Reacties
Floris
Interessant artikel!
CRM een lust of een last? Wat mij betreft een lust en een must! Naast klant beheer en klant behoud stelt een goed vormgegeven CRM de gebruiker in staat om zichzelf en de dagelijkse werkzaamheden tot in de puntjes te managen. Gevolg.. Overzicht, inzicht en de juiste focus wat een directe bijdrage is aan je succes. Echter, voor elk systeem geld, als je het niet juist gebruikt en er niet genoeg instopt gaat het nooit voor je werken. Ik zeg,.. Doen!
Goed verwoord en duidelijk.
Ik heb aan de wieg mogen staan van meerdere CRM-implementaties en heb ervaren dat het vaak misgaat door het "big brother is watching" syndroom, dat gevoed wordt door management dat niet goed doordrongen is van de functie die zij hebben. I.p.v. te coachen en kader te scheppen, misbruiken zij niet zelden de CRM-software als een controlemiddel om de gangen van hun salesreps na te gaan.
Wanneer CRM dus op een dergelijke eenzijdige wijze wordt ingericht, zal het nooit functioneren. Immers welke reden heeft de salesrep om het systeem te vullen en te voeden? Daar nu ligt de oplossing. Richt het CRM zodanig in, dat de salesrep iets terugkrijgt. Je kan denken aan actuele klanteninfo, omzet, winstbijdrage, afzet maar ook actuele info over de concurrentie.
CRM oplossingen die zowel de salesreps als hun managers dienen en hun prestatie (het goed vullen van CRM) belonen, maken de grootste klant succesvol te zijn.
Prima artikel. Herkenbaar. Wij voeren vele CRM-implementaties uit en juist het goed invullen van het organisatorische aspect is key voor succes. Natuurlijk helpt het wel als de CRM-software in ieder goed integreert met bestaande systemen, intuïtief is qua gebruik en eenvoudig is aan te passen aan (wijzigende) processen. M.a.w. maak het gebruik zo toegankelijk mogelijk.
Anne Bosma
CRM een lust of een last? Bezoekverslagen en klantinformatie invoeren kost tijd, daar waar vertegenwoordigers vaak liever bij de klant zitten. Maar door actuele informatie aan te bieden die gebruikt kan worden in de dagelijkse werkzaamheden en planning kan geen enkele goede vertegenwoordiger meer zonder. Iedereen die klantcontact heeft, zoals de vertegenwoordiger, de binnendienstmedewerker, marketeer en servicemedewerker weet wat er speelt bij de klant en kan hier op inspelen.
Sander de Kool
CRM is voor mij echt een must. Nu werken wij dan ook met een zeer gevanaceerd systeem, waarbij we ook nog eens altijd on-line zijn en dus vanaf elke locatie in ons systeem kunnen werken, waardoor het ook lust is.
Groot voordeel is ook, dat alles wat ingevoerd wordt, direct voor iedereen binnen de organisatie zichtbaar is. Collega's weten dan ook waar ze aan toe zijn.
Helemaal eens met het artikel. Binnen onze organisatie werken wij hard aan de implementatie van een nieuwe CRM. Het kost veel tijd en energie maar is de output fantastisch en alle inzet zeker waard!
Wellicht is het handig om te vermelden dat CRM staat voor Customer relationship management. Aangezien het artikel bedoeld is voor niet-gebruikers, zullen er ongetwijfeld mensen bij zijn die dit niet weten en zich verbijsterd afvragen waar het artikel over gaat.
helder en duidelijk geschreven
aleen iemand die de materie goed begrijot en beheerst is in staat om op een dergelijke tone of voice te communiceren over een complex onderwerp.
waardevolle aanvulling op bestaande vakliteratuur
Zeer goed artikel!
Sterk artikel, CRM is inderdaad een team uitdaging!
Daarom kan het overigens een goed idee zijn om binnen de teams een 'supergebruiker' aan te stellen, die de vinger op de pols houdt bij de medewerkers.
Prima artikel, het lijkt mij zeker een must en om toekomstbestendig te kunnen werken moet dit ook via de cloud bereikbaar zijn voor alle medewerkers. Hoe vaak gebeurt het niet dat er langs elkaar heen wordt gewerkt, terwijl men niet eens van de mogelijkheden en ingangen gebruikt maakt die collega's (!) voorhanden hebben. Overzicht en inzicht gaan op deze manier gepaard met effectief werken.
Wij hebben al veel CRM implementatie gedaan en ook vind het een waardevolle artikel. CRM moet in de eerste plaats een tool zijn voor verkoop. Dat staat bij ons voorop. Dat daarnaast het management voordelen heeft omdat informatie over het sales processen beter inzichtelijk zijn, is mooi meegenomen.
CRM is voor veel organisatie strategisch. Maar waarom worden gebruikers dan niet beloond als ze het intensief gebruiken en dus waarden toevoegen aan de organisatie? Zurmo CRM heeft gamification elementen waardoor gebruikers worden gestimuleerd de CRM oplossing te gebruiken. Lees meer over gamification op onze website.
Het is zo ongelofelijk belangrijk dat organisaties zich realiseren dat met de aanschaf en gebruik van software men hooguit op de helft is van een effectieve implementatie. Visie, management, integraliteit en draagvlak verdienen voorbereiding en aandacht, want zonder dat is de inzet van software waardeloos.
Helder uiteengezet, goed artikel!
Dank voor de nuttige informatie.
Dank voor de nuttige informatie
Heel interessant artikel! Dankjewel voor het delen!
Wat een fijn artikel!
Dankje voor het delen van dit artikel!
Een goede aanbieder van CRM is, denk ik, pas écht goed wanneer als deze de implementatie ook op de juiste manier verzorgt. Hoef vaak zie je dat een CRM systeem zo maar over de schutting wordt gegooid, zonder dat er überhaupt begeleiding bij zit in de opstartfase. Dat is volgens mij desastreus. Want wanneer je vertegenwoordigers het systeem in de eerste fase niet begrijpen en niet goed gebruiken, gaan ze dat een maand later niet alsnog doen als ze dit wordt opgedragen. Die eerste fase is daarom ontzettend belangrijk. Bedrijven zijn dus gebaat bij een goede ipmlementatie.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|