Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Bellen

Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Wordt u ook lastig gevallen met problemen over service en facturen? (Telefoneren)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak eens een praatje met uw klanten (Tips & Advies Verkoop)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Gebruik bij koude acquisitie een 'proefrit' om de prospect op te warmen (Victor Bonke)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Wat u sowieso moet weten over cold calling (Victor Bonke)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Hoe reageert u op assertieve secretaresses? (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
De ander centraal (Victor Bonke)
Klant in de wacht? Fataal! (Redactie Verkopersonline.nl)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
Aan de telefoon: graag een natuurlijke toon! (Redactie Verkopersonline.nl)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Waarom komen verkopers niet tot koud bellen? (Enno van Kersen)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Cold calling, maar dan met resultaat (Redactie Verkopersonline.nl)
De telefoon, visitekaartje van het bedrijf (Redactie Verkopersonline.nl)
Behoed uzelf voor over-voorbereiding bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken (Henk Hemstra)
Hoe bereikt u dat de klant terugbelt? (Redactie Verkopersonline.nl)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wie durft er nog te bellen? (Enno van Kersen)
Snelheid aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Elke mislukte call genereert rente (Enno van Kersen)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
De angst voor Koud bellen (Hans Oelen)
Efficiënte beantwoording van voice- en e-mail (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Zeg eens niks! (Vladan Soldat)
Bellen met de klant? Houd zijn aandacht vast tot iedere prijs! (Redactie Verkopersonline.nl)
Voice mails (Peter Stinckens)
De klant als skelet (Herman Meijer)
Stuur geen informatie vooraf (Victor Bonke)
Tien openingszinnen als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zo jaagt u prospects meteen in de gordijnen (Michel Hoetmer)
Wat is het beste tijdstip om een prospect of klant te bellen? (Jan Vermeiren)
Diep ademhalen voordat u begint met spreken (Michel Hoetmer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
Koud bellen moet een warme douche zijn (Yuri van der Sluis)
Omgaan met je gsm (Peter Stinckens)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Cold calling: wees energiek én authentiek (Richard van Houten)
Monoloog in plaats van dialoog (Peter Stinckens)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Telefonische acquisitie kan leuk zijn! (Telefoneren)
Cold Calling? Motiveer u met deze tips (Redactie Verkopersonline.nl)
De domste vraag (Telefoneren;Klantencontact;)
De zin en onzin van telemarketing (Vladan Soldat)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Bel me! (Telefoneren)
Werkt CC bij u ook niet meer? (Telefoneren;Klantencontact;)

Twitteren als verkoper: doen of laten…?

Het zal u niet ontgaan zijn dat Twitter HOT is en er inmiddels wereldwijd meer dan 300 miljoen Twitter-accounts zijn. Wellicht hebt u zelf ook een Twitter-account, maar vraag u zich af of u ook zakelijk, als verkoper, zou moeten gaan Twitteren of dat u uw verkoopgekwetter voor uzelf houdt…

Twitteren als verkoper: doen of laten…?

Doelgroep bepalen
Allereerst zult u moeten bepalen wie de doelgroep is voor de diensten of producten die u verkoopt. Hoe concreter u dit kunt beschrijven hoe beter. Dus niet 'MKB-klanten' of iets dergelijks vaags, maar wel 'managers bij banken', of 'commercieel directeuren van ICT-bedrijven'. Op basis daarvan kunt u nagaan of deze doelgroep ook op Twitter te vinden is. Check simpelweg of namen van prospects in uw doelgroep voorkomen op Twitter. Zo nee, dan kunt u zich afvragen of Twitter het kanaal is om u actief (zakelijk) op te profileren. Doe deze check echter regelmatig, want nu zitten ze er misschien niet op, maar over een paar maanden kan dat (totaal) anders zijn.
Wanneer u echter ziet dat uw prospects, degenen waar u graag mee in contact zou komen, ook op Twitter zitten, dan is het het overwegen waard om een zakelijk Twitter-account te openen en zakelijk te gaan twitteren. Onder een 'zakelijk' account versta ik een account dat niet om u als persoon draait (bijv. @VictorBonke), maar om u als verkoper draait (bijv. @koudeacquisitie, mijn twitter-naam).

Prospects volgen
De eerste stap die u vervolgens zet is om uw prospects te gaan volgen, bijv. managers van banken of commercieel directeuren van ICT-bedrijven. Verwater dit niet door er ook 'vrienden/familie, celebrities e.d.' bij te zetten, bewaar die maar voor uw privé-account. Door systematisch te volgen waar deze prospects het over hebben in hun (zakelijke en/of privé) tweets, krijgt u een indruk van wat ze bezighoudt en wat voor hen belangrijk is.
Als u deze prospects volgt, is de kans groot dat ze u gaan terugvolgen en dus ook kunnen lezen wat u(nu zakelijk) aan het twitteren bent.

Tweets plaatsen
Nu u weet waar uw prospects mee bezig zijn, wat daar speelt, kunt u proberen om zo goed mogelijk in te spelen op datgene wat er door hen getwitterd wordt. Als ze iets twitteren waar u een zinvolle reactie op kunt geven, een advies over kunt geven, doe dat dan, maar wees daarin niet te commercieel en realiseer u dat anderen die tweets ook kunnen lezen. Geef uw reactie vooral vanuit de inhoud! Verwijs bijvoorbeeld naar een interessant artikel dat iemand over dat onderwerp heeft geschreven of leg de link met iemand die iets voor hem of haar kan betekenen. Zo komt u langzamerhand in the picture bij uw prospect en kunt u eventueel zelfs direct messages gaan sturen. Dit kan gemakkelijk leiden tot een verzoek (vanuit uw of de andere kant) om elkaar een keer live te ontmoeten en voilà u hebt een afspraak…

Naast deze hele specifieke tweets als reactie op tweets van uw prospects, gaat u zelf ook tweets plaatsen voor al uw volgers. Maar waar moeten die dan over gaan, vraagt u zich misschien af? Een paar suggesties voor tweets:
  • Korte tips over uw vakgebied die voor uw doelgroep relevant zijn.
  • Verwijzing naar een eigen artikel op uw website of uw blog.
  • Link naar een relevant filmpje op bijv. Youtube.
  • Een interessante (uw?) groep op linkedIn
  • Informatie over een seminar/bijeenkomst die u als bedrijf geeft (verwijs naar uw website).
  • 'Reclame-boodschap', speciaal voor uw volgers (maar niet te vaak doen, INHOUD is leidend…)

Retweeten
Door het retweeten van zaken die voor uw doelgroep relevant zijn (bijv. een artikel van iemand anders, een verwijzing naar een goede website of een relevante tweet van iemand over 'uw' onderwerp) geeft u meerwaarde aan uw volgers en verspreidt u bovendien informatie die anderen hebben geplaatst. Als anderen ook u retweeten komt u niet alleen bij uw eigen volgers onder de aandacht, maar ook bij de volgers van uw volgers, waar wellicht ook weer interessante prospects onder zitten.

Wat wordt er over mijn bedrijf gezegd op Twitter?
Niet alleen wilt u weten wat uw doelgroep doet en schrijft op Twitter, maar u wilt natuurlijk ook weten of en zoja wát er over uw bedrijf c.q. u als persoon wordt getwitterd. Zorg dus dat u een search aan hebt staan op alle relevante woorden, zoals:

  • Bedrijfsnaam
  • Zakelijke twitternaam
  • Privé-naam
  • Productnaam
  • Relevante onderwerpen (bijv. uw specialisme)

Zodoende blijft u constant op de hoogte wat er wereldwijd op dit moment (LIVE) geschreven wordt over u, uw bedrijf en uw product en kunt u er op inspelen.
Om het overzicht te houden over deze diverse searches kunt u overwegen Twitter dit te laten doorsturen naar uw mail of uw RSS-Reader.

Tijdsinvestering
Het mag duidelijk zijn dat dit alles niet gaat zonder dat u er tijd in investeert. Ik raad u aan wanneer u zakelijk gaat twitteren als verkoper, om eerst voorzichtig te beginnen qua tijdsinvestering (paar uur in de week) en afhankelijk van het behaalde (aantoonbare) resultaat bepaalt of u er meer of minder tijd aan gaat besteden.

Conclusie
Wanneer u voor uzelf hebt vastgesteld dat uw doelgroep zich op Twitter bevindt, is het de moeite waard om als verkoper ook zakelijk te gaan twitteren. Monitor echter wel op gezette tijden uw geïnvesteerde tijd en het rendement dat u eruit haalt.

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,5
(11 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Piet Sleurink |  http://www.bpn-groep.nl

Victor,

Bedankt voor de informatie. Ik stel mezelf al een paar jaar de vraag twitteren of niet? Als beveiligingsbedrijf denk ik dat er voldoende te melden is en te ontvangen echter...voor mij speelt de tijd/rendement factor een grote rol. Je kunt je tijd maar 1 keer besteden en weet pas veel later of het rendement heeft. Hoe zet je dat effectief op? Het lijkt me tenminste dat twitteren alleen zin heeft als je snel reageert en meedoet.

Victor Bonke |  http://www.acquiro.nl

Beste Piet,

Twitter is ewr niet het medium naar om weken later nog eens te reageren op een tweet; snelheid van handelen is inderdaad wel geboden. Het gaat wat mij betreft voor dit artikel nu te ver erop in te gaan hoe je zo effectief mogelijk met Twitter om kunt gaan. Wellicht is het dan beter een keer een sessie bij te wonen van een Twitter-goeroe of kijk eens op de site www.paulusveltman.nl, daar staat een gratis twitter-handboek.

Succes

Victor

P. SLeurink |  http://www.bpn-groep.nl

Bedankt voor je tip Victor. Dat handboek ga ik zeker downloaden.

Groeten Piet Sleurink

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel