Reacties
Bob Rodenburg
Inderdaad, het ligt ook aan jezelf of je slaagt in het koud bellen!
Ik ben het helemaal eens!
Goed artikel Michel! Je slaat de spijker op z'n kop. Ik hoor vaak dat verkopers alle vormen van acquisitie aanpakken behalve de 'koude'. Want waarom zou je iets doen wat je niet leuk vindt? Daar zit wel iets in natuurlijk. Maar zoals jij het hebt verwoord klopt het: 'gemotiveerd iets doen is heel iets anders dan iets leuk vinden'. En als het je dan ook lukt, dan is het pas echt leuk!
Ja, Michael, Goed artikel.
En uiteindelijk kan je ook nog beslissen als het echt niets voor je is om een ander "vak" te kiezen.
Ik neem aan dat jij ook nog steeds geen griesmeel lust en je ook jezelf daar niet voor kan motiveren.
Als uit alles blijkt dat dit niet jouw ding is en je hebt alles geprobeerd.... Kies een ander vak.
Er zijn echt wel mensen die koude acquisitie leuk vinden. Ik ben er zelf ook 1 van en heb al erg veel mensen benaderd via koude acquisitie die later mijn beste kennissen zijn geworden.
Groet en succes met wat je leuk vindt.
Monique
Markus
Hallo,
Bestaat er verkoop zonder (koude) acquisitie, vanuit mijn optiek niet.
Want ook de vijver met vaste klanten wordt bedreigd door de concurrentie en hoe goed de relatie ook, er zijn altijd onverwachte (externe) factoren waardoor je vaste klanten toch overstappen.
En ik heb echt nog nooit gehoord van relatiebeheer zonder klanten.....
Dat deze taken binnen bepaalde functies worden opgsplitst, oké (zolang er niet heftig gesaneerd moet worden).
Acquisitie hoort bij verkoop, punt!
Vriendleijke groet, Markus
Het is inderdaad zo, koude acquisitie moet je leuk vinden, dat zit in de genen.
Dit hangt niet altijd van het feit dat je 'vreemde' mensen moet bellen, maar ook van het feit dat je dikwijls 'de deksel op je neus krijgt'
Daar moet je tegen bestand zijn en de motivatie kunnen opbrengen om door te gaan.
Veel mensen hebben dat niet in zich, sommigen verafschuwen koude acquisitie zelfs.
Ik ben van mening dat je moet aanvoelen of je diverse types bedrijven op soortgelijke wijze moet benaderen.
Ik denk van niet.
Een multinational vereist een andere aanpak dan een lokaal bedrijfje van 10 medewerkers, mogelijk een ander type verkoper.
Daarbij moet je je vooraf inlezen over de klant op o.a. hun eigen site om je verkoopverhaal aan te passen op de klant.
Ook een training telefonische acquisitie zal je de nodige kapstok geven. Praat zelf niet te veel, maar probeer juist informatie te verkrijgen van de prospect (open vragen). Hiermee kan je namelijk je gameplan opstellen om de prospect definitief naar binnen te trekken.
Verkopen is anticiperen op bedrijfsinformatie met je USP's.
Aan de hand van bovengenoemde factoren, kan telefonische acquisitie erg leuk worden.
Maak er een spel van, doen de mensen aan de andere kant van de lijn ook. En wat is er mooier dan het binnenhalen van een nieuwe klant.
Wouthera Jonker
Beste Michel,
Een goed artikel.Wat je schrijft is allemaal zeer herkenbaar. Vooral in je tip om niet te plannen op het aantal afspraken,maar op acties kan ik me vinden. Vaak wordt de fout gemaakt dat mensen acquisitie gaan plegen vanuit hun eigen behoefte om te scoren.Helaas levert dit weinig op.
Degene die gebeld wordt voelt dit feiloos aan en zal over het algemeen weerstand bieden. Mijn ervaring is dat als je belt met de gedachte dat je wilt achterhalen waar de behoeftes van de ander liggen je vaak veel verder in een gesprek komt.Je verdiepen in het bedrijf door b.v eerst de website te bezoeken is daarbij heel belangrijk. De andere kant waardeerd dat je belangstelling voor ze toont. Zo worden de gesprekken ook prettiger om te voeren en word je niet steeds afgewezen.
Die leuke gesprekken houden je dan qua motivatie op de been. Mijn motto is altijd:je kunt pas wat verkopen als er een verkoop behoefte bestaat. Het enige wat je als beller kunt doen is proberen die verkoopbehoefte op te wekken door goed te luisteren en een goed onderscheidend product te bieden.
Geduld is bij acquisitie een schone zaak en de aanhouder wint.
Beste Michel,
Wat leuk om dit verhaal te lezen. En oh, zo herkenbaar voor velen.
Je mag jezelf best een schouderklopje geven na elk telefoongesprek, wat de uitkomst ook is. Het geeft je meer motivatie om verder te gaan en bouwt je zelfvertrouwen op. Door niet blind te staren op de uitkomst, maar gaan voor een boeiend gesprek, waarbij je interesse toont in degene die je aan de lijn hebt levert uiteindelijk meer op!
Succes allemaal!
X. Bardie
Waarom ik dit een goed artikel vind?
Omdat ik direct na het lezen 500 kilo last van m'n schouders af voelde vallen en weer motivatie kreeg om de telefoon op te pakken.
Hoe dat zo?
Ik focuste hiervoor op resultaat en als beginner betekent dat heel veel falen: no fun! Na het lezen van dit artikel me afgevraagd wat ik goed deed: best veel en ik word steeds beter! Lots of fun!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|