Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Topverkoper worden

Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Zit nieuwe klanten maken wel in het DNA van het team? (Rene Knecht)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De kracht van geven (Jos Burgers)
Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Hulp bieden (Jos Burgers)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
‘Dat doen wij al jaren zo!’ (Jos Burgers)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Echte klantgerichtheid is vaak ver te zoeken (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Waarom uitzonderlijke ondernemers goede verkopers zijn (Jorg Hartog)
De toegenomen rol van verkopers in BtoB (André Hagelen)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Kan AI het winnen van de klikfactor? (Rene Knecht)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Tijd is geld, maar met geduld verkoopt u meer (Jos Burgers)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Als een vis in het water (Harro Willemsen)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Maak met je klant een creatieve sprong (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen (Herman Meijer)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Versterk de impact van wat u geeft (Jos Burgers)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
Timemanagement voor chaotische verkopers (Harro Willemsen)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Mensenkennis maakt het verschil (Jorg Hartog)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Verkoop mij deze pen maar eens! (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Van een welwillende klant naar een klant die wat wil (Herman Meijer)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Ik heb je hulp nodig (André Hagelen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De 10 mythes over verkooptrainingen (Harro Willemsen)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Hoe denkt een winnaar? (Jan-Willem Seip)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Creëer ‘Positive brain juice’ bij de klant (Richard van Houten)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Vijf gouden regels voor verkopers (Michel Hoetmer)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
De kortste tijd om het verkoopvak te leren (Harro Willemsen)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Hoe word je een topverkoper? (Harro Willemsen)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Details bepalen niet het verschil (Harro Willemsen)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
De nummer 1 reden voor het ‘verstopte pijplijn syndroom’ (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Het geheim van de succesvolle verkoper (André Hagelen)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
3 tips om klanten emotioneel aan u te binden (Peter Stinckens)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Bestrijd de vooroordelen over Sales (Jan-Willem Seip)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
De valkuilen van vaagtaal en verkoopmythes (Marcel Hoefman)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Hoe goed bent u in uw vak? (Marcel Hoefman)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Top Verkoper = Top Chef! (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)

Direct meer verkopen aan verse klanten

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Een goede ober kijkt twee keer als hij wil weten wie wat wil bestellen en biedt waar mogelijk meer dan gevraagd wordt: "Wilt u daar nog iets bij?" Dit kunt u toepassen in de verkoop.

Direct meer verkopen aan verse klanten

Laatst was ik in een café en de eigenaar vroeg me na mijn bestelling van een cappuccino: "Wilt u daar misschien een gebakje bij?" Daarop kon ik eenvoudig "Nee, dank u" antwoorden, want ik ben niet zozeer een gebakliefhebber. Na de koffie liep ik over het strand en kwam uit bij een volgende tent. Daar liepen veel mensen rond met allerlei soorten broodjes.
Daar had ik eigenlijk ook wel zin in.
Had die café eigenaar me nu maar gevraagd of ik misschien "een gebakje of een broodje" erbij had gewild.

Momentum na een verkoop
Wanneer ik in een café een kop koffie bestel, wordt er in 95% van de gevallen puur geleverd wat ik vraag. Dat vind ik vreemd, een gemiste kans voor de uitbater. Als mij verder niets gevraagd wordt, neem ik de koffie in dank aan en dat is dat, meer wordt er niet aan mij verkocht.

Vlak na een aankoop heeft een koper een relatie met de verkoper. De koper is blij met de aankoop en kan juist op dat moment in zijn voor meer. Dat is een moment waar de verkoper gebruik van kan maken.
Probeer het eens!
Er is misschien de angst dat u te eager overkomt. Zeg dan bijvoorbeeld:
"U heeft dit nu net gekocht, maar met de opmerking die u daarbij plaatste, zet u mij aan het denken. Mag ik u iets laten zien dat u waarschijnlijk nog meer helpt om uw doel te bereiken?"

Geen momentum? Evalueer!
Wanneer u een dienst of product hebt geleverd bij uw klant, is een evaluatiemoment vanzelfsprekend ook een goed moment om in gesprek te raken over andere behoeften – behoeften die er slechts latent zijn en worden opgerakeld door u, of eigenlijk, door de klant zelf.

Ik neem niet altijd de tijd om een verkoop te evalueren met de klant, maar waar ik dat wel doe, valt me op dat de klant in nogal wat gevallen uit zichzelf verder denkt aan mogelijke diensten die wij ook aanbieden. En ik maar denken dat ze dat toch ook wel kunnen weten zonder dat er een evaluatie plaats vindt. Of dat ze zelf toch ook even kunnen kijken op mijn site.
Dat blijken verkeerde aannames. Klanten zoeken vaak iets op het moment dat het nodig is. Het is dan de vraag welke organisatie of welke persoon op dat moment top of mind is. Maar als ze u gevonden hebben moet u het 'energieke' momentum bij de klant beter gebruiken.

Blijf 'top of mind' en 'connected'
Door uw klanten regelmatig te bellen met de vraag hoe het gaat met de aankoop (2, 4, 6 maanden geleden, 1 of zelfs 2 jaar geleden) toont u niet alleen interesse. U verkrijgt kennis over het effect van uw producten en kennis over de huidige staat en behoeften van uw klant.

Hoort u niets meer van een voorstel dat u al in oktober gedaan heeft bij een klant? En denkt u in februari (4 maanden later) dat het niets meer wordt? Wees dan niet boos of teleurgesteld. Evalueer dit en wees oprecht benieuwd naar de achtergrond, nadat u een paar keer heeft vernomen dat men er nog mee bezig is.

Zo kwam ik er achter dat het Amerikaanse bedrijf een ander boekhoudjaar heeft: april t/m maart. Waar een Nederlands bedrijf in oktober nog bezig is met het verstandig besteden van beschikbaar budget, is een Amerikaans bedrijf vanaf april pas bezig met het toekennen van budgetten aan investeringen.
Toch weer de wet van de 7 contactmomenten die nodig zijn voor een deal gesloten wordt – en niet stoppen na 4 keer te hebben geverifieerd wat de status van de beslissing is.!

Blijf de klant lezen, ook ná de verkoop
De café eigenaar had er goed aan gedaan om mij te lezen als soort klant en had mij zonder te brutaal te zijn extra mogelijkheden voor consumptie kunnen voorleggen. "Nee" heeft u in (schatting) 80% van de gevallen, maar "Ja" kunt u krijgen in 20% van de gevallen.
Maar dan moet u het wel vrágen.
Pas op het moment van de vraag, ga ik erover nadenken. De eerste reactie is meestal ontkennend, omdat ik er gewoon niet over nagedacht heb. En dat extra broodje had me echt blij gemaakt, omdat het een latente behoefte was.

Afsluitende tip: twee keer kijken!
In de horeca heb ik vroeger geleerd dat een ober altijd twee keer de zaak rond moet kijken om na te gaan of er behoefte is aan een bestelling. De eerste keer zien de gasten dat u kijkt. Een wens tot bestellen komt pas na een paar seconden. Uw inventarisatie moet even 'indalen' bij de gast. "Oh ja, eigenlijk wil ik nog wel wat…"

Wanneer u als verkoper na één keer kijken denkt dat u de behoeften geïnventariseerd heeft, mist u veel extra bestellingen. Kijk direct nog een keer en u zult zien dat er nu wel vingers omhoog gaan voor een extra bestelling.


Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,8
(25 stemmen)
Reacties

Historie Meublen Emmen |  http://www.historiemeubelen.nl

Quote: "Door uw klanten regelmatig te bellen met de vraag hoe het gaat met de aankoop (2, 4, 6 maanden geleden, 1 of zelfs 2 jaar geleden) toont u niet alleen interesse"

Ik heb dit cpncept al een aantal malen met collega's besproken, maar die vinden dit 'on-nederlands.'

Ze zijn bang dat dit regelmatige contact (in ons geval met onze vaste klanten) slijmerig en te pusherig overkomt.

Kaartje met kerst, kort belletje hoe het nu met de aangeschafte meubels is, iets via Facebook sturen...ze vinden het allemaal nogal 'amerikaanse toestanden'

Ik denk dat de eerst aankoop het begin kan (moet) zijn van een langdurige relatie.

Brian Tracy recente quote: 'All selling in the 21 century will be relationship-selling"

Maar hoe voorkom je dat je te ver gaat? Wanneer wordt het pusherig? Timing en gezond verstand?

Wat vindt u trouwens van de MacKay66 methode? Die durf ik mijn lieve collegas niet eens voor te leggen :-)

vrolijke lentegroet,

Daniel Zandbergen

Philip Riem |  http://www.cordaliften.nl

Bedankt voor dit artikel. Meer concreet dan dit kan bijna niet. Ik ben techneut en ik ben stappen aan het zetten om mezelf ook in het verkopersvak te bekwamen. Dit is zo direct dat zelfs een techneut het in een keer snapt.

rob

Een verkoper met angst is geen verkoper...

Richard van Houten

@Daniel: de MacKay66 methode is een 66-vragenlijst met allerlei vragen omtrent de klant, zodat je hem/haar en zijn drijfveren/achtergrond/omgeving beter leert kennen (naam vrouw, lid geweest van welke studentenvereniging?, welke relatie heeft je klant met andere collega's van je in de organisatie, denkt de klant mn in de tegenwoordige tijd of in de toekomst etc etc)

Het idee is: hoe meer details je weet, hoe meer manieren je hebt om hem te beïnvloeden. Je hebt zoveel kennis van de persoon, dat je vele invalshoeken hebt om een gesprek voor je klant interessant te houden (nl waar hij aan kan relateren)

Je hoeft natuurlijk niet alles te vragen, maar je kunt zo wel een gesprek een keer anders laten verlopen dan standaard. zo kun je ook uit de rigide inkoper-verkoper relatie komen, waardoor je de ander meer kunt laten 'ontdooien'. Pak uit deze lijst de meest 'leuke' nuttige onorthodoxe vragen die bij je passen, en dat alleen al kan je op een 'intiemer' niveau brengen met de klant. Je merkt snel of de klant daar voor in is, of de rolverdeling graag formeel wil houden. dan stop je natuurlijk met doorvragen.
Ook kun je (als je meerdere bezoeken bij hem aflegt in een jaar) steeds een nieuwe extra vraag stellen.

Het is ook een manier om daadwerkelijk echte interesse in de ander op te wekken. Pas wel op dat je niet in de valkuil stapt om ook zélf al deze vragen te gaan beantwoorden naar de klant. Het draait om hem/haar, niet om jou.
Je kunt je collega's misschien wel eens vragen welke 5 vragen uit de lijst mogelijk wél interessant zijn om te vragen aan klanten.

@Philip: graag gedaan hoor!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel