Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Bellen

Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Wordt u ook lastig gevallen met problemen over service en facturen? (Telefoneren)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak eens een praatje met uw klanten (Tips & Advies Verkoop)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Gebruik bij koude acquisitie een 'proefrit' om de prospect op te warmen (Victor Bonke)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Wat u sowieso moet weten over cold calling (Victor Bonke)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Hoe reageert u op assertieve secretaresses? (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
De ander centraal (Victor Bonke)
Klant in de wacht? Fataal! (Redactie Verkopersonline.nl)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
Aan de telefoon: graag een natuurlijke toon! (Redactie Verkopersonline.nl)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Waarom komen verkopers niet tot koud bellen? (Enno van Kersen)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Cold calling, maar dan met resultaat (Redactie Verkopersonline.nl)
De telefoon, visitekaartje van het bedrijf (Redactie Verkopersonline.nl)
Behoed uzelf voor over-voorbereiding bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken (Henk Hemstra)
Hoe bereikt u dat de klant terugbelt? (Redactie Verkopersonline.nl)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wie durft er nog te bellen? (Enno van Kersen)
Snelheid aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Elke mislukte call genereert rente (Enno van Kersen)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
De angst voor Koud bellen (Hans Oelen)
Efficiënte beantwoording van voice- en e-mail (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Zeg eens niks! (Vladan Soldat)
Bellen met de klant? Houd zijn aandacht vast tot iedere prijs! (Redactie Verkopersonline.nl)
Voice mails (Peter Stinckens)
De klant als skelet (Herman Meijer)
Stuur geen informatie vooraf (Victor Bonke)
Tien openingszinnen als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zo jaagt u prospects meteen in de gordijnen (Michel Hoetmer)
Wat is het beste tijdstip om een prospect of klant te bellen? (Jan Vermeiren)
Diep ademhalen voordat u begint met spreken (Michel Hoetmer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
Koud bellen moet een warme douche zijn (Yuri van der Sluis)
Omgaan met je gsm (Peter Stinckens)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Cold calling: wees energiek én authentiek (Richard van Houten)
Monoloog in plaats van dialoog (Peter Stinckens)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Telefonische acquisitie kan leuk zijn! (Telefoneren)
Cold Calling? Motiveer u met deze tips (Redactie Verkopersonline.nl)
De domste vraag (Telefoneren;Klantencontact;)
De zin en onzin van telemarketing (Vladan Soldat)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Bel me! (Telefoneren)
Werkt CC bij u ook niet meer? (Telefoneren;Klantencontact;)

Voice mails

Een klant of prospect bellen? Eenvoudige zaak. Wanneer we echter op een antwoordapparaat komen, wordt het een ander verhaal.

Voice mails

We spreken een standaardbericht in, en hopen er het beste van. Maar ook in úw ervaring zal het waarschijnlijk zo zijn, dat mensen niet geneigd zijn snel te reageren op uw bericht.
Hoe komt dat?

Geen feedback
Wanneer u een boodschap inspreekt, mist u de feedback van een ander. U wordt onzeker (u kan de reactie van de ander niet inschatten) en uw boodschap is niet voorbereid. (U had immers een gesprek verwacht, geen voicemail).

Hoe klinken de meeste berichten op een voicemail?  Euh, ja, ik ben Jan Jansen van xxxx bv.  Ik belde even om u te vragen...  Kunt u mij even terugbellen? 
Ik durf wedden dat u, indien u op deze manier face to face met een klant zou spreken, u zichzelf zou vervloeken. U weet immers dat het zo niet werkt.
Het resultaat laat zich raden.  Een onbenullig, algemeen bericht, dat de ander niet zal uitnodigen om u snel contact met u op te nemen.  Of – in het slechtste geval – een klant of prospect die afhaakt. 

Hoe kan het ook?
Als u een respons verwacht, dan moet u de ander een reden geven om te antwoorden. Net zoals wanneer u een verkoop wil afsluiten, u de klant een reden moet geven om voor u te kiezen.

Stel u dus volgende vragen. 
Hoe weet de ander wie ik ben? Ik bedoel niet naam en bedrijf, maar leg er iets persoonlijks in, zodat de ander direct de 'klik' maakt. Bijvoorbeeld: Goedemorgen Johan, je spreekt met Jan Jansen. Vorige week beloofde ik je om....  Of voor een prospect: Goedemorgen meneer Willems, u spreekt met Jan Jansen van xxxx, u weet wel, de organisatie die (en vul uw slogan in).

Voorbeelden

  • Vertel duidelijk en kort waarom u belt.: Jammer dat ik u mis, ik zou u graag even spreken over..... En vul deze puntjes in met een korte omschrijving van het doel, in functie van de resultaten voor de ander. Bijvoorbeeld: Hoe we samen uw productie kunnen maximaliseren door implementatie van....
  • Geef aan wat de ander kan winnen door terug te bellen, en stel zelf een callback vast: U zou een belangrijk voordeel kunnen realiseren met wat ik wilde vertellen. Ik bel u morgenochtend terug. Als dit u niet past, kunt u mij natuurlijk steeds zelf even bellen op.....
  • Sluit persoonlijk de boodschap af: Ik hoop dat je veel plezier heeft gehad tijdens je verlof; Doe ook even de groeten aan xxxx; Heb je gisteren de koers gezien? Sluit af met iets wat aansluit bij de persoonlijke levenssfeer van de ander (indien u deze kennis heeft).

Tip
Probeer het eens. Bereid het voor. U zult zien dat klanten u binnen de kortste keren terug bellen, of voor u klaar staan wanneer u opnieuw contact met hen opneemt.
Veel succes.

Peter Stinckens
House of Imagination

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(1 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Dick van Geeresteyn |  http://www.theboost.nl

Beste Peter,

Naar mijn mening is dit niet echt een sterk en vernieuwend verhaal. Excuus voor mijn directheid.

"U zou een belangrijk voordeel kunnen realiseren met wat ik wilde vertellen..." Op een voicemail? En dan bellen mensen terug? Dat lijkt mij een nogal achterhaalde verkoop tactiek. En niet onderscheidend.

Als ik al een voicemail inspreek van een potentiële klant dan zeg ik zo min mogelijk: Goedemiddag u spreekt met... helaas bent u niet bereikbaar op dit moment maar u kunt mij bereiken op nr... alvast bedankt" Dit is ook niet echt bijzonder maar de meesten bellen terug uit nieuwsgierigheid.

Een voicemail is niet het moment om je business te doen. Dat doe je als je interactie hebt met je klant. telefonisch of tijdens een afspraak. Niet via de voicemail en ook niet per email.

Peter Stinckens

Beste Dick,

Misschien niet, maar er zijn zoveel opvattingen als verkopers, niet waar? Bovendien is dit een rerun van een tip die reeds enige jaren oud is. Tijden veranderen, en daardoor dus ook de aanpak. Op dat gebied kan ik je geen ongelijk geven.

Groetjes
Peter

Beste Peter,

In de kern is het denk ik goed om nieuwschierigheid op te wekken zodat je prospect je terug belt. De manier waarop je dit doet vraagt dan enige creativiteit en is situatie afhankelijk.

Ik ga meestal als volgt te werk: Als ik een voicemail krijg spreek ik altijd mijn gegevens is met de mededeling dat ik later terug bel. Omdat een voice mail vrijwel altijd bij een mobiel nummer gebruikt wordt, bel ik daarna met kantoor en vraag naar die persoon. Hij is dan natuurlijk niet bereikbaar.Vervolgens vraag ik net zo lang door aan de telefoniste of secretaresse tot dat ik weet wanneer hij wel beschikbaar is en bel op dat tijdstip terug. De kans dat ik hem dan ook daadwerkelijk te spreken krijg is vrij groot. In mijn ervaring werkt dit beter dan bellen met het verzoek contact met mij op te nemen.

Robin Vos |  http://www.storeplus.nl

Heren,
In al jullie versies zit een kern van waarheid. De belangrijkste twist zit alleen niet in wat de inhoud van de voicemail is. Wij werken veel voor zowel verkopers als telefonische verkopers en callcenters. Wat we bij de laatste twee groepen primair zien terugkomen is wat Peter ook al aanstipt. Hoe klinken de voicemail berichten. Waar we bij face2face over de verhouding tussen houding, intonatie en inhoud spreken en constateren dat de inhoud het minstbelangrijke deel is om de communicatie op gang te brengen en te houden, geldt dit telefonisch ook. Echter is dan de intonatie, het tempo en het volume een veel belangrijker onderdeel.
Dus in de kern komt het erop neer:
Weet wat je wilt zeggen, dit maakt je zekerder en vervolgens in het makkelijker om met het juiste enthousiasme je boodschap achter te laten. Luister maar eens terug hoe je iets hebt ingesproken en vraag je af of je zelf nieuwsgierig wordt naar de persoon.

met enthousiaste groet,
Robin Vos
Storeplus

Kalejeandro

Hoi,

Je kan toch ook gewoon geen voicemail inspreken?
Weet je zeker dat het niet verkeerd gaat!

Dat werkt in mijn optiek veel beter!

Groeten

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel