Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Voorbereiding

Waarin zijn jullie radicaal anders? (Rene Knecht)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe verslaat u de concurrent? (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
De concurrentie verslaan, in stijl (Peter Stinckens)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Onderscheidend vermogen (Vladan Soldat)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Geluk of pech in de verkoop (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Leren concurreren (Peter Stinckens)
Is het verkoopvak moeilijker geworden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Hoe u uw resultaten kunt verdubbelen (Peter Stinckens)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
Wij hebben oplossingen voor iedereen (Peter Stinckens)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Niet kiezen, is verliezen (Michel Hoetmer)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
De concurrent? Geef hem het nakijken! (Redactie Verkopersonline.nl)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Onderscheid u van uw concurrent (Richard van Houten)
Geen zaken zonder concurrentievoordeel (Ton Tognolli)
Verkoop VOODOO (Michel Hoetmer)
Het belang van research (Michel Hoetmer)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Hoe inventariseert u de behoeften van de prospect? (Richte Lommert)
Checklist positionering (Michel Hoetmer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Checklist afsluiten (Michel Hoetmer)
De juiste adressen zoeken en vinden (Michel Hoetmer)
Waarom uw concurrenten altijd beter zijn (Peter Stinckens)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Flashbacken naar grootse momenten (Harro Willemsen)
Presteren, presteren, presteren! (Peter Stinckens)
10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen (Redactie Verkopersonline.nl)
Het voorbereiden van je verkoop (Roeland Schweitzer)
De belangrijkste fase (Klantencontact)
Be Prepared (Klantencontact)
Terroristische aanslag (Verkoop Succes)

Zit uw klant in transformatie?

Besparingen of verhoogde effectiviteit alleen zijn onvoldoende redenen om te investeren in een oplossing. Klanten geven pas geld uit als ze een transformatie willen.

 Zit uw klant in transformatie?

Verkopen is een changemanagement-proces met twee voorwaarden:
1.    De klant moet eerst een beslissing nemen om te veranderen.
2.    De klant zal pas overwegen geld uit te geven, als er sprake is van een transformatie (uitzondering: vervangingsinvesteringen/-aankopen)
 
1. Beslissen om te veranderen
Bekijkt u eens deze voorbeelden:
  • Ik kan wel beslissen dat ik een auto wil met dat vermogen en die opties, dat comfortniveau, enzovoort, maar dan moet ik eerst beslist hebben om mijn oude auto weg te doen.
  • Ik kan wel beslissen om een huis te kopen, maar dan moet ik eerst beslist hebben om te gaan verhuizen.
  • Ik kan wel rondkijken voor een nieuwe baan, maar dan moet ik eerst beslist hebben om van baan te gaan veranderen.
  • Ik kan wel geïnteresseerd zijn in een nieuwe telecom-oplossing, maar dan moet ik eerst beslist hebben dat mijn huidige infrastructuur niet meer voldoet.
  • Ik ben bereid te veranderen van leverancier, maar dan moet ik eerst beslist hebben dat mijn huidige leverancier niet meer voldoet.

Als klanten de eerste verandering niet overwegen dan volgt er geen commitment: u zit met prospects die rondkijken, eens komen luisteren. De volgende stap wordt niet gezet. Ze haken vroeg of laat af.

Daarom zijn verkopers dus nodig

Als u bovenstaande begrijpt, dan gaat u andere vragen stellen. Uw houding verandert, u wordt meer een assertieve en adviserende verkoper. Een verkoper die verandering kan initiëren.
 
VRAGEN die u kan opnemen in uw accountplan:
Als klanten uw oplossing niet hebben: hoe lossen ze vandaag hun probleem op? Wat houdt ze in de status quo? Is de klant wel bewust van een probleem?

Wat denk u dat de klant tegenhoudt om voor een dergelijke oplossing te kiezen? Waarom zijn ze nog niet veranderingsbewust? Welke stappen hebben ze niet genomen?

Welke veranderingen zien ze niet? Welke veronderstellingen houden die klanten in de status quo?

Tip
Bereid voor uw volgend verkoopgesprek 1 à 3 aanloopvragen voor, waarin u bovenstaande vragen verwerkt. U zult in uw verkoopgesprek al een transformatie ervaren. Gewoon doen.

2. Geld wordt uitgegeven als er sprake is van transformatie

De tweede voorwaarde is dat u op een of andere manier een transformatie uitdrukt/communiceert.

Wat is een transformatie? Dit is een DISCONTINUÏTEIT.



U gaat van toestand A naar B maar er is geen lineair of kwantitatief verschil tussen beide toestanden: het is niet meer, minder of beter ==> het is anders.

Deze transformaties kunnen als positief of negatief (pijn) worden ervaren.
Pas als u communiceert in termen van transformatie zal de klant overwegen om geld uit te geven.

Voorbeelden uit de personal development industrie:
•    Ik wil ondernemer worden (een leger coaches staat klaar om u hierbij te helpen).
•    Ik wil afvallen (een leger voedingsdeskundigen staat klaar om u hierbij te helpen).
•    Ik wil een partner, leren daten.
•    Ik wil leren een boek te schrijven.
•    Ik wil een marathon kunnen lopen.

Deze trajecten zijn gelinkt aan persoonlijke transformatiemomenten. Daarom wordt er veel geld mee verdiend. Mensen geven geld uit om anders te worden, niet om te verbeteren. Voorbeelden van persoonlijke transformatiemomenten zijn huwelijken én scheidingen (transformaties die gepaard gaan met uitgaven/investeringen en veel emoties…), afstuderen, geboorte en sterven, ontslag en nieuw werk vinden.

Tip
Als u personal development of ontwikkelingstrajecten verkoopt: vraag naar de overgangen in het leven van iemand: Hoe is het gekomen dat…? Hoe hebt u die overgang ervaren? Wat was de reden dat u toen die stap hebt gezet?
Als antwoord krijgt u steeds een 'proces'. Daar kunnen we als verkoper iets mee. Daar kunt u op doorvragen. In de antwoorden krijgt u meer zicht op transformatie-momenten.

Business-to-Business
Transformaties in een B-to-B context zijn vaak gelinkt aan groeien, aan overleven, maar ook transformaties in de maatschappij hebben directe impact op organisaties: thuiswerken, daling van het aantal managementfuncties, vergrijzing, de nieuwe millenniumgeneratie… Zulke maatschappelijke transformaties hebben impact op investeringsbeslissingen. Transformaties kunnen ook bewust op gang worden gebracht, bijvoorbeeld door aanwerving van nieuwe personeel, een nieuwe CEO, enzovoort.

Organisaties zijn doorgaans niet zelf in staat om veranderingen te initiëren. Ze streven naar een evenwicht/stabiliteit. De markt of maatschappij of nieuw personeel zullen dan als externe factoren zorgen voor de aanzet tot verandering.

Voorbeelden in B-to-B

Voorbeeld 1
Organisaties investeren niet in een Cloudplatform omwille van de techniek en mogelijke besparingen. Dit soort aankoopbeslissingen wordt doorgaans pas genomen als ze zelf met veranderingen of transformaties worden geconfronteerd. Bijvoorbeeld met thuiswerken of 'het nieuwe werken' (maatschappelijke verandering) of een overname waarbij IT platformen of applicaties van de nieuwe dochterbedrijven geïntegreerd moeten worden met die van het moederbedrijf. Dat zijn de echte redenen waarvoor een Cloudplatform- oplossing nodig is.

Deze transformaties kunnen de echte redenen vormen waarom men investeert, niet de besparing of een ROI op zich. Deze meetbare aankoopcriteria komen pas achteraf: als men al beslist heeft om te veranderen.

Bij dit soort beslissingen is er veel overleg nodig: soms zelfs met de vakbonden, bijvoorbeeld omdat thuiswerken een nieuwe arbeidsorganisatie tot gevolg heeft.
Dit zijn allemaal signalen dat het gaat om transformaties. Er beweegt iets bij de klant.
Vragen: Hoe is het gekomen dat deze organisaties thuiswerken zijn gaan overwegen? Hoe is het gekomen dat deze organisaties op overnamepad zijn gegaan?

Voorbeeld 2

Ik ben een technicus en moet vanaf morgen naar klanten gaan om oplossingen voor te stellen. Ik heb geen ervaring met verkoop.
Vragen: Hoe is het gekomen dat deze technicus plots moet gaan verkopen? Is er een evolutie (transformatie) geweest in het productaanbod?
Als u zicht krijgt op de antwoorden dan kunt u dit gebruiken in uw marketing- en verkoopstrategie.
Als u praat/vraagt in termen van 'transformaties' gaat u andere gesprekken voeren:
U krijgt gehoor.
Men luistert i.p.v. te discussiëren.
Men onderzoekt i.p.v. te evalueren


Met een transformatie in de buurt raakt de klant in 'decision mode' en dat is wat u nodig heeft.
Lees in dit verband ook mijn Verkopersonline.nl artikel over 'Verkopen van Innovaties' en luister eens naar dit audiofragment met kleine toelichting over Veranderingsblindheid (1 min, 37 sec).





Succes, René

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,9
(34 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel