Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Voorbereiding

Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Waarin zijn jullie radicaal anders? (Rene Knecht)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe verslaat u de concurrent? (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
De concurrentie verslaan, in stijl (Peter Stinckens)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Onderscheidend vermogen (Vladan Soldat)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Geluk of pech in de verkoop (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Leren concurreren (Peter Stinckens)
Is het verkoopvak moeilijker geworden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Hoe u uw resultaten kunt verdubbelen (Peter Stinckens)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
Wij hebben oplossingen voor iedereen (Peter Stinckens)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Niet kiezen, is verliezen (Michel Hoetmer)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
De concurrent? Geef hem het nakijken! (Redactie Verkopersonline.nl)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Onderscheid u van uw concurrent (Richard van Houten)
Geen zaken zonder concurrentievoordeel (Ton Tognolli)
Verkoop VOODOO (Michel Hoetmer)
Het belang van research (Michel Hoetmer)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Hoe inventariseert u de behoeften van de prospect? (Richte Lommert)
Checklist positionering (Michel Hoetmer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Checklist afsluiten (Michel Hoetmer)
De juiste adressen zoeken en vinden (Michel Hoetmer)
Waarom uw concurrenten altijd beter zijn (Peter Stinckens)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Flashbacken naar grootse momenten (Harro Willemsen)
Presteren, presteren, presteren! (Peter Stinckens)
10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen (Redactie Verkopersonline.nl)
Het voorbereiden van je verkoop (Roeland Schweitzer)
De belangrijkste fase (Klantencontact)
Be Prepared (Klantencontact)
Terroristische aanslag (Verkoop Succes)

Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties

Presenteren zonder beamer? Jazeker! Twaalf tips vertellen u waarom de aloude flip-over u beter van dienst kan zijn.

Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties

In dit high-tech tijdperk lijkt het wel alsof het onmogelijk is om te presenteren zonder een computer en een beamer. Toch blijft de vrijstaande flip-over – en in zekere mate ook het whiteboard – het meest flexibele hulpmiddel voor presentaties aan groepen tot zo'n 50 deelnemers. Ideaal dan ook voor uw spontaan-ogende verkooppresentaties, en zeker wanneer u informeel op het kantoor van een relatie bent.

Flip-over tips

  • Al heeft u de hoofdlijnen van uw presentatie in de computer, gebruik juist de flip-over om 'spontaan' in te haken op punten die kennelijk actueel zijn voor uw luisteraars.
  • Maak het hun presentatie in plaats van de uwe door aan het begin te vragen welke punten zij belangrijk vinden bij het onderwerp. Sta bij de flip-over, schrijf in kernwoorden de punten op die aan de orde komen en gebruik deze lijst – die u ergens opplakt – als leidraad voor uw presentatie. Vul ze eventueel aan met speciale punten uit uw expertise of pas de antwoorden diplomatiek aan.
  • Als u rechts schrijft(*), plaats de flip-over dan aan de linkerkant van de plek van waaruit u presenteert (vanuit uw standpunt). De computer en beamer staan dan rechts en ook rechts van het middelpunt teneinde meer 'werkruimte' te scheppen. Door u te verplaatsen tussen flip-over en computer ontstaat een functionele dynamiek – ideaal voor sprekers die neigen te ijsberen of die juist op één plek blijven staan. Pas wel op dat u uit het licht van de beamer blijft.
  • Sta rechts van en haaks op de flip-over, uw linkervoet achter de poot, uw rechtervoet ervoor. Schrijf vanuit de schouder in plaats van de pols. Gebruik de rechter pink om steun te geven op het papier. Schrijf in blokletters en van u af.
  • Houd de flip-over vast met de linkerhand (het is dan letterlijk een houvast!) en praat met oogcontact, schrijf in stilte. U draait zich steeds in de richting van de luisteraars om optimaal contact met hen te houden.
  • Stiften: gebruik papierstiften (geen whiteboardstiften), zwart of blauw (op afstand is er geen verschil te merken). Gebruik (matig) rood om te benadrukken en te onderstrepen. Groen is voor velen moeilijk leesbaar, dus gebruik het met mate. Leg de stift neer nadat u ermee heeft geschreven. Neem altijd uw eigen stiften mee: twee sets – voor papier en whiteboard.
  • Vraag van tevoren aan de secretaresse of aan uw relatie zelf of een flip-over beschikbaar is voor uw bezoek. Het liefst een vrijstaande: het overslaan van het papier is makkelijker en u kunt hem zo nodig verplaatsen in de ruimte om uw presentatiepositie te optimaliseren.
  • Net als met het uitdoen van een colbert (volg de non-verbale signalen van uw gesprekspartner): vraag nooit met woorden om toestemming voor het gebruiken van de flip-over. Al pratend, pak uw stiften, sta op en begin te schrijven.
    Tip: leg uw stiften al klaar bij de flip-over voordat u gaat zitten en in gesprek gaat – uw lichaamstaal is meer dan duidelijk!
  • Kom met enige regelmaat terug op het losse vel met punten. Streep punten door of kruis ze aan. Zo verhoogt u ook uw functionele dynamiek.
  • Pak altijd een extra vel mee wanneer u het papier overslaat. Dat is steviger en het voorkomt doorslaan. Pak met de linkerhand twee vellen onderaan het blok, vouw ze om door uw hand naar links te draaien, en breng het papier langzaam naar de bovenkant van de flip-over. Houd uw hand steeds parallel met de flip-over (dus niet de lucht in gaan!), en dan gaat het overslaan soepel en met minder geritsel. Oefen hiermee!
  • Overweeg om een rolletje schilderstape mee te nemen. U bereidt twee korte stukken tape voor (plak ze losjes ergens achterop de flip-over) en als u een vel wilt afscheuren en opplakken aan de muur (zoek van tevoren een geschikte plaats) is dat 'een makkie'.
  • Voor het verlaten van de zaal ruimt u al uw gebruikte flip-overvellen op.

Met al deze tips presenteert u professioneel, zelfverzekerd en vooral persoonlijk!

Conclusie

Als u op deze manier uw presentatie brengt, wekt u de indruk dat deze presentatie ter plekke ontstaat en dat deze alleen is bedoeld voor deze luisteraars. Geen presentatie dus, uit de rijke doos van de presentator, maar een spontane, nieuwe presentatie van deze presentator voor dit selecte gezelschap.

Blijkt later dat u de computer en de beamer ongebruikt gelaten heeft? Gefeliciteerd: u kunt het!

(*) De overige tips zijn ook beschreven voor rechtsschrijvenden. Linksschrijvenden plaatsen de flip-over rechts van hen en hebben het voordeel dat ze naar zich toe schrijven.

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren, Voorbereiding
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,3
(18 stemmen)
Reacties

Leuk en herkenbaar altijd je eigen stiften meenemen! Zelfs in de beste/duurste conferentieoorden blijken altijd wel stiften bijna opgebruikt te zijn, of dan heb je die rode stift nodig die nergens te vinden is ...

Al een paar jaar zat ik met mezelf in tweestrijd of ik mijn voorbereidingen niet digitaal met beamer zou m gaan gebruiken. Ik heb het 1 x gedaan voor een testtraining op vraag van de opdrachtgever omdat de groepen groter werden.
==> De conclusie was: gebruik terug papier ;-)
De spontaniteit en interactie met de groep kwamen terug. Het ging om het leereffect: verandering ontstaat in de interactie.

Niet dat het met beamer niet mogelijk zou zijn, maar het was niet voor mij. De deelnemers vinden het doorgaans ook heerlijk om niet naar een Powerpoint te moeten kijken waar ze tegenwoordig mee plat gebombardeerd worden.

Dus ja : papier , stiften , flip-overs hebben zeker hun nut in verkoopprocessen, trainingen en presentaties.

Wat fijn, René, dat je de waarde van mijn artikel uit eigen ervaring bevestigt!
Wat als extra opvallend is, is eenvoudigweg het feit dat de flip-over zo'n verademing is als afwisseling van alle PowerPoint-geweld.
Maar... het vergt enige techniek...
René, ga zo door!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel