Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Voorbereiding

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Waarin zijn jullie radicaal anders? (Rene Knecht)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe verslaat u de concurrent? (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
De concurrentie verslaan, in stijl (Peter Stinckens)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Onderscheidend vermogen (Vladan Soldat)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Geluk of pech in de verkoop (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Leren concurreren (Peter Stinckens)
Is het verkoopvak moeilijker geworden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Hoe u uw resultaten kunt verdubbelen (Peter Stinckens)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
Wij hebben oplossingen voor iedereen (Peter Stinckens)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Niet kiezen, is verliezen (Michel Hoetmer)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
De concurrent? Geef hem het nakijken! (Redactie Verkopersonline.nl)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Onderscheid u van uw concurrent (Richard van Houten)
Geen zaken zonder concurrentievoordeel (Ton Tognolli)
Verkoop VOODOO (Michel Hoetmer)
Het belang van research (Michel Hoetmer)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Hoe inventariseert u de behoeften van de prospect? (Richte Lommert)
Checklist positionering (Michel Hoetmer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Checklist afsluiten (Michel Hoetmer)
De juiste adressen zoeken en vinden (Michel Hoetmer)
Waarom uw concurrenten altijd beter zijn (Peter Stinckens)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Flashbacken naar grootse momenten (Harro Willemsen)
Presteren, presteren, presteren! (Peter Stinckens)
10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen (Redactie Verkopersonline.nl)
Het voorbereiden van je verkoop (Roeland Schweitzer)
De belangrijkste fase (Klantencontact)
Be Prepared (Klantencontact)
Terroristische aanslag (Verkoop Succes)

Onderhandeling, kunst en kunde

Over dit onderwerp bestaat een eindeloze reeks boeken en cursussen, en de inzichten in de psychologie van onderhandelen groeien almaar. Maar hoe zit het met de fase vóór de onderhandeling zelf?

Onderhandeling, kunst en kunde

Kennis: de zaak

Allereerst moet u heel duidelijk voor ogen hebben wat uw doelen zijn, tastbaar en omschreven. Maar ook praktisch en realistisch.
 Daarna is het zaak dat u een plan heeft om deze doelen te benaderen en te bereiken. 
Daarbij is het in uw voordeel om uw prioriteiten te ordenen en deze zo nodig af te stemmen met bijvoorbeeld uw salesmanager. Vooral als het een complexe orde is, kan deze afstemming van cruciaal belang zijn – ook bij het uitstippelen van de juiste strategie.

Kennis: u!

Het is vooral van belang om open en eerlijk te zijn over uw houding – wat ook uw meningen en oordelen over de andere partij inhoudt. 
Daarbij is het in uw voordeel om stil te staan bij wat u persoonlijk wenst te bereiken met deze bespreking, deze mogelijke deal. Gaat het alléén om omzet, of zit er meer achter? Status? Publiciteit? Hogere bonus?
 Een derde en subtieler aspect is uw intentie bij de onderhandeling. Dit houdt bijvoorbeeld uw inzet in, de mate van uw commitment, zelfs uw passie voor de zaak.

Kennis: de ander

Wilt u het nodige succes boeken, is het cruciaal om meer te weten over de gesprekspartner. Wat zijn hun doelen en hun intenties? Hun uitgangspunten en criteria?
 Verder is het zaak om keihard duidelijk te zijn over enige voordelen die ze misschien hebben. Welke zijn deze?
 Wie zien ze als hun medestander of bondgenoot en wat zijn hún krachten?

Kennis: uw strategie

Bepaal zo snel mogelijk wat uw mogelijkheden zijn, zoals de voorwaarden van uw bedrijf en de ruimte die u daarin heeft. Definieer de grenzen van uw macht: wat wel, wat niet binnen de spelregels van uw bedrijf valt.
 Wees alert wat betreft uw assertiviteit – oefen zo nodig met 'nee' zeggen, stellig, zonder emotie.
Tot slot, eventueel samen met collega's, visualiseer uw succes. Walt Disney zei ooit: "Als je het kunt dromen, kun je het verwezenlijken." Zo ook is het in uw voordeel om dagelijks, in het voortraject, te leven alsof u een succesvolle, wederzijds vruchtbare onderhandeling achter de rug heeft.

Doelen van een integere onderhandeling

Uiteindelijk dragen de vele voorafgaande specifieke kenmerken bij aan uw keuze voor succes op de korte of de lange termijn. Handelen vanuit integriteit betekent:

  • 
U mikt op een werkwijze waar 'fair play' en 'win-win' duidelijk aanwezig zijn. U geeft aandacht aan de belangen van beide partijen en aan opties die beide partijen aanspreken en die blinken uit door de eerlijkheid en rechtvaardigheid. Zo maximaliseert u de kans op een sterke, wederzijds positieve afspraak.
  • 
U bent efficiënt. U bespaart tijd (en energie) door te weigeren spelletjes te spelen, zoals te doen alsof u ruggespraak moet houden of door andere loze trucs te gebruiken. 

  • U houdt altijd het onderhouden en verbeteren van de relatie in het vizier. In werkelijkheid mag u verwachten dat integer onderhandelen de relatie alleen maar verbetert. Dit resulteert mede door hoe u de mens van het 'probleem' onderscheidt. U toont empathie voor de behoeften en zorgen van de andere partij en uw uitgangspunt is dat u wilt dat beide partijen tevreden worden gesteld.

Tot slot ...

Onderhandelen maakt deel uit van het dagelijks (zakelijk) leven. Verscherp uw vaardigheden en trek daardoor steeds meer succes naar u toe.

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,0
(9 stemmen)
Reacties

Andre van der graaf

Ik heb het artikel 2x gelezen en nog snap ik er niks van

Bert Pennock |  http://Ronald-morien.nl

Uitstekend artikel, wil hem gebruiken,

Dank je, Bert - ik waardeer de moeite die je neemt om je reactie te plaatsen. En ik ben uiteraard blij dat je het artikel in je voordeel kunt gebruiken.
Daar doen wij het uiteraard voor!

Ik heb de link gevolgd, maar het heeft echt de 'www' nodig.
Wat bijzonder dat jij in die branche zit!

Als je zoekt onder mijn naam in het archief van Verkopersonline.nl vind je zeker nog meer voor jou nuttige artikelen ...

Petra van der Hulst |  http://www.metoscope.com

Dit artikel sluit aan bij mijn visie dat integriteit en ethiek in het zakendoen een grote bijdrage kunnen leveren aan het bewerkstelligen van een gezondere samenleving.

Dank, Petra, voor deze doortastende en inzichtrijke reactie!
Ja, integriteit, ethiek, geloofwaardigheid, authenticiteit ... dit zijn allemaal kernwaarden die de basis vormen voor gezonde zaken - laat staan gezond leven!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel