"Prima, ik zal dat voor u uitzoeken en ik bel u zo spoedig mogelijk terug." Als dit aan u wordt verteld, wees dan bijzonder op uw hoede. Tien tegen één dat het dan zeker niet gebeurt.
Het is een bekend fenomeen dat de term Ik bel u wel terug, absoluut geen garantie is voor het nakomen van deze afspraak. Want dat het een afspraak is staat buiten kijf. Nederland belt heel slecht terug! Het is vaak niet eens bedoeld als een afspraak maar meer als een uitsmijter en een kreet om een meestal lastig telefoongesprek te beëindigen.
► Schrikt u niet, maar het niet (op tijd) terugbellen behoort in Nederland tot de top drie van onze klantonvriendelijke klachtenlijst. Een blamage voor het bedrijfsleven.
Voorsprong op de concurrent Als uw organisatie zich houdt aan het feit dat afspraken met derden moeten worden nagekomen dan hebt u al een voorsprong op menig concurrent. Triest maar waar.
Grijp die kans dan ook met twee handen aan en hamer erop dat uw medewerkers – vanaf de positie van telefoniste tot en met de directeur/eigenaar – bovenstaande blunders niet maken.
Er is absoluut niet veel voor nodig. Geen beleidstructuur of strategie, geen missie, geen visie of een mooi geschreven manual. Nee, gewoon de natuurlijke discipline om wat je belooft na te komen. Niets meer en niets minder.
Leest u vooral de volgende anekdote rustig tien keer achter elkaar. Een klein jongetje vraagt op een gegeven moment aan zijn vader: Papa, beginnen alle sprookjes met 'er was eens…? De vader kijkt zijn zoontje een ogenblik aan en antwoordt met een zucht: Nee, jongen er zijn ook sprookjes die beginnen met: "Ik bel je nog wel terug!"
Hij wacht nog steeds op het telefoontje van zijn leverancier.
Tot slot adviseer ik u bovenstaande foto niet alleen aandachtig te bekijken, maar vooral diep tot u te laten doordringen. Zorg er dan vervolgens voor dat u uw klanten nog spreekt voor het te laat is!
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Ik werk al jaren in de techniek en wel verkoop. Er komt telefonisch een vraag binnen wat technisch uitgezocht moet worden. Dat uitzoeken kost tijd
"ik bel u zo spoedig mogelijk terug" en dat doe je dan ook.
Neen, raar artikel.
Marcel Koetsveld
Heel herkenbaar, ben zelf jaren lang klant geweest als bedrijf bij verschillende fabrikanten van A-merken, en het is echt verschrikkelijk triest hoe vaak zulk soort beloftes niet worden nagekomen.
Nu ik zelf leverancier ben, is het voor mij nog belangrijker om zeker terug te bellen.
Wat uw klant ook zal waarderen is termijn stellen waarin u teruggebeld, en dat ook uiteraard doet.
Ik bel u zo spoedig mogelijk terug is niet tastbaar genoeg mijns inziens.
Je spreekt een termijn af, en als die niet gehaald kan worden bel je binnen die termijn weer terug om dat te melden.
Dat is voor mij de methode als je het netjes wil doen.
En zo blink je dus ook uit tussen je concurrenten.
Kleine moeite, maar een groot plezier en meer omzet !
Marcel
Irma
Als assistent heb ik erop aangedrongen dat adviseurs hun klanten nabelden. Na eeen aantal maal hierop gewijzen te hebben om dit te doen, bood aan dat ik de klant zou bellen. Meestal ging adviseur dan tot actie over. Nadat klanten ook daadwerkelijk teruggebeld werden en afspraken werden nagekomen is de jaartarget in 3 maanden tijd gehaald.
Wie iets geeft, krijgt het dubbel terug!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.