met de vraag 'bel ik u gelegen op dit moment' geef je uiting van de grondhouding, gericht te zijn op het belang van de ander. Je geeft al in het begin van het gesprek aan, dat je geïnteresseerd bent in je gesprekspartner.
Mensen die mij bellen en met hun gedrag aangeven mij primair als omzetmiddel te zien, krijgen dat ok altijd van terug, niet in de vorm van verontwaardiging of boosheid, maar als leerpunt... gratis!
Fijne dag vandaag.
Bij verkoop is het altijd zaak om net iets anders te zijn dan de anderen in het grote verkoopbos!
In dit verhaal wordt dit uitstekend verwoord
Ik heb meer moeite met de opmerking die meestal daarna komt: "goed dat ik u tref" of woorden van gelijke strekking. Die opmerking voegt werkelijk helemaal niets toe aan het gesprek. Als ze dat in een telefonisch acquisitiegesprek tegen mij zeggen ga ik gelijk in de 'hakken-in-het-zand-modus'. Bij het gebruik van die zin zeg je namelijk: ik bel met een vast script en neem dit gesprek niet serieus.
André Plaatzer
Vanuit mijn beroep bel ik met heel veel mensen. Afgelopen jaar zijn dat er meer dan duizend, voor diverse opdrachtgevers.
De gelegenheidsvraag (bel ik u gelegen?) is altijd een onderdeel aan het begin van het gesprek. Niet alleen voor "de vorm" en uit beleefdheid, maar vooral als check. Ook bij vrienden en familie. Ik vraag wanneer nodig "ik bel voor het volgende, kan dat even?"
Bij een verjaardag, ook al zal je niet te horen krijgen van een vriend of familielid dat het niet uitkomt omdat er bezoek is, zeg ik dat "ik even bel, want er zal wel bezoek zijn".
De gelegenheidsvraag is correct, vriendelijk en de mogelijkheid in iedere situatie of iets "gelegen" komt. Gewoon doen, bij klanten en vrienden.
Bob
Ik denk altijd, zeg nou wat je wilt. Bel ik u gelegen dan word ik negatief getriggerd (weer zo iemand die mij wat verkopen wil, oftewel what's in it for me?). Dus ik zou zeggen, ik bel u over ..., heeft u daar nu even tijd voor? (en ja, als ik opneem heb ik tijd, anders neem ik niet op!!)
Voor wat betreft de factor tijd... Iedereen heeft altijd tijd, 24uur per etmaal; waar het om gaat is of de ander op dit moment, het moment dat jij belt, er tijd en aandacht voor wil vrijmaken.
Bob Schouten
Volledig eens met de importantie van het afstemmen van tijd, prioriteit en aandacht met de persoon aan de andere kant.
Echter ben ik, op aanraden van andere bronnen juist "stoor ik u" als alternatief voor "bel ik gelegen" gaan gebruiken. Bel ik gelegen is wat mij betreft minder sterk om 2 punten:
1. Het is dusdanig belegen en ingeslepen als acquisitie intro dat de prospect mijns inziens meteen in de "oh-daar-heb-je-een-verkoper- stand" zit.
2. Stoor ik valideert mijns inziens ook beter of de klant echt geen tijd en aandacht voor je heeft.
Ik heb de resultaten (hoe vaak moet je daadwerkelijk terugbellen en verloopt het gesprek positief of negatief) met beide intro's uitgebreid getest. Bij mij waren de resultaten, zoals je zult begrijpen beter bij "Stoor ik".
Kan me overigens wel voorstellen dat dit in een totaalperspectief (wat voor organisatie en contactpersoon bel je) en hoe je zowieso als persoon belt (informele/formele stijl en bijvoorbeeld je toon)per situatie kan verschillen.
s.
Volgens mij komt het uit dit artikel en de reacties weer eens naar voren dat een perfect script niet bestaat en dat alle mensen anders zijn. Als je geen scripts schrijft en elke klant/ telefoontje weer fris opneemt en anders benadert, zorg je voor de meest ontspannen houding die niet perse verkoop betekent maar een goed gesprek. En een goed gesprek is meestal het begin van iets moois. Succes
Het gebeurd regelmatig dat de vriendelijke poortwachter jou met de contact persoon via zijn/haar mobiele telefoon doorverbind. Meestal hoor je dat meteen. Ik zelf begin dan het gesprek, na begroeting. Ik hoor dat ik met uw mobiele telefoon ben doorverbonden, komt het uit of vind u het prettig dat ik op een ander tijdstip terug bel. Meestal mag ik dan het gesprek voortzetten.
Beide zijn goed:
Bel ik gelegen of stoor ik vind ik weer van normen en waarde tonen. Helaas zijn er verkopers die over alles heen walsen en gelijk hun belscript gaan opsommen en/of aflezen. Luisteren is ook zoiets wat niet iederen kan of wil. Wat wel een idee is: Bel nooit anoniem maar laat je nummer zien op de display van diegene die je belt. Wel zo netjes toch?
Iedereen suc6 toegewenst.
Fred van Daal
Tijdens mijn trainingen raad ik altijd aan te vragen of het moment van bellen schikt, of ik laat vragen of er tijd is om even iets over uw diensten te vertellen en zo zijn er veel meer openingen te bedenken. Het is een vorm van fatsoen en inderdaad volkomen zinloos en verhaal af te steken terwijl je potentiele klant druk met andere zaken is.
Maar NOOIT laat ik vragen "Bel ik gelegen" veel te telemarketeerachtig, alle bellen gaan rinkelen bij die vraag " Ojee, ik moet iets kopen"
Gebruik ook nooit de kreet : Neem me niet kwalijk dat ik u stoor, hier zitten al 2 negatieve kreten in voordat het gesprek zelfs al begonnen is.
Deze tips werken écht, doe er uw voordeel mee.
Veel succes.
Hans Hes
Je hebt 2 oren en 1 mond, gekregen met een reden.
Luister.
Dat wat je 'moet' zeggen zal zich precies op het juiste moment aandienen...
Ik blogde over dit onderwerp. Lees https://petermiedema.com/2011/08/25/bel-ik-gelegen/
Dolf
Altijd vragen. Het biedt meer voordelen dan nadelen. Je toont respect en als de persoon aan andere kant van de lijn ... ja zegt... dan zijn zijn oren ook gespitst om naar je vervolg te luisteren. Daarbij ben ik het met Victor eens dat je het niet direct moet vragen maar na een korte intro die triggert en de klant informeert over de richting van het gesprek.Wat vaak ook goed werkt is dat je vraagt naar de rol en de beslissingsbevoegdheid van de persoon en of er nog meer personen zijn die gaan over ... Een directeur of manager hoeft per definitie niet altijd de juiste persoon te zijn. Altijd verifiëren of hij de juiste persoon is. Meestal doe ik dit met de gatekeeper, voordat ik een verkoopbrief of mail stuur. Een brief of mail vooraf wekt namelijk nog meer vertrouwen en vergroot je kans op contact. Daarbij kan je vooraf bij de poort de gatekeeper aan de tand voelen. Veel gatekeepers zijn je tijd en energie niet waard.
Victor, kan jij misschien een keer een artikel schrijven over gatekeepers?
@Dolf: dank voor je feedback en je vraag. Ik heb al een keer een artikel over secretaresses (gatekeepers) geschreven: https://verkopersonline.nl/artikel/4460/neem-bij-acquisitie-de-secretaresse-serieus.html Benieuwd wat je daar van vindt.
Top omschrijving Victor, en het werkt!
Ik bel eigenlijk nooit vanwege koude acquisitie, maar opvolging van een warme lead. En dan stel ik de vraag uit beleefdheid en respect voor iemands tijd. Ik krijg eigenlijk altijd wel het antwoord dat het uitkomt, omdat ze al verwachtte dat ik zou bellen.
Als ik zelf aan het begin van een inkomend telefoongesprek "bel ik gelegen" hoor, dan weet ik dat ik in een salesgesprek terecht kom. Je schiet dan toch automatisch in een meer verdedigende houding. De suggestie om eerst te beginnen met de pijnpunten lijkt me inderdaad juist.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|