Onderscheidend vermogen
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Is het product of de dienst die u verkoopt werkelijk het allerbeste? De klant wil graag duidelijkheid hierover.
Of is het misschien een product of dienst dat veel wordt aangeboden op de markt en niet werkelijk onderscheidend is van uw concurrent? Of gaat het om een product of dienst dat past bij een specifieke behoefte en dus niet voor iedereen passend is?
► Het is een kunst dit goed te weten en hierin uw gesprekspartner duidelijkheid te verschaffen.
Toegevoegde waarde Wat is de werkelijke toegevoegde waarde van uw product of dienst, wat is echt onderscheidend ten opzichte van anderen? Het is een dooddoener aan te geven dat uw product/dienst 'gewoon' de beste is, of dat uw organisatie de grootste is op een specifiek gebied. Het gaat een klant erom dat wat u aanbiedt passend is en een oplossing biedt.
Het is dus van belang dat u weet waar uw organisatie zich bevindt op de markt, wie zijn uw concurrenten, hoe gaan die te werk, wat zijn de kosten, wat zijn andere mogelijkheden dan te werken met uw product of dienst, wat zijn de problemen waar uw klanten mee te maken kunnen krijgen, wat zijn de valkuilen voor deze organisaties etc. Indien u hier goed van op de hoogte bent kunt u gemakkelijker inventariseren waar de behoefte ligt van de klant en hier op inspelen.
Soms is dit lastig. Neem de werving- en selectie-branche. De USP's zijn van bijna alle bureaus hetzelfde. Zij hebben een groot netwerk, staan in nauw contact met de kandidaat, hebben een methode ontwikkeld waardoor zij goed in staat zijn een goede match te maken etc. Wat is dan hetgeen u onderscheidt van de ander? In een geval als dit ben u dit vaak zelf. Het is van belang dat u zich hiervan bewust bent en er ook naar handelt.
Belangrijk is altijd eerlijk te zijn over het product of dienst: waar past het, waar kunnen er eventueel problemen ontstaan, zijn deze op te lossen, lukt het u werkelijk om snel te handelen of kan dat soms wat langer duren. Indien u hier een reëel beeld schept is de kans op slagen en de klant tevredenheid fundamenteel hoger.
Niet passend? Het kan ook zijn dat u tijdens een gesprek merkt dat uw/product of dienst wellicht niet de meest passende is voor uw gesprekspartner. Durf op dat moment dit aan te geven en wijs uw gesprekspartner eventueel op een partij die wél bij ze zou kunnen passen. Eerlijkheid duurt het langst. Als u uw gesprekspartner aangeeft dat hij/zij beter contact kan opnemen met een andere partij, dan is het wel aardig dat zij aan die partij aangeven dat u ze heeft doorgestuurd. Dit kan er toe leiden dat uw concurrent dit op termijn ook naar ú toe doet. Daarnaast wekt u vertrouwen bij uw gesprekspartner en heeft deze een goed gevoel bij u en de organisatie waar u werkzaam voor bent.
Conclusie Eerlijk zijn in combinatie met kennis van de branche waarin u werkzaam bent loont eigenlijk altijd.
Marije Sluis The Sales Agency
Vladan Soldat
|
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
|
|