Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Bellen

Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
Hoe reageert u op assertieve secretaresses? (Victor Bonke)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Wordt u ook lastig gevallen met problemen over service en facturen? (Telefoneren)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak eens een praatje met uw klanten (Tips & Advies Verkoop)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Gebruik bij koude acquisitie een 'proefrit' om de prospect op te warmen (Victor Bonke)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Wat u sowieso moet weten over cold calling (Victor Bonke)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
De ander centraal (Victor Bonke)
Klant in de wacht? Fataal! (Redactie Verkopersonline.nl)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
Aan de telefoon: graag een natuurlijke toon! (Redactie Verkopersonline.nl)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Waarom komen verkopers niet tot koud bellen? (Enno van Kersen)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Cold calling, maar dan met resultaat (Redactie Verkopersonline.nl)
De telefoon, visitekaartje van het bedrijf (Redactie Verkopersonline.nl)
Behoed uzelf voor over-voorbereiding bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken (Henk Hemstra)
Hoe bereikt u dat de klant terugbelt? (Redactie Verkopersonline.nl)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wie durft er nog te bellen? (Enno van Kersen)
Snelheid aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Elke mislukte call genereert rente (Enno van Kersen)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
De angst voor Koud bellen (Hans Oelen)
Efficiënte beantwoording van voice- en e-mail (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Zeg eens niks! (Vladan Soldat)
Bellen met de klant? Houd zijn aandacht vast tot iedere prijs! (Redactie Verkopersonline.nl)
Voice mails (Peter Stinckens)
De klant als skelet (Herman Meijer)
Stuur geen informatie vooraf (Victor Bonke)
Tien openingszinnen als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zo jaagt u prospects meteen in de gordijnen (Michel Hoetmer)
Wat is het beste tijdstip om een prospect of klant te bellen? (Jan Vermeiren)
Diep ademhalen voordat u begint met spreken (Michel Hoetmer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
Koud bellen moet een warme douche zijn (Yuri van der Sluis)
Omgaan met je gsm (Peter Stinckens)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Cold calling: wees energiek én authentiek (Richard van Houten)
Monoloog in plaats van dialoog (Peter Stinckens)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Telefonische acquisitie kan leuk zijn! (Telefoneren)
Cold Calling? Motiveer u met deze tips (Redactie Verkopersonline.nl)
De domste vraag (Telefoneren;Klantencontact;)
De zin en onzin van telemarketing (Vladan Soldat)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Bel me! (Telefoneren)
Werkt CC bij u ook niet meer? (Telefoneren;Klantencontact;)

De deal creëren of najagen?!

Op deals jagen lijkt heel actief, maar brengt u in een passieve positie ten opzichte van de klant. Leert u deals te creëren, dan ligt dat anders. Doe het anders, met deze tips.

De deal creëren of najagen?!
Dit artikel behandelt het onderscheid tussen "chasing / achter deals aanlopen / jagen” versus het "creëren van een klant". Voorbeelden van dat eerste zijn:
  • wachten op een binnenkomende vraag en dan heel goed gaan opvolgen
  • CV's van werkzoekenden ongevraagd doorsturen naar potentiële werkgevers, in de hoop dat er wellicht één tussen zit die interesse toont
  • lijsten afbellen of systematisch acquisitiebezoeken doen met een standaard boodschap of "pitch" en hopen dat de klant toevallig zijn aankoopcriteria aanpast en op dat moment net nodig heeft wat u komt bieden.
Kortom: het lijkt een beetje op gokken.

De omgeving van de jacht - outbound

In dergelijke omgevingen hebt u de jagers, de doorzetters, de commerciële tijgers, de catalogusverkopers die waarschijnlijk hun klant perfect kunnen adviseren vanuit een technische expertise. Resultaten komen tot stand door keihard werken en nooit opgeven. Vaak is er veel rotatie in het personeelsbestand. Men gelooft in extrinsieke motivatie (de spreekwoordelijke 'wortel en stok') en klanten worden ook benaderd met FOMO marketing (fear of missing out).

De omgeving van de jacht - inbound
Of men gelooft juist heel erg in inbound-marketing, netwerking en referral selling. Dit levert dan de binnenkomende leads op die worden opgevolgd. De praktijk wijst uit dat dit wel leads kan binnenbrengen maar nooit voldoende om een organisatie en zijn verkopers te betalen. Het actief zoekende deel van de markt dat ‘toevallig’ op zoek is naar uw specifieke oplossing is gewoonweg te klein.

Statistieken van de goeroes,  gebaseerd op denkbeelden zoals ‘klanten zijn al voor 57% door hun aankoopproces voor ze met de verkoper in contact komen’, kunt u gerust met een dikke korrel zout nemen! Die zijn vaak gebaseerd op onderzoeken met de aanname dat de klant nu ook digitaal zijn huiswerk maakt, voor hij met de verkoper in contact komt. Hierdoor is een hele inbound-marketing industrie ontstaan met altijd dezelfde Silicon Valley-figuren op de achtergrond. Het is pure propaganda. In het volgende leg ik uit waarom?

Het B2C en B2B verschil
Let wel, in B-to-C ligt het vaak anders, daar spreken we over bestaande producten en consumenten die weten waar ze naar op zoek zijn en die digitaal vergelijken. Dit is in B-to-B oplossingenverkoop vaak niet het geval en als het toch gebeurt hebt u een B-to-B prospect die al beslist heeft te veranderen. Zij zijn vaak nog maar moeilijk te beïnvloeden hebben doorgaans hun keuze al gemaakt. Voor deze situatie verwijs ik u naar dit eerder verschenen artikel over verkopen in concurrentiële markten.

Deals creëren
In effectieve koude acquisitie moeten de aankoopcriteria nog gecreëerd worden. Daarom kiezen effectieve verkopers zelf hun klanten. Deal creators creëren nieuwe klanten door proactief klanten te benaderen. Ze beïnvloeden de aankoopcriteria, bijvoorbeeld door eerst een visie te verkopen. Een visie die er vandaag nog niet is en waar de klant dus ook niet actief op aan het zoeken kan zijn - hij heeft simpelweg nog geen aankoopcriteria voor deze visie.

Het gevolg is dat deze prospects minder tegenwerpingen en bezwaren opwerpen. Ook heeft de deal creator minder last van gatekeepers: u hebt immers een goede reden om de prospect te contacteren. U brengt een waarde op tafel. De klant moet wel luisteren en u wilt graag iets waardevols geven.

Andere interactie
Deal creators creëren een interactie door vragen te stellen en een onderzoekende houding aan te nemen. Hierdoor gaat de klant ook vragen stellen (het eerste koopsignaal!).  In deze co-creation ontstaan dan nieuwe aankoopcriteria. Elke verkoper die proactief klanten maakt heeft deze co-creatie al ervaren: het kan niet anders, de klant doet dit niet op eigen houtje. U hebt het bewust of onbewust al gedaan. Daarom kunt u deze verkoopvaardigheden ook relatief makkelijk verder ontwikkelen: ze zitten al in u.


Voorbeelden van eerst "een visie verkopen":
  1. "Banken zijn tegenwoordig bezig met het onderzoeken hoe consumentenkredieten 100 % digitaal afgehandeld kunnen worden. Nu is de uitdaging dat men vreest dat het contact met de klant gaat verwateren en daardoor complexe financiële producten moeilijker kunnen verkocht worden ... Dat is de reden waarom ik u eens benader: wist u dat ..." (stel dat u een oplossing kunt creëren, of al hebt, om hiermee om te gaan?)
    ==> dit zijn de verkopers die projecten verkopen en met de klant "partneren".
  2. "Ik keek uw jaarrekening na en zag op uw balans ... verschijnen ... Wist u dat dit kunt omzetten in ... /investeren in  .../ dat u dit kunt gebruiken voor ..." (vaag blijven) "Dat is de reden waarom ik u eens benader, om na te gaan hoe dit kan aangepakt worden/ of u er voor open staat om  ..."
  3. "Er is een belangrijke segment in uw doelgroep die uw website enkel mobiel zal bezoeken of via mobile apps. Ik zag dat dit vandaag moeilijk gaat want ... De reden dat ik u benader is omdat ..." (visie ontwikkelen in het domein van user experience, testing, mobile development,...)
En u kunt dergelijke boodschappen op allerlei manieren insteken, mocht men geen tijd hebben of de noodzaak er niet direct van inzien of niet direct de juiste beslisser zijn, etc. Als u telkens een reden hebt die specifiek genoeg is, dan gaat u ook deze reacties overwinnen. Uw aanpak overstijgt de tegenwerping en bezwaren. U wordt doorverbonden. De CEO/CXO belt terug.

Tot slot: ook verkoper is beter af
In dit soort situaties is de verkoper aan zet, leidt het proces en heeft dealcontrole. Dit is de beste motivatie voor verkopers om door te zetten. Resultaten worden haalbaar. Men leert beter omgaan met druk en ervaart een betere flow in de verkoopervaring. Een omgeving waarin deals worden gecreëerd heeft zo voor iedereen voordelen.

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,4
(9 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel