Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Voorbereiding

Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe verslaat u de concurrent? (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
De concurrentie verslaan, in stijl (Peter Stinckens)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Onderscheidend vermogen (Vladan Soldat)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Geluk of pech in de verkoop (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Leren concurreren (Peter Stinckens)
Is het verkoopvak moeilijker geworden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Hoe u uw resultaten kunt verdubbelen (Peter Stinckens)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
Wij hebben oplossingen voor iedereen (Peter Stinckens)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Niet kiezen, is verliezen (Michel Hoetmer)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
De concurrent? Geef hem het nakijken! (Redactie Verkopersonline.nl)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Onderscheid u van uw concurrent (Richard van Houten)
Geen zaken zonder concurrentievoordeel (Ton Tognolli)
Verkoop VOODOO (Michel Hoetmer)
Het belang van research (Michel Hoetmer)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Hoe inventariseert u de behoeften van de prospect? (Richte Lommert)
Checklist positionering (Michel Hoetmer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Checklist afsluiten (Michel Hoetmer)
De juiste adressen zoeken en vinden (Michel Hoetmer)
Waarom uw concurrenten altijd beter zijn (Peter Stinckens)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Flashbacken naar grootse momenten (Harro Willemsen)
Presteren, presteren, presteren! (Peter Stinckens)
10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen (Redactie Verkopersonline.nl)
Het voorbereiden van je verkoop (Roeland Schweitzer)
De belangrijkste fase (Klantencontact)
Be Prepared (Klantencontact)
Terroristische aanslag (Verkoop Succes)

Geluk of pech in de verkoop

Bestaat er zoiets als geluk of pech in de verkoop? Iedereen heeft hier wel een idee over, dus het voelt niet als arrogant om de mijne hier aan toe te voegen.

Geluk of pech in de verkoop

Pech en geluk zijn woorden die mensen hebben uitgevonden om iets wat ze niet kunnen of willen verklaren te etiketteren als verantwoord. Ik zelf geloof sterk in de werking van de natuurwetten, waaronder de wet van de zwaartekracht, de wet van de aantrekkingskracht en de wet van oorzaak en gevolg.

Grondhouding
Ik geloof ook in de combinatie van een goede voorbereiding, vakkennis, geloof in eigen kunnen, actie en succesgerichtheid. Dit laatste is geen werkwoord, maar een grondhouding. Dit geloof is me door de jaren ingegeven door keiharde persoonlijke ervaringen en kennis. Ik kan u alleen niet vertellen hoe u voorbereiding er concreet en exact uit moet zien, want dat verschilt van situatie op omstandigheid en al evenmin kan ik u vertellen wat u allemaal aan kennis moet bezitten, hoeveel bezoeken u moet afleggen op een dag en hoelang uw werkdagen dienen te zijn.

De reden waarom ik u dat niet kan zeggen, is omdat er zoveel ervaringen zijn die niet in rationele logica te vervatten zijn. Ik ken namelijk verkopers die consequent weinig uren nodig hebben om grote orders te maken of respectabele opdrachten te scoren en daarmee veel geld verdienen. Ik ken aan de andere kant ook verkopers die lange dagen maken met keihard werken en nagenoeg weinig binnenbrengen.

Ook ken ik verkopers met een HBO of academische opleiding die het niet weten te maken en verkopers met nagenoeg geen opleiding die op een integere en eerlijke manier het ene succes bovenop het andere bouwen.

En ter aanvulling op het bovenstaande heb ik een paar jaar geleden een documentaire gezien over mensen die een miljoenenprijs wonnen en een jaar later diep in de financiële ellende zaten…..

Factoren die het verschil bepalen
Waar gaat het dan wel om, wat zijn nu de essentiële factoren die hierin het verschil bepalen?

Neem voor uzelf de volgende aspecten eens in overweging en toets ze aan uw eigen aanpak:

  • Weet tot in detail wat u wilt bereiken
  • Weet tot in detail waarom u dit wilt bereiken
  • Weet dat u gaat bereiken wat u wilt bereiken
  • Blijf altijd denken in termen van succes en wijk hier nooit vanaf
  • Wees dankbaar voor elke stap in de goede richting
  • Zorg voor mensen om u heen die u ondersteunen en die er voor u zijn wanneer u ze nodig heeft
  • Onderneem proactieve en gerichte actie
  • Verwacht succes

Succes willen en het bereiken is als autorijden in de nacht. Uw oog kan niet verder kijken dan het schijnsel van uw koplampen, toch gaat u verder, omdat u het vertrouwen en de zekerheid hebt dat u uw bestemming zult bereiken. Droom daarom zoveel als mogelijk over uw bestemming, maar vergeet niet daarbij uw voeten te bewegen.

Hans Oelen

Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(54 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Vooral wees dankbaar voor elk succes in de goede richting is duidelijk... Moet je leidinggevende er ook zo over denken...

Helemaal mee eens.

Vooral tot in detail weten wat je wilt, voorbereiden en uitvoeren heeft een belangrijk verschil voor mij gemaakt.

Wat ook veel helpt is blijven studeren, liefst elke dag.

Sinds ik de discipline van elke dat studeren heb opgepakt zijn mijn resultaten verdubbeld.

Hans bedankt voor deze bijdrage.

Vriendelijke groet,

Aswin Ganga

Dag Aswin,

Dank je wel voor je mooie reactie. Inderdaad, blijf studeren en daarmee investeren in jezelf en je kunde.
Waardevol advies.

Hans

Sjef Bastiaens |  http://www.bastrainingen.com

Uit een recent onderzoek dat wereldwijd is uitgevoerd op het gebied van sales, blijkt dat ongeveer 20% van de verkopers andere kwaliteiten en capaciteiten heeft dan de anderen. En deze groep is in het algemeen succesvoller dan de overige verkopers.

Men doet al jarenlang onderzoek naar de verbinding tussen commercieel succes en menselijke factoren. Je zult als verkoper dus ook op de juiste plek of branche moeten zitten die past bij jouw persoonlijke kwaliteiten en capaciteiten. Dan speelt geluk of pech nauwelijks een rol.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel