Een klant of prospect bellen? Eenvoudige zaak. Wanneer we echter op een antwoordapparaat komen, wordt het een ander verhaal.
We spreken een standaardbericht in, en hopen er het beste van. Maar ook in úw ervaring zal het waarschijnlijk zo zijn, dat mensen niet geneigd zijn snel te reageren op uw bericht. Hoe komt dat?
Geen feedback Wanneer u een boodschap inspreekt, mist u de feedback van een ander. U wordt onzeker (u kan de reactie van de ander niet inschatten) en uw boodschap is niet voorbereid. (U had immers een gesprek verwacht, geen voicemail).
Hoe klinken de meeste berichten op een voicemail? Euh, ja, ik ben Jan Jansen van xxxx bv. Ik belde even om u te vragen... Kunt u mij even terugbellen? Ik durf wedden dat u, indien u op deze manier face to face met een klant zou spreken, u zichzelf zou vervloeken. U weet immers dat het zo niet werkt. Het resultaat laat zich raden. Een onbenullig, algemeen bericht, dat de ander niet zal uitnodigen om u snel contact met u op te nemen. Of – in het slechtste geval – een klant of prospect die afhaakt.
Hoe kan het ook? Als u een respons verwacht, dan moet u de ander een reden geven om te antwoorden. Net zoals wanneer u een verkoop wil afsluiten, u de klant een reden moet geven om voor u te kiezen.
Stel u dus volgende vragen. Hoe weet de ander wie ik ben? Ik bedoel niet naam en bedrijf, maar leg er iets persoonlijks in, zodat de ander direct de 'klik' maakt. Bijvoorbeeld: Goedemorgen Johan, je spreekt met Jan Jansen. Vorige week beloofde ik je om.... Of voor een prospect: Goedemorgen meneer Willems, u spreekt met Jan Jansen van xxxx, u weet wel, de organisatie die (en vul uw slogan in).
Voorbeelden
Vertel duidelijk en kort waarom u belt.: Jammer dat ik u mis, ik zou u graag even spreken over..... En vul deze puntjes in met een korte omschrijving van het doel, in functie van de resultaten voor de ander. Bijvoorbeeld: Hoe we samen uw productie kunnen maximaliseren door implementatie van....
Geef aan wat de ander kan winnen door terug te bellen, en stel zelf een callback vast: U zou een belangrijk voordeel kunnen realiseren met wat ik wilde vertellen. Ik bel u morgenochtend terug. Als dit u niet past, kunt u mij natuurlijk steeds zelf even bellen op.....
Sluit persoonlijk de boodschap af: Ik hoop dat je veel plezier heeft gehad tijdens je verlof; Doe ook even de groeten aan xxxx; Heb je gisteren de koers gezien? Sluit af met iets wat aansluit bij de persoonlijke levenssfeer van de ander (indien u deze kennis heeft).
Tip Probeer het eens. Bereid het voor. U zult zien dat klanten u binnen de kortste keren terug bellen, of voor u klaar staan wanneer u opnieuw contact met hen opneemt. Veel succes.
Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Naar mijn mening is dit niet echt een sterk en vernieuwend verhaal. Excuus voor mijn directheid.
"U zou een belangrijk voordeel kunnen realiseren met wat ik wilde vertellen..." Op een voicemail? En dan bellen mensen terug? Dat lijkt mij een nogal achterhaalde verkoop tactiek. En niet onderscheidend.
Als ik al een voicemail inspreek van een potentiële klant dan zeg ik zo min mogelijk: Goedemiddag u spreekt met... helaas bent u niet bereikbaar op dit moment maar u kunt mij bereiken op nr... alvast bedankt" Dit is ook niet echt bijzonder maar de meesten bellen terug uit nieuwsgierigheid.
Een voicemail is niet het moment om je business te doen. Dat doe je als je interactie hebt met je klant. telefonisch of tijdens een afspraak. Niet via de voicemail en ook niet per email.
Peter Stinckens
Beste Dick,
Misschien niet, maar er zijn zoveel opvattingen als verkopers, niet waar? Bovendien is dit een rerun van een tip die reeds enige jaren oud is. Tijden veranderen, en daardoor dus ook de aanpak. Op dat gebied kan ik je geen ongelijk geven.
In de kern is het denk ik goed om nieuwschierigheid op te wekken zodat je prospect je terug belt. De manier waarop je dit doet vraagt dan enige creativiteit en is situatie afhankelijk.
Ik ga meestal als volgt te werk: Als ik een voicemail krijg spreek ik altijd mijn gegevens is met de mededeling dat ik later terug bel. Omdat een voice mail vrijwel altijd bij een mobiel nummer gebruikt wordt, bel ik daarna met kantoor en vraag naar die persoon. Hij is dan natuurlijk niet bereikbaar.Vervolgens vraag ik net zo lang door aan de telefoniste of secretaresse tot dat ik weet wanneer hij wel beschikbaar is en bel op dat tijdstip terug. De kans dat ik hem dan ook daadwerkelijk te spreken krijg is vrij groot. In mijn ervaring werkt dit beter dan bellen met het verzoek contact met mij op te nemen.
Heren,
In al jullie versies zit een kern van waarheid. De belangrijkste twist zit alleen niet in wat de inhoud van de voicemail is. Wij werken veel voor zowel verkopers als telefonische verkopers en callcenters. Wat we bij de laatste twee groepen primair zien terugkomen is wat Peter ook al aanstipt. Hoe klinken de voicemail berichten. Waar we bij face2face over de verhouding tussen houding, intonatie en inhoud spreken en constateren dat de inhoud het minstbelangrijke deel is om de communicatie op gang te brengen en te houden, geldt dit telefonisch ook. Echter is dan de intonatie, het tempo en het volume een veel belangrijker onderdeel.
Dus in de kern komt het erop neer:
Weet wat je wilt zeggen, dit maakt je zekerder en vervolgens in het makkelijker om met het juiste enthousiasme je boodschap achter te laten. Luister maar eens terug hoe je iets hebt ingesproken en vraag je af of je zelf nieuwsgierig wordt naar de persoon.
met enthousiaste groet,
Robin Vos
Storeplus
Kalejeandro
Hoi,
Je kan toch ook gewoon geen voicemail inspreken?
Weet je zeker dat het niet verkeerd gaat!
Dat werkt in mijn optiek veel beter!
Groeten
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.