Reacties
Beste Ton,
Goed artikel. Herkenbaar om onderscheid op basis van prijs/kwaliteit als eerste te noemen. Kan geen kwaad nog eens alles op een rijtje te zetten.
Dank, Bernard Bierens
Salesmanager GraphicMail
De spijker op zijn kop.Het achterhalen van de gegevens van de concurent is helemaal niet zo moeilijk, als je maar relaties hebt die je daarmee helpen. Een sterk concurentievoordeel is over het algemeen beter als een lage of scherpe prijs.
Succes
Rob Wijdeveld
Sales Manager VDH
Beste Ton, prima artikel!
als je je concurrentie voordeel wil benutten is het zaak te achterhalen wat de behoefte cq pijn van de klant is. Welke oplossing heb je voor hem/haar gevonden. Je kunt wel roepen wat je usp is/zijn. Je moet wel weten waar het probleem zit. Wt zoekt je klant. Mocht je geen verschillen weten, zeg gerust dat ze jou als persoon erbij krijgen. Dat is altijd uniek. Dat is ook vaak de reden waarom er een zakelijke relatie ontstaat.
Marcel Breukink
Verkoper MultiCopy Haarlem
Vinod
Beste mensen,
Heb je een a4tje met voorbeelden, hoe een bedrijf zich kan onderscheiden van de concurrent.Waarop zal er gelet worden bij een productiebedrijf, retailhandel, diensten sector enz.
Beste lezers van dit artikel,
Allereerst wil ik jullie bedanken voor de reacties op mijn artikel. Ik weet dit zeer te waarderen.
Vinod, ik wil je best een paar handreikingen geven, echter kan ik dit niet online doen vanwege de concurrentiegevoeligheid. Via mijn site kun je een bericht plaatsen en zal ik contact met je opnemen.
M.vr.gr.
Ton Tognolli
Mark
Hallo,
Ansich is het niet erg om service & kwaliteit te noemen, wél als men het ook zo zegt, dan behoort tot de "holle frasen" .
Deze woorden moeten elk een goed verhaal hebben, uiteraard wel de klant goed peilen of die daar op zit te wachten.... (voor jezelf en voor de ander).
Vriendelijke groet, Mark
Beste Ton,
Erg leuk dat je dit item neemt om over te schrijven. In een optimale situatie kun je als organisatie je voordeel richting de klant zo groot maken dat je eenvoudigweg geen concurrenten meer hebt! Hierbij heb ik echter een aantal vragen:
- Waar dient het voordeel zich te bevinden en op welke wijze betaald dit voordeel zich uit?
- Wegen de baten voor het verkrijgen van het voordeel op tegen de kosten?
- Hoe langdurig kun je het voordeel behouden, teneinde de relatie tussen jou en de klant optimaal te maken?
En mijn laatste vraag: Laat menig verkoper zich niet verleiden tot het behalen van het voordeel bij zijn contactpersoon en heeft hij te weinig de structurele voordelen van de organisatie in de gaten (accountplan!!!!)
Merk hierbij op dat ik het niet heb over concurrentieel voordeel, dit impliceert dat je de adem van concurrenten in je nek voelt.... Dien je dan toch niet je focus te veranderen naar een unieke propositie die volledig aansluit bij je doelgroep en jou een hoge conversie oplevert (tegen de juiste kosten/baten verhouding natuurlijk ;)
Groet,
Steyn Elshout
Beste Steyn,
Dankjewel voor de reactie op mijn artikel. Wanneer je je focus veranderd, dan is het geen focus meer. Ik ontmoet tal van bedrijven die denken dat ze god weet wat allemaal erbij moeten doen om in business te kunnen blijven omdat ze niet durven hun focus te behouden. Het merendeel van deze bedrijven haalt de eindstreep niet. Tuurlijk zijn bedrijven en diensten aan verandering onderhevig, maar ze moeten blijven focussen. Ik ben zelf een grote voorstander van een focusstrategie en als je je concurrentievoordeel op een goede manier in zet, kun je zelfs in een moeilijke tijd als deze blijven groeien.
Je hoef maar een beetje beter te zijn dan je concurrent en dat hoef je niet eens te zijn op ieder gebied. als het maar op een gebied is waar de klant de meeste waarde aan hecht. Hoe kom je daar achter? Door je aan je beste klanten te vragen. Immers hebben zij gekozen voor jou en je bedrijf. Dus zij weten waarom. Concurrentievoordeel kost geen geld, het is gewoon dat gene verbeteren waar je nu al op scoort bij je beste klanten.
Ik kan uren hierover vertellen en tal van voorbeelden aandragen, maar ook mijn concurrent leest dit forum. Die wil je liever niet slimmer maken dan dat ze al zijn.
Een laatste tip. Zet op papier wat jij het belangrijkste vind en leg het voor aan je top 10 klanten. Laat hun, hun mening geven en verwerk deze in je dagelijks proces. Op die manier haal je maximaal rendement uit je concurrentievoordeel. Schreeuw je concurrentievoordeel van de daken, zet hem op je site en laat zien waarvoor je staat. Iemand die jouw statements overneemt, kan alleen maar zeggen: "Me too". Niemand zal die concurrent nog serieus nemen.
Succes...
Groeten
Ton
Hi Ton,
Mee eens, toch wil ik hierbij wel aangeven dat een wijziging van focus niet het verlaten van een focus betekent. Af en toe is het goed voor een organisatie om naar zichzelf te kijken (inside out en outside in) en er achter te komen dat de klant- of productgroep niet meer helemaal aansluit bij de doelstellingen. Dan is een herziene focus (lees: het beter aansluiten bij de huidige marktomstandigheden) juist zeer prettig. Alles om ons heen veranderd, we moeten soms zelf ook mee veranderen (anders reden we nog steeds in koetsen ;)). Ps, mijn laatste artikel op www.steynelshout.nl gaat hierover..
Inderdaad, vraag aan je beste klanten wat ze van je vinden. Bereid dit goed voor, anders krijg je sociaal correcte antwoorden, waar je niets aan hebt. Dan kun je je concurrentievoordeel juist hierop afstemmen (en er de juiste klanten bij vinden!)
Groet,
Steyn Elshout
Beste Ton,
Interessant artikel. Er zit alleen een cruciale tegenspraak in je betoog. Uit een aantal antwoorden blijkt je opvallende angst voor je eigen concurrentie. Je zegt immers dat je er hier niet op in kunt gaan, omdat de concurrentie meekijkt.
Anderszins adviseer je je lezers om het concurrentievoordeel van de daken te schreeuwen en op zoveel mogelijk plaatsen op hun website naar voren te laten komen.
Ben je je er bewust van dat je daarmee het idee opwekt dat je zelf angstig bent en er zelf niet in slaagt serieus concurrentievoordeel te realiseren?
Don't sorry, het is goedbedoelde kritiek!
En...
Don't sorry moet don't wordt zijn...
Ik zit op een iPad te typen en dat is niet altijd gemakkelijk ...
Ton Tognolli
Beste Erwin,
Dank voor je reactie op mijn artikel. Graag wil ik op jouw reactie reageren. Er zit een essentieel verschil tussen "concurrentievoordeel" en "concurrentie gevoelige informatie".
Bijvoorbeeld: Minder dan 5% project overschrijding is een duidelijk concurrentievoordeel. Dat moet je communiceren! Liefst op zoveel mogelijk plekken.
Echter de wijze waarop dit gerealiseerd wordt c.q. de toegepaste methodiek om dit voor elkaar te krijgen is natuurlijk concurrentie gevoelige informatie.
Ik doe regelmatig een concurrentie onderzoek, waarbij ik
mijn concurrenten op diverse criteria tegen het licht houd. De voordelen communiceer ik, de methodieken die ik toepas uiteraard niet. Uiteraard wil ik die kennis best delen met andere verkopers, echter niet met de verkopers van mijn concurrenten :-)
Mocht je verdere vragen en/of opmerkingen hebben, verneem ik die uiteraard graag.
Met vriendelijke groet
Ton Tognolli
Karim Mulder
Heerlijk artikeltje weer gelezen. Dat is even boffen. Ik doe af en toe concurrentie onderzoek en zo specifiek heb ik het nog niet aangetroffen. Bedankt voor dit artikel
Mvg, Karim Mulder
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|