Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Voorbereiding

Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Waarin zijn jullie radicaal anders? (Rene Knecht)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe verslaat u de concurrent? (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
De concurrentie verslaan, in stijl (Peter Stinckens)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Onderscheidend vermogen (Vladan Soldat)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Geluk of pech in de verkoop (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Leren concurreren (Peter Stinckens)
Is het verkoopvak moeilijker geworden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Hoe u uw resultaten kunt verdubbelen (Peter Stinckens)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
Wij hebben oplossingen voor iedereen (Peter Stinckens)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Niet kiezen, is verliezen (Michel Hoetmer)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
De concurrent? Geef hem het nakijken! (Redactie Verkopersonline.nl)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Onderscheid u van uw concurrent (Richard van Houten)
Geen zaken zonder concurrentievoordeel (Ton Tognolli)
Verkoop VOODOO (Michel Hoetmer)
Het belang van research (Michel Hoetmer)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Hoe inventariseert u de behoeften van de prospect? (Richte Lommert)
Checklist positionering (Michel Hoetmer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Checklist afsluiten (Michel Hoetmer)
De juiste adressen zoeken en vinden (Michel Hoetmer)
Waarom uw concurrenten altijd beter zijn (Peter Stinckens)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Flashbacken naar grootse momenten (Harro Willemsen)
Presteren, presteren, presteren! (Peter Stinckens)
10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen (Redactie Verkopersonline.nl)
Het voorbereiden van je verkoop (Roeland Schweitzer)
De belangrijkste fase (Klantencontact)
Be Prepared (Klantencontact)
Terroristische aanslag (Verkoop Succes)

De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten

Discipline opbrengen voor wat dan ook is niet makkelijk. Dat geldt zeker voor zaken als acquisitie of contact onderhouden in sales. Tenzij, je er anders naar gaat kijken. Doe je voordeel met deze tips.

De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten
Eerlijk is eerlijk; zelf heb ik altijd moeite gehad met discipline. Ik wilde wel gedisciplineerd zijn en nam het me regelmatig voor. Maar lopende zaken, offertes, vergaderingen, afspraken met grote accounts, mijn email (!) … Het kwam het er niet van. 

Tot ik een boek las over discipline van Marli Huijer, bijzonder hoogleraar aan de Erasmus Universiteit. Toen werd mij duidelijk dat discipline niet zozeer de must is om bepaalde dingen te doen, maar simpelweg het invoeren van een gewoonte: op vaste en logische momenten de dag starten met bepaalde taken.

Omdenken: discipline niet als must maar als gewoonte
Eigenlijk niets nieuws en ik deed dat al lang. Zo hadden we op maandag managementvergadering en daarna salesmeeting. Elke eerste woensdagavond van de maand heb ik een bijeenkomst met ondernemers. En op maandag- en donderdagavond ga ik hardlopen.
Ik hoef daar niet over na te denken. Het staat in mijn agenda. Ik plan er omheen.
Het zijn een gewoontes.

Ook in sales…
Maar voor sales was dat anders. Tijd besteden aan acquisitie, bestaande relaties en contact houden met klanten…. Allemaal superbelangrijk, maar het kwam er vaak niet van.  Druk druk druk.
En… dom dom dom.

Na het lezen van het boek ben ik gestopt met discipline en heb de volgende drie gewoontes ingevoerd.

Gewoonte 1
Ik begin meestal rond 08.15 op kantoor. Ik opende altijd eerst mijn email. NOOIT MEER DOEN!  Wat een ramp. Er komen direct allerlei acties en afleiding op je af.
Nu open ik mijn email pas na 10.00. Tot die tijd doe ik aan … acquisitie!.

Gewoonte 2
Elke 2e en 4e dinsdagochtend van de maand blok ik mijn agenda voor inactieve klanten. Ik bel ze over nieuwe ontwikkelingen, kijk welke klanten meer omzet kunnen doen en ik maak afspraken om zaken te bespreken. Uiteraard komen hier regelmatig vervolgacties uit. Die voer ik uit op andere dagen. Deze 2 ochtenden blok ik puur om contact actief te houden.

Gewoonte 3
Eens in de 6 weken blok ik een donderdagochtend om mijn netwerk persoonlijk een email te sturen.  Ik deel een ervaring (‘dit is wellicht interessant voor je …’), breng een stuk kennis in of deel de aanpak van een klant die erg succesvol was.
Het onderwerp is in hoofdlijnen voor alle relaties hetzelfde, maar het begin van de mail is persoonlijk. Zo doe ik bijna 200 emails in een ochtend.

Ik daag je uit voor de komende maand!
Natuurlijk vind jij succes ook belangrijk. En je weet dat er zaken zijn die je succesvol kunnen maken, maar waar je eigenlijk niet voldoende aan toekomt. Als dat zo is, daag ik je uit. Voor slechts 30 dagen. Schrijf je prioriteiten op, overdenk hoeveel tijd je eraan wilt besteden en plan ze nu nog in je agenda. Direct aan het begin van de dag.

Dan maak je van discipline een gewoonte…

Succes!

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(11 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel